Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 i Tænk
Fra : Skeptikeren

Dato : 10-08-04 07:35

O - alle i snakkehoveder her!
Læs og bliv klogere - her kan i se, hvordan en Nikon D70 retteligen
skal vurderes.
http://www.taenk.dk/ttabn/2004/tt46/kamera/wwwskema/

brugernavn:tt46
kode:ludo

Så husk venligst fremover at anvende de rette grønne trekanter, røde
og gul boller i stedet for tidsrøvende ordskvaller

mvh

sk

Have a nice day

Fra : Alex Jensen

Dato : 10-08-04 08:17

Nå har var så den test som er blevet omtalt her:
http://www.fotokritik.dk/forumvis.html?id3=4960&fid=3

Man kan jo ikke sige andet end useriøst...

Mvh Alex

Fra : Skeptikeren

Dato : 10-08-04 10:46

On Tue, 10 Aug 2004 09:17:05 +0200, "Alex Jensen" <news@offline.dk>
wrote:

>Nå har var så den test som er blevet omtalt her:
>http://www.fotokritik.dk/forumvis.html?id3=4960&fid=3

BEKLAGER! Den havde jeg ikke set - Gode indlæg

mvh

sk

>Man kan jo ikke sige andet end useriøst...
>
>Mvh Alex
>
>"Skeptikeren" <skeptikeren#remove_me#@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

Have a nice day

Fra : Claus Olsen

Dato : 10-08-04 08:33

Godt sagt!!!

"Tidsforsinkelse før kameraet er klar til brug, sek" 2,1 og 2,4 og 3,2.

Man må jo nok konstaterer at der er nogle meget følsomme kamera-brugere i
dette forum som kan mærke forskel på 0,6 s.

Mvh

Claus

Fra : HKJ

Dato : 10-08-04 08:40

"Skeptikeren" <skeptikeren#remove_me#@tele2adsl.dk> wrote in message
> O - alle i snakkehoveder her!
> Læs og bliv klogere - her kan i se, hvordan en Nikon D70 retteligen
> skal vurderes.
> http://www.taenk.dk/ttabn/2004/tt46/kamera/wwwskema/

De har da vist glemt at lade batteriet før de testede batterilevetid

Det må også være en af de eksemplarer med backfocus de har testet, siden
deres autofous er så dårlig.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 10-08-04 13:57

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

>"Skeptikeren" <skeptikeren#remove_me#@tele2adsl.dk> wrote in message
>

>De har da vist glemt at lade batteriet før de testede batterilevetid

Nej, der er noget helt galt i deres måling. Se hvor mange kameraer som
kan tage 252 billeder på en opladning! Deres målemetode må være helt ude
i skoven (eller der er fejl i skemaet).

Nu har jeg aldrig taget T&T's test af kameraer særlig alvorligt. Det
holdt jeg op med, da et af deres klarepunkter ved Nikon F5 var, at det
ikke brugte lithium batterier, men almindelige AA batterier.

Peter

Fra : HKJ

Dato : 10-08-04 14:39

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> wrote in message

> Nu har jeg aldrig taget T&T's test af kameraer særlig alvorligt. Det
> holdt jeg op med, da et af deres klarepunkter ved Nikon F5 var, at det
> ikke brugte lithium batterier, men almindelige AA batterier.

Så har mit gamle F801 også et minus der.

De plejer at lave rimelige test, set fra en forbruger sysnsvinkel.
Her virker det som der er flere faktuelle fejl i D70 oplysninger og jeg tror
altså også at de må have brugt et kamera med "backfocus" problem, ellers kan
jeg ikke se hvordan de kan vurdere focus så dårligt.

Fra : Eivind

Dato : 10-08-04 15:30

Jeg tvivler ikke på at testen er reel nok og ligesom hvis en Folkevogn har
fået dårligt kritik - så kan
man altid regne med at der er nogle som elsker folkevogn - der straks mener
at bilen har været kørt forkert....

Jeg er sikker på at TT kan komme med billeder osv - som dokumentation - og
NIKON skal kunne levere et
billede "ud af boksen" der står lige i øjet.
Har selv haft en Nikon 601 og den var da super ringe i autofocusen - en hvid
væg og den koksede totalt - endvidere
åd den batterier som bare pokker - og nikon havde valgt en littium type -
som næsten ingen andre brugte - enorm svær
at få fat i og enormt dyrt. det blev da så heldigvis stjålet.....

Synes dog at D70 virker langt mere "kram" agtigt end Canon D300. Men hvis
billederne sucks ....så....

Nogle der ved om der er en Canon D300 markII på vej - med f.eks USB 2.0
support og mere kram agtigt chassis ?

Eivind

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-08-04 15:49

Eivind wrote:
> Har selv haft en Nikon 601 og den var da super ringe i autofocusen - en hvid
> væg og den koksede totalt - endvidere

Det er der vel ikke noget underligt i, autofocus-systemer har det da vist
normalt lidt svært ved at fokusere på ensartede flader, hvis de ikke
får hjælp.

> Synes dog at D70 virker langt mere "kram" agtigt end Canon D300. Men hvis
> billederne sucks ....så....

Sux gør de vel ikke, jeg købte selv Canon fordi D70 dels ikke var
kommet på det tidspunkt, og fordi jeg kender flere der har Canon.

> Nogle der ved om der er en Canon D300 markII på vej - med f.eks USB 2.0
> support og mere kram agtigt chassis ?

Er det ikke ligemeget med USB2? brug dog en kortlæser :)

Når de laver en efterfølger skulle de hellere give mulighed for manuel
kontrol over focus-mode og lysmåling, samt give den indbygget sender
til E-TTL flashes som 550EX.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-08-04 17:05

"Eivind" <Eivind.Olsen@ARNEmail.tele.dk> wrote in message
> Jeg tvivler ikke på at testen er reel nok og ligesom hvis en
> Folkevogn har fået dårligt kritik - så kan
> man altid regne med at der er nogle som elsker folkevogn - der straks
> mener at bilen har været kørt forkert....

