Marstall motor
Fra : Preben og Anette

Dato : 17-07-04 10:31

Hejsa

Hvor på nettet kan man finde noget om en 14 Hk 2 Cyl. Marstall motor evt
reservedele??
Har prøvet Google og de forskellige søgemaskiner man fandt ikke noget

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-07-04 10:46

"Preben og Anette" <prebenc1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvor på nettet kan man finde noget om en 14 Hk 2 Cyl. Marstall motor evt
> reservedele??

Davs.

Prøv at tage telefonisk kontakt her:

http://www.aeroe.dk/adil/

Hr. Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-07-04 11:05

"Preben og Anette" <prebenc1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hallehøj.

Jeg burde egentlig også gøre dig opmærksom på denne forening:

http://www.defaele.dk/

Hr. Bjørn

Fra : Preben og Anette

Dato : 17-07-04 11:56

Mange tak
Men det var nu nærmest for at se på nettet om reservedele til en sådan
fætter
historei osv.

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-07-04 15:05

"Preben og Anette" <prebenc1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men det var nu nærmest for at se på nettet om reservedele til en sådan
> fætter
> historei osv.

Motorfabrikken Marstal har ikke nogen hjemmeside.

De er dog nabo til Adil.

Marstalmotoren en verdenskendt og agtet motor...

Hr. Bjørn

Fra : Preben og Anette

Dato : 17-07-04 15:51

Hej Bjørn

Var der ikke nogen af de marstal motor man kunne slå over på diesel når de
var varmet op??
Eller hvad var det for en motor??

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-07-04 16:31

"Preben og Anette" <prebenc1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Var der ikke nogen af de marstal motor man kunne slå over på diesel når de
> var varmet op??
> Eller hvad var det for en motor??

Huuhhh .... det ved jeg ikke, men der skal jo en betydeligt større
kompression til at holde en dieselmotor kørende.

Hvis jeg kommer i kontakt med en af familiens venner (Preben), skal jeg
oprøve at spørge til Marstalmotorerne. Han har arbejdet i temmelig mange år
på et af værfterne på Ærø.

Jeg mener der er en bog, som beskriver livet, værfterne samt motorfabrikken,
men kan ikke lige komme på titlen.

Du har købt et stykke historie og ikke lige noget som "ligger på
reservedelshylderne...

Hr. Bjørn

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-07-04 16:40

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg mener der er en bog, som beskriver livet, værfterne samt
motorfabrikken,
> men kan ikke lige komme på titlen.

Du skal søge og finde:

Holm-Petersen, F.: Maritime minder fra Marstal og Ærøskøbing. København,
1979.

Mortensøn, Ole: Motorfabrikken Danmark og de fynske marinemotorer. Fynske
Minder. 1981.

Disse må kunne skaffes gennem et lokalt bibliotek.

Hr. Bjørn

Fra : Preben og Anette

Dato : 17-07-04 17:41

Hej Bjørn

Mange tak for de oplysninger
Så kan du måske også fortælle mig hvor man kan få noget at vide om min båd:
den er født "Sælhunden" er bygget til tolderne i 1941 en såkaldt toldkrydser
hvor kan man finde noget om sådan en båd.
Jeg er lidt af en nostalgier og vil gerne vide så meget som muligt om det
jeg har
Hvor har du al den viden fra?

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-07-04 21:31

"Preben og Anette" <prebenc1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> den er født "Sælhunden" er bygget til tolderne i 1941 en såkaldt
toldkrydser
> hvor kan man finde noget om sådan en båd.

Jeg ville prøve at henvende mig til toldvæsenet.

Det skulle ikke undre mig om de i arkiverne "har noget" på fartøjet.

> Jeg er lidt af en nostalgier og vil gerne vide så meget som muligt om det
> jeg har

Det kan jeg da så udemærket følge dig i.

> Hvor har du al den viden fra?

