Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
køb af digital kamera
Fra : M. Sørensen

Dato : 11-08-04 08:06

Hvad kan I anbefale mig at købe ?

Canon G5 eller Nikon coolpix 5700.

Eller er der et andet tilsvarende, der kan anbefales.

Hilsen, Merethe

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 11-08-04 08:16

"M. Sørensen" <ikke-muligt@intet.intet> skrev i en meddelelse
> Hvad kan I anbefale mig at købe ?
>
> Canon G5 eller Nikon coolpix 5700.
>
> Eller er der et andet tilsvarende, der kan anbefales.
>
> Hilsen, Merethe

Ud af de to, vil jeg anbefale Nikon. Men lidt flere info om dit behov og
budget, vil kunne give en bedre rådgivning. Det er mit indtryk, at mange
køber et meget dyrere kamera end nødvendigt.
Mvh
Kenneth

Fra : M. Sørensen

Dato : 11-08-04 08:28

Jeg skal bl.a. bruge det til at affotografere arkivalier, som er formatet
A3, til affotografering af gamle billeder, og så til almindelig brug.

Jeg kender godt priserne på de nævnte kameraer, så det er i det prisleje.

MVH, Merethe

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 11-08-04 08:35

> [...]
> A3, til affotografering af gamle billeder, og så til almindelig brug.
>
> Jeg kender godt priserne på de nævnte kameraer, så det er i det prisleje.

Er det så ikke mere en Scanner du har brug for? Ellers skulle du måske
overveje Olympus C-8080.
Mvh
Kenneth

Fra : M. Sørensen

Dato : 11-08-04 08:45

Jeg har en scanner, men da det er på diverse arkiver, bliver det lidt svært
med en scanner, og jeg skal også bruge det til fotografering af diverse
slægtsgårde.

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 11-08-04 09:08

> [...]
svært
> med en scanner, og jeg skal også bruge det til fotografering af diverse

Jeg tror ikke du går forkert af Nikon 5700, men prøv at læs om Olympus
C-8080 her: http://www.dpreview.com/reviews/olympusc8080wz/

Mvh
Kenneth

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-08-04 09:56

"Kenneth Villefrance" <mainecoon@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> svært

> Jeg tror ikke du går forkert af Nikon 5700, men prøv at læs om Olympus

evt. også Fuji S7000 et fint letvægtskamera, størrelses mæssigt ligner det
Nikon. Men Olympussen som Kenneth nævner er bestemt også et kig værd.

Mvh
Simon

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 11-08-04 19:45

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> skrev i en
meddelelse

> evt. også Fuji S7000 et fint letvægtskamera, størrelses
mæssigt ligner det
> Nikon. Men Olympussen som Kenneth nævner er bestemt også
et kig værd.

Der bliver spurgt om to fabrikater - Nikon og Canon - tilmed
ret præcist.
Det ser ud til, at der ikke kan argumenteres - skal man være
lidt næsvis
og skrive - objektivt.
Et par af besvarelserne omhandler kun Nikon.
Ingen skribenter har indtil nu fremført nogle argumenter
for eller imod et valg af Canon.

Det kan tydes, som om *rådgiverne* skriver ud fra egne
erfaringer med
de omtalte kamerafabrikater, hvilket naturligvis er helt i
orden.

Men har spørgeren fået et objektivt råd?

P.S. Her på matriklen findes ingen aktionærer i Canons
virksomheder.
Hans-Jørgen

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-08-04 14:53

"Hans-Jørgen Sindholt" <sindholt@FJERNESparadis.dk> wrote in message

> Men har spørgeren fået et objektivt råd?

Definér venligst et "objektivt råd".

--
-Jens B.

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 12-08-04 16:40

> "Hans-Jørgen Sindholt" <sindholt@FJERNESparadis.dk> wrote
in message

> Definér venligst et "objektivt råd".

Her ses to klip fra Nudansk Ordbog.

Objektiv - adjektiv (tillægsord). -t, -e
--- som ikke er præget af personlige meninger og
følelser --
saglig, upartisk, -
(modsat subjektiv, som betyder partisk).
- få en objektiv vurdering fra en uvildig part ·
- set fra et objektivt synspunkt,
ob/jek/tiv er fra middel-latin object·vus afledt af
objectum (jf. objekt *genstand*); egl. *genstandsmæssig*
--
Mon så ikke spørgsmålet er besvaret med *et upartisk råd* -
hvor udgangspunktet for rådgivning

Lad det være skrevet med det samme, at i denne gruppe bruges
ordet vel oftes om linsesystemer.

Se forklaringen her:
Objektiv -substantiv (navneord). -et, -er, -erne
- den linse eller det linsesystem i et optisk instrument
der vender mod den genstand man vil fotografere eller
iagttage;
f. eks. i et kamera, mikroskop el.lign.-- en objektivlukker
·
objektivprisme - et teleobjektiv · zoomobjektiv
-- ob/jek/tiv forkortelse af det forældede udtryk:
objektivglas.

Hans-Jørgen

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-08-04 16:46

"Hans-Jørgen Sindholt" <sindholt@FJERNESparadis.dk> wrote in message

> Her ses to klip fra Nudansk Ordbog.

Tak, jeg kender godt defintionen på "objektiv". Hvad jeg efterlyste, var en
defintion på kombinationen "objektiv" og "råd", som jo er den korte form for
"rådgivning". Og for lige at skære det ud i pap: Hvordan forestiller du dig,
at man i praksis kan rådgive andre om dette eller hint, uden at man
nødvendigvis må give udtryk for sin personlige holdning? Giv eventuelt et
eksempel på objektiv rådgivning og baggrunden herfor.

--
-Jens B.

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 12-08-04 20:06

> [...]
Giv eventuelt et
> eksempel på objektiv rådgivning og baggrunden herfor.

Det oprindelige spørgsmål drejede sig om to fabrikater.
Man kan vel gå ud fra, at spørgeren havde udset sig de to
fabrikater for nærmere *udforskning*.
Et par af svarene gik på det ene fabrikat.
Ingen kommentarer til det andet. (Indtil nu da)
Derimod kommentarer til helt andre fabrikater.
Som læser af de givne bemærkninger, fristes man til at kalde
svarene subjektive, da man
må formode, at skribenterne har kommenteret ud fra egne
apparater.

Der er større sandsynlighed for at spørgeren får et
objektivt svar, dersom vedkommende
henvises til f.eks litteratur med afprøvninger og
sammenligninger - hjemmesider forfattet
af personer, der seriøst har foretaget afprøvninger,
sammenligninger m.m. af diverse apparater.
Vel vidende at forfatterne af alskens litteratur ikke
nødvendigvis kan frasige sig en vis subjektivitet,
er sandsynligheden for god rådgivning dog til stede.

I en gruppe som nærværende kan man få meget fine og gode
svar på adskillige spørgsmål,
men når det drejer sig om rådgivning i forbindelse med
kamerakøb, finder jeg det lidt mere
problematisk.
Det formodes, at du selv har læst et utal af indlæg på denne
type, og til måske kun til en vis
grad kan være enig.

Det er ikke utænkeligt, at skribenten til det citerede,
finder ovenstående bemærkninger
henholdende.

Hans-Jørgen

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-08-04 20:08

> Det er ikke utænkeligt, at skribenten til det citerede,
> finder ovenstående bemærkninger
> henholdende.

Bingo

--
-Jens B.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-08-04 19:06

In article <4119ca7b$0$212$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, M. Sørensen wrote:

> Jeg skal bl.a. bruge det til at affotografere arkivalier, som er formatet
> A3, til affotografering af gamle billeder, og så til almindelig brug.
>
> Jeg kender godt priserne på de nævnte kameraer, så det er i det prisleje.

Hvis du kan få dem med ud hvor der er lys, eller få lys til dem,
så kan du bruge hvad du foreslår, ellers skal du have et kamera med
en lav egenstøj, dvs dSLR som Canon 300D eller Nikon D70.

skulle lave et foto af et ældre maleri, det kunne jeg slet ikke åbne
op i stuelys (heller ikke sel om jeg tog det i RAW). Her måtte
jeg have det ud i solen for at det kunne komme til sin ret.

SIPPhone: 1-747.NOT.BYYI (668.2994) - Free Internet Phone

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-08-04 10:23

"M. Sørensen" <ikke-muligt@intet.intet> skrev i en meddelelse
> Hvad kan I anbefale mig at købe ?
>
> Canon G5 eller Nikon coolpix 5700.

Kære Merethe
Prøv at kikke på

dpreview
eller
steve´s digital camera

(søg på google)

og dan din egen mening efter at have læst de relevante test.

Ønsker du yderligere vejledning fra gruppen,
Kan du søge på google/groups/denne gruppe med eks søgeordene

køb
digitalkamera(-camera)

så får du i hundredevis af deltagernes personlige, meninger da netop
købsvejledning er et af de hyppigste emner på gruppen.

Og ønsker du mere fyldestgørende svar, kunne du måske angive hvilken type
fotografi, du har tænkt dig at anvende kameraet
til.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-04 14:46

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

snip en hel masse

> Og ønsker du mere fyldestgørende svar, kunne du måske angive hvilken
type
> fotografi, du har tænkt dig at anvende kameraet til.

Det har hun vist svaret på i to tidligere indlæg:

Mvh Kajo

Fra : Ole Larsen

Dato : 11-08-04 15:02

"Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> A3, til affotografering af gamle billeder, og så til almindelig brug."
>
> "- og jeg skal også bruge det til fotografering af diverse

Ja, det sker jo undertiden at mails krydser/bliver sendt asynkront eller et
pc-ur der ikke passer.
Og så alligevel - der står intet om den tænkte størrelse på de endelige
billeder og "alm. brug" er ikke en angivelse af noget.

Men der er dog en hjælp her fra : Ved affotografering er visse ting næsten
et must : Eks. flere lyskilder ( evt. slaveblits)/polfilter/stativ