Ævl!
Det svarer vel nogenlunde til at give en Ferrari bank fordi
indstigningsforholdene til bagsædet ikke er gode. TT har denne gang trådt i
spinaten og har først og fremmest ville have et testresultat/skema/ - uanset
det er pærer og bananer, man sammenligner.

> Jeg er sikker på at TT kan komme med billeder osv - som dokumentation
> - og NIKON skal kunne levere et
> billede "ud af boksen" der står lige i øjet.

Hvorfor i alverden skal det dog det - det er ikke et idiotkamera, men et
kamera der er rettet mod krævende amatører. Og mon ikke f.eks. Dpreview og
alle fagbladene har bedre baggrund for at teste et sådant produkt.

> [...]
> type - som næsten ingen andre brugte - enorm svær
> at få fat i og enormt dyrt. det blev da så heldigvis stjålet.....

....og det kvalificerer så dig til at mene noget om en test af D70!

vh

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 10-08-04 21:28

On Tue, 10 Aug 2004 18:05:22 +0200, "Jan Bøgh" wrote:

> Det svarer vel nogenlunde til at give en Ferrari bank fordi
> indstigningsforholdene til bagsædet ikke er gode.

Ja, de må være ret dårlige, hvis man skal ind og sidde på
motoren (Ferrarier har sjældent bagsæder).

> TT har denne gang trådt i spinaten

Jeg synes at de er fair nok - et firma som Nikon burde have styr
på deres kvalitet i produktionen og ikke sende huse på markedet,
som fokuserer forkert.

Synes du ikke?

Nej!?

(Det er der næppe nogen Nikon-tilhængere, som vil indrømme..)

> ...og det kvalificerer så dig til at mene noget om en test af D70!

Det er synd, at dit foretrukne mærke/kamera har klaret sig så
dårligt i testen. Men prøv at være mindre fanatisk - det klæder
ingen - heller ikke dig.

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-08-04 21:39

Stig H. Jacobsen wrote:
> [...]

> Synes du ikke?
> Nej!?
> (Det er der næppe nogen Nikon-tilhængere, som vil indrømme..)

Jeg er Nikon-tilhænger, og indrømmer blankt, at det er absolut katastrofalt
at Nikon D70 har den omtalte fejl. Den kan rettes let og hurtigt, men det er
ingen undskyldning for manglende kvalitetskontrol. Det er desuden grotesk,
at Nikon ikke offentligt erkender at der er et problem, og gør kunderne
opmærksomme på det, så også de der fiser rundt og tror alt er fryd og
gammen, kan få grund til endnu mere fryd og gammen.

Jeg tror bestemt ikke fanatismen hos kameranørder fungerer på samme måde som
f.eks. OS-fanatikere, der vedvarende holder fast ved at Linux er
klippestabilt (hvilket det så absolut ikke er), eller Windows er fejlfrit
(hvilket det så absolut ikke er).

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 11-08-04 00:28

On Tue, 10 Aug 2004 22:38:41 +0200, Morten Wartou wrote:

> Jeg er Nikon-tilhænger, og indrømmer blankt, at det er absolut katastrofalt
> at Nikon D70 har den omtalte fejl.

Det undrer mig enormt, at Nikon ikke tager problemet seriøst -
D70 er jo ligesom et step på vejen til det rigtigt dyre grej og
hvis de skuffer folk her, så gider man næppe investere videre i
Nikon. Og så har de selvfølgelig mærket/navnet at beskytte og den
slags koster kassen at opbygge og vedligeholde.

Usmart!

> [...]
> f.eks. OS-fanatikere, der vedvarende holder fast ved at Linux er
> klippestabilt (hvilket det så absolut ikke er), eller Windows er fejlfrit

Jeg har svært ved at se forskel på kamera- og OS-fanatikere -
faktisk synes jeg oftest, at kamera-folket er lidt værre end IT-folket.

F.eks. når folk her i gruppen beder om råd mht. indkøb af
digicam, så kaster *.* sig over dem og anbefaler typisk D70 og
300D, selvom et dSLR ikke rigtigt matcher de kriterier, som
spørgeren havde til sit kamera-indkøb.

Trist, men sandt..

Fra : Morten Wartou

Dato : 11-08-04 08:56

> [...]
> Nikon. Og så har de selvfølgelig mærket/navnet at beskytte og den
> slags koster kassen at opbygge og vedligeholde.
Meget, meget usmart. Jeg har hørt, at en gut fik at vide, sådan lidt
uofficielt, at 1 ud af 50 har backfocus. Jeg har svært ved at tro det tal,
når man læser om folk der returnerer deres kamera tre-fire gange, og får et
nyt, som stadig har backfocus. Om der er rettet op på problemet, og de nye
er fri for fejlen, ved jeg ikke. Det skal siges, at Canon havde stort set
samme problem med 10D - det er ikke et forsvar af Nikon, blot en
konstatering.

> Jeg har svært ved at se forskel på kamera- og OS-fanatikere -
> faktisk synes jeg oftest, at kamera-folket er lidt værre end IT-folket.
Hehe. Okay, det er nok min fortid som systemadministrator der siger mig
at det står slemt til med IT-nørderne. :)

> F.eks. når folk her i gruppen beder om råd mht. indkøb af
> digicam, så kaster *.* sig over dem og anbefaler typisk D70 og
> 300D, selvom et dSLR ikke rigtigt matcher de kriterier, som
> spørgeren havde til sit kamera-indkøb.
Det er jo så mere et spørgsmål om SLR vs. non-SLR. Og jeg kan da godt
forstå, at man anbefaler et SLR, for det har mange fordele. Men også
ulemper, så det er nok ikke altid det bedste. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : khs

Dato : 11-08-04 09:09

"Morten Wartou" wrote

> [...]
> opmærksomme på det, så også de der fiser rundt og tror alt er fryd og
> gammen, kan få grund til endnu mere fryd og gammen.

