Vigeregel ved manglende dagsignal
Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 18-07-04 18:17

I mine blot snart 4 år som sejler mangler jeg endnu at møde en skib, der
fører det korrekte dagsignal (sort kugle), hvis det sejler for både motor og
sejl. Til gengæld møder jeg stort set, hver gang jeg sejler et eksemplar,
der IKKE viser pågældende signal - heller ikke regulære motorsejlere, der
vel oftere en andre netop kombinerer motor og sejl!?

Seneste eksempel var i dag i Svanemøllehavnen, hvor jeg inde i selve havnen
møder en modsejlende sejlbåd med storsejlet oppe. Han sejler noget der
ligner bidevind (uden fok!), så jeg vælger at gå i en stor bue udenom i
venstre side af bassinet for at give ham plads til den forventede vending -
i stedet for at sejle direkte hen på min plads i højre side. Da jeg
passerede ham, kunne jeg se, at han glad sad og betjente en lille 4-hestes
påhængsmotor. Han hilste høfligt, og da jeg ikke ønskede at ødelægge den
ellers gode søndagsstemning undlod jeg at lufte min irritation

Ofte er det oplagt at gennemskue, hvornår en båd har motoren til hjælp - men
i andre tilfælde er det ikke. Så hvordan dælen skal man forholde sig? Som
udgangspunkt vil jeg sige: Tag udgangspunkt i sejlet. Men man kan vel ikke
forventes at holde hårdt på det synspunkt, hvis det er "badeoplagt", at en
båd er motorgående.

---
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Jørgen L.

Dato : 18-07-04 18:23

> [...]
> fører det korrekte dagsignal (sort kugle), hvis det sejler for både motor

Tjaa det møder du nok aldrig hvis de følger reglerne.

Sort kugle betyder jeg ligger for ANKER.

Man skal hejse en kegle med spidsen nedad når man sejler for både sejl og
motor.
Nu har jeg sejlet i over 30 år i motorbåd og i sejlbåd og ikke mindst i
motorsejler, og det har ikke været noget problem for mig.

Hilsen Jørgen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 18-07-04 18:30

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse
> og
>
> Tjaa det møder du nok aldrig hvis de følger reglerne.
>
> Sort kugle betyder jeg ligger for ANKER.

Fordømt - selvfølgelig. En tastefejl

Hvad har du så gjort i de tilfælde, hvor du har har være på skærende kurs
med en anden båd, og hvor du ikke har ført KEGLESPIDSEN? Holder du bare på,
eller viger du altid, f.eks?

Jeg vil da i øvrigt godt lige tilføje, at mit spørgsmål ikke er et "regler
for reglernes skyld", men nærmere, at jeg i et par situationer har være
ubehageligt usikker på den anden parts hensigter (dog ikke i dagens
eksempel)

---
mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Jørgen L.

Dato : 18-07-04 18:42

> Hvad har du så gjort i de tilfælde, hvor du har har være på skærende kurs
> med en anden båd, og hvor du ikke har ført KEGLESPIDSEN? Holder du bare
på,
> eller viger du altid, f.eks?

De gange hvor jeg sejler for motor/sejl, er som regel på langtur, da den
ellers ruller meget og vi gerne vil nå et stykke vej, en Finsailer 35 sejler
ikke specielt hurtig.
der viser jeg i god tid hvad mine hensigter er, enten at vige eller ikke at
vige det kommer jo også an på hvem der skal vige.
i tilfællet hvor motor skal vige for motor skal de jo også vige for sejl.

Men det har som sagt ikke været noget problem.
Det eneste sted jeg har set hvor der føres korrekt dag markering er i
Tyskland.

men fører du anker kugle når du ligger for anker ?

Hilsen Jørgen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-07-04 21:41

Til Peter,
Jeg mener man bør anlægge et "forsigtighedsprincip" og vige som var det en
sejler.

Iøvrigt synes jeg det er forståeligt, at mange ikke sætter keglen når de
lige bruger motoren i 2 min ind og ud af havn. I Jørgens eksempel synes jeg
derimod det er lidt kritisabelt. Sejler man en længere strækning, så koster
det da ikke noget lige at sætte keglen. Til Jørgen: nej, det er muligt du
ikke opfatter det som et problem, men det er jo også de andre sejlere der
sidder og undrer sig. Det er jo ikke for ens egen skyld man fører keglen.
Det er for de andres.

Bjarke

Fra : Jens M

Dato : 18-07-04 22:00

Til Jørgen
Fører du da altid ankerkugle, når du ligger for anker?
Jens

Fra : Jørgen L.

Dato : 18-07-04 22:04

> Til Jørgen
> Fører du da altid ankerkugle, når du ligger for anker?
> Jens

Ja det gør jeg faktisk.

