Luanplywood
Fra : Leif Bengtsson

Dato : 18-07-04 11:10

Är det någon som har erfarenhet av att använda
Luanlpywood i båt?

Luan är ett Mahognyliknande träslag.
Där dom säljer det säger dom att Mahogny är bara ett handelsnamn.
Gabon mfl träslag skulle också vara mahogny enligt dom,
mest en fråga om färgen ??

Hälsn.
Leif
--
byt nospam i mailaddres till algonet för riktig mail

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-07-04 17:21

På ejendommeligvis fremsatte Leif Bengtsson følgende påstand:

> [...]
> Där dom säljer det säger dom att Mahogny är bara ett handelsnamn.
> Gabon mfl träslag skulle också vara mahogny enligt dom,

Før i tiden var mahogni en rigtig træsort og ikke bare et handelsnavn.
Der kan så være forskellige små varianter alt efter, hvor træet har
vokset. Det mest kendte er naturligvis Cuba-mahogni, men også i
Brasilien er der store forekomster af højkvalitetsmahogni. Den bedste
mahogni finder man i sydamerika, fordi den er langsomtvoksende. Men
uanset hvor træet vokser, så har de enkelte træer så meget tilfælles
og de er alle mahogni. I øvrigt har man på Cuba brugt mahogni til alt,
hvad man overhovedet kan bruge træ til. Man har sågar brugt det til
brænde!

Men efter man har slagtet stor set alle mahognitræer, så man har været
nødsaget til at indføre voldsomme restriktioner, så der er kommet en
del nye mystiske, tropiske træsorter. Disse vokser hovedsagligt i de
tropiske regnskove i asien og vokser en del hurtigere end de
gammelkendte mahognisorter. De ligner ganske vist rigtig mahogni, men
det er også det eneste, jeg vil mene, at de har tilfælles med den
amerikanske mahogni.I dag er mahogni nok blevet en massebetegnelse for
meget af det hårde træ, for ægte mahogni er meget svært at få fat i.

Af de mange "nye" træsorter er der i "mahognifamilien" følgende
sorter: abutanga, nyatoh, jatoba, keruing, merbau og meranti. Disse
træsorter er alle hårdt træ og kommer hovedsagligt fra Burma og
Thailand og lignende steder. Men det er ikke rigtigt mahogni. Hvor
ægte amerikansk mahogni kan blive op mod 100 år i bådsammenhæng, der
holder de andre sorter kun typisk 20-30 år. Bl.a. fordi de vokser
meget hurtigere. Jatoba vokser i sydamerika hvorimod merbau vokser i
sydøstasien. Meranti findes også som bjerg-meranti, fordi det er
langsomtvokende højlandstræ, og det er meget brugt til bl.a.
havemøbler, fordi det tåler det danske klima ganske godt.

Der er en masse andre sjove sorter og navne, men at kalde alle de
ovenstående sorter for mahogni er i mine øjne en tilsnigelse. Det er
og bliver aldrig rigtig mahogni, som vi kender fra gamle dage.

Du skriver "Luan", men jeg formoder, at du mener lauan. Det er en
træsort, som er nært beslægtet med meranti, og lauan vokser på
filipinerne. Det er også det, man populært kalder "østenfiner". Den er
ganske udmærket og så er den endda forholdsvis billig.

Gabon er noget billigt møgtræ. Det er fra afrika og har slet ikke
samme kvalitet og styrke som de andre tropiske sorter. Bl.a. er det
nemt at knække. Jeg vil gætte på, at det er fordi olieindholdet i
træet er meget lavt. Det hedder forresten også Okumé.

www.nimbus26.dk kan du iøvrigt se en cockpitkarm der netop er
lavet af abutanga. Bare klik ind på billederne.

Claus

Fra : Olau

Dato : 22-07-04 00:04

Interessant læsning, Claus !