Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ny PC - især til billedbehandling.
Fra : Soeren Christensen

Dato : 06-08-04 21:19

Hej derude!

Jeg er ved at være træt af at det tager ca. 3 1/2 minut at save en jpg
i højeste opløsning på min (æld)gamle PC.

Er der noget man skal være opmærksom på når de er til
billedbehandling? Jeg tænker fx. på grafikkort.

Ellers nogle anbefalinger / bemærkninger til den sag?
Mvh
Søren Christensen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-08-04 21:24

"Soeren Christensen"
> [...]
> billedbehandling? Jeg tænker fx. på grafikkort.
>
> Ellers nogle anbefalinger / bemærkninger til den sag?

Dual processor Mac, 2 harddiske..
Eller behold den gamle og fyld noget mere billig
ram på.. Ram er den billigste måde at få bedre
ydelse.. Grafikkort.. Køb det billigste..!! -max-

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-08-04 21:38

Soeren Christensen wrote:

> Er der noget man skal være opmærksom på når de er til
> billedbehandling? Jeg tænker fx. på grafikkort.

Ydelsesmæssigt er det rimelig ligegyldigt hvilket grafikkort du vælger.
Det eneste kort (til almindelige dødelige) der skiller sig ud er Matrox
Parhelia, der kan køre med 10bit farvekanaler i stedet for 8bit. Det
har relevans, hvis du redigerer billeder med 16bit farvekanaler.

Ellers er det bare at holde sig fra Celeron (hvis du er PC mand) og
fylde 1GB+ RAM på maskinen. Hvis du insisterer på det bedste og har
pengepungen i orden, kan du købe dual processor og køre RAID på
harddiskene, da der er en del billedoperationer der egner sig til
paralellisering.

Fra : AS

Dato : 08-08-04 10:54

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message

> [...]
> Parhelia, der kan køre med 10bit farvekanaler i stedet for 8bit. Det
> har relevans, hvis du redigerer billeder med 16bit farvekanaler.

Havdelen af Parhelia koster en P650 med den samme chip.

Fra : Per F Andersen

Dato : 06-08-04 21:44

Soeren Christensen wrote:
> Ellers nogle anbefalinger / bemærkninger til den sag?

Du skal have masser af RAM min 512 Mb helst mere.
Masser af harddiskplads + 100Gb
En hurtig processor min 2,0 Ghz
Et rimeligt grafikkort.
En god skærm.

, altså hvis du har et noegnlunde gennemsnitligt behov!

mvh per

--------------------------
http://javist.smartlog.dk - min weblog

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-08-04 21:49

Soeren Christensen <Soren@nowhere.dk> wrote:

> [...]
> billedbehandling? Jeg tænker fx. på grafikkort.
>
> Ellers nogle anbefalinger / bemærkninger til den sag?

ja:

her:
<http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/90310/wo/8v5okKuzl8
Uk2bjaKkdPeHnG404/0.0.7.1.0.6.21.1.2.1.2.0.0.1.0>

mvh

Thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : No1

Dato : 07-08-04 09:35

> <http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/90310/wo/8v5okKuzl8
> Uk2bjaKkdPeHnG404/0.0.7.1.0.6.21.1.2.1.2.0.0.1.0>

Linket virker ikke. Man kan ikke linke på den måde til Apple Store :-/

Var det sådan en du tænke på? http://www.apple.com/powermac/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-08-04 11:29

No1 <nospamplz@removeentireaddress.mars> wrote:

> Linket virker ikke. Man kan ikke linke på den måde til Apple Store :-/
>
> Var det sådan en du tænke på? http://www.apple.com/powermac/

ja ... netop ... men jeg har da linket sådan før .... mystisk ...

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-08-04 09:40

Thomas von Hassel wrote:

> her:
> <http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/90310/wo/8v5okKuzl8Uk2bjaKkdPeHnG404/0.0.7.1.0.6.21.1.2.1.2.0.0.1.0>

http://www.shorterlink.com er din ven.

eller en bedre newsreader.

mvh

Carsten Riis

Fra : Helge Olsen

Dato : 06-08-04 23:34

"Soeren Christensen" <Soren@nowhere.dk> wrote in message
> [...]
> billedbehandling? Jeg tænker fx. på grafikkort.
>
> Ellers nogle anbefalinger / bemærkninger til den sag?
Hei.

Matrox parhelia er glimrende til fotografisk arbeid. Det støtter 10 bits
farvekanaler, noe som er deilig når man jobber med RAW. Ellers er det vel
bare å passe på at man har 1gb ram eller mer og en rimelig oppegående
prosessor. Har selv en AMD XP2500+ prosessor og synes at det holder i
massevis. Finnes mye raskere, her er det bare pengepungen som bestemmer.
Styr unna Duron og Celeron bare :)

Apple har også noen gode maskiner til grafikk. Hvis du kjøper brukt må du
passe på at du får en maskin som kan kjøre macos X. Enda Apple hadde giddet
å lage det for x86 :)

/Helge

Fra : den ægte fotomand

Dato : 07-08-04 11:09

Fortæl os hvad du sidder med nu, så er det nemmere og vejlede. Altså
processor og ram. Desuden har du kørt en defragmentation på din maskine
fornylig???

Vh

Per

--
min email virker ikke. Så det er ikke muligt at maile mig direkte
og billeder skal ses i en ramme på væggen og ikke på en skærm!!!

Fra : Soeren Christensen

Dato : 09-08-04 23:17

On Sat, 7 Aug 2004 12:08:53 +0200, "den ægte fotomand"
<denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote:

>Fortæl os hvad du sidder med nu, så er det nemmere og vejlede. Altså
>processor og ram. Desuden har du kørt en defragmentation på din maskine
>fornylig???

Hej.
Tak for svarene.
Jeg sidder med en 1.2 GHz maskine med 80 GB HD og 512 MB RAM.
Så jeg ender vel med omkr 3GHz og et par hundrede GB HD og masser af
ram.

Mvh
Søren Christensen