Hilsen Jørgen

Fra : Jens M

Dato : 18-07-04 22:33

Til Jørgen
Jeg er ikke helt sikker på, at man altid skal føre ankerkugle. Så vidt jeg
ved, behøver man ikke bruge den hvis man ligger på ikke trafikerede steder.
Jens

Fra : john lundsgaard

Dato : 19-07-04 08:45

"Jens M" <ghostmammut@slethotmail.com> skrev i en meddelelse
> Til Jørgen
> Jeg er ikke helt sikker på, at man altid skal føre ankerkugle. Så vidt jeg
> ved, behøver man ikke bruge den hvis man ligger på ikke trafikerede
steder.

Nej, ifølge søvejsreglerne er der ingen undtagelse hvis man ligger her eller
der. Ligger man for anker, så er det op med kuglen - men jeg må da indrømme,
at det er en regel som jeg regelmæsigt (altid ) forsynder mig imod,
undtagen i Tyskland - der er der nemlig nogen der kontrollerer det, og det
koster hvis man bliver taget - også med manglende kegle for sejl og motor.

En anden ting som jeg undrer mig meget over er den manglende brug af
ankerlanterne.

Ja jeg ved godt, at man også skal bruge ankerkugle, men om dagen kan man i
det mindste ses, og hvis man ankrer i et "naturligt" ankerområde (i læ, på 3
meter vand, godt fri af sejlløb og erhvervstrafik, og uden sejl på) så mener
jeg godt at jeg kan forsvare, at snyde lidt med kuglen. Noget helt andet er,
at ligger man for anker et uhensigtsmæsigt sted - som følge af uheld etc. så
vil jeg ikke tøve et øjeblik med at få kuglen op.

Det samme ville være rart, hvis folk der kaster anker på dybt vand for at
fiske ville tænke lidt over.

Om natten har jeg imidlertid ALTID ankerlanternen tændt.

Der kunne jo netop komme en sen sejler ind på den samme ankerplads, og så
vil jeg dælme meget gerne kunne ses, så jeg ikke vågner ved at blive sejlet
ned, eller vågner og opdager, at der en anden har placeret sig så vi
risikerer at svaje sammen.

Af samme grund bruger jeg altid ankerbøje - altså en orange bøje der er
fastgjort i ankeret og markerer placeringen af ankeret. derved kan alle se
hvor ankeret ligger, og dermed beregne den svajeplads som jeg "bruger".
Samtidig har jeg en mulighed for at trække ankeret "baglæns" op hvis det får
fat under en sten (specielt rart i skærgården).

Hilsen John

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 19-07-04 09:20

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse

---SNIP---
> [...]
får
> fat under en sten (specielt rart i skærgården).

Hvordan styrer/bestemmer du længden af det stykke tov, bøjen er fastgjort
til ankeret med?

---
mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : john lundsgaard

Dato : 19-07-04 10:30

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan styrer/bestemmer du længden af det stykke tov, bøjen er fastgjort
> til ankeret med?
>
> ---
> mvh, Peter Ingsø Laursen

Hej Peter

Normalt ankrer vi med vores dybgang på 1,90 meter altid på 3- 4 meter vand,
så normalt har vi ca. 4,5 meter line i bøjen.

Hvis bunden er meget flad, så kan vi komme ind på 2,5 meter, men det er ikke
det store problem, så kan der bare lige bindes en "fiks" knude på linen -
normalt kommer der jo ikke træk på bøjelinen, og så er knuden nem at binde
op igen. Skulle ankeret fiske en sten, så jeg har behov for at trække
ankeret op i bøjelinen, så er knuden nok umulig at binde op, men så fred
være med det - linen er billigere end et 18 kg's CQR anker.

Problemet er hvis vi skal ankre på større dybder, men da vi altid lige
"rekonocerer" en tur rundt med ekoloddet før vi lader ankeret gå, så har jeg
på fordækket mulighed for lige at forlænge linen inden jeg slipper ankeret.

Hilsen john

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 19-07-04 10:56

> [...]
jeg
> på fordækket mulighed for lige at forlænge linen inden jeg slipper

Ja, det giver jo meget god mening lige at tjekke med ekkoloddet. Jeg tænkte,
om du måske lod en line løbe parallelt med ankertovet og så via et øje i
ankeret op til bøjen for ad den vej at kunne justere længden. Men din
løsning er da vist den nemmeste.
Som du nok har gættet, er min erfaring med opankring begrænset - men jeg
tror, jeg vil bruge ideen med en bøje. Ikke mindst for at kunne "trække
modsat", hvis ankeret skulle sætte sig.

---
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : john lundsgaard

Dato : 19-07-04 13:06

> Ja, det giver jo meget god mening lige at tjekke med ekkoloddet.

Hej Peter.

Når du tjekker, så løb altid lidt forbi det sted hvor du egentlig har tænkt
at lade ankeret gå.

