Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Endnu mere kritik, tak. :)
Fra : Morten Wartou

Dato : 09-08-04 14:44

Halløj igen!

På et eller andet tidspunkt må jeg da ramme noget. :)

Og jeg kan lige så godt advare med det samme - der er ingen action.

http://inet.uni2.dk/~unimwl/Buer.jpg

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-08-04 15:41

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message

> På et eller andet tidspunkt må jeg da ramme noget. :)

Vil det sige at det, du angler efter, blot er ros?
Så har den gode har Ebbesen måske alligevel fat i noget!

> Og jeg kan lige så godt advare med det samme - der er ingen action.
>
> http://inet.uni2.dk/~unimwl/Buer.jpg

Teknisk set er det vel et udmærket billede, skarphed, kontrast osv.
Men hvad dælen er det, du vil vise?
Umiddelbart har jeg svært ved at finde et eller andet fokuspunkt, hvor
nøglen til billedet befinder sig, og som estetisk komposition synes jeg det
er alt for rodet.
Men OK, jeg ryger selv i samme fælde, som jeg aner her: Man befinder sig et
atmosfærefyldt og lidt eksotisk sted, og bliver så let lokket til at tro at
motivet gør /billedet/ spændende. Det gør det IMO ikke.
Jeg synes det går bedst med den slags ting, når man strammer motivet meget
kraftigt op og finder enkelheden. Ofte i en detalje eller i det store
landskabsbillede.

vh

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-08-04 15:45

Jan Bøgh wrote:
> "Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message

> Vil det sige at det, du angler efter, blot er ros?
> Så har den gode har Ebbesen måske alligevel fat i noget!
Det var da en umådeligt underlig og ubehagelig kommentar. Mit mål er ikke
ros - mit mål er at høre hvad folk kan lide, og måske få ideer og hjælp.

> [...]
> Jeg synes det går bedst med den slags ting, når man strammer motivet
> meget kraftigt op og finder enkelheden. Ofte i en detalje eller i det
Bevares. Men fortæller det store landskabsbillede en historie? Næeh, det
drejer sig om æstetik. Og det synes du ikke der er meget af her, og det er
da i orden. Og ja, jeg stod et lidt eksotisk sted, og ja, jeg blev lokket.
:)

Den slags billeder slår bare ikke igennem hos en del herinde. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-08-04 11:34

> Det var da en umådeligt underlig og ubehagelig kommentar. Mit mål er
> ikke ros - mit mål er at høre hvad folk kan lide, og måske få ideer
> og hjælp.

Hvorfor pokker be'r du om kritik i et forum som dette, når du nu er så
hudløs?

> Bevares. Men fortæller det store landskabsbillede en historie? Næeh,

Og det er du sikker på?

> det drejer sig om æstetik. Og det synes du ikke der er meget af her,

Nej.

> og det er da i orden. Og ja, jeg stod et lidt eksotisk sted, og ja,
> jeg blev lokket. :)
>
> Den slags billeder slår bare ikke igennem hos en del herinde. :)

Handler det om 'slår bare ikke igennem hos en del herinde' eller er billedet
bare ringe? IMO det sidste.

Men prøv nu at se nogle billeder, hvor æstetikken fungerer

http://www.richardvanhoesel.com/galleryA/gallery.html

Her er der billeder, hvor det hele bare går op i en højere enhed. Men der er
garanteret også arbejdet med sagerne.

vh

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-08-04 12:52

Jan Bøgh wrote:
> "Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message

> Hvorfor pokker be'r du om kritik i et forum som dette, når du nu er så
> hudløs?
Hudløs? Jeg tager kritikken alvorligt, og bruger den. Man kan sagtens
diskutere ud fra den kritik man får, og stille spørgsmålstegn. Problemet er,
at du anklager mig for at angle efter ros blot fordi jeg skriver "på et
eller andet tidspunkt må jeg da ramme noget. :)" - læg mærke til smiley'en,
noget du behændigt har klippet bort fra din citering.

