Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kvalitet af Cosina Objektiver
Fra : Allan

Dato : 06-08-04 14:16

Er der nogle der der kender mærket "Cosina". Det er set i Tyskland -
hvordan er skarphed m.v.? Har primært kig på zoom

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-08-04 15:05

"Allan" <atwr*fjern*@yahoo.com> wrote in message
> Er der nogle der der kender mærket "Cosina". Det er set i Tyskland -
> hvordan er skarphed m.v.? Har primært kig på zoom

Har ikke lige stiftet bekendtskab med dem, men jeg har fået dem anbefalet
fra en fotoforetning fordi der er rimelige pris og har en god kvalitet, men
som sagt jeg har aldrig selv prøvet et.

Mvh
Simon

Fra : Soren Kuula

Dato : 07-08-04 13:39

Allan wrote:
> Er der nogle der der kender mærket "Cosina". Det er set i Tyskland -
> hvordan er skarphed m.v.? Har primært kig på zoom

Iflg. hvad jeg har set, så får man altså hvad man betaler for...

Det bedste du kan gøre er at teste et Cosina- og et Nikon/whatever
objektiv imod hinanden (jeg så godt at du skrev Tyskland). F. eks. med
et billede at en avisside, som du så forstørrer voldsomt.

Da jeg prøvede den slags, købte jeg det dyre.

MVH
Søren

Fra : AS

Dato : 08-08-04 15:01

Der komme an på hvilken objektiv. Generelt ingen af dem er god optisk og i
build quality.

Jeg personligt har haft en 19-35 4-5.6 cosina i den tid, da Nikon 20-35 2.8
skulle være over 20.000 DKK. I could not afford it. Så fårstået jeg hvad
folk mener med "cosina effekt", som specielt er synligt i vidvinkel. Jeg er
glad, at jeg ikke har den længere. Jeg kan også sige, at dengangs Nikons
kitobjektiv 35-80 4-5.6 var _meget_ bedre, selvom den er ikke god. Jeg vil
tro, at når man komme til normal zoom, kan Cosina være bedre optisk, men
tingene skulle går ned igen over 100 mm.
Kort sagt, normal zoom er ikke dyrt og de fleste har i forvejen , tele
fra Cosinabliver ikke billigere eller bedre end Nikkor 70-300 G, i stedet
for vidvinkel Cosina zoomer bedre at finde en bruft 24 mm fix noget lignende
penge.

Fra : Allan

Dato : 10-08-04 10:28

Allan <atwr*fjern*@yahoo.com> wrote in

> Er der nogle der der kender mærket "Cosina". Det er set i Tyskland -
> hvordan er skarphed m.v.? Har primært kig på zoom

Tak for input - Da jeg er vant til Carl Zeiss tror jeg ikke jeg vil forsøge
mig med Cosina
Jeg tror jeg vil lede efter penge og et brugt Zeiss 300 TeleTessar istedet