Hej Morten

Jeg er helt enig med dig. Det er hamrende dårlig kvalitetskontrol. Jeg har
ærget mig meget over fokuseringen og har nu fået den rettet. Jeg måtte dog
selv finde ud af at der var et problem. De kunne godt have fortalt
forhandlerene at der var et problem med en serie.

En lille pudsighed her er at jeg kun havde (næsten) korrekt fokus med min
50mm og nu efter justeringen har jeg måttet skrotte den. Den har frontfokus
så det basker. Jeg har talt med DFA om det det skulle være fordi det ikke er
en "D" model. Det vil sige at man ikke kan bruge de gamle AF-objektiver uden
at prøveskyde dem for fejlfokus først. Det skal lige nævnes at DFA prøvede
min 50mm på en D100 også og det var det samme resultat. Det er altså
åbenbart optiken der er ude i skoven. Heldigvis var det den billigste optik

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(Erstat det spiselige vegetationsmix med et snabela og indsæt punktum før de
Danske initialer).

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-08-04 21:46

Stig H. Jacobsen <usenet_dk2@nonogothix.dk> wrote:

> [...]
>
> Synes du ikke?
>
> Nej!?
>
> (Det er der næppe nogen Nikon-tilhængere, som vil indrømme..)

jeg vil da kalde mig selv Nikon tilhænger ... men jeg er da ikke
imponeret over sådanne fejl ... og denne rapport har da fået mig til at
tænke mig godt om inden jeg køber et D70. Faktisk har jeg tænkt mig at
låne et i næste weekend og test det igennem fra enden til anden .... det
vil jeg forresten anbefale at man gør anyways .... hvorfor købe katten i
sækken ?

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Deaster

Dato : 10-08-04 22:19

Stig H. Jacobsen wrote:

> Ja, de må være ret dårlige, hvis man skal ind og sidde på
> motoren (Ferrarier har sjældent bagsæder).

Det bliver ejerne af eks. en 456GT kede af at høre.

> Jeg synes at de er fair nok - et firma som Nikon burde have styr
> på deres kvalitet i produktionen og ikke sende huse på markedet,
> [...]

Jo, men Canon har du f.eks. også haft samme fornøjelse i starten med
deres 10D.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 11-08-04 00:38

On 10 Aug 2004 21:18:48 GMT, Deaster wrote:

> Det bliver ejerne af eks. en 456GT kede af at høre.

Lad nu være med at fluekneppe...

(det klæder heller ingen)

> Jo, men Canon har du f.eks. også haft samme fornøjelse i starten med
> deres 10D.

Tjoe, men nu må Nikon vel være godt forbi indkøringsfasen af
D70-produktionen?

Hvis jeg var Nikon, så ville jeg være møghamrende pinligt til
mode over at sælge et kamera til 8-9 kilokr., hvor en masse af
produktionen fokuserer ved siden af.

Hvad er din holdning?

--
Stig

Fra : Deaster

Dato : 11-08-04 10:24

Stig H. Jacobsen wrote:

> Lad nu være med at fluekneppe...
>
> (det klæder heller ingen)

Tåbelige analogier klæder heller ingen.

> Tjoe, men nu må Nikon vel være godt forbi indkøringsfasen af
> D70-produktionen?

Jo, men svjv. har de vist heller ikke de store problemer med backfokus
længere.

> Hvis jeg var Nikon, så ville jeg være møghamrende pinligt til
> mode over at sælge et kamera til 8-9 kilokr., hvor en masse af
> produktionen fokuserer ved siden af.
>
> Hvad er din holdning?

Kan kun være enig, min pointe var bare at Nikon langt fra er de eneste
som har kvalitetsproblemer.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-08-04 22:25

> Ja, de må være ret dårlige, hvis man skal ind og sidde på
> motoren (Ferrarier har sjældent bagsæder).

Uha, hvis du kigger tilbage i tiden, så er der faktisk en del Ferrari'er der
har bagsæder, og de er jo også begyndt at vende sig fra centermotoren, der
blev indført med 250 LM, og faktisk først blev rigtig brugt i gadebilerne
med Dino 206 GT der blev introduceret i 1967 (Og det er ikke en bil der er
solgt under navnet Ferrari ). Den første Ferrari gadebil med centermoter
var 365 GT4 BB fra 1971 Nå, det er vist nok snak fra en fan, der aldrig
får råd til sådant legetøj alligevel

MVH
Thomas

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 10-08-04 22:29

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
centermoter
> var 365 GT4 BB fra 1971 Nå, det er vist nok snak fra en fan, der

Og så kan jeg heller ikke stave mere, må vist hellere gå i seng

Fra : Erik W.

Dato : 10-08-04 23:27

> [...]
centermoter
> var 365 GT4 BB fra 1971 Nå, det er vist nok snak fra en fan, der

Der tror jeg du tager fejl Thomas - Jeg har aldrig hørt at 206 GT ikke
skulle være markedsført som en Ferrari.
Hvis jeg husker ret så bestilte Fiat en sekscylindret motor til den her bil,
som vistnok er opkaldt efter Fiat bossens søn:
http://www.ritzsite.net/Fiat_Dino/01_Fiat_Dino.htm
Den er der så nogen der godt kan lide at diskutere om det er en Fiat eller
en ferrari, men da motoren blev brugt i 206'eren var der vist ikke nogen der
var i tvivl om at det var en Ferrari.

Mvh Erik

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-08-04 06:22

"Erik W." <erik.w@mail.com> wrote in message

> Der tror jeg du tager fejl Thomas - Jeg har aldrig hørt at 206 GT ikke
> skulle være markedsført som en Ferrari.

