Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Råd omkring tele-objektiver
Fra : Allan

Dato : 05-08-04 10:04

Jeg har den glæde at have et gammelt Contax MD 137 med et par Carl Zeiss
objektiver til.

Men jeg er ude efter noget stort Har idag en 70-210 men har behov for
noget større til naturfoto. Jeg er ikke helt klar over om det skal være
300, 400 eller helt op i 500mm?!

Det skal ikke være et spejlobjektiv. Og jeg vil have et objektiv der kan
give mig knivskarpe billeder.

Desværre er pengene ikke umiddelbart til en stor Zeiss - så jeg vil gerne
have Jeres råd/erfaringer med andre mærker som Sigma, Tamron, Tokina,
Vivitar o.a.

Fra : Langgaard

Dato : 05-08-04 10:18

"Allan" <atwr*fjern*@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Desværre er pengene ikke umiddelbart til en stor Zeiss - så jeg vil gerne
> have Jeres råd/erfaringer med andre mærker som Sigma, Tamron, Tokina,

Hej

Prøv at se efter en brugt Novofleks 4 eller 600mm, de er med et godt
pistolgreb, og de nyeste indgår svjh. i Leica Telyt modulsystemet !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-08-04 10:41

Allan wrote:
> Men jeg er ude efter noget stort Har idag en 70-210 men har behov for
> noget større til naturfoto. Jeg er ikke helt klar over om det skal være
> 300, 400 eller helt op i 500mm?!

Hvis det er et ordentligt objektiv du har, kunne du jo overveje en
tele-converter... ?

Jeg har en Sigma 70-200 f2.8 EX, og dertil en Sigma 1.4x TC + en
Kenko 2x TC.. det virker ganske udemærket synes jeg selv..

Taget uden TC:
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-08/2004-08-01/CRW_9857.jpg

Taget med 2x TC:
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-08/2004-08-01/DCRW_0423.jpg

Taget med 1.4x TC:
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-08/2004-08-01/DCRW_0351.jpg

Jeg synes selv kvaliteten er glimrende, selv om man smider en TC på.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Allan

Dato : 05-08-04 12:49

Min 70-210 objektiv er et Tokina og jeg har umiddelbart været tilfreds
med det, men alligevel synes jeg at billederne måske er en smule "bløde"
og ikke så skarpe. Men da jeg ikke har erfaring med tele ved jeg ikke
hvordan pris/kvalitet hænger sammen. Om det kan "betale sig" at ofre en
bondegård på objektivet.

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote in

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-08-04 13:23

Allan wrote:
> [...]
> og ikke så skarpe. Men da jeg ikke har erfaring med tele ved jeg ikke
> hvordan pris/kvalitet hænger sammen. Om det kan "betale sig" at ofre en

Hvis billederne virker bløde, kan det nok ikke betale sig med en
TC..
Den vil formodentlig bare forstærke objektivets dårlige egenskaber.

I disse internet-tider kan det godt betale sig at surfe lidt rundt
og finde kvalitetsoptik til gode priser, fx. Sigma's EX-serie.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Bo Bjerre

Dato : 05-08-04 10:57

"Allan" <atwr*fjern*@yahoo.com> wrote in message
> [...]
>
> Men jeg er ude efter noget stort Har idag en 70-210 men har behov for
> noget større til naturfoto. Jeg er ikke helt klar over om det skal være

Det kommer helt an på om det er små fugle på stor afstand eller store dyr.
Du skal også beslutte om det skal være en lysstærk tele, eller een, der er
til at transportere. Korte brændvidder (200-300mm) lægger op til at snige
sig ind på dyrene. Længere brændvidder er tunge og kræver stativ, så det er
mere til fotografering fra skjul. Overvej NØJE om du vil ofre det, det
koster at få et lysstærkt objektiv. Det er tungt og dyrt, men der er dejligt
meget lys til at stille skarpt ved, og lys nok til at bruge en 100ASA film
og en fornuftig lukkertid.

At gå fra 210mm til 300mm giver ikke nogen revolution
Husk, at udover prisen på objektivet kommer også prisen til et godt stativ.

Jeg har ingen erfaring med omtalte fabrikater af optik.

Bo //

Fra : Allan

Dato : 05-08-04 13:14

Tak for gode input - jeg er ikke umiddelbart en "stativ" type
måske skal jeg overveje at finde et brugt 300mm Zeiss på eBay - har set
et solgt til 3-4000 kr incl. fragt og forsikring - synes umiddelbart det
virker meget billigt.

/allan

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 11:24

"Allan" <atwr*fjern*@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har den glæde at have et gammelt Contax MD 137 med et par Carl Zeiss
> objektiver til.
Dejligt apparat. Er lige skiftet til D70 og har solgt mit gamle Contax 139 +
Zeiss udstyr med lidt vemod.

> Men jeg er ude efter noget stort Har idag en 70-210 men har behov for
> noget større til naturfoto. Jeg er ikke helt klar over om det skal være
> 300, 400 eller helt op i 500mm?!

Hvis det er en vario sonnar, ville jeg anskaffe en original 2x converter.
Mutar 2x. Photografica har et par stykker til omkring 2000-.
De er normalt til at handle med.

> [...]
>
> Desværre er pengene ikke umiddelbart til en stor Zeiss - så jeg vil gerne
> have Jeres råd/erfaringer med andre mærker som Sigma, Tamron, Tokina,
De gode er dyre! Mutar løsningen giver sikkert bedre resultat end de
mellemgode.

Gert