Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
3 billeder til kritik
Fra : Bo Dudek

Dato : 06-08-04 07:53

Hejsa

Jeg har tidligere haft et point'n'shoot digital kamera, som jeg med
tiden blev ret ked af pga. de brgrænsede muligheder.

For 1 måneds tid siden købte jeg så et Konica Minolta DiMage Z2, og
fandt i øvrigt ud af et par uger senere, at de lige havde lanceret
deres Z3.. æv!

Nå, det nye kamera har mange muligheder for en amatør som mig, og jeg
har lagt et par billeder til kritik:

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=89492
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=89491
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=89489

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-08-04 08:16

Bo Dudek wrote:
> [...]
> deres Z3.. æv!
>
> Nå, det nye kamera har mange muligheder for en amatør som mig, og jeg

Lidt for mørke ansigter, fill-flash kunne have reddet den (såfremt
Minolta'et er god til det

> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=89491

Herligt herligt herligt, ihvertfald set herfra :)

Jeg tror personligt ikke jeg ville beskære det tættere til ansigtet
som der bliver foreslået af Tina på fk.

> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=89489

Hm... det kunne være bedre, det er lidt forvirrende..

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Bo Dudek

Dato : 06-08-04 08:35

[...]

>Lidt for mørke ansigter, fill-flash kunne have reddet den (såfremt
>Minolta'et er god til det

yes.. jeg har faktisk læst lidt om det i politikens foto-fætter, men
glemmer det af og til.. ehm..

>Herligt herligt herligt, ihvertfald set herfra :)
>
>Jeg tror personligt ikke jeg ville beskære det tættere til ansigtet
>som der bliver foreslået af Tina på fk.

alle de positive kommentarer får mig da helt lyst til at printe det
hos fotohandleren på A3 ;)

>Hm... det kunne være bedre, det er lidt forvirrende..

har jeg hermed taget til mig..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-08-04 09:55

Bo Dudek wrote:

> Nå, det nye kamera har mange muligheder for en amatør som mig, og jeg
> har lagt et par billeder til kritik:
>
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=89492

Det er et typisk familiefoto, motivet er temmelig uinteressant for
alle andre end den nærmeste familie, kompositionen, lyslægningen og
beskærigen er mildt sagt elendig.

> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=89491

Det er også et typisk familiefoto, motivet er rimmelig uinteressant
for alle andre end den nærmeste familie, kompositionen og beskærigen
kan godt gøres meget bedre.

> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=89489

Det er også et typisk familiefoto, motivet er temmelig uinteressant
for alle andre end den nærmeste familie, kompositionen, lyslægningen
og beskærigen kan godt gøres meget bedre.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-08-04 10:33

> [...]
> for alle andre end den nærmeste familie, kompositionen, lyslægningen
> og beskærigen kan godt gøres meget bedre.

Kan det dog blive mere ensformigt

Mvh
Simon

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-08-04 12:45

"Simon Nielsen"
> Kan det dog blive mere ensformigt
>
> Mvh
> Simon

Hva sku den kommentar til for..!

Billede A er for mørkt og ikke for interessant,
du har ikke timet det rigtigt, vent på det helt
rigtige udtryk.. Du ved når det er der, med lidt
koncentration og øvelse kan du forudse når
det kommer..

Billede B beskæringen er ikke optimal, men
udtrykket er sødt.. Imo er der for meget farve,
prøv at fjerne en del af farven, så man kun lige
kan ane det er et farve billede, det vil imo være
smukt.

Billede C er flat, gråt og kedeligt, prøv at lave
en S kurve i "kurver" så tror jeg du kan få det
til at stråle.. Men hverken timeing eller beskæring
er optimal..

Du bruger digital kamera - så bare skyd løs og
bliv ved med at be om kritik.. -max-

Fra : Bo Dudek

Dato : 06-08-04 13:54

[...]

> [...]
>til at stråle.. Men hverken timeing eller beskæring
>er optimal..
>
>Du bruger digital kamera - så bare skyd løs og

tak for velvilligheden og konstruktiviteten..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-08-04 23:44

"-max-" wrote:

> [...]
> du har ikke timet det rigtigt, vent på det helt
> rigtige udtryk.. Du ved når det er der, med lidt
> koncentration og øvelse kan du forudse når

Man kan også bruge billedserie-funktionen altså hvor kameraet bare
bliver ved med at tage billeder.

Det kræver selvfølgelig at man har et tilstrækkeligt hukommelseskort til
formålet eller mulighed for at tømme det for senere vurderinger.

har selv haft glæde af det under et barnedåb forleden. Fandt desværre ud
af, at funktionen fandtes for sent.

Da jeg laved portrætfotos med bedsteforældre+barnet, så var det kun mine
egne vurderinger som blev knipset. Havde jeg lavet det med billedserier,
så ville man kunne slette en masse knap så gode udtryk og kun beholde de
gode.

