Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
8 megapixel kameraer
Fra : Henrik Bøggild

Dato : 08-08-04 11:38

Hejsa,

Jeg er ved at se på nyt digicam og er nok mest indstillet på at det skal
være et 8 megapixel kamera. Markedet er ikke stort og består p.t. af
følgende:

Nikon Coolpix 8700
Sony DSC-F828
Olympus C-8080 Wide Zoom
Canon PowerShot Pro1
Konica Minolta DiMAGE A2

Jeg har p.t. haft to af dem i hænderne og det ene er allerede stemt hjem.
Nikon'et er ikke til at holde ved alene på grund af placeringen af holderen
til remmen i højre side. Der er vist en ingeniør der ikke har tænkt sig om!!

På dpreview.com er det kun Olympus'en der får karakteren highly
recommended - resten er på niveauet lige under. For mig er det dog et minus
ved Olympus'en, at det kun har 5 x zoom. Mit nuværende kamera har 3 x zoom
hvilket jeg finder klart i underkanten.

Jeg har prøvet Canon'et og finder det ret godt. Godt at holde ved, rimeligt
logisk at bruge (fik lige lidt granatchok i starten af alle
indstillingsmulighederne).

Sony er jeg som udgangspunkt lidt skeptisk overfor, da de for mig er mere i
underholdningselektronik end foto, men det er måske kun mine fordomme.

Jeg har set, at der har været en del kritik at billedkvaliteten på
Minolta'en.

For nu endeligt at komme frem til mit spørgsmål, så vil jeg (naturligvis)
gerne høre om jeres erfaringer med ovenstående kameraer.

Henrik

Fra : Deaster

Dato : 08-08-04 11:47

Henrik Bøggild wrote:

> [...]
>
> For nu endeligt at komme frem til mit spørgsmål, så vil jeg
> (naturligvis) gerne høre om jeres erfaringer med ovenstående kameraer.

Er der nogen grund til at du f.eks. ikke kigger på et slr kamera
istedet, de kan efterhånden fåes til priser lige over, de kameraer du
nævner ovenfor, og så kan du selv bestemme hvor meget zoom du vil have,
alt efter pengepung ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Henrik Bøggild

Dato : 08-08-04 12:22

> [...]
> istedet, de kan efterhånden fåes til priser lige over, de kameraer du
> nævner ovenfor, og så kan du selv bestemme hvor meget zoom du vil have,

Jeg overvejede det kort, men en af fordelene ved ovenstående kameraer er, at
de er stadig lettere at medbringe end et SLR (da jeg havde SLR var jeg ikke
god til at efterlade dele af kameratasken hjemme, og så bliver den hurtigt
lidt slidsomt at slæbe rundt herpå).

Enkeltheden ved kun at have kameraet (+ ekstra batteri etc) tiltaler mig
meget og det er en af de ting jeg nyder ved mit nuværende digicam.

Henrik

Fra : [HCS] 4000

Dato : 08-08-04 14:03

Jeg forstår godt din begrundelse. Jeg har selv været i samme situation, og
købte et lettere kamera Nu blev årsagen til at jeg ikke fik taget billeder,
at kvaliteten var for ringe, ikke de samme muligheder for kreativitet, og
fotoglæden forsvandt.
Da gik det op for mig at ville jeg fotografere, var der ingen vej uden om
DSLR.
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

*www.pbase.com/hcstune*

Fra : Lene og Niels Anders~

Dato : 08-08-04 15:15

> [...]
>
> Enkeltheden ved kun at have kameraet (+ ekstra batteri etc) tiltaler mig
> meget og det er en af de ting jeg nyder ved mit nuværende digicam.

Hej Henrik.