> Og det er du sikker på?
Ja. For mig at se, er det noget sludder når folk siger "hvad er der mon
rundt om hjørnet?" og slige banaliteter- jeg synes det er en tolkningsfacon
som hører sig til i 4. klasse. Landskaber handler om æstetik og stemninger -
men selvfølgelig kan der være undtagelser, hvis landskabet indeholder mere
end blot natur.

> Nej.
Og det er du i din fulde ret til. Og jeg synes da heller ikke billedet er
fuldendt, og havde da efter læsning af denne tråd gerne haft mulighed for at
kravle ind og lege mere, om jeg kunne, men jeg synes selv at vinklen var
ganske nydelig.

> Handler det om 'slår bare ikke igennem hos en del herinde' eller er
> billedet bare ringe? IMO det sidste.
Ja, og den betragtning har jeg fanget - ikke kun fra dig, og det får mig da
til at tænke - og tra-daaaaa - måske jeg har lært noget. Hvis denne gruppe
handlede om at udstille perfekte billeder, som alle kunne lide, ville den
sgu' være kedelig.

> [...]
> Her er der billeder, hvor det hele bare går op i en højere enhed. Men
> der er garanteret også arbejdet med sagerne.
Ja, klart. Fint er det - og manden er jo hamrende dygtig, teknisk i hvert
fald, om man kan lide det måske lidt poppede er en anden ting. Men du siger
jo der er historier - så kan du måske fortælle hvilke historier der er i
Richard van Hoesels billeder.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-08-04 14:38

> læg mærke til smiley'en, noget du behændigt har klippet bort fra din
> citering.

Sorry!

> Ja. For mig at se, er det noget sludder når folk siger "hvad er der
> mon rundt om hjørnet?" og slige banaliteter- jeg synes det er en
> tolkningsfacon som hører sig til i 4. klasse.

Det er jeg helt enig i.
Når jeg bruger udtrykket 'historie' er det nok mest fordi man pr. tradition
benytter dette udtryk. Et bedre begreb var måske 'associationer'. Kan et
snelandskab få mig til at fryse eller fornemme bevægelsen ved at stå på ski,
et havbillede få mig til at fornemme saltvandets sprøjt eller skibets
bevægelser eller et billede af en skov til at høre fuglesangen - ja så synes
jeg at der er en fortælling i billedet.

> Landskaber handler om
> æstetik og stemninger - men selvfølgelig kan der være undtagelser,
> hvis landskabet indeholder mere end blot natur.
...og så er vi måske ikke helt uenige alliogevel

> [...]
> denne gruppe handlede om at udstille perfekte billeder, som alle
> kunne lide, ville den sgu' være kedelig.

Man kan jo se det på denne måde: Nogen har gidet beskæftige sig med
billedet - ergo kan det dog pirre en og anden. Der er tonsvis af billeder i
denne gruppe, /jeg/ ikke gider spilde ord på, med mindre autor af en eller
anden grund flipper helt ud (som regel over NRE) over at man ikke betragter
billedet som den rene og skære kunst.
Kritikkens nerve er vel at man kan udtrykke uenigheder.

> [...]
> Men du siger jo der er historier - så kan du måske fortælle hvilke
> historier der er i Richard van Hoesels billeder.

Ja, nu har du jo så allerede fortalt mig at du synes at hans billeder er
poppede. Og uden at ville ramme præcist dig, så er jeg pissetræt af at gode
billeder helst skal være taget i en skraldespand. Jeg tror at diskussionerne
omkring Rene Asmussens uendelige billeder af blodfattige kvinder i et
forfaldent fabrikslokale har været rundt om meget af dette, men jeg får helt
klart historier, i forståelsen 'association', af mange af billederne -
udover at de, som du selv skriver, er teknisk perfekte. Og så synes jeg de
er hamrende flotte.