Jeg tror ikke, Thomas tager fejl. Enzos holdning var, at en sekscylindret
bil ikke var en "ægte" Ferrari og derfor heller ikke kunne markedsføres som
en sådan.

--
-Jens B.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 11-08-04 06:29

"Erik W." <erik.w@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> en ferrari, men da motoren blev brugt i 206'eren var der vist ikke nogen

Jeg tror nu ikke jeg tager fejl. Dino 206 GT er produceret og udviklet af
Ferrari og opkaldt efter Enzo Ferraris søn der døde. Jeg har heller aldrig
påstået, at Dino 206 og 246 GT er blevet solgt under navnet Ferrari, det
står i parentesen, at mange ejere senere har udstyret den med Ferrari-logoer
er en anden ting.

MVH
Thomas

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 11-08-04 00:41

On Tue, 10 Aug 2004 23:24:34 +0200, Thomas Pedersen wrote:

[Ferrari]
> Nå, det er vist nok snak fra en fan, der aldrig
> får råd til sådant legetøj alligevel

Jeg vil nu hellere have en Maserati alligevel - med bagsæder og
næsten samme performance som de højrøde

(men vi er vist ved at komme off-topic nu!)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-08-04 11:21

"Stig H. Jacobsen" <usenet_dk2@nonogothix.dk> wrote in message

> Ja, de må være ret dårlige, hvis man skal ind og sidde på
> motoren (Ferrarier har sjældent bagsæder).

Flueknepper!

> Jeg synes at de er fair nok - et firma som Nikon burde have styr
> på deres kvalitet i produktionen og ikke sende huse på markedet,
> som fokuserer forkert.
>
> Synes du ikke?

Jo - helt afgjort. Det har bare ikke enkæft med testen at gøre.

> Nej!?
>
> (Det er der næppe nogen Nikon-tilhængere, som vil indrømme..)

Jeg er ikke blind idiot - og som sådan er jeg heller ikke 'Nikon-tilhænger'.
Produktmærkefanatikere er principielt hjernedøde!

> Det er synd, at dit foretrukne mærke/kamera har klaret sig så
> dårligt i testen. Men prøv at være mindre fanatisk - det klæder
> ingen - heller ikke dig.

Du har nok rigtigt indsigt i hvad jeg mener og tror, hvad?
Der kan sikkert siges meget negativt om mig, men fanatiker er jeg ikke.
Men måske er det her en 'tyv tror hver mand stjæler'?

Jeg gik faktisk ud for at købe et Canon 300D, men synes at det var noget
lallerplastik at holde ved, og købte derfor i stedet et D70, /efter/ nøje at
have prøvet og læst mere kvalificerede tests end denne.

vh

Fra : Eivind

Dato : 11-08-04 09:13

> [...]
> alle fagbladene har bedre baggrund for at teste et sådant produkt.

> ...og det kvalificerer så dig til at mene noget om en test af D70!

Min grundlæggende holdning er bare denne:

Jeg ved godt at et DLSR har en bedre sensor end mange fastlinse kameraer og
som tidligere SLR ejer - elsker jeg det med at
kunne se hvad dælen det er for et motiv man er ved at fange.
Dog mener jeg, at hvis Canon eller Nikon eller andre medlevere en begynder
linse - så skal denne linse være på
højde med de kameraer som de konkurrerer med. er udstyret med
Både Nikon og Canon (og osv ) kan jo lave - eller få lavet fantastiske
linser - men hvor mange har ikke købt
canons 18-55 eller nikons 18-70 ? - så må man vel forlange at den kan dur
til andet end at lege med ?

Eivind

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-08-04 11:34

> Jeg ved godt at et DLSR har en bedre sensor end mange fastlinse
> kameraer og som tidligere SLR ejer - elsker jeg det med at
> kunne se hvad dælen det er for et motiv man er ved at fange.

De har ikke en bedre, men typisk en /større/ sensor.

> [...]
> linser - men hvor mange har ikke købt
> canons 18-55 eller nikons 18-70 ? - så må man vel forlange at den kan

Nikons 18-70 er et fremragende objektiv. Hvorfra du har fået den ide, at det
er et begynderobjektiv, det ved jeg ikke, men du ta'r fejl - eller så
forveksler du det med det andet kit-objektiv, der skulle være noget
skrammel.
Cannons 18-55 kender jeg ikke.

Men i Guder, hvor det dog ville være rart om folk indskrænkede sig til at
udtale sig om noget, de havde en smule forstand på.

vh

Fra : Eivind

Dato : 11-08-04 11:38

> Cannons 18-55 kender jeg ikke.
>
> Men i Guder, hvor det dog ville være rart om folk indskrænkede sig til at
> udtale sig om noget, de havde en smule forstand på.

Hmm - hvem besidder absolut viden ? - jeg mener bare - at hvis den linse der
er leveret med til en test af kameraet ikke
kan "gi lys i hjørnerne" ved 18 mm - så har den linse da et problem .

Men ja - da rart at folk havde forstand på emnerne - men jeg har ikke de
sidste mange år oplevet
nogle på Dansk TV - måske lige undtaget DR2....

Men er 18-70 mm linsen meget bedre den anden "combo" linse man kan få med ?
18-50 eller noget i den dur ?

Eivind

Fra : HKJ

Dato : 10-08-04 17:20

> [...]
> fået dårligt kritik - så kan
> man altid regne med at der er nogle som elsker folkevogn - der straks

Har du brugt et Nikon D70?

> Jeg er sikker på at TT kan komme med billeder osv - som dokumentation - og
> NIKON skal kunne levere et
> billede "ud af boksen" der står lige i øjet.

Standard instillingerne på D70 giver ikke et farvelade billede, men
realistiske farver og forholdsvis lav skarphed, den kan selvfølgelig
indstilles til det andet også.
Hvis det er et af de D70 med backfocus, så passer billedkvaliteten i testen
sikkert udemærket.

> Har selv haft en Nikon 601 og den var da super ringe i autofocusen - en
hvid
> væg og den koksede totalt - endvidere

Alle autofocus enheder der arbejder på kontrast/fase vil have problemer med
en hvid væg. Hvis man har en flash ovenpå kameraet, så forsvinder problemet
dog, da flashes tegner et mønster på væggen, som der kan stilles skarpt på.

> åd den batterier som bare pokker - og nikon havde valgt en littium type -

Både F801 (Et Nikon design der er et par år ældre end F601) og D70 holder
MEGET længe på deres strømkilder.

> som næsten ingen andre brugte - enorm svær
> at få fat i og enormt dyrt. det blev da så heldigvis stjålet.....
>
> Synes dog at D70 virker langt mere "kram" agtigt end Canon D300. Men hvis
> billederne sucks ....så....

Kig dig lidt omkring på internettet, D70 tager lige så gode billeder som
alle andre 6 megapixels dSLR.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-08-04 18:33

"Eivind"
> [...]
> billederne sucks ....så....
>
> Nogle der ved om der er en Canon D300 markII på vej - med f.eks USB 2.0

Eivind - der kommer alt for ofte en TROLL
ud af din pen.. PLONK..!! -max-

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 10-08-04 19:09

Nu har jeg selv et Canon 10D som jeg er vældig tilfreds med, og jeg har
indtil nu, været af den mening, der nok ikke var den store forskel på det og
D70, nok nærmest et spørgsmål om smag og behag. Men den kraftige reaktion
fra D70 ejere på testen i Tænk, har da fået mig til at spekulere over, om de
mon har noget at skjule? Som man siger "Når man slår i en flok hunde, så
hyler de hunde der bliver ramt"
Mvh
Kenneth

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-08-04 19:21

Kenneth Villefrance wrote:
> [...]
> til at spekulere over, om de mon har noget at skjule? Som man siger
> "Når man slår i en flok hunde, så hyler de hunde der bliver ramt"

Hvem skulle have noget at skjule? D70 har fået nogle fine priser, og får
absolut fremragende anmeldelser overalt. Det er ikke en tilfældighed. Men
billederne der kommer ud med standardindstillingerne er blot naturlige og
film-agtige, og ikke overmættede og fyldt med kunstig skarphed som mange
andre digitalkameraer, de har ikke den kunstigt skabte wow-effekt som nogen
synes skal til. Man kan sagtens skrue op for farverne og kontrasten og
skarpheden, hvis man lyster.

D70 har et problem: der er masser med fejlkalibreret fokus. Mit eget
inklusive - det er dog blevet justeret, men skal ind igen, da det ikke blev
perfekt. Mit var det første der blev justeret i landet, nu har de fået nye
procedurer og software til at gøre det bedre.

Men som kamera er det absolut fremragende, lynende hurtigt, ekstremt lavt
strømforbrug, uovertruffent flashsystem, meget lavt støjniveau.

Jeg er ikke nu-har-jeg-købt-det-så-skal-jeg-sgu-elske-det-typen. Hvis det
var noget hø, havde jeg smidt det i skraldespanden (eller måske solgt det)
og købt noget andet.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 10-08-04 21:41

On Tue, 10 Aug 2004 20:20:40 +0200, Morten Wartou wrote:

> Jeg er ikke nu-har-jeg-købt-det-så-skal-jeg-sgu-elske-det-typen. Hvis det
> var noget hø, havde jeg smidt det i skraldespanden (eller måske solgt det)
> og købt noget andet.

Hej Morten!

Mange tak for et seriøst og nuanceret indlæg her i tråden

Fixer Nikon-importøren backfokus-problemer uden bøvl, eller skal
man man tale godt for sin syge moster, førend de gider kigge på
de?

Og er problemet der fra dag 1, eller er det noget som udvikler
sig over tid?

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-08-04 22:50

Stig H. Jacobsen wrote:

> [...]
> de?
>
> Og er problemet der fra dag 1, eller er det noget som udvikler

Hej Stig!

Problemet er der fra starten - men altså slet ikke på alle. Importøren er
bekendt med problemet, selvom de ikke må udtale sig om det, så der skal
ingen forklaringer om en syg moster til. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Brian Hansen

Dato : 11-08-04 02:14

> Problemet er der fra starten - men altså slet ikke på alle. Importøren er
> bekendt med problemet, selvom de ikke må udtale sig om det, så der skal
> ingen forklaringer om en syg moster til. :)

Hvordan laver man nemmest et test på problemet ?

Brian

Fra : Morten Wartou

Dato : 11-08-04 08:50

"Brian Hansen" <blh@FJERNe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan laver man nemmest et test på problemet ?

Allernemmest: stil fx en bunke CD'er lodret op så stregkoden kan ses. Helst
ens typer stregkoder. Forskyd dem nogle centimeter. Tag et billede af den i
midten ved største blændeåbning (laveste F-tal) og højest mulige zoom . Se
hvad der er skarpest. Hvis det er CD'er bag den du fokuserer på (fokuser
omhyggeligt, brug helst stativ for at undgå at kameraet flyttes) der er
skarpest, har du backfocus. Hvis det er CD'er foran, har du frontfocus. Hvis
det er CD'en du fokuserer på, skal du være glad, og gå ud og spise en is.

Bedre endnu: download og print http://md.co.za/d70/focus21.pdf - grundige
instruktioner i dokumentet.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : khs

Dato : 11-08-04 09:13

"Morten Wartou" wrote

> Bedre endnu: download og print http://md.co.za/d70/focus21.pdf - grundige
> instruktioner i dokumentet.

Man skal huske at gøre det med alle sine objektiver. Man ender med at skulle
kassere nogen. AF objektiver uden D eller G kan være helt i skoven på en D70
og D100.