Jeg forstår dig så udemærket, personligt lettede jeg min kamerataske med
omkring 10 kg. Da jeg skiftede min Nikon f4s samt masser af kvaliobjektiver
ud med et Sony 828.
Jeg har ikke et eneste sekund fortrudt mit bytte, det eneste jeg mangler er
lidt mere vidvinkel.
Sony'en var en af de første der kom til landet i Januar. På nuværende
tidspunkt har jeg taget godt og vel 5000 billeder med det og alt har
fungeret upåklageligt. Grunden til det blev det kamera jeg valgte havde
intet med de 8 megapixel at gøre, men mere et spørgsmål om ergonomi,
hurtighed i opstart og især den hurtige autofokus at gøre, at det så kan
tage 2,8 billeder i sekundet, hvis man har brug for det er jo bare dejligt.
Her efter godt og vel 1/2 års brug er jeg blevet endnu mere glad for at jeg
ikke købte et dslr. Hvis man har fulgt lidt med i denne gr. kan man jo ikke
undgå at læse om alle de problemer der f.eks har været med d300'en fra Canon
"hvorfor skriver den error EEE?" problemet med støv på ccd'en har jeg heller
ikke.
Jeg kan ikke anbefale det ene kamera frem for det andet, men prøv at holde
på dem, det var bla. årsagen til jeg ikke købte Minoltaen som var nr. 2 på
min liste da jeg skulle købe. Den virkede lidt for plastic-agtig til mig,
men ellers ingen tvivl om at det er et glimrende kamera.

Hilsen Niels

Hilsen Niels

Fra : Deaster

Dato : 08-08-04 15:52

Lene og Niels Andersen wrote:

> [...]
> problemer der f.eks har været med d300'en fra Canon "hvorfor skriver
> den error EEE?" problemet med støv på ccd'en har jeg heller ikke.

Hehe, jaa så er der meget bedre med et kamera, der har så meget iso
støj at man bliver nødt til at holde det på iso 50. Ja undskyld, men
den var du selv ude om, den er ca. lige så saglig som de ovenstående
påstande.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 08-08-04 17:03

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> støj at man bliver nødt til at holde det på iso 50. Ja undskyld, men
> den var du selv ude om, den er ca. lige så saglig som de ovenstående

Det er jo det han vil have. Så forstår jeg ikke at folk bliver ved
med at han skal købe noget helt andet.

/Kenneth Iversen

Fra : Deaster

Dato : 08-08-04 20:45

Kenneth Iversen wrote:

> Det er jo det han vil have. Så forstår jeg ikke at folk bliver ved
> med at han skal købe noget helt andet.

Nu var mit svar jo til Niels Andersen,

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Kenneth Iversen

Dato : 08-08-04 23:32

> Nu var mit svar jo til Niels Andersen,

Nu var det også mere generalt under tråden, jeg mente.
Men dit indlæg kan nu stadig forstås som værende et
forsøg på at få ham overtalt til at købe SLR istedet.

/Kenneth Iversen

Fra : Deaster

Dato : 09-08-04 11:00

Kenneth Iversen wrote:

> "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nu var det også mere generalt under tråden, jeg mente.
> Men dit indlæg kan nu stadig forstås som værende et
> forsøg på at få ham overtalt til at købe SLR istedet.

Ok, men det var nu ikke min intention.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 08-08-04 17:16

> [...]
> støj at man bliver nødt til at holde det på iso 50. Ja undskyld, men
> den var du selv ude om, den er ca. lige så saglig som de ovenstående

Forstår ikke helt hvorfor han beder om den. Han siger blot, at 828 passer
ham bedre end et DSLR, og hvis han er glad for sit kamera, så er det da
vældigt, det afhænger jo ikke af hvad man har, men om man er tilfreds med
det og får det brugt, hvis du spørger mig.

MVH
Thomas

Fra : Lene og Niels Anders~

Dato : 08-08-04 21:22

> [...]
> støj at man bliver nødt til at holde det på iso 50. Ja undskyld, men
> den var du selv ude om, den er ca. lige så saglig som de ovenstående

Da jeg havde mit gode gl. slr kamera brugte jeg udelukkende film på max 100
iso, så det er ikke noget problem for mig at skyde alle mine billeder i 64
iso. Denne indstilling har den stået på siden dag 1. Gad i grunden nok vide
hvordan jeg får den ned på 50 iso
Er der ikke meget lys til rådighed er det jo rart at have et lysstærkt
objektiv siddende forand den støvfri ccd. Ellers er Manfrotto løsningen på
det problem.