Tjaeee .... familien har saltvand i blodet (vi hed blot 'Jensen' i hine
tider...) og var med i træskibenes storhedstid.

Lidt har "knægten" da suget til sig...

Hr. Bjørn

Fra : Rose

Dato : 17-07-04 20:53

Hej.
Det var ikke diesel, men petroleum. Jeg har ikke hørt at Marstal kunne - men
bla den svenske "Gøta" kunne.
Hilsen Claus

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-07-04 21:32

"Rose" <Rose@vinelsker.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det var ikke diesel, men petroleum. Jeg har ikke hørt at Marstal kunne -
men
> bla den svenske "Gøta" kunne.

Naturligvis...

Hr. Bjørn

Fra : john

Dato : 17-07-04 21:41

> [...]
> Hej.
> Det var ikke diesel, men petroleum. Jeg har ikke hørt at Marstal kunne -

Hej

Nej ikke petroleum men "traktolin" - det var en billig
benzin/petroleumsfraktion - det kunne engang købes, men da det gik ud af
produktion kunne man selv blande det af superbenzin og petroleum i forholdet
1:2 (eller var det omvendt - det kan jeg skisme ikke huske).

Det man gjorde var at starte motoren på benzin, og når den så var godt varm,
så slog man over på den anden tank (med traktolin). man skulle bare huske at
slå tilbage inden man stoppe motoren igen (så kaburatoen blev fyldt med
benzin) for den var umulig at starte på traktolin.

Jeg kan faktisk ikke huske om marstallerne kunne det lille nummer, men jeg
levede sammen med en albin motor i slutningen af tresserne, og den kunne.
Efterhånden blev besværet dog for stort i forhold til gevinsten, så den
ekstra tank blev pillet ud.

Den med Sælhunden er straks værre. den ligner ikke umiddelbart de
toldkrydsere der sejlede rundt i det sydfynske øhav (viben og høgen).

Et vildt gæt udfra navn og facon kunne være at den var bygget til
vadehavet/vestkysten, men det er som sagt kun et vildt gæt.

Hilsen John

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-07-04 21:46

"john" <john_lundsgaard@familie.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den med Sælhunden er straks værre. den ligner ikke umiddelbart de
> toldkrydsere der sejlede rundt i det sydfynske øhav (viben og høgen).

En skam min salig fatter ikke er mere, han kunne garanteret have fortalt et
og andet om tolderne i hine tider...

Et lille interessant link som kan give hints om evt. værft(er):

http://nordenbromolle.homepage.dk/

Hr. Bjørn

Fra : Preben og Anette

Dato : 17-07-04 22:03

Hej Bjørn

Hvis i selv byggede både kan du så huske en i Kolding der hede Hede der selv
byggede klinkbyggede træbåde, sønnen hed Thorkild Hede og er vist væk nu
men Thorkild og hans far byggede en del både som de smed i Kolding å for at
få dem tætte

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Preben og Anette

Dato : 17-07-04 22:19

Vedrørende Thorkild Hede
skal det lige tilføjes at han lever i bedste velgående og
sidste skib han solgte var Galeasen S/S Aventura i Middelfart
som er bygget i Kolding på P.C. Christensens som blev bygget som rundgattet
ålekvase i 1914
Link http://www.galeasen-aventura.dk/

Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 17-07-04 22:47

"Preben og Anette" <prebenc1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> sidste skib han solgte var Galeasen S/S Aventura i Middelfart
> som er bygget i Kolding på P.C. Christensens som blev bygget som

Familien byggede ikke selv træskibene, det lod de værfter om...

Jeg kender ikke ovennævnte.

Sejlskibene er før min tid, så jeg må gå på Troense Museum for at læse om
mine forfædre.

Det tætteste jeg er kommet på at bygge skibe, var i min barndom, hvor min
fader lavede projekt "Optimistjolle" med lim og en "½" million messingskruer
afsluttende med et solidt lag skibslak...

