Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flere billeder fra Tall Ships Race
Fra : Rene Krogh

Dato : 03-08-04 14:32

Jeg har kigget over skulderen et par måneder, og synes nu det er tid til at
komme ud fra skabet. Håber i vil tage godt imod mig, men skyd bare med
skarpt når det drejer som om billederne.

Hvad er bedre end at starte med en serie dugfriske billeder, selvom temaet
nok er lidt udslidt, og konkurrencen lidt hård, specielt med de gode
billeder fra Ulf. Men hvis i scroller lidt ned, kommer der en stak fra
fyrværkeriet, som jeg selv synes er blevet rigtig gode.

http://ikola.dk/foto/tallships2004/

Hvis i vil give kritik og gode råd, så giv dem på følgende billeder 5, 7,
21, 24, 26 som er mine ynglings skud. kommentarer på de andre er
selvfølelige også velkomne.

god fornøjelse

René Krogh

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-08-04 15:35

"Rene Krogh" <rk#nospam#@ikola.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har kigget over skulderen et par måneder, og synes nu det er tid til
at
> komme ud fra skabet.

Det var sgu' på tide, så.

> Håber i vil tage godt imod mig,

Hmm. Det er der ikke nødvendigvis tradition for i nærværende gruppe, men
hatten af for dit mod.

> Hvis i vil give kritik og gode råd, så giv dem på følgende billeder 5, 7,
> 21, 24, 26 som er mine ynglings skud. kommentarer på de andre er
> selvfølelige også velkomne

Dine billeder forekommer generel uskarpe. Fyrværkeribillederne sige mig
intet (det er _meget_ svært at tage gode fyrværkeribilleder). Jeg kan bedst
lide billede 5 og 8. Billede 13 burde du måske have slettet med det samme,
da det er uskarpt, grynet, og ikke har så meget med emnet at gøre.

Rart med lidt nyt blod i gruppen. Lad hverken mine eller andres kommentarer
afskrække dig fra et deltage aktivt i fremtiden.

--
-Jens B.

Nu med ligegyldige, formåls- og talentløse knipserier

Fra : Rene Krogh

Dato : 03-08-04 21:45

> Hmm. Det er der ikke nødvendigvis tradition for i nærværende gruppe, men
> hatten af for dit mod.

Er ikke så bange for det, jeg har efterhånden dannet mig et intryk af, hvem
der er værd at lytte til.

> [...]
> lide billede 5 og 8. Billede 13 burde du måske have slettet med det samme,
> da det er uskarpt, grynet, og ikke har så meget med emnet at gøre.

Jeg har svært ved at få kameraet til at stille rigtig skarpt, så snart skal
enten kameraet eller fotografen udskiftes. Ked af at høre det med
fyrværkeriet, jeg syntes selv de var gode.

#5 Også min yngling, men jeg har roteret det efter opfordring fra Stig, og
det bliver det bestemt ikke ringere af. se det på:
http://ikola.dk/foto/tallshipsekstra/

#8 De undrer mig. Det er bare et billede at konen, der forklarer første
fødte at et skib godt kan have samme efternavn som os. Så det var tæt på at
ryge i familie albummet istedet

#13 Billedet er nu fra arrangementet, men kan godt se at uden tekst ryger
det lidt uden for. Enig i at det er uskarp og grynet, og jeg skal nok klippe
den slags billeder fra i fremtiden.

> Rart med lidt nyt blod i gruppen. Lad hverken mine eller andres
kommentarer
> afskrække dig fra et deltage aktivt i fremtiden.

Så lang tid kritikken er på dette niveau, kan man jo lære af det, så jeg er
ikke bange for at komme igen.

Tak for hjælpen
René

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 03-08-04 18:24

On Tue, 3 Aug 2004 15:32:12 +0200, Rene Krogh wrote:

> http://ikola.dk/foto/tallships2004/

> Hvis i vil give kritik og gode råd, så giv dem på følgende billeder 5, 7,
> 21, 24, 26 som er mine ynglings skud. kommentarer på de andre er
> selvfølelige også velkomne.

Jeg har ikke kigget på dem alle endnu, men:

#1: Burde være vandret - når jeg kigger på billedet, så forventer
jeg, at skibet kan glide baglæns når som helst

#5: Fedt! Mange detaljer at kigge på, men skulle det ikke roteres
90 grader?

#7: Ligesom #5 kan jeg godt lide kompleksiteten i billedet, men
ham i den hvide trøje burde du have givet en øl (for at flytte
sig og cyklen til højre er også lidt distraherende. Det er også
lidt fladt i det, men jeg er ikke så stiv i PhotoShop, at jeg kan
foreslå, hvordan det burde have været efterbehandlet.

#14: Det er synd, at det ikke er helt skarpt - de flotte brune
øjne fortjener bedre (men du får +'er for vind i håret & sløret
skib bagved).

#17: "Hverdagsbillede" Men billedet er en god kontrast til
de høje skibe og hvis man ikke var der, så giver det en god
fornemmelse af hvad der foregik udover de store vinddrevne.

#18: Hmmm.. potentialet er der, men det er hverken skarpt nok
eller bredt nok.

Fyrværkeri: Der er ingen af dem, som rykker særligt meget her,
men fyrværkeri er også en jævnt svær disciplin - men det ved du
jo nu! Jeg tror, at jeg savner lidt farver, men det kan du
jo ikke klandres for. Kan nok bedst lide #22, selvom #21 også
trækker - giver illusioner om at nogen lige har fyret en bredside
af, men kanon-sigtet var lidt for højt..