Niels

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-08-04 16:05

"Henrik Bøggild" <slettes-hboggild@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
ikke
> god til at efterlade dele af kameratasken hjemme, og så bliver den hurtigt

Har du overvejet et Pentax *ist D, der netop udmærker sig ved sin ringe
størrelse?

Jeg har leget lidt med en Sony DSC-F828, og den er jo ikke just lille og
let. Coolpix'en virker mindre og lettere.

--
-Jens B.

Fra : [HCS] 4000

Dato : 08-08-04 13:46

Jeg er enig i ovenstående - hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud, når du er
oppe i den prisklasse.
Jeg har selv både Canon EOS D60 og et Canon PowerShot Pro 1, og der er en
kæmpe forskel til fordel for DSLR i billedkvalitet.
Canon PowerShot Pro 1 har jeg kun til lettere brug, når jeg ikke vil bære på
for meget.

hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

*www.pbase.com/hcstune*

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 08-08-04 20:19

[HCS] 4000 wrote:
> Jeg er enig i ovenstående - hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud, når du er
> oppe i den prisklasse.

Ovenstående ??
Tag lige et kig på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

> [...]
> kæmpe forskel til fordel for DSLR i billedkvalitet.
> Canon PowerShot Pro 1 har jeg kun til lettere brug, når jeg ikke vil bære på

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Tommy Jensen

Dato : 08-08-04 20:26

On Sun, 08 Aug 2004 21:18:39 +0200, "Rasmus Vestergaard Hansen [9000]"
<bidsk@-FJERN-yahoo.com> wrote:

>Ovenstående ??
>Tag lige et kig på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Måske du også lige selv skal genopfriske!! Du efterlod hele indlægget
i bunden for at kunne komme med den bemærkning!

MVH Tommy

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 08-08-04 20:44

Tommy Jensen wrote:

> Måske du også lige selv skal genopfriske!! Du efterlod hele indlægget
> i bunden for at kunne komme med den bemærkning!

Korrekt. Men uden det ville det ikke give så meget mening, da det HCS
refererer til som ovenstående netop kommer nedenunder.

Normalt klipper jeg med hård hånd, men dette tjente et illustrativt formål.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : [HCS] 4000

Dato : 08-08-04 14:57

Fra : HKJ

Dato : 08-08-04 11:47

> Nikon Coolpix 8700
> Sony DSC-F828
> Olympus C-8080 Wide Zoom
> Canon PowerShot Pro1
> Konica Minolta DiMAGE A2

Du kan læse lidt mere om nogle af dem her:

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/choosing-8.shtml

http://www.luminous-landscape.com/essays/peepers.shtml

http://www.luminous-landscape.com/essays/cognative.shtml

Artiklerne indeholde flere links.

Fra : Frenjon

Dato : 08-08-04 12:09

Her er en ret så omfattende test af diverse 8mp digi-cams
http://www.kamerahuset.dk/nyhedsbrev/test/1.htm

Måske du kan bruge det til noget..

-Frenjon

Fra : pwa

Dato : 08-08-04 12:35

> [...]
>
> For nu endeligt at komme frem til mit spørgsmål, så vil jeg (naturligvis)
> gerne høre om jeres erfaringer med ovenstående kameraer.

Olympus C 8080 er ganske fremragende, sublim billedkvalitet.
måske er det netop derfor de ikke har spændt buen for højt med Zoom
i området fra 28mm op til 140mm er der stort set ingen fejl, og desuden
meget lidt "støj" i de fleste ISO modes
Hvad angår indstillingsmuligheder er der en overflod, som overgår de fleste
andre cameraer, det er næsten for meget, men kan man li at bruge disse er
der
næsten intet der er umuligt Den eneste anke er tiden der medgår til
skrivning af Tiff og Raw
den er efter min mening for lang..men ellers er det lynhurtigt, opstart og i
alle andre modes.
og dernæst ualmindelig god med extern flash (TTL).

v/h pa

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-08-04 16:50

pwa wrote:
> [...]
> måske er det netop derfor de ikke har spændt buen for højt med Zoom
> i området fra 28mm op til 140mm er der stort set ingen fejl, og desuden

Lur mig om man mon ikke også kan få en teleconverter der giver den
lidt større range... ?