Jeg har dog leget en del ved Walsteds Bådebyggeri (Bådeværft) og sejlet i
joller i Thurø Bund.

Hr. Bjørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-07-04 22:47

På ejendommeligvis fremsatte Preben og Anette følgende påstand:

> Var der ikke nogen af de marstal motor man kunne slå over på diesel
> når de var varmet op??
> Eller hvad var det for en motor??

Der er den, du har. Jeg har selv haft 10 hk udgaven, den hedder F2
hvad hedder din?

Der skal være en hane og to tanke, så starter man på benzin og skifter
til petroleum. Jeg tror ikke, at den kan køre på diesel, det skal være
petroleum så vidt jeg ved. Jeg vil dog ikke anbefale det, fordi jeg
mener, at tændingen skal være justeret til enten det ene eller det
andet.

I øvrigt har han alle reservedele i marstal, men forbered dig på, at
han er rimelig dyr. Men han er mægtig flink, jeg har talt med ham
flere gange da jeg reparerede min egen.

Husk at de bruger nogle specielle tændrør, som ikke er lagervare ret
mange steder.

Claus

Fra : Preben og Anette

Dato : 17-07-04 23:02

Hej Claus

Du siger din er en F2 er det den der har selvsmørende lejer??
Min skal der ddrejes på "fedtknappen" hver time jeg mener den hedder noget
andet men jeg er ikke sikker det står i manualen som ligger i Mariager hvor
båden også ligger endnu til uge 33 (Bor selv i Sommersted og skal have båden
til Haderslev havn)
Det med tændrørene skal jeg huske så må jeg købe nogle stykker og have på
lager. Ja det er sikkert petroleum så det er ikke bøvlet værd, hvilken Oktan
sejler den på ved i det og er det ok med blyfri??

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-07-04 23:35

> [...]

> have på lager. Ja det er sikkert petroleum så det er ikke bøvlet
> værd, hvilken Oktan sejler den på ved i det og er det ok med

Nu er det over otte år siden, at jeg solgte den båd. Motoren havde
"plaskesmøring", jeg kan ikke huske den rigtige betegnelse. Men der
sidder nogle klapper på krumtappen, som plasker ned i olien og derved
får den til at stænke op på lejerne..

Måske hedder det stænkesmøring...??!!

Det med tændrørene kan jeg ikke huske præcist, jeg kan bare huske, at
de var umulige at få fat i, bortset fra Marstal, hvor de selvfølgelig
kostede kassen. Det er vist nok de samme tændrør som de gamle Albin
motorer også kører med. Det er noget med glødetallet eller hvad det nu
hedder..

Jeg mener ganske bestemt, at motoren hed F2. Jeg havde den originale
*maskinskrevne* motorhåndbog, og den var fuld af gode oplysninger.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-07-04 23:00

> [...]

> Mange tak
> Men det var nu nærmest for at se på nettet om reservedele til en

Mortorfabrikken Marstal
Havnegade 11
5960 Marstal

Tlf:
Fax:
Mob:
62531219
62531262
20289219

Forresten kan jeg da lige fortælle, at en aften løb jeg helt tør for
benzin, og jeg skulle hjem fra Gilleleje til Lynetten . Så jeg fyldte
alt hvad jeg havde af snaps, sprit, terpentin, acetone, lampeolie og
madolie i tanken. Det var det eneste, jeg havde ombord og det kørte
fremragende

Det er en pragtfuld motor, pas godt på den!

Claus

Fra : Preben og Anette

Dato : 17-07-04 23:06

Claus skrev
> [...]
> fremragende
>
> Det er en pragtfuld motor, pas godt på den!

Ja det kan man da høre på den motorgang den har helt ned i omdrejninger og
lav tænding så er det så man kan tælle hvert enkelt stempelslag hold dog op
hvor det lyder godt, i med stænger og så igang med trolling fiskeri

--
Venlig hilsen

Preben Christensen