Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto på cd - hvor?
Fra : Tony

Dato : 08-08-04 19:18

Jeg skal have fremkaldt 5 film og de skal også på cd. På en hjemmeside
læste jeg at billederne dre ved fremkaldelse blev lagt på cd ikke var
gode nok til at printe ud.
Hvor går jeg hen og får lagt mine billeder på cd i ordentlig kvalitet?

På forhånd tak

Tony

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 08-08-04 22:29

"Tony" <mynsterman@h0tmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gode nok til at printe ud.
> Hvor går jeg hen og får lagt mine billeder på cd i ordentlig kvalitet?

Du skriver ikke noget om hvor i verden du befinder dig..
Men dit ønske bør kunne opfyldes af samtlige der fremkalder film og digitale
billeder, de fleste steder kan du vælge mellem 2 forskellige slags cd´er.
For nogle kan det betale sig at købe en scanner og selv pusle med det, hvis
man gider dette. Man spare nogle pengen men det tager også tid, så der må
man gøre op med sig selv, hvad man helst vil.
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 09-08-04 06:47

Hej Tony,

>Jeg skal have fremkaldt 5 film og de skal også på cd. På en hjemmeside
>læste jeg at billederne dre ved fremkaldelse blev lagt på cd ikke var
>gode nok til at printe ud.

Depends - hvor store prints vil du lave?

>Hvor går jeg hen og får lagt mine billeder på cd i ordentlig kvalitet?

I København vil jeg anbefale Foto/C og/eller Grønlund Foto. Jeg har
efterhånden forsøgt en del af de shops der tilbyder denne tjeneste og
er altså endt med at bruge disse to (mest Foto/C faktisk).
Fremkaldelse og scan i 21000x1400 JPEG koster omkr. 60kr. Med prints
er Grønlund billigst - ca. 120,- mod Foto/C 180,-

21000x1400 kan du lave rimelige 15x21cm prints af uden de store
kvalitets-/pixeleringsproblemer

Mvh Anders

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 09-08-04 12:24

>Fremkaldelse og scan i 21000x1400 JPEG koster omkr. 60kr. Med prints
>er Grønlund billigst - ca. 120,- mod Foto/C 180,-
>
>21000x1400 kan du lave rimelige 15x21cm prints af uden de store
>kvalitets-/pixeleringsproblemer

Og det er selvfølgelig kun 2100 x 1400 pixler der er tale om...

Mvh Anders

Fra : Arne Rasmussen

Dato : 09-08-04 13:25

"Anders Rostgaard Bystrup" <anders_bystrupFJERN@DETTEhotmail.com> wrote in
message news:clneh0hqgnb9toh7m9040r3dplkcu69blj@4ax.com...

> Og det er selvfølgelig kun 2100 x 1400 pixler der er tale om...

Er der nogen steder de lægger negativerne på - i ordentlig kvalitet - jeg
tænker det må kunne lade sig gøre at arbejde med dem i PS eller lignende
(gøre dem til positiver og farvekorrek. og hvad ved jeg) - eller tager jeg
helt fejl ....har en dias/negativscanner (billig vuego) og synes ikke jeg
orker at scanne alle negativerne ind
den tager kun en enkelt stribe ad gangen og tager en hulens tid ...hvad er
iøvrigt den bedste opløsning/størrelse at scanne neg/dias ind i ???

Mvh
Arne Rasmussen

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 10-08-04 07:18

>Er der nogen steder de lægger negativerne på - i ordentlig kvalitet - jeg

Jada. Både Foto/C og Colorgruppen o.a. kan scanne i nærmest vilkårlig
høj opløsning, men jeg fornemmede at økonomien også var en faktor -
for det bliver altså hurtigt dyrt med hires-scans!

>tænker det må kunne lade sig gøre at arbejde med dem i PS eller lignende

Umiddelbart har jeg intet at udsætte på de scans jeg har fået lavet de
pgl. steder. Formålet har været webbrug og der er 2100x1400 mere end
rigeligt.

>den tager kun en enkelt stribe ad gangen og tager en hulens tid ...hvad er
>iøvrigt den bedste opløsning/størrelse at scanne neg/dias ind i ???

Depends. Hvad skal du bruge scans'ene til? Jeg vil mene at alt over
4000dpi begynder at være overkill for 35mm med mindre du har
exceptionel tripode-disciplin eller foretrækker 12 ISO lith film

Mvh Anders

Fra : Arne Rasmussen

Dato : 10-08-04 09:59

"Anders Rostgaard Bystrup" <anders_bystrupFJERN@DETTEhotmail.com> wrote in
message news:vupgh01eq9mttp2o1l4ce5uu7cic2s0rkl@4ax.com...
> [...]
> 4000dpi begynder at være overkill for 35mm med mindre du har
> exceptionel tripode-disciplin eller foretrækker 12 ISO lith film

Ja ca de sidste 5-6 ord forstod jeg ikke en klaphat af ...borset fra 12 ISO
*gggg*
Men de skal bruges til print på en canon i850 - og hvis du mener 400 dpi er
fint - så er det sikert ....skal man i scanningen lave forstørrelse ...eller
skal det være 1:1 ????

Mvh
Arne Rasmussen

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 11-08-04 06:21

Hej Arne,

>Ja ca de sidste 5-6 ord forstod jeg ikke en klaphat af ...borset fra 12 ISO
>*gggg*

Fair nok Bundlinien er at det ikke giver mening at scanne i heeelt
vildt høj opløsning hvis billederne er marginalt ryste-uskarpe eller
hvis det alligevel er kornene i filmen der sætter begrænsningen i
opløsningen.

>Men de skal bruges til print på en canon i850 - og hvis du mener 400 dpi er
>fint - så er det sikert ....skal man i scanningen lave forstørrelse ...eller
>skal det være 1:1 ????

Man skal passe lidt på det der dpi vs. ppi vs. opløsning noget. Du kan
finde masser af tutorials der vil være langt bedre end jeg kan gøre
her andetsteds på nettet, men til eksempel scanner jeg selv i 2400ppi
og kan uden kvalitetsproblemer printe i A4, eller marginalt A3. Når
jeg printer lader jeg blot Photoshop til at ændre dpi for billedet
(uden iøvrigt at ændre antallet af pixler, altså fjerne hakket i
'resample' boxen) og så klarer Photoshop, printerdriveren og Epson i
skøn forening resten. Jeg kan i øvrigt ikke se forskel på om jeg
printer i 150dpi eller større (printer går nominelt til 600dpi) udover
hvor lang tid det tager!

Mvh Anders

Fra : Henrik Manley

Dato : 10-08-04 09:03

> [...]
> gode nok til at printe ud.
> Hvor går jeg hen og får lagt mine billeder på cd i ordentlig kvalitet?

DU kan bare bede om at få dem lagt på en kodak "foto cd" ikke at forveksle
med en "picture cd" så får du en god kvalitet der kan forstørres til A3 uden
problemer.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 11-08-04 06:24

Hej Henrik,

>DU kan bare bede om at få dem lagt på en kodak "foto cd" ikke at forveksle
>med en "picture cd" så får du en god kvalitet der kan forstørres til A3 uden
>problemer.

De steder jeg tidligere har fået lavet PhotoCD'er er enten stoppet med
det eller er blevet meget dyre - har du nogen gode tips til bixe og
hvad giver du for det disse dage?

Mvh Anders