Nyt spinnehjul, hvad skal man købe
Fra : Anders H. Andersen

Dato : 07-05-01 17:55

Hej
Nu trænger mit Shimano til at blive skiftet, den silkbølde gang er
længe væk og det er stort set slidt op.

Det er lang tid siden jeg har kigget på spinnehjul så jeg vil lige
høre hvad i synes om de nye modeller.

Det må koste op til 1200,-

Der er en biks på nettet som har et mærke som jeg ikke har set før
Tiga, er der nogen der har nogle erfaringer med dette mærke?

Priserne var gode og hjulene så fine ud, der var bla. et som havde
bronze gear og masser af kuglelejre til 900.

Håber i kan hjælpe

mvh
Anders

Fra : Henric Blomqvist

Dato : 07-05-01 18:48

Köp shimano super X.
Mvh Henric

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 09-05-01 21:45

On Mon, 07 May 2001 17:48:14 GMT, "Henric Blomqvist"
<henric@telescopesoftware.se> wrote:

>Köp shimano super X.
Hovrofr lige Super X?

mvh
Anders

Fra : Henric Blomqvist

Dato : 10-05-01 01:52

För att jag har ett sådant och det är en bra och ganska billig rulle.
Finns säker fler bra Shimanorullar...

Fra : Jesper Hansen

Dato : 07-05-01 20:00

Hejsa.
Køb et ABU Suverän pga. snekkedrevet.
Hvis du fisker meget, holder de andre ikke. Lad dig ikke lokke af antallet
af kuglelejer og hip-hurra-ord som dyna balance og lign. det er salgs lir.
Man kan opleve, når man får demonstreret et spinnehjul, at sælgeren holder
det i hånden og slår til håndtaget, så hjulet farer rundt - han kigger så på
en med et betydningsfuldt blik fordi hjulet ikke ryster - det er virkelig
godt afbalanceret. Det er imidlertid fuldstændig uden betydning, da man jo
ikke fisker sådan. Ved normal spinnehastighed, og når hjulet er monteret på
en stang, betyder det intet, om det ryster lidt. Det er bare et eksempel på,
hvor usagligt salgsarbejdet gribes an. Suverän-hjulet er forlængst ude over
børnesygdommene og er det eneste hjul, der idag kan købes, der er
håndværksmæssigt forsvarligt. Jeg er ikke ABU-fan, men har 30 års erfaring
som lystfisker og er desuden faglært maskinarbejder.
Det er et lidt dyrt hjul, men det er billigt i længden, da det holder.

Jesper

Fra : Peter Schrøder

Dato : 08-05-01 08:12

Jesper Hansen skrev...
> Hejsa.
> Køb et ABU Suverän pga. snekkedrevet.
<snip>
> Det er et lidt dyrt hjul, men det er billigt i længden, da det holder.

Jeg er enig med Jesper i at ABU hjul (hvis de er lavet i Sverige)
er holdbare hjul. Desværre har ABU aldrig fået styr på
lineoplægningen, her er det kun Shimano der du'r.
Har du fisket med Shimano, vil du aldrig blive tilfreds med
ABU eller det andet no-name du omtaler.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 08-05-01 08:53

Snakker du så Shimanohjul i samme prisleje som Suverän? For Shimano laver jo
hjul til samme pris som de dyreste fluestænger. Hvilket vil sige 5-7000 kr.
Selvom Suverän er dyrt er det dog til at komme til for penge.

mvh

Erik Breum Petersen

Peter Schrøder <nosp@mplea.se> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9d86b7$d5h$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 09-05-01 22:00

On Tue, 8 May 2001 09:12:28 +0200, Peter Schrøder <nosp@mplea.se>
wrote:

> [...]
>lineoplægningen, her er det kun Shimano der du'r.
>Har du fisket med Shimano, vil du aldrig blive tilfreds med
hmm man kan måske sige at det modsatte om Shimano, de har aldrig fået
styr på holdbarhed og slidstyrke men har et rigtig godt lineoplæg.
Linieoplæg er bestemt noget jeg prioritere højt da jeg kun fiske med
flet/kevlar line.

Det kunne være jeg skulle overveje et nultihjul.
findes der nogen som giver den samme kastlængde som fastspole hjul
(uden at hver eneste kast skal være perfekt)

Jeg har et Abu pro max med 2 gear som ikke kaster særlig langt.
Jeg købte det billigt fornygligt fordi at jeg synes at det var et
fantasktisk hjul den gang det kom frem, (Porsche design, guldmaling og
hvad har vi)

mvh
Anders

Fra : Peter Schrøder

Dato : 10-05-01 07:38

Anders H. Andersen skrev
> [...]
> Jeg købte det billigt fornygligt fordi at jeg synes at det var et
> fantasktisk hjul den gang det kom frem, (Porsche design, guldmaling og

Uanset hvad fabrikanterne lover, vil jeg vove den påstand
at ingen kaster lige så langt med et multihjul som med
et fastspolehjul, medmindre kastevægten er +30gr.
Jeg synes Daiwa er dem, der har bedst styr på
multihjul (uden at ha' prøvet nye modeller de sidste
10 år)
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : -- Kent --

Dato : 10-05-01 09:15

On Thu, 10 May 2001 08:38:16 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Peter
Schrøder wrote:

> [...]
>Jeg synes Daiwa er dem, der har bedst styr på
>multihjul (uden at ha' prøvet nye modeller de sidste

Oavsett vad du påstår så kan jag lova att en duktig kastare kastar längre
med ett bra och välskött multihjul/multitulle än med en haspelrulle, även
om kastvikten är mindre än 30 gram. Med mina små Abu Ambassadeur Mörrum
SX1600/SX3600 kastar jag små 5- och 7-gramsdrag längre än, och med mycket
bättre precision än, vad andra gör med haspelrulle.

Men du kan givevis/selvfølgelig inte jämföra en liten
haspelrulle/fastspolehjul med 0.20 lina med en Ambassadeur 5000 med 0.35
lina när det gäller kastlängder.

Fra : Anders og Berit

Dato : 10-05-01 19:18

Kent! Den med præcisionen har noget med din teknik at gøre langt mere end
med hjulet. Det samme gælder i høj grad kastelængde.

En kendsgerning er, at du skal accelerere massen af spole og line ved hjælp
af blinkets opladede kraft i starten af kastet. Det vil sige at jo lettere
blink, jo mere forbrug af kraft til rådighed for resten af kastet, hvor du
har helt ret i at efter opstart giver multien bedre line fra sig.

Er din teknik go' med multi kan du bruge den samme teknik med samme gode
resultat med fastspole.

I UKSF regner de bedste surfcastere med ca 5% bedre kastelængde med multi.
Og her taler vi tungt grej, tunede hjul og ingen linefører på multien.

Anders Post

Fra : Mikael

Dato : 08-05-01 15:45

Visst Jesper kan man köpa ABU om man köper Ambasadör! På övrigt sortiment så
har dom blivit katastrofala på att hålla nått lager på reservdelar (ca.
2-3år)

/Mikael

Fra : -- Kent --

Dato : 08-05-01 16:33

On Tue, 8 May 2001 16:45:12 +0200 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> Mikael
wrote:

>Visst Jesper kan man köpa ABU om man köper Ambasadör! På övrigt sortiment så
>har dom blivit katastrofala på att hålla nått lager på reservdelar (ca.
>2-3år)

Du kan köpa Abu Suverän haspelrullar också. De tillverkas i Svängsta precis
som Ambassadeurerna, och det är lätt att få reservdelar till dem. Enligt
uppgift så skall det finnas reservdelar lika länge till Suverän som till
Ambassadeur, och reservdelar till Ambassadeurer som är mer än 10 år gamla
är lätta att få fatt på.

<klipp>