Fra : Morten Wartou

Dato : 11-08-04 09:23

khs wrote:
> "Morten Wartou" wrote

> Man skal huske at gøre det med alle sine objektiver. Man ender med at
> skulle kassere nogen. AF objektiver uden D eller G kan være helt i
> skoven på en D70 og D100.
Ja, det er korrekt - prøv med hvad man har. Jeg kan dog ikke regne ud,
hvorfor D/G-objektiver giver bøvl, men jeg har selv observeret det. Jeg
noterer det i fejlmeldingen når jeg indleverer mit kamera næste gang, så må
vi jo se om det bliver en succes.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : khs

Dato : 11-08-04 14:08

"Morten Wartou" wrote

> [...]
> hvorfor D/G-objektiver giver bøvl, men jeg har selv observeret det. Jeg
> noterer det i fejlmeldingen når jeg indleverer mit kamera næste gang, så

Jeg havde backfokus på 18-70'eren og min 80-200/2,8D. Min 50/1.8 havde en
smule frontfokus. Efter firmwareupgrade og justering er 18-70 og 80-200 lige
i øjet hvorimod 50'eren har meget frontfokus. Hos DFA havde de prøvet med
fem forskellige 50mm uden D og de gav alle sammen frontfokus på min D70 og
deres eget D100. Test med 50mmD gav derimod fin fokus. De 50mm der
fejlfokuserede, gjorde det lige meget på D70 og D100. Efter en snak med DFA
blev de to zoom objektiver stillet skarpe og 50mm'eren kasseret. Det ser
altså ud til at jeg skal ud og købe mig en ny 50mm med "D" medmindre man kan
justerer den gamle. Det kunne jo være

Jeg fatter bare ikke hvordan AF-sensorerne kan se forkert med et objektiv og
ikke med et andet.

Fra : Martin K. R.

Dato : 10-08-04 20:05

"Kenneth Villefrance" <mainecoon@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
de
> mon har noget at skjule? Som man siger "Når man slår i en flok hunde, så

Det ved jeg nu ikke. Jeg er selv 'Canon-mand', men jeg er da sikker på at
D70 er et ganske fortrinligt kamera, og det kan en test i TT i hvert fald
ikke ændre på. Min erfaring er, at hvis TT tester noget med en kompleksitet
større end grydeskeer og klapvogne, så er resultaterne ikke fem flade øre
værd.

Martin

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 10-08-04 20:59

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kompleksitet
> større end grydeskeer og klapvogne, så er resultaterne ikke fem flade øre

Helt enig, kunne bare ikke lade være med at drille lidt
Mvh
Kenneth

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 10-08-04 21:37

On Tue, 10 Aug 2004 20:08:46 +0200, Kenneth Villefrance wrote:

> Men den kraftige reaktion fra D70 ejere på testen i Tænk, har
> da fået mig til at spekulere over, om de mon har noget at
> skjule? Som man siger "Når man slår i en flok hunde, så hyler
> de hunde der bliver ramt"

Det skyldes bare den sygelige mærkevare-fanatisme, som hersker i
kamera-verdenen.

Desværre giver det bagslag, når Nikon-ejerne går helt amok over
en dårlig test. Så tænker man sit om de typer og finder måske et
andet mærke?

Og ja, jeg har overvejet et D70, selvom jeg er EOS 30 ejer og kunne
spare godt på optik-kronerne ved at købe 300D/10D istedet.

Foreløbigt venter jeg på afløserne fra Canon, mens jeg holder øje
med blodtrykket hos D70-ejerne her i tråden og læser om problemer
med D70.

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 04-11-04 12:46

> Desværre giver det bagslag, når Nikon-ejerne går helt amok over
> en dårlig test. Så tænker man sit om de typer og finder måske et
> andet mærke?

Mon ikke nærmere det er fordi at testens "mening" stammer fra én mands
erfaringer, hvor "massen" af glade Nikon D70 ejere nok er ret betydelig
set i forhold hertil?

- bare en tanke... jeg er - uden at være fanatist - meget glad for mit
D70. Jeg har hidtil brugt Canon.

Mvh
Gunnar

Fra : Eivind

Dato : 11-08-04 09:03

> Eivind - der kommer alt for ofte en TROLL
> ud af din pen.. PLONK..!! -max-

Vidste ikke jeg havde fans........

Eivind

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-08-04 22:33

In article <4118d006$0$177$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, HKJ wrote:

> [...]
> altså også at de må have brugt et kamera med "backfocus" problem, ellers kan
> jeg ikke se hvordan de kan vurdere focus så dårligt.

300D får også tæsk. Mere billedstøj end Nikon 8700, og kun
et enkelt grantræ i zoom. Og de har testet med kit-objektiv - hvilket
helt klart fremgår.

Jeg forstår heller ikke hvordan alsidigheden kan være lavere end på
et kamera med fast objektiv.

Det er også sjovt at se at 10D har en meget ringere farvegengivelse end
300D. Det må være den mindre mætning der er default. Til gengæld undgår
10D billedstøjen som 300D med samme sensor havde.

10D har også langt bedre blitz (?)

Næh, testen holder ikke.

SIPPhone: 1-747.NOT.BYYI (668.2994) - Free Internet Phone

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 10-08-04 19:16

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> skrev i en meddelelse
> Nej, der er noget helt galt i deres måling. Se hvor mange kameraer som
> kan tage 252 billeder på en opladning! Deres målemetode må være helt ude
> i skoven (eller der er fejl i skemaet).

KLIP

> Peter
++++++++++++++++++++++

Hej Peter.

