Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bi lidt...
Fra : Michael Holm

Dato : 08-08-04 20:30

Jeg har knipset nogle bier som summede rundt i vores timian bed.

Se her:
http://www.gizwiz.dk/gallery/Macro/F77T5429
http://www.gizwiz.dk/gallery/Macro/F77T5458_2
http://www.gizwiz.dk/gallery/Macro/F77T5472_1

Klik på billedet for større opløsning.

--Michael

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-08-04 07:14

"Michael Holm" <Valid@Email.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har knipset nogle bier som summede rundt i vores timian bed.

> [...]
Jeg kan rigtigt godt lide http://www.gizwiz.dk/gallery/Macro/F77T5458_2

men overvej en kraftigere beskæring!
Det gør billedet bedre.

Skær blomsterresten væk i bunden og næsten lige så meget væk i toppen ( det
uskarpe blad øverst)
Skær helt ind til kronbladene på den uskarpe blomst til højre og tag så en
strimmel til venstre, så bien forbliver i det gyldne snit.

Så er den der!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-08-04 09:01

Michael Holm wrote:

> Jeg har knipset nogle bier som summede rundt i vores timian bed.

Ja det er nogle knipserier, de rodede og overbelyste med udbrændt
højlys...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 09-08-04 09:25

> Ja det er nogle knipserier, de rodede og overbelyste med udbrændt
> højlys...

Jeg synes nu, du er for hurtig ved lågen med hensyn til
http://www.gizwiz.dk/gallery/Macro/F77T5458_2

en noget kraftigere beskæring vil gøre underværker, og kan man ikke lide de
udbrændte partier, ja så har vi jo heldigvis Photo Shop
Jeg finde dem ikke slemme i dette billede. Måske jeg ville indfarve den
meget uskarpe blomst helt til venstre med grønt, så den falder sammen med
resten af baggrunden.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-08-04 17:12

Frodo Nifinger wrote:
> en noget kraftigere beskæring vil gøre underværker, og kan man ikke lide de
> udbrændte partier, ja så har vi jo heldigvis Photo Shop

Desværre synes jeg bien er lovligt uskarp?

Nu er det godt nok heller ikke det nemmeste motiv, jeg synes
ihvertfald de travle bier ofte er ret svære at få focus på før de er
fløjet videre.

Min bedste bitræffer er vist denne:
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-05/2004-05-31/CRW_1404.jpg

Og den er heller ikke for god.. (for ikke at sige ringe).

Og nu faldt jeg lige over denne humlefætter:
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-05/2004-05-31/CRW_1317.jpg

Hvorfor kiggede den ikke den anden vej det fjols ?
Og hvorfor havde jeg ikke macro'en på ?

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-08-04 10:39

"Michael Holm" <Valid@Email.com> wrote in message
> Jeg har knipset nogle bier som summede rundt i vores timian bed.

> http://www.gizwiz.dk/gallery/Macro/F77T5429

Meget rodet billede med et noget tilfældigt skarphedsplan. Du burde nok
bruge en meget mindre blændeåbning. Dernæst er det overbelyst med mange
blomster, der er udbrændte.

> http://www.gizwiz.dk/gallery/Macro/F77T5458_2

Afgjort det bedste - ikke pga. af de tekniske kvaliteter, men fordi du har
skudt det helt rigtige øjeblik. Det havde dog været bedre, hvis man havde
kunnet se hovedet på bien. Skarphedsplanet en smule for langt tilbage. Men
hvad skal vi med de mange uskarpe, udbrændte blomster. Beskær meget
strammere.

> http://www.gizwiz.dk/gallery/Macro/F77T5472_1

Uskarpt og overbelyst.

Generelt virker de lidt flade, lidt mere kontrast og så for guds skyld
skapheden det rigtige sted samt en meget hårdere beskæring. Vær indstillet
på at tage rigitigt mange kiksere for hvert vellykket skud.

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net