Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Diasfilm
Fra : Søren Hjelholt

Dato : 05-08-04 22:36

Hej NG

Jeg er så heldig at jeg inden længe tager til Kenya, hvor jeg bl.a. skal på
safari. Der påtænker jeg at bruge diasfilm, for at få så gode billeder som
muligt. Er der nogen der kender til steder hvor de er til at købe til
rimelige penge, den lokale fotopusher er ikke særligt billig.

mvh.

   Søren Hjelholt

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 05-08-04 23:04

"Søren Hjelholt" <hjelholt@_nospam_mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> muligt. Er der nogen der kender til steder hvor de er til at købe til
> rimelige penge, den lokale fotopusher er ikke særligt billig.

Jeg har set, at de er meget billige i Tyskland. Hos fotohandleren
(www.photodose.de) i Fördepark i Flensburg kostede Sensia 100 omkring 4
euro, hvor jeg herhjemme har været vant til at give omkring 40,- ved køb af
3 ruller. De kan garanteret findes endnu billigere på nettet.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-08-04 23:23

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
af
> 3 ruller. De kan garanteret findes endnu billigere på nettet.

Det er da ikke specielt billigt...
Hos www.technikdirekt.de koster 5 stk sensia 100ASA 14 Eur. Forsendelse
kommer naturligvis til. Jeg bruger normalt Provia, idet den dernede koster
det samme som Sensia koster her i landet. Det kan godt betale sig at købe
lidt stort ind for at portoen ikke skal tage hele fordelen. Opbevar dem i
køleskabet eller fryseren

Bo //

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 05-08-04 23:29

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt stort ind for at portoen ikke skal tage hele fordelen. Opbevar dem i

Jeg skrev jo også, at de sikkert kunne findes billigere endnu, men i forhold
til de 40,- kr. rullen jeg var vant til at give i Århus når jeg købte tre,
så er det da noget af en besparelse. Provia kender jeg ikke, den er ikke til
at få fat i i Sønderjylland, men jeg har hørt meget godt om den. Velvia er
jeg til gengæld helt vild med.

Fra : khs

Dato : 06-08-04 06:35

"Søren Hjelholt" <hjelholt@_nospam_mail.dk> wrote in message
> [...]

> safari. Der påtænker jeg at bruge diasfilm, for at få så gode billeder som

Hej Søren.

God fornøjelse. Det er en oplevelse. Husk hurtig film til morgenturene der
starter før solopgang. En 400 asa eventuelt presset til 800 og en lysstærk
tele. Provia er finkornet og kan presses.

Overvej Fuji Velvia 100 eller Kodak E100vs til de lyse timer. Der er smæk på
farverne i dem.

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(Erstat det spiselige vegetationsmix med et snabela og indsæt punktum før de
Danske initialer).

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 06-08-04 11:44

"khs" <khs@spam.spam> wrote in
news:41131870$0$276$edfadb0f@dread14.news.tele.dk in dk.fritid.foto:

> [...]
> lysstærk tele. Provia er finkornet og kan presses.
>
> Overvej Fuji Velvia 100 eller Kodak E100vs til de lyse timer. Der er

Takker for hjælpen til alle, har nu bestilt både Fuji Sensia 100 og 400 hos
technikdirect.de.

/Søren Hjelholt

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-08-04 12:29

Søren Hjelholt wrote:

> Takker for hjælpen til alle, har nu bestilt både Fuji Sensia 100 og 400 hos
> technikdirect.de.

Det vil nok ikke være smart, at satse på digital fotografering i
Kenya, det vil ihvertfald kræve det store gear med solcelleladere
og/eller at man har et halvt tons ekstra batterier med hjemmefra.

Hvis det var mig der skulle til Kenya, så ville jeg kun medtage
analogt udstyr, jeg ville ikke engang medtage objektiver med autofocus.

Til teleoptagelser ville jeg vælge et 24x36 SLR med 100/200 ASA/ISO
film, og til miljøbilleder ville jeg anvende et 6x6 mellemformat
kamera, med en let widevinkel og 64 eller 100 ASA/ISO film.

Hvis du ikke har et 6x6 kamera, så burde der i dagtimerne være
rigeligt nok lys til, at du kan køre på en Kodakchrome 64 ASA/ISO.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 06-08-04 15:41

> Det vil nok ikke være smart, at satse på digital fotografering i
> Kenya, det vil ihvertfald kræve det store gear med solcelleladere
> og/eller at man har et halvt tons ekstra batterier med hjemmefra.

Nu har jeg jo også kun mit analoge udstyr med, så jeg forstår ikke helt hvad
den kommentar skulle til for...

> [...]

> film, og til miljøbilleder ville jeg anvende et 6x6 mellemformat
> kamera, med en let widevinkel og 64 eller 100 ASA/ISO film.

hmm, ideen lyder tiltalende, men nu er safari kun en del af turen, og der
skal også være plads til andet end fotoudstyr i rygsækken. Og så har jeg
ikke lige noget 6x6 mellemformat liggende ... :-]

> Hvis du ikke har et 6x6 kamera, så burde der i dagtimerne være
> rigeligt nok lys til, at du kan køre på en Kodakchrome 64 ASA/ISO.

Nu nøjes jeg med de ASA 100 Sensia, jeg allerede har bestilt. Overvejede at
bruge Prova, men økonomien sneg sig ind over.

/Søren Hjelholt

Fra : HKJ

Dato : 06-08-04 11:49

> [...]

> muligt. Er der nogen der kender til steder hvor de er til at købe til
> rimelige penge, den lokale fotopusher er ikke særligt billig.

Du har forhåbentlig prøvet at bruge diasfilm før?
De kræver væsentlig mere nøjagtig eksponering end negativfilm.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-08-04 12:09

HKJ wrote:

> Du har forhåbentlig prøvet at bruge diasfilm før?
> De kræver væsentlig mere nøjagtig eksponering end negativfilm.

Nej diasfilm kræver ikke en "væsentlig mere nøjagtig eksponering".

Diasfilm kræver en helt præcis eksponering, hvis dias'ne skal stå
godt, så er tolerencen max. +/- en kvart blænde.

Men pyt, det kræver jo bare, at man slår AE fra, og at man er
smadder omhyggelig med en manuel lysmåling...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Sogaard

Dato : 06-08-04 13:47

> [...]
>
> Men pyt, det kræver jo bare, at man slår AE fra, og at man er
> smadder omhyggelig med en manuel lysmåling...

Jeg tror nærmere det er dig der burde være smadder omhyggelig
med at holde munden lukket.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 06-08-04 13:57

> [...]
>
> Men pyt, det kræver jo bare, at man slår AE fra, og at man er
> smadder omhyggelig med en manuel lysmåling...

Jeg synes nu, at jeg har fået fine eksponeringer med dias, hvor der er brugt
AE. Det er kun i tricky lyssituationer, hvor der er tilfælde, hvor man skal
bruge kompensering, men ellers synes jeg, at kameraet gør et ganske fint
arbejde med at sørge for en korrekt belysning.
Men der er da ingen tvivl om, at det er en fordel at kende noget til hvor
meget eksponeringsspillerum en diasfilm har.

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 06-08-04 15:37

> Du har forhåbentlig prøvet at bruge diasfilm før?
> De kræver væsentlig mere nøjagtig eksponering end negativfilm.

Bare rolig, jeg har brugt diasfilm før, og er klar over at det kræver lidt
mere af mig, men der kommer forhåbentligt også noget bedre ud af det i den
anden ende. :-].
Jeg skulle bare finde et sted hvor jeg kunne få nogle til en fornuftig pris,
der ikke lagde beslag på hele min SU, da jeg jo nok kommer til at tage nogle
ruller temmeligt hurtigt.

/Søren Hjelholt