Testen er måske taget med et af de første D70. Jeg læste i et fotoblad, at
de også havde testet antal billeder på en opladning, det var heller ikke et
særligt godt resultat. Der var nemlig én der skrev ind, at deres test ikke
passede, og der skrev de tilbage, at det var fordi, at det var en "demo"
model, og at Nikon havde rettet fejlen ved de næste kameraer.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Peter Rongsted

Dato : 11-08-04 03:12

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>passede, og der skrev de tilbage, at det var fordi, at det var en "demo"
>model, og at Nikon havde rettet fejlen ved de næste kameraer.

Det der undre mig er, at alle de fem første kameraer af fem forskellige
fabrikater alle kan tage 252 billeder før de slukker! I næste gruppe er
det tre ud af fem. Og derefter fire ud af fem! Hvordan kan det være at
så mange forskellige modeller kan klare nøjagtig det samme antal? Det
tyder for mig på et stort problem i testmetoden.

Peter

Fra : Claus Hastrup

Dato : 11-08-04 08:50

"Peter Rongsted"skrev i en meddelelse

> [...]
> så mange forskellige modeller kan klare nøjagtig det samme antal? Det
> tyder for mig på et stort problem i testmetoden.

Citat fra en af de artikler, som testen er vedhæng til:
"(...)kameraet reelt kunne tage 252 billeder og måske endda flere, før
batterierne var løbet ud. Testen blev stoppet efter 252 optagelser.(...)"

Fra : Peter Rongsted

Dato : 11-08-04 14:34

"Claus Hastrup" <claus@alterego.dk> wrote:

> [...]
>"(...)kameraet reelt kunne tage 252 billeder og måske endda flere, før
>batterierne var løbet ud. Testen blev stoppet efter 252 optagelser.(...)"

Det forklarer en del. Dog ikke hvordan nogen kan nå 255, når testen er
stoppet efter 252 billeder. Findes T&T i løssalg?

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-04 08:51

> [...]

> så mange forskellige modeller kan klare nøjagtig det samme antal? Det
> tyder for mig på et stort problem i testmetoden.

De er stoppet efter 252 billeder.

MVH CP

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 04-11-04 00:21

> [...]
> passede, og der skrev de tilbage, at det var fordi, at det var en "demo"
> model, og at Nikon havde rettet fejlen ved de næste kameraer.

Det må så være mit. Jeg har oplevet på én opladning, at tage billeder
til et bryllup (ca. 60 og med blitz på ca. 20%) samt over 300 til en
udstilling - og så lige det løse imellem de to weekender! MEGET
imponerende!

Mvh
Gunnar

Fra : Lars Troels

Dato : 04-11-04 08:03

(ca. 60 og med blitz på ca. 20%) samt over 300 til en
> udstilling - og så lige det løse imellem de to weekender! MEGET
> imponerende!

Jeg laver over 1.000 optagelser på en opladning. Batterierne bliver bedre og
bedre.

Lars T.
www.sitecenter.dk/larstroels

Fra : Henning Jensen

Dato : 10-08-04 08:43

On Tue, 10 Aug 2004 08:34:52 +0200, Skeptikeren
<skeptikeren#remove_me#@tele2adsl.dk> wrote:

>Læs og bliv klogere - her kan i se, hvordan en Nikon D70 retteligen
>skal vurderes.
>http://www.taenk.dk/ttabn/2004/tt46/kamera/wwwskema/

Dette giver da en god oversigt )

Men jeg savner nok lidt grundlaget for vurderingerne (fotos+data), som
dpreview m.fl. giver samtidigt.

Lige som man skal passe på med skema/sammenligner med forudsætningerne
bl.a. var Canon 10D testet med en L-linse, som vel ikke er fair når
D70 er med kittets 18-70mm?

Samt at tænk vurder farvegengivelsen i auto og manuel .. det er jo
subjektivt og et levn fra point-shot kameraer! Og i manuel kan D70
leverer de farver man ønsker - blot et spørgsmål om de rette
indstillinger!

Men testen viser nogle af punkterne man skal være opmærksom på.

>Så husk venligst fremover at anvende de rette grønne trekanter, røde
>og gul boller i stedet for tidsrøvende ordskvaller

Nu ville jeg aldrig nøjes med en vurdering/test ved kamera valg - så
denne vurdering er blot en af mange rangordninger - som kun brugeren
kan afgøre hvad ham vil lægge vægt på.

Men som nævnt en god oversigt - at starte med?

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Thomas

Dato : 10-08-04 08:45

"Skeptikeren" <skeptikeren#remove_me#@tele2adsl.dk> wrote in message

Hvordan åbner I den side? Jeg kan ikke.

Mvh

Thomas

Fra : Klaus Johansen

Dato : 10-08-04 14:34

Ha Ha Ha Ha Ha....

Det er da vist ikke en "Nikon D70 mand" der har lavet testen.....

Fra : Christian Grüner

Dato : 10-08-04 17:46

Hehe tja, har du nogensinde haft en d70 i hånden ? MHT batteri, så
klarer jeg gennemsnitligt en 400-500 pics på en opladning. Og
opstartstiden, tja, hvilken tid siger du ?

Fra : Jens Hansen

Dato : 11-08-04 07:25

Hmmmm . Det her begynder til en vis grad at bære præg af en religionskrig,
hvor det lægger nogle meget på sinde at kunne sige. "Hvad sagde jeg - Nikon
D70 er noget skrot" eller "Hvad sagde jeg - Nikon D70 er et super kamera -
og dem der mener noget andet er er ikke rigtig kloge."

Ingen af de to synspunkter hører hjemme i virkelighedens verden.

Helt generelt bør man være opmærksom på, at kameraproducenterne nogle gang
har lidt travlt med at få deres nye kameraer på markedet - og af og til også
for travlt. Et godt eksempel var de første eksemplarer af Sonys F828. Her
havde de allertidligste eksemplarer nogle massive tøndefortegningsproblemer
på vidvinkel. Det skulle siden være korrigeret på nyere eksemplarer. Og der
findes i dag mange tilfredse brugere af F828.
Og det er også min erfaring at nogle af de første demo-modeller, der ryger
ud til test, ofte har nogle problemer, der ofte kan løses med en firmware
opdatering. Et andet eksempel på det er, at www.dcresouce.com oplevede
nogle underlige problemer med Minolta A2, som jeg ikke har læst om på andre
testsider.

