Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto af småpattedyr...
Fra : Rune Bjerre

Dato : 07-05-01 22:38

Hej derude
Er der evt. nogen der har erfaringer med fotografering af småpattedyr de
gerne vil dele. Jeg har fotograferet en hel del fugle og har efterhånden
fundet ud af at de små mårdyr og mus egentlig også er ret spændende...
Men hvordan f... får jeg bæsterne til at gøre som jeg vil have???
Skal jeg bruge skjul, lokkemad eller lignende???
På forhånd tak
Rune Bjerre

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 08-05-01 08:09

On Mon, 7 May 2001 23:37:42 +0200, Rune Bjerre wrote:
>Men hvordan f... får jeg bæsterne til at gøre som jeg vil have???
>Skal jeg bruge skjul, lokkemad eller lignende???

Pisk!

--
Stephan Henningsen /
/ http://tisprut.dk

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 08-05-01 11:49

Stephan Henningsen <stephan@levelout.tisprut.dk> wrote in message

> Pisk!

Læg noget lokkemad ud.
Læg dig så i skjul.
Når dyret kommer frem, så pisk den til døde.
Udstop dyret....så kan du sætte den i den position du ønsker.

;)

Fra : Kim Østrup

Dato : 08-05-01 17:21

Hej Rune

Ja det er nok noget af en opgave. Nu kender jeg ikke til hvilket udstyr
du bruger, men en Nikon F90x giver mulighed fot med databagstykke at
udløse udløseren når der er nogen der kommer ind i fokusfeltet
(fokusfælde). Jeg mener at have set på http://digital-camera.dk/ at Per
Madsen har lavet en løsning til digitale kameraer - og med gode
resultater.

Men ellers er det om at ustyre sig selv med en masse tålmodighed og
krybe i skjul, finde ud af hvad dyret spiser og så ellers lokke det ud.
Prøv at besøge nogle af de mange naturfotografsider på nettet - der er
altid mange gode råd at hente.

Et af de råd man altid hører er, at man skal sætte sig grundigt ind i
hvordan det dyr man vil fotografere lever, og det er jo nok rigtigt -
selvom man ikke altid synes det er fedt at skulle boge den før man får
lov at trykke udløseren i bund

Hvis jeg skulle prøve ville jeg måske prøve med en fjernudløser og så en
del tålmodighed og lokkemad.

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Rune Bjerre <rune.hanne@get2net.dk> skrev i en

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 08-05-01 18:27

Rune Bjerre <rune.hanne@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Men hvordan f... får jeg bæsterne til at gøre som jeg vil have???
> Skal jeg bruge skjul, lokkemad eller lignende???

Du kan evt. "træne" i den nærmeste zoologiske have.

De små dyr har nogle heftige og hurtige bevægelser, så det er dels svært at
fotografere dem selv om de er fremme, dels er det svært at få dem til at
være "levende" på billederne i stedet for netop at ligne udstoppede dyr.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
www.mellon.dk

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 11-05-01 03:05

"Mikkel Rasmussen" <footech@get2net.dk> wrote in message

> Du kan evt. "træne" i den nærmeste zoologiske have.

Du kan komme ud og øve dig her i Lyngby, hvor det pt. vælter med små
pattedyr (f*¤# rotter)...

/Anders

Fra : Jan Boegh

Dato : 09-05-01 07:51

> [...]

> Men hvordan f... får jeg bæsterne til at gøre som jeg vil have???
> Skal jeg bruge skjul, lokkemad eller lignende???

Langt de fleste vellykkede billedserier af små pattedyr, krybdyr, fisk mv.
er optaget af dyr i fangenskab - evt. kombineret med billeder fra dyrernes
naturlige levesteder.
I modsætning til fugle, der jo i princippet lever deres liv ude i dagslyset
og derfor er lette at iagttage (kun afstanden er normalt et problem), lever
de fleste små pattedyr den interessante del af deres liv i skjul.
En mus vil jo kun bevæge sig i det fri, når den er nødt til at flytte sig
fra et skjul til et andet. Ellers foregår det hele nede i bunden af
beplantningen eller under jorden.
Derfor er der heller ingen vej uden om at "boge" den - forudsætningen for at
fange den naturlige adfærd er at skabe rammer, der passer - og det kan man
kun med nøje kendskab til dyrenes liv og færden. Så en græstørv i et
terarium et par markmus deri - vente på at de akklimatiserer sig - så har du
en chance for gode billeder.

mvh
Jan