Altså udfra tanken - hvad sker der nu hvis vinden springer mens vi ligger
her og sover i nat - ja i værste fald går vinden fra fralandsvind til
pålandsvind og frisker op.

I den situation, så svinger man rundt og får strakt sin ankerkæde, og det
betyder, at man inden man ankrer lige for en sikkerhedsskyld tager en
"æresrundte" lidt længere ind mod land for lige at sikre sig, at der er frit
(og tilstrækkelig dybt) svajerum den vej også.

Det er ikke skide fedt, at vågne kl 3 om natten ved at vinden er sprunget,
og man ligger og banke mod bunden (eller en sten!!) fordi man havde fået
ankret så langt inde så der ikke var plads til at svinge helt rundt.

Jeg tænkte,
> om du måske lod en line løbe parallelt med ankertovet og så via et øje i
> ankeret op til bøjen for ad den vej at kunne justere længden. Men din
> løsning er da vist den nemmeste.

Teoretisk kan det lade sig øgre som du beskriver, men jeg tror i praksis,
der vil der kome så meget "filter" i kæde og line, så man vil gå helt i
selvsving når det skal klares op. Desuden vil det være et problem med linens
længde da den jo ikke "følger" kæden, men vil komme til at forbinde ankeret
direkte med stævnen - hvis du forstår hvad jeg mener )

> Som du nok har gættet, er min erfaring med opankring begrænset - men jeg
> tror, jeg vil bruge ideen med en bøje. Ikke mindst for at kunne "trække
> modsat", hvis ankeret skulle sætte sig.

Det eneste sted en bøje desværre ikke er så velegnet, men hvor den ellers
kunne være til rigtig meget hjælp - er de steder hvor man ligger med
hækanker ude i en havn.

Det er et af de steder, hvor der egentlig er størst fare for at ankret
bliver kilet ind under et eller andet, men desværre er faren for at en eller
anden får bøjen i skruen der ude midt i havnen overhængende.

Da et hækanker oftest ikke er forsynet med kæde hele vejen, så vil jeg til
gengæld anbefale en ankervægt.

Det er en passende stor blyklump med et øje i. Den blyklump kan så gøres
fast rundt om ankertrossen når man er kommet ind på plads, og så kan man
lade den rutche ned af ankertrossen (med en indhalerline i så den er nem at
bjærge igen).

På den måde slår man flere fluer med et smæk.
1) man får et træk i ankeret der er mere parallelt med bunden - det er
ellers ofte et problem i mindre havne, da ankertrossen skal være relativt
kort.
2) man får sin ankertrosse ned, så faren for at en eller anden får den i
skruen er mindre.
3) vægten får ankertrossen til at virke som en fjeder der holder skuden lidt
ude fra bolværket, uden at den skal være svinebundet.

Fint - bare sig til hvis de´r er andre spørgsmål.

hilsen John
--
Kig ind på
www.sitecenter.dk/highfield-ranch

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 23-07-04 09:51

"john lundsgaard" <john_lundsgaardXX@ofir.dk> skrev i en meddelelse

---SNIP---
En hel masse gode råd
---SNIP---

Hej John,

Mange tak for alle dine gode råd om ankring. Jeg håber, at jeg i den
kommende uge vil få mulighed får at afprøve et par stykker af dem, men lige
pt. er vores sejlplaner udskudte pga sygdom.

---
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-07-04 20:56

- Og så taler vi imod regler, love og kontroller. - men det gør jo
øjensynligt en forskel selvom vi prøver at tale for "selvkontrol" og
fornuftig opførsel.

Bjarke

> [...]

cut

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 18-07-04 22:18

> [...]

> Tyskland.
>
> men fører du anker kugle når du ligger for anker ?

Tja, enten må det være den "kendte" tyske grundighed eller et effektivt
sejlende politi, der gør sig gældende

De få gange, jeg har ligget for anker, har jeg ikke ført kugle, så jeg er
bestemt ikke bedre selv. Ved en enkelt lejlighed har jeg også sejlet med
storen oppe samt for motor netop for at få den mere stabile sejlads og
fart - så jeg øver mig meget i ikke at kaste med sten her
Men til vores nært forestående 14-dages tur agter jeg at indkøbe begge

Når vi nu taler om dagssignaler, kommer jeg lige til at tænke på, at jeg på
havnen i Hvide Sande i sidste uge gik og lurede lidt på, at stort set alle
kutterne havde "timeglasset" fast sat. Hvis de sejler rundet med det til
alle tider, uanset aktivitet, kunne det måske tyde på, at et eller flere
dagsignaler nærmest er ved at være overflødige...

---
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 19-07-04 09:44

> [...]
> rundet med det til alle tider, uanset aktivitet, kunne det måske tyde
> på, at et eller flere dagsignaler nærmest er ved at være

Ja - det er sjovt at se - at kutterne har "trawlet" ude inde i havnen :)))))

/Svend