Jeg er selv en glad ejer af en D70 og har heldigvis ikke haft back-focus
problemer eller lignende. Kender dog til et par eksempler på nogen, der har
haft massive back-fokus problemer, men mit indtryk er til gengæld, at det
bliver taget alvorligt og rettet.

Selvom jeg er glad for min D70 og ikke fortryder købet, så er der dog også
ting, der irriterer mig. En af dem af er LCD-skærmen, der er alt for lys. Et
problem den har til fælles med Nikon D2H. Jeg har også haft lejlighed til at
lege i en weekend med D2H, og jeg var dybt deprimeret over resultatet, fordi
alle mine billeder så ud til at være overeksponerede, når jeg kikkede på
lcd-skærmen. Men da jeg så fik mulighed for at tjekke resultatet på min pc,
da jeg kom hjem, var det ikke tilfældet. Og det samme problem vil man opleve
med D70. Her er histogrammet din bedste ven. Jeg har også prøvet at lave
skærmen mørkere, men det gav heller ikke et realistisk resultat.
Jeg er heller ikke vildt begejstret for batteridækset i bunden, som jeg
synes kan være lidt bøvlet åbne - i hvert fald med mine store pølser og
lettere kluntede motorik.

Er man ikke vant til Nikon, vil det også kunne forekommet akavet, at
indstillinger foregår ved en kombination af knapper og de to hjul på
kameraet. Men har man først vænnet sig til, at ting altså foregår i
samarbejde med en knap og et hjul, er det et fremragende og velfungerende
system.

På billedkvalitetssiden vil nogen nok hæfte sig lidt ved, at den har mere
billedstøj ved laveste ISO end Canon D300/10D. Det er dog kun et problem,
hvis man betrager sine billeder i fuld størrelse på skærmen. Og selv der
synes jeg ikke støjen er påtrængende. Men billedstøj er noget folk ser meget
forskelligt på, har jeg erfaring for. Personligt oplever jeg ikke
billedstøjen som et problem for mig. Så der kan man jo selv tage et kik på
billederne, der er lagt ud på nettet på diverse testsider og danne sig sine
egen mening. Og det i virkeligheden det bedste man kan gøre, for er
kvaliteten god nok til at dække ens eget behov, kan det jo være ligemeget,
hvad andre mener.

Og hvad angår hurtighed, ja så er den altså klar til start med det samme, og
med mindre lysforholdene er dårlige, føles det som om den fokusere med det
samme. Jeg har også testet AF-hastigheden ved at tage billeder af en stopur
på en skærm, hvor jeg startet stopuret samtidig med, at jeg trykker af på
udløseren. Jeg holder hånden foran objektivet og flytter den først lige
inden, jeg skal trykke af, så det ikke kan låse fokus på skærmen i forvejen.
Lyskilden er standard kontorbelysning med et lysstofrør i loftet. Det gav 0
sekunder i forkuseringstid, men under dårligere lysforhold eller med mit
gamle 70-300 mm sigma objektiv på fuld tele har jeg registeret mærkbare
forsinkelser. Men det er der for så vidt ikke noget mærkeligt i. Og ønsker
man at sammenligne resultaterne af en AF-test lavet af fx Tænk med fx
DPREVIEW, er man nødt til at kende de to testprocedure ned til mindste
detalje for at kunne sammenligne resultaterne. Der skal kun få variationer
til i testproceduren til før resultatet ændrer sig i et vist omfang.

Og helt generelt vil mange problemer kunne løses med firmware-opdateringer.

Når det så er sagt, synes jeg bestemt også at det er rigtig træls, at
producenterne har så travlt med at få kameraer på markedet, at
kvalitetskontrollen svipser af og til. Det er ganske enkelt ikke rimeligt,
men er mig bekendt ikke et specielt Nikon-problem, som jeg også nævnte
ovenfor.

Og nu må jeg vist heller slutter, inden det her ender i et større
afhandling.

Mvh

Jens Hansen

Fra : Eivind

Dato : 11-08-04 09:23

> Og nu må jeg vist heller slutter, inden det her ender i et større
> afhandling.

Ellers en dejlig afhandling

Mine fattigmands forsøg (med de få kameraer jeg har ejet) er, at
et nikonF601 med tamron 28-200 optik havde helt utroligt svært f.eks at
fokusere
indendørs - den ville hele tiden bruge blitz osv - selv på vidvinkel. nogle
gange (ofte)
opgav den simpelthen.
Har ikke oplevet disse problemer med Canon (S10 - S40 + minolta 7000 SLR +
Canon EOS 300)
Måske var det linsen - jeg ved det ikke.
Kunne da enormt tænke mig et Nikon - men det skal altså kunne fokusere

Nogle der ved hvorfor man har valgt ikke at lade DSLR kameraerne kunne
optage små videofilms ? - man kan jo bare lade
spejlet være oppe imens og vise resultatet på skærmen bagpå ?

Eivind

Fra : Jens Hansen

Dato : 11-08-04 19:18

> Kunne da enormt tænke mig et Nikon - men det skal altså kunne fokusere

Tjah min D70 kan da godt fokusere og jeg kender da også et par stykker til,
som har en D70, der også kan lave fokuserede billeder.....
Og så mere seriøst. Dette kamera er testet af gennemseriøse proffe testere
og har fået topkarakterer. Mon ikke de havde opdaget, hvis kameraet havde et
fokus-problem.
Men hvis du vil være sikker så prøv kameraet selv og se hvad du synes.

Mvh
Jens