Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Z2 og bløde fotos!
Fra : TT

Dato : 31-07-04 11:41

Jeg har lige købt et Konica Minolta Z2 til afløsning for mit HP 945, der
producerede nogle dejligt skarpe fotos. Det synes jeg ikke Z2 gør! De er
meget bløde og lidt kontrastløse, nærmest uskarpe! Det hjælper
selvfølgelig at sætte kontrast til "High", men "Normal" burde vel være
det rigtige valg under normale omstændigheder!?
Har andre Z"-ejere samme erfaring?

Venlig hilsen
TT,
TomsFotoGuide.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-07-04 14:56

In article <410b7720$0$287$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, TT wrote:
> [...]
> selvfølgelig at sætte kontrast til "High", men "Normal" burde vel være
> det rigtige valg under normale omstændigheder!?

Hvis du kan få det frem ved at justere på sharpness/kontrast
i kameraet, så gør det. Vi andre der tager billeder i raw
får sjældent helt skarpe billeder fra kameraet, det er
meningen man selv skal klare det.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Simon Nielsen

Dato : 31-07-04 16:07

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Hvis du kan få det frem ved at justere på sharpness/kontrast
> i kameraet, så gør det. Vi andre der tager billeder i raw
> får sjældent helt skarpe billeder fra kameraet, det er
> meningen man selv skal klare det.

Det skulle forhåbentligt ikke være meningen. Jeg syntes nu når jeg tager
billeder i RAW så får jeg den skarphed jeg ser igennem søger, hvis jeg får
et lidt blødt billede og selv skal rette det til så er jeg da utilfreds.

Mvh
Simon

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-07-04 23:09

Simon Nielsen wrote:
> [...]
> et lidt blødt billede og selv skal rette det til så er jeg da utilfreds.

Hvilket kamera/raw-software bruger du da ? fordi jeg får da
konsekvent for bløde billeder når jeg putter mine RAW-skud fra mit
300D ind i Capture One... De skal alle have en god sjat sharpning
før de er passende (bortset fra skud taget i iso800/1600).

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Simon Nielsen

Dato : 01-08-04 12:17

> [...]
> 300D ind i Capture One... De skal alle have en god sjat sharpning
> før de er passende (bortset fra skud taget i iso800/1600).

Jeg bruger et Nikon D1 og bruger PS. Flere gange har jeg den bærbare med og
tager billeder direkte ind på computeren og bedømmer om jeg er tilfreds,
hvis ikke, så tager jeg et nyt billede.

Ja det er nu også mest ISO 200-400 jeg arbejder med, de højere ISO værdier
skal som regel have en tur igennem PS.

Mvh
Simon

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-08-04 18:04

Simon Nielsen wrote:
> Jeg bruger et Nikon D1 og bruger PS. Flere gange har jeg den bærbare med og
> tager billeder direkte ind på computeren og bedømmer om jeg er tilfreds,
> hvis ikke, så tager jeg et nyt billede.

Kan det tænkes at PS selv putter lidt sharpning på RAW som default ?
jeg husker ikke hvordan dens RAW-konverter opfører sig :)

// Hans
--
Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-08-04 18:10

In article <slrncgq8jm.lj1.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> Kan det tænkes at PS selv putter lidt sharpning på RAW som default ?
> jeg husker ikke hvordan dens RAW-konverter opfører sig :)

Default er at den står til 25 ud af 100. Men man kan gemme andre
defaults hvis man ønsker.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Alex Jensen

Dato : 01-08-04 08:21

De fleste billige lommecams sharpener billedet for brugeren,
fordi mange af brugerne af disse cams, sandsynligvis ikke har de
bedste tekniske forudsætninger.

Dog er det meget bedre at sharpene dit billede efter at du har
behandlet det i et billedbehandlingsprogram. Derfor har highend
og DSLR cams ingen sharpening som standard.

Mvh Alex

Fra : Christian Grüner

Dato : 01-08-04 09:10

Husk al efterbehandling der laves i kameraet betyder en sjat mere støj :)
USM og Curves vil hjælpe dig lang vej. USM med skarpheden og Curves med
de flade billeder..

Fra : Alex Jensen

Dato : 01-08-04 09:43

Du får da også mere støj ved curves på din PC!

Man kan jo ikke trylle farveinformation frem, som ikke er der,
hvis man forsøger at rette op på et fladt billed.

Mvh Alex

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-08-04 11:35

In article <ceiadr$1gfs$1@news.cybercity.dk>, Alex Jensen wrote:
> Du får da også mere støj ved curves på din PC!
>
> Man kan jo ikke trylle farveinformation frem, som ikke er der,
> hvis man forsøger at rette op på et fladt billed.

Du kan øge farvemætningen. Jeg ved ikke om du kan på kameraet,
men på mit 300D kan jeg sætte det for det embeddede JPEG billede.
Jeg kan justere: Kontrast, Skarphed, Farvemætning og farvetone.
Dise vil så blive lagt på RAW billedet i forbindelse med konverteringen
til JPEG. Og Photoshop er bedre til det.

For at få det optimale ud af sharpening, så er det dog vigtigt, at man
laver eksempelvis sharpening på et billede konverteret i linear mode,
da man så slipper for halo'erne omkring objekterne.

De fleste laver det dog først sidst i processen.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Christian Grüner

Dato : 01-08-04 16:41

hehe, er jeg klar over, men der er nu ret meget at hente.. Og for mig
lader det til at photoshop er bedre til at behandle billedet end
kameraet er. Det jeg mener.

Fra : Soren Kuula

Dato : 01-08-04 22:23

TT wrote:
> [...]
> selvfølgelig at sætte kontrast til "High", men "Normal" burde vel være
> det rigtige valg under normale omstændigheder!?

Skarphed og kontrast er da ikke det samme ??

Hvis du har begge kameraet endnu, så prøv den grusomme avisside-test:
Tag billed af en opslået avis, klistret op på en opslagstavle. Stativ.
Der skal nok eksponeres lidt mere end hvad måleren siger, eller der skal
måles efter gråkort.

Forstør derefter begge kameraers resultat, og du vil omgående se hvilket
der er bedst. Æhh det vil sige, husk både at bedømme i midten, halvvejs
mellem midte og kant, og i kanten.

MVH
Søren