Og så kan du afslutningsvis lige få et andet link til hvad jeg betragter som
fede billeder.
http://www.photo.net/photodb/member-photos?include=all&photo_id=2353703

vh

Fra : Morten Wartou

Dato : 10-08-04 15:33

> "Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message

> Sorry!
Alt tilgivet. Med misforståelser og til tider bastante udmeldinger (hov, det
er jeg også god til) kan alt gå galt i en diskussion :)

> [...]
> et havbillede få mig til at fornemme saltvandets sprøjt eller skibets
> bevægelser eller et billede af en skov til at høre fuglesangen - ja så
Hm, jo, kanske. Sådan opfatter jeg nu ikke fortælling. :) Jeg synes nærmere
man kan tale om, at der er en stemning i billedet, og det er for mig noget
ganske andet.

> ...og så er vi måske ikke helt uenige alliogevel
Nej, men vi kan sagtens blive det hvis vi gør os umage. :)

> [...]
betragter
> billedet som den rene og skære kunst.
> Kritikkens nerve er vel at man kan udtrykke uenigheder.
Selvfølgelig. Ved at være åbne overfor folk der er uenige, kan man måske
blive klogere, eller måske endda gøre dem klogere. :)

> [...]
> klart historier, i forståelsen 'association', af mange af billederne -
> udover at de, som du selv skriver, er teknisk perfekte. Og så synes jeg de
Hovhov. :) Du bør da ikke være pissetræt af at nogen synes billeder skal
være taget i en skraldespand - for det er jo netop de forskellige holdninger
der kommer til udtryk. Jeg synes da heller ikke at billeder nødvendigvis
skal tages i en skraldespand, og jeg synes heller ikke at Richard van
Hoesels billeder er dårlige, blot fordi de er poppede.

Ja, de er da også fine.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Christian Grüner

Dato : 09-08-04 15:59

Heysa,

Jeg synes der mangler noget konkret i billedet. Midten er noget græs.
Kompositionen er desværre ikke videre spændende, bygningerne er i sig
selv spændende nok kunen jeg gætte mig til, men det skal formidles til
os andre på en anden måde.
Du kunen godt skrue en anelse op for farverne, samt give det en anelse
mere kontrast..
Og at den slags billeder ikke duer til gruppen tror jeg ikke på, har som
sagt noget at gøre med hvorn billedet er rent teknisk.

MVH Christian

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-08-04 16:27

Morten Wartou wrote:
> På et eller andet tidspunkt må jeg da ramme noget. :)
> Og jeg kan lige så godt advare med det samme - der er ingen action.

Flot sted... men, hvor er det ?

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-08-04 16:35

Hans Joergensen wrote:

> Flot sted... men, hvor er det ?

I en eller anden landsby på Kreta... :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : lars bo

Dato : 09-08-04 16:59

Hej Morten

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse
> Halløj igen!
>
> På et eller andet tidspunkt må jeg da ramme noget. :)
>
> Morten Wartou

http://inet.uni2.dk/~unimwl/Buer.jpg
Men det er ikke med dette billede du rammer.
En alt for dårlig komposition. Og med de muligheder der ser ud til at være i
en ruin som denne, må det ellers kunne lade sig gøre at finde et ordentligt
billede.
Da jeg ikke kender stedet, kan jeg ikke sige dig om du skal til højre eller
venstre op eller ned, men brug en halv dag på det, så kommer der nok et godt
billede ud af anstrengelserne.
Og jo der er nogle der kan lide den slagt billeder, f.eks. undertegnede.

--
hilsen
lars bo

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-08-04 08:46

Morten Wartou wrote:

> På et eller andet tidspunkt må jeg da ramme noget. :)

Det er sikkert et interessant og spændende motiv, men du har
desværre fotograferet det på en uinteressant måde.

- en blind høne ka' også finde et frø, så klem du bare på...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen