Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forslag til gruppen
Fra : Jens Bruun

Dato : 03-08-04 09:05

Jeg har et forslag til gruppen, dvs. til alle aktive og knapt så aktive
skribenter. Forslaget vil - tror jeg nok -

1) Give os alle mulighed for at se nogle gode knipserier
2) Gøre mange os bedre til at fotografere
3) Give en god undskyldning for at komme ud og dyrke vores
favoritbeskæftigelse(?)
3) Forbedre klimaet i nærværende gruppe

Vi vælger et tema/emne hver uge. Alle interesserede poster ét billede, taget
i ugens løb, der ligger inden for emnet/temaet. Deadline er f.eks. midnat
mellem fredag/lørdag, så vi har weekenden til at kigge på hinandens
billeder, kritisere, vurdere osv. osv.

Ugens deltagere stemmer derefter om, hvilket billede, man synes er bedst, og
ugens "vinder" vælger næste uges emne/tema. Man kan ikke vælge emne/tema to
uger i træk. Er det ens tur til at vælge emne/tema, men for anden uge i
træk, overdrages denne vigtige tilllidspost til næste i rækken (i forhold
til afgivne stemmer).

Når et billede postes, inkluderes lidt teknisk info vedr. udstyr, så
billedet også kan vurderes i forhold til de forhåndenværende midler. Derved
har Aldi-fotografen også mulighed for at opnå andres anerkendelse, da man
kan vurdere et billede ud fra fotografens forudsætninger.

Rent teknisk kan vi jo lave en tråd hver uge i dk.binaer og poste billeder
dér. Ellers kan en venlig sjæl muligvis lægge lidt serverplads og båndbredde
til rådighed til formålet (jeg kan f.eks. godt, hvis jeg ikke skal bruge alt
for lang tid på at sætte det op)?

Jeg ved godt, at der er masser af tilsvarende muligheder på diverse
fotosites, men jeg kunne godt tænke mig at se en tilbagevendende aktivetet,
der drives via denne nyhedsgruppe. Vi har i forvejen én af dk-hirakiets mest
aktive grupper - hvorfor ikke gøre den endnu mere aktiv, spændende og
lærerig?

Hvad siger I? Er I med på lidt "konkurrence" så'en på rent ikke-elitær,
venskabelig vis?

--
-Jens B.

Nu med ligegyldige, formåls- og talentløse knipserier

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-08-04 09:08

> Hvad siger I? Er I med på lidt "konkurrence" så'en på rent ikke-elitær,
> venskabelig vis?

God idé, jeg er med.

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 03-08-04 09:36

> [...]
> -Jens B.
>
> www.fotolog.dk - Min personlige fotodagbog på nettet
> Nu med ligegyldige, formåls- og talentløse knipserier

Det synes jeg er en fin idé, Jens, den er jeg med på

MVH
Thomas

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-08-04 09:48

Jens Bruun wrote:

> Hvad siger I? Er I med på lidt "konkurrence" så'en på rent ikke-elitær,
> venskabelig vis?

Det kan ikke lade sig gøre, der har gennem årene været arrangeret
mange forskellige fotokonkurrencer på nettet, og de har alle måttet
stoppe p.g.a. snyd med stemmeafgivningen.

På fotokritik.dk skal man ganske vist være logget-on for at stemme,
og der er kun en stemme pr. bruger, men der er ikke noget der
forhindrer, at en person opretter 25 eller 50 brugere, som kan
stemme på hans billede, det er derfor der højst er 1000 aktive ud af
de ca. 7000 brugere, som er tilmeldt på fotokritik.dk.

Den eneste løsning som fungerer, er en dommerkomité, men det er nok
svært at skaffe kompetente dommere, som uge efter uge vil gide at
bedømme en stribe knipserier.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-08-04 10:11

> Det kan ikke lade sig gøre, der har gennem årene været arrangeret
> mange forskellige fotokonkurrencer på nettet, og de har alle måttet
> stoppe p.g.a. snyd med stemmeafgivningen.

Stemmeafgivningen skal foregå i en løbende dialog, f.eks. i en tråd hér, og
man stemmer kun, hvis man selv er deltager og ikke er anonym.

> Den eneste løsning som fungerer, er en dommerkomité, men det er nok
> svært at skaffe kompetente dommere, som uge efter uge vil gide at
> bedømme en stribe knipserier.

Så formelt havde jeg slet ikke tænkt idéen. Det skulle bare være lidt
snakken frem og tilbage om nogle billeder, hvor vi havde en tvungen opgave.
Idéen var, at vi i fælleskab diskuterede lidt billedsyn og måske ligefrem
blev bedre og bedre fra gang til gang.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-08-04 09:50

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote

> Vi vælger et tema/emne hver uge. Alle interesserede poster ét
> billede, taget i ugens løb, der ligger inden for emnet/temaet.

God ide.

> Ugens deltagere stemmer derefter om, hvilket billede, man synes er
> bedst, og ugens "vinder" vælger næste uges emne/tema. [...]

Mjoeh, mjaeh... Hvis der skal stemmes, synes jeg at det skal foregå i
den tråd der omhandler billederne, så stemmen afgives i forbindelse med
at man beskriver hvorfor man synes et billede er bedst.

Dels vil det vanskeliggøre stemmefusk, dels er det mere givende til
fotograferne end et simpelt "35% stemte på dig".

> [...]
> serverplads og båndbredde til rådighed til formålet (jeg kan
> f.eks. godt, hvis jeg ikke skal bruge alt for lang tid på at sætte

Webside helt klart. Sat op med et system så billederne vises i det
øjeblik de er uploadet. Det vil også gøre det muligt at gå tilbage og
se tidligere konkurrencer.

Det er nok også værd lige at beslutte hvor meget der må manipuleres med
billederne. Justering af skarphed og farver er vel ok, men hvad med
udviskning af forstyrrende elementer eller direkte montager?

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-08-04 10:08

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Mjoeh, mjaeh... Hvis der skal stemmes, synes jeg at det skal foregå i
> den tråd der omhandler billederne, så stemmen afgives i forbindelse med
> at man beskriver hvorfor man synes et billede er bedst.

Enig. Kun deltagere kan stemme og man stemmer selvfølgelig ikke anonymt.
Afgivning af stemmer skal selvfølgelig også kombineres med uddybende
kommetarer/kritik. Det skal også være tilladt at fortælle, hvilke billeder
man ikke finder gode, og ikke mindst hvorfor man ikke finder dem gode.

> Dels vil det vanskeliggøre stemmefusk, dels er det mere givende til
> fotograferne end et simpelt "35% stemte på dig".

Hmm. Det skulle være så'en lidt uformelt, kammeratligt. Jeg kan ikke rigtig
forestille mig, at nogen gider fuske med sådan noget, men jeg er måske lidt
naiv? Som sagt forestillede jeg mig, at det var en "intern" konkurrence for
gruppens brugere og kun dem. Den eneste ære i at "vinde" var, at man fik lov
til at vælge næste uges emne/tema.

> Webside helt klart. Sat op med et system så billederne vises i det
> øjeblik de er uploadet. Det vil også gøre det muligt at gå tilbage og
> se tidligere konkurrencer.

Også enig. Kunne være sjovt og se udviklingen i egne og andres billeder, som
tiden gik.

> Det er nok også værd lige at beslutte hvor meget der må manipuleres med
> billederne. Justering af skarphed og farver er vel ok, men hvad med
> udviskning af forstyrrende elementer eller direkte montager?

Hmm. Svær en. Umiddelbart synes jeg, man skal tage hensyn til de mennesker,
der ikke lige har smidt x antal tusinde i en Photoshop, og det skal heller
ikke tage alt for lang tid at producere et billede til formålet. Hvad med,
at billedet måtte "fremkaldes" og beskæres, men ellers ikke manipuleres? Det
vil tvinge os til at tænke meget mere over motivvalg _inden_ vi trykker på
udløseren.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-08-04 10:47

Jens Bruun wrote:

> Enig. Kun deltagere kan stemme og man stemmer selvfølgelig ikke anonymt.

Ja så er du da ethundrede procent sikker på, at der slet ikke sker
nogen fornyelse, og det vil blive regulært kunstnerisk indavl, hvor
vennerne bekræftiger og klapper hinaden på ryggen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-08-04 11:21

> Ja så er du da ethundrede procent sikker på, at der slet ikke sker
> nogen fornyelse, og det vil blive regulært kunstnerisk indavl, hvor
> vennerne bekræftiger og klapper hinaden på ryggen.

Jeg foreslår ikke en benhård konkurrence. Jeg foreslår, at vi i fælleskab
diskuterer hinandens billeder, hvor vi tvinger hinanden ind i nogle faste
rammer via et fast emne/tema og nogle deadlines. Måske vi endda kan mødes
allesammen engang under hyggelige og uformelle ramme og se, hvad vi kan få
ud af en tvungen opgave on-location. Hvad ved jeg? Jeg ved bare, at det ofte
er rart med et spark bagi, hvis man skal blive bedre til et eller andet. At
man skal yde noget under nogle ramme af én eller anden slags Ikke for at
blive bedre end dig, eller bedre end René Asmussen, eller bedre end Ansel
Adams, eller bedre end hvem-ved-jeg, men for at blive bedre end man selv var
sidste gang.

Jeg snakker ikke om kunst, rygklapperi, skænderi, præmier, snyderi osv. Jeg
snakker om, at vi i denne gruppe kan dyrke en fælles interesse og via bundne
opgaver blive bedre til at tage billeder og måske ligefrem bedre til at
kommmunikere med hinanden som en lille sidegevinst.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-08-04 12:10

Jens Bruun wrote:

> [...]
> opgaver blive bedre til at tage billeder og måske ligefrem bedre til at
> kommmunikere med hinanden som en lille sidegevinst.

Problemet er, at hvis der skal være "kød" på det ben, så skal der
være udfordringer for alle, og det er nu en gang sådan, at det er
folks ambitioner som driver værket.

Du kan bare ta' et kik på fotokritik for at få bekræftiget, at selv
om folk kun konkurrerer om æren, så er det nok til, at de gider
bruge deres tid og energi på at snyde.

Og bare rolig, jeg har aldrig deltaget i en fotokonkurrence, og det
er et pricip som jeg ikke ændrer på, så mine indlæg i denne tråd
handler ikke om, at jeg vil ha' tilpasset noget til mine interesser,
jeg vil bare gerne forhindre en hel masse of-topic debat om snyd.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 03-08-04 12:30

> [...]
> handler ikke om, at jeg vil ha' tilpasset noget til mine interesser,
> jeg vil bare gerne forhindre en hel masse of-topic debat om snyd.

Hej Niels.

Uanset hvordan man laver en sådan konkurrence, vil der altid være mulighed
for at snyde. Og jeg må da indrømme, at, hvis folk gider forsøge sig med at
snyde til en uformel konkurrence, så kan de da gøre det, hvis det passer
dem, men jeg kan ikke se det store problem i det.
Personligt vil jeg da deltage for at udvikle det lille talent for foto som
jeg da håber jeg har, konkurrencen er da et sekundært element i den
sammenhæng. For mig er det da de kritikker der eventuelt måtte komme. Og jeg
vil da forvente, at man får en god gennemgang af sine billeder, hvor man får
at vide, hvad er godt og hvad kan forbedres.
Jeg vil da også mene, at i og med, at man skal tilkendegive hvem man er, så
er elementet snyd jo rimelig begrænset i og med, at man bare kan frasortere
personer som ikke tilkendegiver deres identitet.

Med venlig hilsen

Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-08-04 12:30

> [...]
> handler ikke om, at jeg vil ha' tilpasset noget til mine interesser,
> jeg vil bare gerne forhindre en hel masse of-topic debat om snyd.

Du vil en helt masse, vil du. Hvorfor blander du dig ikke udenom, når du
ikke har nogen personlig interesse og åbenlyst bare forsøger at så lus i
skindpelsen? Du er vist ikke meget andet end en troll, vel Niels Ebbesen?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-08-04 19:16

Jens Bruun wrote:

> [...]
> skindpelsen? Du er vist ikke meget andet end en troll, vel Niels Ebbesen?

Tja Jens Bruun, for mig at se, så har du helt misforstået hva'
UseNet er, og så vil du ikke erkende, at din idé ikke har den store
nyhedsværdi, for som sagt, så har on-line fotokonkurrencer været
forsøgt, og der skal bare være en enkelt der laver snyd, så er
konceptet en død sild.

Og du flytter ikke noget ved at kalde mig for en troll, det er kun
med argumenter, at man opnår resultater i en debat.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-08-04 10:54

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote

> Enig. Kun deltagere kan stemme og man stemmer selvfølgelig ikke
> anonymt.

"deltagere" = "dem der skriver i denne gruppe", ikke? Bortset fra at
Niels formulerer sig på en måde jeg finder ganske barnagtig, er jeg
enig i at det er en skidt ide hvis man kun må stemme som aktivt
deltagende i legen.

> Hmm. Det skulle være så'en lidt uformelt, kammeratligt. Jeg kan
> ikke rigtig forestille mig, at nogen gider fuske med sådan noget,
> men jeg er måske lidt naiv?

Hvis stemmeafgivningen er upersonlig, så ja.

[Manipulering?]

> Hvad med, at billedet måtte "fremkaldes" og beskæres, men ellers
> ikke manipuleres? Det vil tvinge os til at tænke meget mere over
> motivvalg _inden_ vi trykker på udløseren.

Du må lige definere "fremkaldes". Mener du justering af skarphed og
farver? Hvad med at udtvære baggrunden?

Jeg er ikke nogen stor fan af dogmefilm, men nogen gange kan jeg godt
se fidusen ved nogen begrænsende regler. Hvad med kun at tillade
manipulationer der benyttes på hele billedet? Så det er ok at lege
med levels, skarphed og farver, men fy-fy at udviske baggrund eller
fjerne genstande?

Vi skal nok også passe på med at opstille alt for mange betingelser
og regler. Det har det med at fjerne det kammeratlige. Det handler
måske snarere om at prøve et par uger og se hvad der sker, så kan vi
ændre undervejs.

Jeg har i hvert fald tænkt mig at deltage aktivt med mit lommekamera.

Fra : Jens Hansen

Dato : 03-08-04 11:17

Hej Gruppe

Lyder ikke som nogen dum ide. Vil da gerne deltage efter bedste evne.

Toke E. skrev:
"Det er nok også værd lige at beslutte hvor meget der må manipuleres med
billederne. Justering af skarphed og farver er vel ok, men hvad med
udviskning af forstyrrende elementer eller direkte montager?"

Personligt mener jeg dog, at billedbehandling er en del af billedet, og man
kan lave stort set det samme i Paint Shop Pro ellet Photoshop Elements 2 som
i PS. Begge programmer koster under 1.000 og Elements bundles ofte med
digitalkameraer. Disse to programmer er også tilgængelige i prøveversioner.

Niels Ebbesen skrev
"Ja så er du da ethundrede procent sikker på, at der slet ikke sker
nogen fornyelse, og det vil blive regulært kunstnerisk indavl, hvor
vennerne bekræftiger og klapper hinaden på ryggen."

Og er man bange for at det ender i kammeratligt rygklapperi er man jo
heldigvis fristillet, om man vil deltage. Endelig kunne man også vælge at
deltage kontruktivt med kritik på en sober måde.

Mvh

Jens Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-08-04 11:34

> "deltagere" = "dem der skriver i denne gruppe", ikke?

Nope. Ingen skal kunne køre på frihjul. Vil man have lov til at vurdere
andres billeder, skal de også have lov til at vurdere dit. Så kun deltagere
med eget billede.

> Bortset fra at
> Niels formulerer sig på en måde jeg finder ganske barnagtig, er jeg
> enig i at det er en skidt ide hvis man kun må stemme som aktivt
> deltagende i legen.

Afstemningen skal være sekundær. Konkurrenceelementet skal ikke være det
bærende element. Selve deltagelsen og ønsket om personlig udvikling
(undskyld udtrykket) skal være de bærende elementer.

> Du må lige definere "fremkaldes". Mener du justering af skarphed og
> farver?

Ja. Justering af de parametre, der enten justeres af kameraets software,
eller af et givet konverteringsprogram.

> Hvad med at udtvære baggrunden?

Helst ikke. Jeg ser helst, at det er evnerne til at "se" motivet on
location, der prioriteres højst.

> Hvad med kun at tillade
> manipulationer der benyttes på hele billedet? Så det er ok at lege
> med levels, skarphed og farver, men fy-fy at udviske baggrund eller
> fjerne genstande?

Den er jeg med på.

> [...]
> og regler. Det har det med at fjerne det kammeratlige. Det handler
> måske snarere om at prøve et par uger og se hvad der sker, så kan vi

Yes. Helt enig.

> Jeg har i hvert fald tænkt mig at deltage aktivt med mit lommekamera.

Lyder godt.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-08-04 11:54

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote

> Ingen skal kunne køre på frihjul. Vil man have lov til at
> vurdere andres billeder, skal de også have lov til at vurdere dit.
> Så kun deltagere med eget billede.

Her er vi så ganske uenige. Det er desuden rimelig umuligt at håndhæve
i en nyhedsgruppe: Hvis nogen får lyst til at kommentere, upåagtet om
de selv har taget et billede eller ej, er der ingen der har mandat til
at forbyde det.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-08-04 12:17

Toke Eskildsen wrote:

> [...]
> i en nyhedsgruppe: Hvis nogen får lyst til at kommentere, upåagtet om
> de selv har taget et billede eller ej, er der ingen der har mandat til

Ja sådan er det bare, og hvis Jens Bruun vil ha' regler, så må han
smutte over på et site som fotokritik.dk.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-08-04 12:26

> Ja sådan er det bare, og hvis Jens Bruun vil ha' regler, så må han
> smutte over på et site som fotokritik.dk.

Jeg vil ikke have en rygende sk*d fra dig, bortset fra din skalp ved en
given lejlighed, så hvad om, at _du_ smuttede over et andet sted?

Og til alle jer andre: Dette var et forslag uden skumle bagtanker. Hvis I er
med på idéen i en eller anden form, så ville det glæde mig meget. Hvis ikke,
så lad den hvile i fred.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-08-04 13:09

"Jens Bruun"
> [...]
> med på idéen i en eller anden form, så ville det glæde mig meget. Hvis ikke,

Hehehe - Det skal nok blive sjovt, projektet er ikke en gang gået
igang og vi er off topic allerede.. )

Bortset fra det syns jeg det lyder smadder hyggeligt, hehehe og
vil gerne prøve at deltage i konkurrencen, jeg har absolut ingen
store forventninger, men for fanden det ville være fedt hvis det
kunne køre - et godt initiativ Jens B..!!

Jeg er stor tilhænger af det "rene" fotografi, men det er for naivt
at tro det vil blive overholdt og egentligt kan jeg ikke se det er
er noget problem at lade folk bruge deres fantasi og håndværk
som de vil, om ikke andet så undgår man mistanken og skænderierne
og tilgodeser alles forskellige brug af det fotografiske medie,
det er mest retfærdigt og vel også mere interessant.
Jeg kan li' både Henry Cartier Bresson og Duane Michels, og jeg
syns de begge to skal ha' lov til at deltage i konkurrencen..)

Men hvis Niels og Jens ikke kan holde op med at drille hinanden,
så bler det nok ikke til noget alligevel - altså, drenge tag jer sammen.
-max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-08-04 13:19

> [...]
> vil gerne prøve at deltage i konkurrencen, jeg har absolut ingen
> store forventninger, men for fanden det ville være fedt hvis det

Og jeg ser virkeligt frem til at se billeder fra jer inkarnerede og dygtige
"specialistfotografer", når I bliver "tvunget" ind i andre genrer. Selv en
René Asmussen kunne være spændende at se i dén sammenhæng.

> [...]
> og tilgodeser alles forskellige brug af det fotografiske medie,
> det er mest retfærdigt og vel også mere interessant.

Tja, det kan du have ret i. Det vigtigste må være, at vi undgår fnidder, og
kan hygge os med og lære af hinandens billeder.

> Jeg kan li' både Henry Cartier Bresson og Duane Michels, og jeg
> syns de begge to skal ha' lov til at deltage i konkurrencen..)

Bare de gad. Tror du, de kan få fri, hvor de nu opholder sig?

> Men hvis Niels og Jens ikke kan holde op med at drille hinanden,
> så bler det nok ikke til noget alligevel - altså, drenge tag jer sammen.

Point taken.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-08-04 12:44

Niels Ebbesen skrev i et indlæg på usenet:
| Ja sådan er det bare, og hvis Jens Bruun vil ha' regler, så må han
| smutte over på et site som fotokritik.dk.

Ja - det kan der ikke være tvivl om - usenet er et offentligt forum,
hvor alle kan skrive, så der er ikke de store muligheder for at lave
egne regler for en debat.

Hvis det er det man ønsker, så må løsningen være, at lave sit eget forum
på www hvor kun de specielt indbudte har adgang - og dem findes der i
forvejen flere af uden større succes.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 03-08-04 20:01

On Tue, 03 Aug 2004 13:16:47 +0200, Niels Ebbesen wrote:

> Ja sådan er det bare, og hvis Jens Bruun vil ha' regler, så må han
> smutte over på et site som fotokritik.dk.

Niels, et andet problem med dine indlæg er, at de ofte kritiserer
personen, som har taget billederne.

Hvad synes du selv om det?

Jeg finder at det virker useriøst.. underlødigt.. unødvendigt..
trist.. og man tænker sine ting om Niels Ebbesen, hver gang man
læser (endnu) et af hans sure indlæg.

Har han det virkeligt så skidt, at han skal svine folk til her i
gruppen for selv at få det bedre? Det er godtnok en trist skæbne.

Har I set filmen "Grumpy old men"?

Niels, er du inde i en dårlig periode? Måske vrøvl med konen?
Børnene?

Men jeg håber da det bedste for dig.

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-08-04 20:44

Stig H. Jacobsen wrote:

> Niels, et andet problem med dine indlæg er, at de ofte kritiserer
> personen, som har taget billederne.
>
> Hvad synes du selv om det?

Sikke noget fordrejet sludder, en kritik af et billede, er da ikke
en kritik af den person der har taget billedet.

Men jeg kan naturligvis ikke afvise, at der er nogen som ikke magter
at håndtere en negativ fotokritik, og at de derfor opfatter den som
en personlig kritik, men det er da ikke min fejl.

Og så er vi jo henne ved den kendsgerning, at der er en del af dem
der uploader billeder og beder om at få fotokritik, som slet ikke er
modne til at kapere en reel kritik af deres billeder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-08-04 10:15

> at håndtere en negativ fotokritik, og at de derfor opfatter den som
> en personlig kritik, men det er da ikke min fejl.

10.000 fluer kan ikke tage fejl! Kan du?

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-08-04 12:23

> [...]
> i en nyhedsgruppe: Hvis nogen får lyst til at kommentere, upåagtet om
> de selv har taget et billede eller ej, er der ingen der har mandat til

Nej, selvfølgelig ikke, men derfor kan man jo godt skitsere nogle
retningslinier. Det skulle gerne drives af lysten til at blive bedre selv og
ikke af lysten til at kritisere andre. Desuden synes jeg ikke, man skal
afholde sig fra at kommentere billeder, hvis man har noget at sige - også
selvom man ikke selv deltager med et billede, men derfor kan vi jo godt
vedtage, at vi kun tæller stemmer fra deltagere med eget billede, når ugens
vinder skal findes.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-08-04 12:52

Jens Bruun wrote:

> Nej, selvfølgelig ikke, men derfor kan man jo godt skitsere nogle
> retningslinier.

Reglerne og retningslinierne for brugen af denne gruppe, kan du læse
på flg. URL: www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.foto - så hvis
du vil lave nogle nye retningslinier, så må du lige en tur over i
news:dk.admin og poste et OTD til en fundatsændring, eller en helt
ny gruppe...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-08-04 13:17

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote

> Reglerne og retningslinierne for brugen af denne gruppe, [...]

Så længe retningslinjerne der skitseres ikke er i strid med gruppens
fundats, er der ikke noget problem. F.eks. er en retningslinje som "Der
opfordres til at det kun er deltagere der kommenterer" ganske tilladt,
hvorimod "Det er kun deltagere der må kommentere" ikke er. Sidstnævnte
er forøvrigt ikke en retningslinje.

Ogeh, Jens? Jeg ved det er svært, men skru lige lidt ned for dampen,
ikke? Du gavner ikke den gode ide ved at svine Niels til her i tråden.

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-08-04 13:21

> Ogeh, Jens? Jeg ved det er svært, men skru lige lidt ned for dampen,
> ikke? Du gavner ikke den gode ide ved at svine Niels til her i tråden.

Du har ganske ret.

Fra : Rene Krogh

Dato : 03-08-04 14:37

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message
> [...]
> billederne. Justering af skarphed og farver er vel ok, men hvad med
> udviskning af forstyrrende elementer eller direkte montager?

Som andre også har foreslået, synes jeg at manipulation er ok, sålænge det
udføres på hele billedet.

Men en god ide, som jeg gerne vil være med i, så langt mine evner og mit
gamle olympus 2040 rækker.

mvh
René

Fra : Kim Schulz

Dato : 03-08-04 12:12

[snip]
> [...]
> Elements 2 som i PS. Begge programmer koster under 1.000 og Elements
> bundles ofte med digitalkameraer. Disse to programmer er også

eller gimp som er gratis og som har ganske mange filtre, værktøjer og
andet script-foo.
Kan klart anbefales synes jeg.

Fra : -Thomas H.-

Dato : 03-08-04 12:22

> [...]
båndbredde
> til rådighed til formålet (jeg kan f.eks. godt, hvis jeg ikke skal bruge

Det med nyhedsgruppen jeg er lidt modstander af, for det er ikke alle der
har adgang til de binære grupper. Derimod er hjemmesiden en glimrende ide..

Ellers syntes jeg også det lyder som en rigtig god ide, og jeg vil da helt
sikkert også deltage..

Med Venlig Hilsen
Thomas H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-04 14:46

-Thomas H.- <condor-9@mail.xx> wrote:

> [...]
>
> Ellers syntes jeg også det lyder som en rigtig god ide, og jeg vil da helt

helt enig, dk.binaer* er noget skrammel, usenet er ikke beregnet i til
binært indhold, punktum!

jeg stemmer på hjemmesiden ...!

/thomas
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Ole Helms

Dato : 03-08-04 16:13

Måske http://imageshack.us/index3.php bruges til hostning?

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 04-08-04 17:43

wrote:

>Det med nyhedsgruppen jeg er lidt modstander af, for det er ikke alle der
>har adgang til de binære grupper. Derimod er hjemmesiden en glimrende ide..

Jeg har ikke adgang til binære grupper med min foretrukne server, så jeg
er enig.

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 03-08-04 13:32

Jens Bruun wrote:
> Jeg har et forslag til gruppen, dvs. til alle aktive og knapt så aktive
> skribenter.

Skide god ide Jens.
Jeg er klar hvis det kommer op at køre. Hvis jeg får tid vil jeg godt
kigge på et php script til upload, men jeg har ikke rigtig nok plads på
mit webhotel til at stille til rådighed.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-08-04 13:39

"Rasmus Vestergaard Hansen [9000]" <bidsk@-FJERN-yahoo.com> skrev i en
meddelelse news:kALPc.377$gc5.149@news.get2net.dk...

> Jeg er klar hvis det kommer op at køre. Hvis jeg får tid vil jeg godt
> kigge på et php script til upload, men jeg har ikke rigtig nok plads på
> mit webhotel til at stille til rådighed.

Det har jeg til gengæld. Jeg stiller gerne plads og båndbredde til rådighed,
hvis andre gider tage sig af kodningen og funktionaliteten.

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 03-08-04 13:52

Jens Bruun wrote:

> [...]
>

> Det har jeg til gengæld. Jeg stiller gerne plads og båndbredde til rådighed,
> hvis andre gider tage sig af kodningen og funktionaliteten.

Jeg går gerne i gang med det. Det bliver nok først i begyndelsen af
næste uge jeg for alvor kan gå i gang. Men kan folk ikke komme med lidt
forslag til ønsket funktionalitet.

- Skal der være login funktion, så man skal oprettes som bruger, eller
skal man bare kunne uploade og så henvise til billedet. Vi kan evt. lave
et fælles login, så det ikke er alle og enhver der kan uploade, men kun
folk der følger med i gruppen.

- Skal der være stemmesystem på sitet, eller skal det foregå i gruppen?
jeg hælder nok mest til at det skal foregå i gruppen, da vi ellers lige
så godt kan lave et nyt ratingsite

Kom gerne med forslag.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-08-04 14:09

"Rasmus Vestergaard Hansen [9000]" <bidsk@-FJERN-yahoo.com> skrev i en
meddelelse news:pTLPc.384$FQ6.147@news.get2net.dk...

> Vi kan evt. lave
> et fælles login, så det ikke er alle og enhver der kan uploade, men kun
> folk der følger med i gruppen.

God idé. Login ændres hver uge og offentliggøres f.eks. her søndag aften,
samtidig med at næste uges emne/tema besluttes. Når man har uploaded et
billede, opfordres man til at skrive en besked herom i en passende tråd.
Måske du ligefrem kan kode en standardformular med korrekt emnelinie, der
blot skal postes i dk.fritid.foto af brugeren, når billedet er uploaded?

> - Skal der være stemmesystem på sitet, eller skal det foregå i gruppen?
> jeg hælder nok mest til at det skal foregå i gruppen, da vi ellers lige
> så godt kan lave et nyt ratingsite

Enig. Al kommunikation vedr. billederne skal foregå her i gruppen. Hvis vi
beslutter os for at gøre det på ugebasis, opretter vi bare en ny tråd hver
uge som folk så opfordres til at benytte, når billederne skal diskuteres.
Stemmesystemet bør imho være mere eller mindre uformelt. Selvfølgelig skal
man kunne stemme på det billede, man mener bedst løser ugens opgave, men
dialogen skal være fremtrædende. Stemmer kan evt. mailes direkte til sidste
uges vinder, der så har ansvaret for at tælle sammen og offentliggøre
resultatet, når debatperioden er udløbet.

Min (naive) drøm er, at vi uge for uge kan se, at vi alle sammen bliver
bedre og bedre, og at allerede anerkendte talenter viser nye sider af sig
selv til inspiration for os alle.

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 03-08-04 14:52

Gode Foto Gruppe ...

Jens Bruun skriver:

> Min (naive) drøm er, at vi uge for uge kan se, at vi alle sammen bliver
> bedre og bedre, og at allerede anerkendte talenter viser nye sider af sig
> selv til inspiration for os alle.

Punkt 1: Jeg synes ikke tonen her i gruppen er så forfærdelig
endda - jeg har selv forsøgt og fået meget hjælp her i dette
forum og mener også at ha' givet af min viden ....

Punkt 2: Uden at ha' læst på lektion - kunne man så ikke oprette en
gruppe som hed news:dk.foto.binaer kun med relation til folk
her i gruppen - netop med baggrund i at det er en levende
gruppe med et stort binaert behov ....

Jeg personligt mener man mangler et sted hvor et billede kan
gensendes med ændringer i følge kritik ...

Jeg ville ha gjort sådan - så ville billedet se sådan her ud ...

Jeg ville selv støtte en sådan gruppe men ville det mon
blive for voldsomt i takt med deltagere ... ????

Hvem vil kunne stå for en OTD oplæg til ny Gruppe ... ?

Med venlig hilsen
Keld

--
Keld Gydum DK-9900 Frederikshavn
Hjemmeside: http://www.sitecenter.dk/bangsbo

Fra : Per Bau

Dato : 03-08-04 15:05

""Bangsbo Design"" <kg(2)@lite.dk> wrote in message

> [...]
> gruppe som hed news:dk.foto.binaer kun med relation til folk
> her i gruppen - netop med baggrund i at det er en levende

Binære grupper er ikke gode til 'langtidslagring". F. eks. TDC gemmer ikke
binære indlæg ud over max 48 timer. Derefter er billedet væk.

/Per

Fra : Deaster

Dato : 03-08-04 15:29

wrote:

> [...]
> gruppe som hed news:dk.foto.binaer kun med relation til folk
> her i gruppen - netop med baggrund i at det er en levende

Nope, svjv. opretter styregruppen ikke flere binære grupper, tværtimod
kunne jeg forestiller mig at de på et tidspunkt blev nedlagt.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-04 16:39

Deaster <nospam@deaster.dk> wrote:

> Nope, svjv. opretter styregruppen ikke flere binære grupper, tværtimod
> kunne jeg forestiller mig at de på et tidspunkt blev nedlagt.

yeah ... god idé :)
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 04-08-04 20:39

Deaster faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

> Nope, svjv. opretter styregruppen ikke flere binære grupper, tværtimod
> kunne jeg forestiller mig at de på et tidspunkt blev nedlagt.

Hmmm - hvor har du det fra?
Lidt googling gav ikke lige umiddelbart nogle indikationer i den retning.
Det ville da IMO også være fjollet at afskrive de binære grupper bare fordi
nogle danske udbydere har lav retention på dem.

[...]

> Deaster

CC & FUT: dk.admin

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Rules are ... like ... arbitrary"
-- Samuel L. Jackson as Elmo McElroy in '51st State'

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-04 15:39

> [...]

> gruppe som hed news:dk.foto.binaer kun med relation til folk
> her i gruppen - netop med baggrund i at det er en levende

du udelukker bare mange som af forskellige grunde ikke kan bruge binaer
grupperne til noget ...

så hellere en dedikeret hjemmeside hvor man som bruger af nyhedsgruppen
kan få lov til at dumpe X antal billeder ...

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : \"Bangsbo Design\"

Dato : 03-08-04 17:24

Hej Thomas ...

Det kan jeg ikke overskue men måske har du ret.

Men på længere sigt mangler jeg et foerum som ikke blot
sætter fokus på motiv - men også teknik ...

Med venlig hilsen Keld
Billeder:http://gallery.atpic.com/185

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-04 22:27

> [...]

> Men på længere sigt mangler jeg et foerum som ikke blot
> sætter fokus på motiv - men også teknik ...

hmmm, måske, men jeg vil sige at de to ting ikke kan adskilles ... du
kan ikke bruge teknikken til noget ude et øje for motivet ... ligesom du
ikke kan fange motivet hvis du ikke kan teknikken ... man kunne så
overveje en ren "kritik" gruppe, f.eks. dk.fritid.foto.kritik ...for
ligesom at holde denne gruppe ren ...

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-08-04 15:55

\"Bangsbo Design\" wrote:

> [...]
> gruppe som hed news:dk.foto.binaer kun med relation til folk
> her i gruppen - netop med baggrund i at det er en levende

Og hvad vil du så gøre, når folk fylder news:dk.foto.binaer med
pornofotos...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-04 16:39

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Og hvad vil du så gøre, når folk fylder news:dk.foto.binaer med
> pornofotos...?

tjaa.. er der ikke binaer. grupper til det allerede ?

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-08-04 08:12

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> wrote in message

> tjaa.. er der ikke binaer. grupper til det allerede ?

Det er ikke nogen hindring.
Der er allerede binære grupper til film, musik, piratsoftware etc. men
dk.binær oversvømmes stadig af det.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-08-04 10:17

> Og hvad vil du så gøre, når folk fylder news:dk.foto.binaer med
> pornofotos...?

...og /det/ gør de med garanti!

vh

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-08-04 14:47

"Rasmus Vestergaard Hansen [9000]" <bidsk@-FJERN-yahoo.com> wrote

> Skal der være login funktion, så man skal oprettes som bruger,
> eller skal man bare kunne uploade og så henvise til billedet.

Helst det sidste. Der skal ikke være barrierer for deltagelse.

Hvis der skal password, så lade det være fælles og start hver uge med
et indlæg a'la: "Sidste uges vinder var ... Denne uges opgave er: ...
Læg billeder på http://... Annoncer billeder i denne tråd ... Ugens
password til webserveren er ...".

Når der uploades er det vel passende med navn, email, homepage,
billede, kommentar. En cookie til at huske disse ting ville være
rart, men ikke essentielt.

Fra mandag til fredag kan der uploades til den aktuelle uge. Der kan
ikke uploades lørdag og søndag. Ugens opgave angives foroven. Om
mandagen markeres sidste uges vinder. Gamle uger kan ses, men der kan
ikke tilføjes billeder.

Der skal bruges en eller helst flere administratorer til
opgaveangivelse og markering af ugens vinder. Det er lige åbent nok
at give tilfældige forbipasserende muglighed for at ændre det.

> Vi kan evt. lave et fælles login, så det ikke er alle og enhver der
> kan uploade, men kun folk der følger med i gruppen.

Jeg tror ikke det er en reelt problem. Og hvis det bliver det, kan
funktionaliteten tilføjes.

> - Skal der være stemmesystem på sitet, eller skal det foregå i
> gruppen?

Gruppen.

Fra : Michael Holm

Dato : 03-08-04 14:47

God ide, men istedet for at skændes om det, inden det er igang, så lad os
straks finde på et emne.

Jeg foreslår hermed første emne: Tal (numre)

--Michael

Fra : MuLLe

Dato : 03-08-04 14:55

Rigtig go' ide.
Jeg vil da gerne være med, hvis det hovesagelig er motivet der kigges på.
Det er jo ikke alle, der har et kanon dyrt kamera.
Men ellers lyder det rigtigt godt, spændende.

Mvh Morten L-H

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-08-04 08:13

"MuLLe" <mullde_berg@hotmail.com> wrote in message
> Rigtig go' ide.
> Jeg vil da gerne være med, hvis det hovesagelig er motivet der kigges på.
> Det er jo ikke alle, der har et kanon dyrt kamera.

Det bliver vel en samlet bedømmelse hvor man tager hensyn til det hele, så
at fru jensen med sig engangskamera kan vinde for super billedet.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-08-04 09:37

Christian B. Andresen wrote:

> Det bliver vel en samlet bedømmelse hvor man tager hensyn til det hele, så
> at fru jensen med sig engangskamera kan vinde for super billedet.

Erfaringen viser, at vi ikke er objektive i vores bedømmelse af
billeder, vi har alle nogle genrer som vi foretrækker, og det er i
høj grad et spørgsmål om smag og behag, hvike billeder som vi synes
er gode.

Men det er også sådan, at hvis en gruppe personer skal diskutere sig
frem til en koncensus om, hvilket billede de synes er det bedste, så
vil der altid være nogle, som forsøge at dominere gruppen.

Og hvis der f.eks. er et flertal i gruppen, som foretrækker billeder
af unge piger, der ikke har alt for meget tøj på, så vil den
holdning slå så hårdt igennem, at dem der har en anden smag vil selv
fortrække, på den måde bliver gruppen selekteret.

Derfor er det til dels løsningen, at det tilrettlægges sådan, at det
hemmeligholdes, hvem der er autor til de enkelte billeder, og at
afstemningen også er hemmelig, men en hemmelig afstemning kan
desværre udnyttes til snyd.

Og det fører så frem til, at den eneste velfungerende løsning er en
uvildig dommer eller dommerkomité, men da de enkelte dommere også
har en specifik smag, så må man af hensyn til alsighedden veksle
mellem forskellige dommere, og det er bliver noget meget besværligt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-08-04 09:44

> [...]
> billeder, vi har alle nogle genrer som vi foretrækker, og det er i
> høj grad et spørgsmål om smag og behag, hvike billeder som vi synes

Udjævner sig vel over tid.

> Men det er også sådan, at hvis en gruppe personer skal diskutere sig
> frem til en koncensus om, hvilket billede de synes er det bedste, så
> vil der altid være nogle, som forsøge at dominere gruppen.

Ja, men hvis det er anonymt indtil fristen er udløbet er risikoen for dette
lille.

> [...]
> holdning slå så hårdt igennem, at dem der har en anden smag vil selv
> fortrække, på den måde bliver gruppen selekteret.

Sjovt som du altid kan dreje enhver debat ind på det emne.

> [...]
> hemmeligholdes, hvem der er autor til de enkelte billeder, og at
> afstemningen også er hemmelig, men en hemmelig afstemning kan

Hvor meget lærer man så ?

> [...]
> har en specifik smag, så må man af hensyn til alsighedden veksle
> mellem forskellige dommere, og det er bliver noget meget besværligt.

Ja, så derfor kan man da give det en chance. Man kan deltage eller lade
være.

Fra : rane

Dato : 04-08-04 11:16

On Wed, 04 Aug 2004 10:37:24 +0200, Niels Ebbesen
> [...]

>billeder, vi har alle nogle genrer som vi foretrækker, og det er i
>høj grad et spørgsmål om smag og behag, hvike billeder som vi synes

Var meningen med denne konkurrence ikke at finde et fælles tema hver
gang? Dvs. en uge kunne have temaet "makro blomster" osv.

> [...]
>hemmeligholdes, hvem der er autor til de enkelte billeder, og at
>afstemningen også er hemmelig, men en hemmelig afstemning kan

Author til billederne hemmeliggøres........lyder som en ok idé i mine
øjne. Dog synes jeg dog ikke at afstemningen bør være hemmelig. Jeg
ville da være stolt hvis nogen af de garvede fotografer netop stemte
på min foto :)

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 04-08-04 11:33

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> hemmeligholdes, hvem der er autor til de enkelte billeder, og at
> afstemningen også er hemmelig, men en hemmelig afstemning kan desværre

I mine øjne handler det overhovedet ikke om at vinde eller tabe. Det
handler om at vi "presser" og hjælper hinanden til at lave nogle bedre
billeder med et bestemt tema.
For min skyld behøver vi ikke udnævne en vinder hver uge. Og dermed er
der heller ingen pointe i at snyde. For mig er det ikke tallet
(karakteren) der er det afgørende, men den kritik og de forslag man får.

Så jeg kan ikke forstå hvorfor du bliver ved med at snakke om snyd Niels.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-08-04 12:16

Rasmus Vestergaard Hansen [9000] wrote:

> Så jeg kan ikke forstå hvorfor du bliver ved med at snakke om snyd Niels.

Fordi der tidlige har været flere kedlige eksempler på on-line
fotokonkurrencer, hvor der er blevet snydt.

Der bliver løbende snydt i fotokonkurrencen på fotokritik.dk, og
Per's konkurrence på www.fotografisk.dk blev også saboteret af snyd
med afstemningen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-08-04 12:28

"Rasmus Vestergaard Hansen [9000]" <bidsk@-FJERN-yahoo.com> skrev i en
meddelelse news:9W2Qc.47$9b1.45@news.get2net.dk...

> I mine øjne handler det overhovedet ikke om at vinde eller tabe. Det
> handler om at vi "presser" og hjælper hinanden til at lave nogle bedre
> billeder med et bestemt tema.

Tak, Rasmus. Det er netop dén pointe, jeg (forgæves) har forsøgt at få ud
som en bærende del af mit forslag.

> For min skyld behøver vi ikke udnævne en vinder hver uge. Og dermed er
> der heller ingen pointe i at snyde. For mig er det ikke tallet
> (karakteren) der er det afgørende, men den kritik og de forslag man får.

Netop.

> Så jeg kan ikke forstå hvorfor du bliver ved med at snakke om snyd Niels.

Tja, det kan man jo så spekulere lidt over...

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-08-04 12:54

"Rasmus Vestergaard Hansen

> [...]
>
> Så jeg kan ikke forstå hvorfor du bliver ved med at snakke om snyd Niels.

Jeg er fuldstændig enig med "dine øjne" og tror også det har været
Jens B's tanke.. Hyggelig udveksling af billeder og erfaringer hvor
det er processen og ikke resultatet der tæller.

Så kan vi ikke bare gå igang og holde os on topic så blir det helt
sikkert sjovt - keep it simple..! -max-

Fra : Peter

Dato : 03-08-04 16:39

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:410f471e$0$35881$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> i ugens løb, der ligger inden for emnet/temaet. Deadline er f.eks. midnat
> mellem fredag/lørdag, så vi har weekenden til at kigge på hinandens

God ide !

--
Mvh Peter ....jobsøgende webdesigner
http://www.cgi-shop.dk/billag/html/index.html

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-08-04 16:48

> Jeg har et forslag til gruppen, dvs. til alle aktive og knapt så aktive
> skribenter. Forslaget vil - tror jeg nok -

Klippet det meste

Det ville jo være herligt om gruppen kunne udvikle sig til at omhandle mere
billedsnak end skænderier og købevejledninger.
Ang. venners rygklapperi og snyd (jo, Ebbesen ser somme tider rigtigt) er
foto-basen og fotokritik forlængst "døde" for mig.
Og det vil nok gå ligeså med din vision.
Husk på at mails til gruppen afspejler al folkets ønsker og dem kan man ikke
lave om på.
Tror personligt ikke at din ide er levedygtig, sorry.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-08-04 12:37

> [...]
> lærerig?
>
> Hvad siger I? Er I med på lidt "konkurrence" så'en på rent ikke-elitær,

Count me in, det bliver spændene at se. Meeen hvordan kontrollerer man om en
person har sendt billede til konkurrence og sender man bare billeder til
binaer eller skal man selv sørge for at få dem uploadet til sin egen side
osv. osv. Der er mange ting der spiller ind, mens jeg en masse spørgsmål
stiller har jeg også en ide.

Forrige uges vinder (bestemmer af temaet) skal sørge for at samle stemmer
ind om næste uges konkurrence, han kan så også tjekke om den person der
stemmer nu også har et billede, evt skriver man sin stemme med personens
navn til en email ller noget. Man kan jo bruge sider som Fotokritik til at
uploade sine billeder og så linke her i gruppen eller smide dem på evt. eget
domæne, at lægge dem i Binaer syntes jeg er en dårlig ide fordi den bliver
hurtigt fyldt med en hel masse andet skrammel og så når billedet at være væk
fra gruppen før end man har nået at kunne se det.

Det er bare lidt ideer, for at holde det på nogenlunde menneskelig hvis uden
at vi skal have en overdommer der sidder og stirrer os i nakken om vi nu er
ordentlige.

Mvh
Simon

Fra : rane

Dato : 04-08-04 09:09

On Tue, 3 Aug 2004 10:04:47 +0200, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:
>Hvad siger I? Er I med på lidt "konkurrence" så'en på rent ikke-elitær,
>venskabelig vis?

Har ikke læst alle tidligere indlæg i denne tråd men kunne da spore at
der var antydning af evt. stemmefusk hvis konkurrencen blev sat igang
osv. Simpel løsning til dette problem:

- sæt ikke fotografnavn på det uploadede billede, før
stemmeafgivningen er afsluttet?

Ved godt det måske er trivielt men dermed kunne en foto-newbie måske
få overraskende god respons og tidligere erfaringer og indtryk af
diverse fotografer ville ikke få indflydelse (læs: man ville måske
ikke stemme på et billede, bare fordi fotografen hedder det og det).

Men ellers en god idé - kan være jeg vil være med (ekstrem fotonewbie)
:)

Fra : Langgaard

Dato : 04-08-04 10:43

"rane" <ranemanstyrer@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> - sæt ikke fotografnavn på det uploadede billede, før
> stemmeafgivningen er afsluttet?

Hej

Så skal billedet nok også renses for EXIT-data, hvis det skal være anonymt,
da vi jo nok snart ved hvilke kamera/optikkombinationer deltagerne har.

Angående snyd, så er det da sygt at vinde ære ved snyd, og lad ikke disse
mindre gode mennesker ødelægge et godt initiativ.

Stemmeafgivningen kan vel foregå, ved at man tilmeldes ved start, og her
afgiver en e-mail, som man vil benytte til stemmeafgivning, og kun aktive
deltagere kan så stemme.

Hvis i søger enkelte dommere, stiller jeg mig gerne til rådighed, jeg har
tidligere bedømt billeder i SDF-regi, og en hel del fotokonkurrencer i
Skandinavien har jeg også været med til at bedømme.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-08-04 11:06

Langgaard wrote:

> Hvis i søger enkelte dommere, stiller jeg mig gerne til rådighed, jeg har
> tidligere bedømt billeder i SDF-regi, og en hel del fotokonkurrencer i
> Skandinavien har jeg også været med til at bedømme.

Så vidt jeg husker, så har vi aldrig set billeder, hvor Langgaard er
autoren, så du skylder stadig, at vise denne gruppe, at du selv kan
fotografere, og at du har kompetance til at lege dommer...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 04-08-04 11:14

Niels Ebbesen wrote:

> Så vidt jeg husker, så har vi aldrig set billeder, hvor Langgaard er
> autoren, så du skylder stadig, at vise denne gruppe, at du selv kan
> fotografere, og at du har kompetance til at lege dommer...!
Øhm - undskyld mig - men synes du selv dine egne billeder giver dig
kompetence til at kalde andres billeder for formålsløse knipserier?

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-08-04 11:21

Morten Wartou wrote:

> Øhm - undskyld mig - men synes du selv dine egne billeder giver dig
> kompetence til at kalde andres billeder for formålsløse knipserier?

Jow - for jeg opkaster mig ikke til overdommer, jeg siger jo blot
min personlige mening om et givent billede.

Og jeg anfægter ikke, at du eller andre har en anden mening om det
samme billede.

Men du og andre mener, at I er berettiget til at anfægte min helt
personlige mening om et givent billede.

Og en dommers afgørelse må/bør man ikke anfægte...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 04-08-04 11:32

Niels Ebbesen wrote:

> Jow - for jeg opkaster mig ikke til overdommer, jeg siger jo blot
> min personlige mening om et givent billede.
Med din udtryksform gør du det klart, at du er i besiddelse af den
endegyldige mening. Prøv at læse det du skriver.

> Og jeg anfægter ikke, at du eller andre har en anden mening om det
> samme billede.
Det behøver jeg ikke nødvendigvis at have - for der er da bestemt dårlige
billeder, men ingen, absolut ingen, får glæde af at man er ekstremt
nedladende og tilsviner folk. Husk det er "rigtige" mennesker der står bag
indlæggene - tilsviner du folk på samme måde når du møder dem i
"virkeligheden"?

> Men du og andre mener, at I er berettiget til at anfægte min helt
> personlige mening om et givent billede.
Nej, overhovedet ikke. Men der skal være plads til alle i denne gruppe, og
du skræmmer mange væk med din modbydelige tone. Og det kan du ganske simpelt
ikke tillade dig.

> Og en dommers afgørelse må/bør man ikke anfægte...!
Nej, ikke hvis man er tilhænger af totalitarisme.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-08-04 11:40

Morten Wartou wrote:

> Nej, overhovedet ikke. Men der skal være plads til alle i denne gruppe, og
> du skræmmer mange væk med din modbydelige tone. Og det kan du ganske simpelt
> ikke tillade dig.

Ja det er dælme modbydeligt, at der er nogen der har en anden mening
end din, har du seriøst overvejet, om usenet er noget for dig...?

> Nej, ikke hvis man er tilhænger af totalitarisme.

Der er nok ikke ret mange, som vil stille op som dommer i en
fotokonkurrence, hvis de efterfølgende skal debattere og
retfædiggøre deres afgørelse her i gruppen...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 04-08-04 15:11

Niels Ebbesen wrote:

Hej Niels.

Jeg tror egentlig Morten ramte sømmet på hovedet med det spørgsmål som
du behændigt klippede væk:

"Husk det er "rigtige" mennesker der står bag
indlæggene - tilsviner du folk på samme måde når du møder dem i
"virkeligheden"?"

Lad os nu antage at vi var i en fotoklub sammen, og jeg var en absolut
nybegynder, der kom hen til dig ansigt-til-ansigt og ville have kritik /
råd om et billede jeg havde taget. Det kunne f.eks. være L.K.s billede
af fuglen på køleren. Ville du så svare mig:

"Tja det er en fin gang knipseri, hvor du har valgt den billedvinkel,
som gav den mest rodede baggrund, og for at være helt sikker, så har du
også kørt på bl. f/4.0, for at få baggrunden så dybdeskarphed som
overhovedet muligt... "

Og så vende rundt på hælen med næsen i sky?

Husk på at det er rigtige mennesker der gemmer sig bag de forskellige
navne og nicks.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-08-04 19:11

Rasmus Vestergaard Hansen [9000] wrote:

> "Husk det er "rigtige" mennesker der står bag
> indlæggene - tilsviner du folk på samme måde når du møder dem i
> "virkeligheden"?"

Jeg gemmer mig ikke bag et nick-name, jeg har mine meningers mod, og
helt ærligt, så kan jeg faktisk ikke se, at det er en tilsvining, at
jeg bramfrit ytrer min ærlige og uforbeholdne mening om folks
knipserier, jeg gør nøjagtig det samme i real life.

Det skulle vel ikke handle om, at folk er nogle sarte sjæle, der
faktisk ikke kan tåle den kritik, som de selv har bedt om at få.

Og jeg vender ikke rundt på hælen med næsen i sky, jeg tar' f.eks.
denne debat, og når jeg selv henviser til mine egne billeder, så
hyler jeg da ikke op over, at der er nogen som lige benytter
lejlighedden til at fyre noget gylle af, ej heller selvom om nogle
af kritikerne ikke har noget at ha' deres kritik i.

Folk skal lære, at det kræver pondus at bede om fotokritik, og at
det ikke er det, som en nybegynder bør starte med...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 04-08-04 21:43

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> helt ærligt, så kan jeg faktisk ikke se, at det er en tilsvining, at jeg
> bramfrit ytrer min ærlige og uforbeholdne mening om folks knipserier,

Ok så du ville også have sagt
[...]

Til L.K eller en anden i real life?

> Det skulle vel ikke handle om, at folk er nogle sarte sjæle, der faktisk
> ikke kan tåle den kritik, som de selv har bedt om at få.

Det tror jeg faktisk ikke. Men det lyder til du gerne vil have det til
at handle om det...

> [...]
> ikke op over, at der er nogen som lige benytter lejlighedden til at fyre
> noget gylle af, ej heller selvom om nogle af kritikerne ikke har noget

Det jeg mente med næsen i sky, var bare at det var det jeg så for mit
indre øje at en person der havde fyret ovennævnte kritik af ville gøre
efterfølgende. Det var ikke ment som at du stikker af fra diskussioner.

> Folk skal lære, at det kræver pondus at bede om fotokritik, og at det
> ikke er det, som en nybegynder bør starte med...!

Hmm der er jeg uenig.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Langgaard

Dato : 04-08-04 11:54

> [...]
> autoren, så du skylder stadig, at vise denne gruppe, at du selv kan
> fotografere, og at du har kompetance til at lege dommer...!

1 Du har fuldstændig ret, jeg har kun to billede på nettet (du kan jo
begynde at lede).

2 Jeg skylder ikke nogen noget.

3 Jeg har aldrig sagt at jeg kan fotografere.

4 Jeg leger ikke dommer jeg er det !

Jeg har kun mødt en der hart vivlet på min kompetence, at det skulle blive
dig undre mig overhovedet ikke.
Og det glæder mig meget at du er så irriteret over at du ikke har set nogle
af mine billeder.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Langgaard

Dato : 04-08-04 12:29

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dig undre mig overhovedet ikke.
> Og det glæder mig meget at du er så irriteret over at du ikke har set

Hej

Her er så det t der manglede i tvivlet

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Lasse R. A.

Dato : 04-08-04 20:14

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message news:<ceqhbt$1dga$1@news.dansketelecom.com>...
> "Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

> nogle
> >

> Hej
>
> Her er så det t der manglede i tvivlet

Heysa

Jeg reply´er lige til dig fordi denne tråd er da ved at blive lidt for
lang..

Jeg er også frisk på ideen, men post lige emnet og stedet billederen
skal uploades til i en ny tråd for jeg tror ikke jeg gider følge denne
så længe, der er lidt for mange gentagelser..

Mvh Lasse

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 04-08-04 16:45

On Wed, 04 Aug 2004 12:05:50 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:
klip
>Så vidt jeg husker, så har vi aldrig set billeder, hvor Langgaard er
>autoren, så du skylder stadig, at vise denne gruppe, at du selv kan
>fotografere, og at du har kompetance til at lege dommer...!

men det er der
http://fotokritik.jirty.dk/kritik.asp?year=1998&week=29
mvh Ebbe

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-08-04 18:42

Ebbe Hansen wrote:

> men det er der
> http://fotokritik.jirty.dk/kritik.asp?year=1998&week=29

Hva' kalder du det et billede, for mig at se, så er det en stor
thumbnail.

Og det er en "snotnæse", med dobbelte lysreflekser i øjnene...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : John

Dato : 04-08-04 19:58

> Hva' kalder du det et billede, for mig at se, så er det en stor
> thumbnail.
>
> Og det er en "snotnæse", med dobbelte lysreflekser i øjnene...!

Verden er mindre end man ofte tror. End dag mødes vi....jeg kan næsten ikke
vente...
--
MVH
John K Hansen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-08-04 22:04

John wrote:

> Verden er mindre end man ofte tror. End dag mødes vi....jeg kan næsten ikke
> vente...

Ja det lyder som om det kunne blive hyggeligt, jeg går ud fra, at
jeg kan genkende dig på klaphatten og dit engangangkamera...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : khs

Dato : 04-08-04 18:49

"Niels Ebbesen" wrote

>du skylder stadig, at vise denne gruppe, at du selv kan
> fotografere, og at du har kompetance til at lege dommer...!

Skal en fodbolddommer være lige så god til fodbold som spillerne for at
kunne dømme dem, eller skal han kunne reglerne og være god til at se hvad
spillerne laver?

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(Erstat det spiselige vegetationsmix med et snabela og indsæt punktum før de
Danske initialer).

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-08-04 20:00

khs wrote:

> Skal en fodbolddommer være lige så god til fodbold som spillerne for at
> kunne dømme dem, eller skal han kunne reglerne og være god til at se hvad
> spillerne laver?

Man kan godt kritisere fotos og fodboldspil uden at man selv kan
gøre det bedre, for det er en personlig og subjektiv mening som man
ytrer.

Men hvis man vil være dommer i en fotokonkurrence eller i en
fodboldkamp, så kræver det noget mere end personlige og subjekive
synspunkter, et solidt fagligt fundament er nok et minimum, hvis dem
der bliver bedømt, skal respektere dommen...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : khs

Dato : 04-08-04 22:40

Du kører i ring.

> Man kan godt kritisere fotos og fodboldspil uden at man selv kan
> gøre det bedre, for det er en personlig og subjektiv mening som man
> ytrer.

Leif stillede ikke op som kritiker så denne del af dit svar er uvedkommende.

> Men hvis man vil være dommer i en fotokonkurrence eller i en
> fodboldkamp, så kræver det noget mere end personlige og subjekive
> synspunkter,

Igen uvedkommende. Det er mere relevant hvad det kræver at være dommer.

> et solidt fagligt fundament er nok et minimum, hvis dem
> der bliver bedømt, skal respektere dommen...!

Mener du ikke Leif kan udfylde rollen? Han har åbenbart gjort det tidligere
og af dlere omgange. Nogen må have spurgt om han ville gøre det igen.
Billedforståelse og evnen til at se et billede er vel det der skal til, frem
for et svendebrev fra en årrække i mørkekammeret eller som
billedbibliotekar.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-08-04 08:58

khs wrote:

> [...]
> Billedforståelse og evnen til at se et billede er vel det der skal til, frem
> for et svendebrev fra en årrække i mørkekammeret eller som

Hmmm... de fleste kan jo sagtens bedømme en stabel billeder ud fra
smag og behag, og det er principielt det der sker, hvis man laver en
afstemning, hvor en masse mennesker sætter kryds ved netop det
billede, som de hver især bedst kan lide.

Ulempen ved en enkelt dommer er imidlertid, at han ikke kan se bort
hans egne preferencer, og hans smag og behag vil naturligvis påvirke
den måde han bedømmer på.

Derfor bør en dommmer kun bedømme en enkelt uges billeder, for
ellers vil folk begynde at lave billeder, der er mårettet imod
dommerens smag og behag.

Og jeg mener ikke at Langgaard er kompetent og egnet som dommer, og
det skyldes en blandig af flere ting.

Det er principielt uhensigtsmæssigt, at der rekruteres dommere her
fra gruppen, Langgaard kan ikke se bort fra personlig sympatier og
antisympatier. Og da Langgaard er god for deltagelse i adskillige
konflikter, så kan hans habilitet betviles.

Langgaard har ikke demonstreret en forståelse for digitale billeder,
og en publicering af billeder på internettet, og det er squ en
afgørende mangel, når det handler om at bedømme digitale billeder,
der ligger på nettet.

Langgaard har ved flere lejlighedder demonstreret, at han har en
noget ensidig billedsmag, og det vil squ være meget trist, hvis han
som dommer kommer til at viderføre det meget ensidige og stereotype
billedsprog, der præger fotokonkurrencer i SDF-regi.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard

Dato : 05-08-04 10:13

> [...]
> afstemning, hvor en masse mennesker sætter kryds ved netop det
> billede, som de hver især bedst kan lide.

Ja, det er vel det det går ud på.

> Ulempen ved en enkelt dommer er imidlertid, at han ikke kan se bort
> hans egne preferencer, og hans smag og behag vil naturligvis påvirke
> den måde han bedømmer på.

Ja, selvfølgelig.

> Derfor bør en dommmer kun bedømme en enkelt uges billeder, for
> ellers vil folk begynde at lave billeder, der er mårettet imod
> dommerens smag og behag.

Ja, det har altid fundet sted.

> Og jeg mener ikke at Langgaard er kompetent og egnet som dommer, og
> det skyldes en blandig af flere ting.

Kender du mig, ved du hvad jeg står for?

> [...]
> antisympatier. Og da Langgaard er god for deltagelse i adskillige
> konflikter, så kan hans habilitet betviles.

Lige en ting, jeg har ALDRIG skrevet dårligt om andre end dig.
Og du deltager af princip ikke i konkurrencer, vel.

> [...]
> og en publicering af billeder på internettet, og det er squ en
> afgørende mangel, når det handler om at bedømme digitale billeder,

Et billede er et billede, lige meget hvor det befinder sig, opklæbet på
karton eller vist på en skærm, der er ingen forskæld.

> [...]
> som dommer kommer til at viderføre det meget ensidige og stereotype
> billedsprog, der præger fotokonkurrencer i SDF-regi.

SDF, det går ellers for at være noget nær "toppen", her er et par tilfældigt
udvalgte:

http://www.pillegaard.dk/

http://www.sorenskov.esenet.dk/

http://www.stille-steder.dk/

http://www.kwfoto.dk/

http://www.digifoto-nord.dk/

Og mht. min billedsmag, ja så kender du den vel på de meget få billeder jeg
har kommenteret i denne gruppe, eller hvad?

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-08-04 12:39

Langgaard wrote:

> Kender du mig, ved du hvad jeg står for?

Ja jeg har dannet mig et rimmelig godt billeder af. hvad du er for
en kal'...

> SDF, det går ellers for at være noget nær "toppen", her er et par tilfældigt
> udvalgte:

Ja SDF er en lille snævrer kreds af gamle mænd, der sidder oppe i et
elfenbenstårn, og de har i mange år siddet og dikteret, hvad der er
godt fotografi, og de har været stopklods for en reel fornyelse.

Derfor har det været en enorm befrielse at opleve, hvordan de
fotografiske græsrødder har udfoldet sig på Internettet, og der er
faktisk sket en nyskabende udviklikning, og mange unge talenter, som
aldrig ville ha' fået en kinamands chance i SDF-regi, har vist at
godt fotografi er andet og mere end Erland Pilegaards clicher.

Og det vil dælme være sørgligt, hvis SDF's kvalmende indspisthed
også skal til præge denne gruppe...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard

Dato : 06-08-04 09:36

> Ja jeg har dannet mig et rimmelig godt billeder af. hvad du er for
> en kal'...

Tak, for de pæne ord.

> [...]
> godt fotografi er andet og mere end Erland Pilegaards clicher.
> Og det vil dælme være sørgligt, hvis SDF's kvalmende indspisthed

Jeg fik på et tidspunkt Aalborg Fotoklub udmeldt af SF !
Men det var organisationsformen og den daværende bestyrelses måde at
disponere på, min bestyrelse og jeg opponerede i mod, IKKE
billedekvaliteten.

Er du også imod alle Danske fotoklubber, de alle fleste er medlem af SDF ?

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-08-04 10:44

Langgaard wrote:

> Er du også imod alle Danske fotoklubber, de alle fleste er medlem af SDF ?

Nej - jeg har generelt ikke noget imod fotoklubber, og jeg ville
også ønske, at jeg kunne respektere SDF, men ledelsen i SDF er
desværre en flok gamle indspiste mænd, der har gjort SDF til en
organisation, som focuserer mere på anciennitet end på talent.

Smagsdommerne i SDF har helt klart medvirket til, at der er sket en
meget uheldig indavl i dansk fotografi, hvor alle de unge talenter,
som har villet indenfor i varmen, har måttet fotograferer de genrer
motiver, som er gangbare oppe på bjerget.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard

Dato : 05-08-04 09:10

"khs" <khs@spam.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
frem
> for et svendebrev fra en årrække i mørkekammeret eller som

Hej Karsten !

Brug ikke mere liv på ham, han er jo syg, kun psykofarmaca kan hjælpe, hvis
det da ikke er en frontal-lap skade!

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-08-04 10:13

Kvaksalveren Lief Langgaard har skrevet flg. dianogse:

> Brug ikke mere liv på ham, han er jo syg, kun psykofarmaca kan hjælpe, hvis
> det da ikke er en frontal-lap skade!

Og denne dianogse kommer fra en kvaksalver, der massivt og vedholdne
kritiserer formen og tonen i mine indlæg...)))))))))))

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Eyvind

Dato : 05-08-04 12:14

"Langgaard"
> Hej Karsten !
> Brug ikke mere liv på ham, han er jo syg, kun psykofarmaca kan hjælpe,
hvis
> det da ikke er en frontal-lap skade!

Hov hov, Langgaard!
Nu bevæger du dig ind på et område du ikke
er kvalificeret til!

Nu er det sådan, at jeg nok er den eneste her på d.f.f.,

der kender HELE den tragiske historie, om lille Niels.

Jeg cruisede Nettet og fandt til min store overraskelse

at Niels' historie faktisk er et velkendt fænomen.

Der findes flere lægekonferencer og doktordisputatser,

der omhandler Niels.

Det startede med at Niels blev født for tidligt, egentlig

havde hans forældre indstillet sig på ikke at kunne

få børn, men så pludselig skete det alligevel.

Niels startede altså i en kuvøse og en sygeplejerske,

har faktisk indrømmet, at kun kom til at smække cuvøse-

døren "ALT FOR HÅRDT" i hovedet på lille Niels.

Senere kom Niels' far til at tabe ham under badning så

stakkels Niels røg med hovedet først ned på et terazzo-

gulv.

Så i kan jo nok se at det var en lidt svær begyndelse for

lille Niels. Og desværre blev det ikke bedre siden.

Niels' forældre skubbede voldsomt på under Niels'

skolegang, men desværre udviklede Niels sig ikke i

heldig retning. Og Niels blev også mobbet. Her snakker

vi ikke om småmobberi, nej, det var MEGA mobning.

Synd kan man sige; ja, ubetinget - men det gjorde det

også soleklart - hvad det var der førte til slutresultatet.

F.eks. ville Niels så gerne have været spejder, men nej,

der slog evnerne ikke til. Derimod havde de store drenge

startet en OTA Solgryn fotoklub og der fik Niels lov

til at side på sidste række, imange år. Niels holdt sig

virkelig stille dernede bagved, så det gik ikke værre end

bedre - Niels blev glemt.

Det er dette han prøver at hævne nu.

Doktor

Eyvind

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 13:18

Hej Alle

Jeg ved godt jeg ikke skriver så tit i denne gruppe men følger den dog
stadig på sidelinjen. Der bliver brugt meget tid på ævl og kævl ang. skrive
måder og lignende og jeg syntes en ide som den Jens Bruun kommer med kunne
løsne lidt op for de spidse penne som Niels Ebbesen kalder det.

Jeg håber at dette projekt kan blive til noget ov vil både følge det og
forhåbentlig bidrage.

Med venlig hilsen
Lars Lærkesen
8600 Silkeborg

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-08-04 11:06

> Jeg har et forslag til gruppen, dvs. til alle aktive og knapt så aktive
> skribenter. Forslaget vil - tror jeg nok -

Skal vi ikke til at i gang, vi kan vel bruge dk.binaer indtil videre.

> [...]
> i ugens løb, der ligger inden for emnet/temaet. Deadline er f.eks. midnat
> mellem fredag/lørdag, så vi har weekenden til at kigge på hinandens

Du (Jens Bruun) kan starte med at finde et tema.