Hurra hurra hurra for billedserie-funktionen
Eller hvad den nu hedder officielt.

med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Bo Dudek

Dato : 06-08-04 12:22

[...]

>Det er også et typisk familiefoto, motivet er temmelig uinteressant
>for alle andre end den nærmeste familie, kompositionen, lyslægningen
>og beskærigen kan godt gøres meget bedre.

det er fint, at du skriver, hvad du mener, men hvis du indeholder
mange gode ting såsom viden om, hvordan komposition, lyslægning og
beskæring kan gøres bedre, så del dog denne viden..

hvis jeg beder om kritik, så er det ikke særligt konstruktivt kun at
kommentere..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-08-04 12:23

Bo Dudek wrote:
> [...]
> beskæring kan gøres bedre, så del dog denne viden..
> hvis jeg beder om kritik, så er det ikke særligt konstruktivt kun at

Skal vi nu igen have en 200 indlæg lang tråd om hvorvidt NRE's
kritik kan bruges til noget eller ej?

Det er jo ikke engang vejr til popcorn.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Bo Dudek

Dato : 06-08-04 12:31

[...]

>Skal vi nu igen have en 200 indlæg lang tråd om hvorvidt NRE's
>kritik kan bruges til noget eller ej?

er ny i gruppen, så jeg aner ikke, om NRE's måde at håndtere
nyhedsgrupper på, har været diskuteret før.. ehm.. men personligt
bliver jeg nødt til at skøjte hen over hans indlæg, eftersom jeg ikke
kan bruge det til noget.. personligt..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-08-04 12:52

Bo Dudek wrote:

> [...]
> beskæring kan gøres bedre, så del dog denne viden..
>
> hvis jeg beder om kritik, så er det ikke særligt konstruktivt kun at

Det er ikke særligt konstuktivt, at du som uerfaren nybegynder køber
et nyt kamera, laver nogle familiefotos og beder om kritik, og så
bliver skuffet over, at du ikke får undervisning i fotografi.

Gå ned på biblioteket og lån nogle bøger om fotografi, og det gør
ikke noget, at de handler om analogt fotografi, for det grunlæggende
omkring komposition, lyslægning o.s.v. er det samme i analog og
digital fotografi.

Og så skal du øve dig i at lave de billeder, hvor du i bøgerne kan
se en beskrivelse af opstillingen og lyslægningen, og du skal øve
dig rigtig meget, og så kan du glæde dig over, at dine øvelser ikke
koster dyre film og fremkaldelser...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Dudek

Dato : 06-08-04 13:53

> [...]
>se en beskrivelse af opstillingen og lyslægningen, og du skal øve
>dig rigtig meget, og så kan du glæde dig over, at dine øvelser ikke

se, det var noget helt andet.. det var sgu noget konstruktivt fra din
side ;) imho burde du så have udladt at svare første gang, eftersom du
ikke kunne bidrage..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-08-04 10:25

> Nå, det nye kamera har mange muligheder for en amatør som mig, og jeg
> har lagt et par billeder til kritik:
>
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=89492
Dette her kan jeg godt lide, god komposition og lækre farver, lyset virker
for mig lidt kikset, det med bedstefaderens ansigt der er delvist helt mørkt
er en fed effekt men, barnet har sådan en mellem gang, jeg syntes han skulle
være belyst forfra, det er vel også ham der er centrum

> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=89491
Også et fint billede, lyset er helt perfekt i dette billede og en fed
komposition, ingen spild plads i billedet der kunne skæres væk. Fint

> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=89489
Jeg kan godt lide belysningen i dette billede, men det ser ud som om du har
lavet en begynderfejl hvad angår grå-skala. Mange kameraer lægger bare en
standard grå-tone skala når man tager i s/h. Det giver et lidt kedeligt
billede uden for meget kontrast, det sort-hvide spil skal gerne bringe nogle
ting frem man ikke ville have set eller lagt mærke til i farver, da øjet nu
koncentrerer sig om detaljer istedet for farverne. Men billedet er rigtig
lækkert. Prøv at fylde noget mere kontrast på og give det et Clarify filter,
i PS eller PSP, det giv er et helt andet lækkert s/h bilelde.

Mvh
Simon

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 06-08-04 20:39

> [...]
>er en fed effekt men, barnet har sådan en mellem gang, jeg syntes han skulle
>være belyst forfra, det er vel også ham der er centrum

ok..

>Også et fint billede, lyset er helt perfekt i dette billede og en fed
>komposition, ingen spild plads i billedet der kunne skæres væk. Fint

takker..

> [...]
>lækkert. Prøv at fylde noget mere kontrast på og give det et Clarify filter,
>i PS eller PSP, det giv er et helt andet lækkert s/h bilelde.

mange tak for kommentarerne og tips..

Mvh
Bo Kamp Dudek
www.bodudek.dk