Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
pol-filter på D70
Fra : Henning Jensen

Dato : 09-08-04 09:50

Jeg har netop fået mit Hama cirk-pol-filter i ø67mm (standard model
725). Hoya var udsolgt fra leverandøren pga. Nikon kunder med
D70/18-70mm, så Photoshop leverede Hama til samme pris (brutto 534
kr).

Det ser ud til at fungerer fint, idet der _ikke_ er vignetting af
højrerne selv ved 18 mm zoom på min Nikon D70 (dog kan jeg få dette
ved også at benytte mit standard UV-filter samtidigt - optræder her op
til ca. 24 mm zoom). Vid-vinkel giver forøvrigt en graduering af
himlen - så jeg tro jeg for det meste holder mig til normal-tele
området (over 35 mm).

Jeg er således tilfreds med at jeg ikke betalte mere for "thin /
Wide-Angle-version" eller step-up til 77 mm mv. Ligesom jeg er
tilfreds med coatningen (ikke HTMC eller hvad det hedder hos de
forskellige leverandører).

Blot til info - jeg fandt også en god artikel om pol-filtre - som
bl.a. forklarer de 30 grader som idealvinkel ved reflektioner og 90
grader ved maks. formørkning af himlen:

http://www.popphoto.com/pdfs/2002/0902/Polarizer.pdf

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Jack L.

Dato : 09-08-04 12:18

Henning Jensen wrote:
> Blot til info - jeg fandt også en god artikel om pol-filtre - som
> bl.a. forklarer de 30 grader som idealvinkel ved reflektioner og 90
> [...]

Meget interessant artikel. Tak for linket.

--
Mvh / Best regards,
Jack, Copenhagen

The email address is for real. :)