10x zoom ses sjældent skarpt hele vejen fra start til slut..
Fx. er Sigma's 50-500mm kun skarp fra ca. 150mm og udefter.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-08-04 17:39

In article <slrnchcit9.j0q.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> [...]
>
> 10x zoom ses sjældent skarpt hele vejen fra start til slut..
> Fx. er Sigma's 50-500mm kun skarp fra ca. 150mm og udefter.

Ja, der er vel få telezooms der kan fokusere meget tættere på :)

SIPPhone: 1-747.NOT.BYYI (668.2994) - Free Internet Phone

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 08-08-04 17:48

meddelelse news:slrnchclou.d2.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Ja, der er vel få telezooms der kan fokusere meget tættere på :)

Jeg havde samme tanke, hvorfor bruge en optik der går ud til 500 mm til de
korte brændvidder, når man får en hamrende skarp 50/1.8 for billige penge

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-08-04 00:36

Thomas Pedersen wrote:
> Jeg havde samme tanke, hvorfor bruge en optik der går ud til 500 mm til de
> korte brændvidder, når man får en hamrende skarp 50/1.8 for billige penge

Min teori er at den for det første bliver kortere i sammenfoldet
tilstand, og for det andet har man muligheden for at gå ned i 50mm
hvis man skulle få behov for det.. ;)

Ihvertfald er det noget af et monsterobjektiv at vade omkring med,
da det vejer ca. 2kg og fylder temmeligt meget.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-08-04 12:59

Hvorfor vil du have et 8mpix kamera ? CCD'en har en væsentlig
højere egenstøj end de mindre opløsninger, og fra 6 til 8 er
der 33%, men kvadratrod af 1,33 = 1,15. Så du får 15% flere
pixels i hver retning, så det er ikke meget.

Hvis dit problem er zoom, så er det ikke mpixels der gør det,
men objektivet. Og et dSLR er stadig et godt bud som en anden
foreslog.

Jeg medbringer ofte mit med kun 28-135mm IS objektivet.

SIPPhone: 1-747.NOT.BYYI (668.2994) - Free Internet Phone

Fra : KASO

Dato : 09-08-04 06:43

> [...]
>
> Jeg er ved at se på nyt digicam og er nok mest indstillet på at det skal
> være et 8 megapixel kamera. Markedet er ikke stort og består p.t. af

Jeg har desværre ingen erfaringer med nogen af dem, men jeg har Minolta A1,
der jo er nært beslægtet med A2. AS (AntiShake) er en særdeles nyttig
facilitet - det giver 2-3 blænder mere. Kameraet er også det af samtlige med
flest indstillingsmuligheder, men nok også det med mest svingende
fremstillingskvalitet. Jeg har i hvertfald læst, at erfaringerne er meget
delte - nogen har perfekt fungerende eksemplarer og andre har problemer med
dårlig kvalitet. Man bør nok teste det grundigt, hvis man køber det - hvis
først man har fået et godt eksemplar, burde der til gengæld ikke være
problemer fremover. Jeg har ikke haft noget at udsætte på mit A1 selv om de
led af samme svingende kvalitet - og mit var et af de første i landet.

Fra : Claus Olsen

Dato : 09-08-04 18:23

Hej

Jeg har købt et Olympus C-8080 for 2 uge siden og er yderst tilfreds med
det. Kan kun anbefale det. Jeg stod også og tænkte på et DSLR men kom til
den konklusion at mit Canon EOS 500N sagtens kan klare de behov jeg har i
den retning af et SLR. Og hvis jeg så flyttede perspektivet lidt ud, så kan
C-8080 både dække mine krav mht til at være avanceret og dække min kones
Point&Shoot behov.

Mvh

Claus