Iøvrigt ang. dit galleri-software, så kan jeg ikke se billederne
i fuld størrelse (er nødt til at scrolle) og det er lidt træls -
min notebook kører max. 1024x768. Der mangler også next/prev
links, når man er i gang med at gennemse en serie billeder.
(kig evt. på Apache::Gallery)

Niels Ebbesen: Hvad synes du om min måde at kritisere på?

(Og hvad synes du, Rene?)

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : Rene Krogh

Dato : 03-08-04 21:35

"Stig H. Jacobsen" <usenet_dk2@nonogothix.dk> wrote in message
> On Tue, 3 Aug 2004 15:32:12 +0200, Rene Krogh wrote:
>
> Jeg har ikke kigget på dem alle endnu, men:

Jeg har lagt nogle billeder, redigeret efter dine anbefalinger på:

http://ikola.dk/foto/tallshipsekstra/

> #1: Burde være vandret - når jeg kigger på billedet, så forventer
> jeg, at skibet kan glide baglæns når som helst

Jeg har prøvet at rette billedet 1 grad, så det nu hælder 2 pixels forover i
stedet, men en forbedring.

> #5: Fedt! Mange detaljer at kigge på, men skulle det ikke roteres
> 90 grader?

Hvorfor fan så jeg ikke det. Jeg har roteret billedet, og det giver en hel
anden illusion af højde.

> [...]
> lidt fladt i det, men jeg er ikke så stiv i PhotoShop, at jeg kan
> foreslå, hvordan det burde have været efterbehandlet.
Har klippet det, men synes det ødelægger billedet. Den første båd bliver
hakket midt over. I stedet gav jeg manden en øl, så han forsvandt, se ekstra
billedet.

> #14: Det er synd, at det ikke er helt skarpt - de flotte brune
> øjne fortjener bedre (men du får +'er for vind i håret & sløret
> skib bagved).

Havde givet det en gang playboy blur i ansigtet, men se evt. på uploaded
billede uden blur. De slørede skib i baggrunden, er der ikke gjort noget
ekstra for at blive sløret. Men jeg er generelt ikke tilfreds med skarpheden
på kameraet, ved ikke om det er kammeraet, eller ham der betjener det.

> #17: "Hverdagsbillede" Men billedet er en god kontrast til
> de høje skibe og hvis man ikke var der, så giver det en god
> fornemmelse af hvad der foregik udover de store vinddrevne.

> #18: Hmmm.. potentialet er der, men det er hverken skarpt nok
> eller bredt nok.

Var for doven til at tage telekonverteren af, men det skal jeg nok huske om
5 år, når de kommer igen.

> [...]
> trækker - giver illusioner om at nogen lige har fyret en bredside
> af, men kanon-sigtet var lidt for højt..

Snøft, synes ellers jeg var kommet godt ud af det. Jeg prøver igen om 5 år.

> [...]
> min notebook kører max. 1024x768. Der mangler også next/prev
> links, når man er i gang med at gennemse en serie billeder.

Har lagt ekstra billederne op på en anden måde, håber det er bedre.
Apache::Gallery ser fint ud, men man skal nok have lidt mere magt over
serveren, end min hobby udbyder tillader.

> Niels Ebbesen: Hvad synes du om min måde at kritisere på?
> (Og hvad synes du, Rene?)

Jeg har fået en rigtig god og konstruktiv gennemgang af billederne, men jeg
er dog bange for at du vil køre træt i det, hvis du skulle lægge så meget
arbejde i det hver gang du laver kritik. Så hellere lidt mindre, og så være
sikker på at du bliver ved.

Men mange tak for kommentarerne, de var absolut brugbare.

mvh
René

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-04 22:04

"Rene Krogh" skrev i en meddelelse

> Snøft, synes ellers jeg var kommet godt ud af det. Jeg prøver igen om
5 år.

Mon et stativ eller lignende havde gjort dem bedre.
Hvorfor vente 5 år, det bliver vel nytår på et tidpunkt.

--
Mvh Kajo

Fra : Rene Krogh

Dato : 03-08-04 22:33

"Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> wrote in message

> Mon et stativ eller lignende havde gjort dem bedre.

De vil nok være begrænset. Jeg fik en god plads på toppen af Metax huset,
hvor kammeraet kunne ligge stabilt på beton væggen. Jeg aktiverede kameraet
via fjernbetjening for ikke at påvirke det mekanisk. Men jeg vil da prøve
med stativ næste gang jeg får muligheden.

Billederne blev taget med f1/10 iso 400 1-4 sek. Da mit kamera ikke er
særlig godt på de høje iso, skulle jeg måske istedet have prøvet f1/5.6 iso
100 eller lign.

> Hvorfor vente 5 år, det bliver vel nytår på et tidpunkt.

Det er sjældent at man får mulighed for så koncentreret fyrværkerig, uden
inblanding fra alt mulig billig indkøbt krudt, men ellers god pointe.

mvh
René

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-08-04 18:41

Rene Krogh wrote:

> Jeg har kigget over skulderen et par måneder, og synes nu det er tid til at
> komme ud fra skabet. Håber i vil tage godt imod mig, men skyd bare med
> skarpt når det drejer som om billederne.

Tja, hvis det er nogle minder til familiealbumet, så er det da nogle
ok knipserier, som du der har begået.

Hvis du derimod har ambitioner om at lave fotografi med stort 'F',
så kniber det til gengæld voldsomt, der er faktisk ikke et eneste
billede, hvor du rigtig har haft heldet med dig.

Men jeg kan da sige, at "tall-ships-race-07.jpg" måske kunne blive
et rimmelig godt billede, hvis det blev beskåret kraftigt.

Men ellers kan du jo ta' et kik på Ulf Pedersen's billeder, han har
jo allerede vist os, at der var masser af gode motiver.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen