Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
udstyr til canon eos 300d
Fra : Lillian Redam

Dato : 29-07-04 18:32

Hej.
Jeg har for nylig anskaffet dette kamera, med standardobjektivet. Jeg kunne
nu godt tænke mig at anskaffe noget mere udstyr, men jeg kan ikke finde
rundt i "junglen".
Jeg vil anskaffe et EF 50/1.8 II. (som standard og primært til portrætter).
Desuden vil jeg gerne lege lidt med macrofotografering, men jeg kan ikke
finde ud af, hvad jeg skal anskaffe (og er heller ikke millionær).
Hvad kan I foreslå?
Hvad med telekonverter eller lignende - hvad "gør" de - kan de bruges i
stedet for macroobjektiv??
Og skal det være Canon, eller er Tamron eller Sigma ligeså gode?
Jeg vil også gerne have en løs flash - hvilken?
Lillian - den uvidende

Fra : den ægte fotomand

Dato : 29-07-04 21:15

hvor i landet bor du?

Fra : KNL DtP

Dato : 29-07-04 21:29

Lillian Redam <redam@tdc-broadband.dk> skrev i en

> Jeg vil anskaffe et EF 50/1.8 II. (som standard og primært til portrætter).

Den kan også klart anbefales. Den er kompakt og meget let, har en utrolig god
lysstyrke og blændet et par trin ned, er den ultra skarp. Til prisen er den et
absolut hit.

> Desuden vil jeg gerne lege lidt med macrofotografering, men jeg kan ikke
> finde ud af, hvad jeg skal anskaffe (og er heller ikke millionær).

Du vil nok være bedst tjent med et rigtigt makroobjektiv, så som Canon EF 100 mm
f/2.8
<http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=47&sort=7&thecat=2>
eller Tamron 90 mm f/2.8 Di

Der var en del andre forslag i tråden "Macro objetive..." fra den 26/7.

> Hvad med telekonverter eller lignende - hvad "gør" de - kan de bruges i
> stedet for macroobjektiv??

Teleconverterne forlænger brændevidden, når de monteres mellem objektivet og
kamerahuset. De fåes typisk i 1,4x og 2,0x udgaver. En 200 mm tele bliver derved
hhv. til 280 mm og 400 mm.

Bemærk at teleconvertere "æder" lys - 1,4x tager et blændestop og 2,0x napper
to. Derved kan autofokus miste sin funktion, da der ikke kommer nok lys igennem
objektivet.

Bemærk ligeledes at ikke alle objektiver egner sig til at bruge teleconverter.
For at få fyldt udbytte af dem, skal lysstyrken være god (f/2.8 eller f/4.0) og
den optiske kvalitet skal ligeledes være høj, hvis den endelige billedkvalitet
ikke skal lide for meget under "forlængelsen".

> Og skal det være Canon, eller er Tamron eller Sigma ligeså gode?

Der findes billige, mellemgode og super objektiver hos alle tre firmaer. Vælger
du Canons i deres L-serie (kendetegnet med en rød ring) er du sikker på den
ypperste kvalitet i både konstruktion og glas. Desværre er prisen også ret
pebret... Hos Sigma bør du gå efter deres EX-serie, som kvalitetsmæssig er meget
god. Tamron har også lavet et par gode objektiver - specielt den føromtalte 90
mm macro skulle være virkelig klasse.

> Jeg vil også gerne have en løs flash - hvilken?

Prøv og kigge på Canon Speedlite 420 EX eller den helt store 550 EX. Bemærk at
ikke alle flashes fungerer sammen med dSLR-kamera.

> Lillian - den uvidende

Ja ja - vi skal jo alle starte et sted :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 30-07-04 01:52

> Desuden vil jeg gerne lege lidt med macrofotografering, men jeg kan ikke
> finde ud af, hvad jeg skal anskaffe (og er heller ikke millionær).
> Hvad kan I foreslå?

Jeg ville købe en mellemring (extension tube), så som
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=300603&is=REG

Der findes flere kopi-mærker, som f.eks. kenko. De er alle lige gode, for
der er ingen glas i dimsen - det er bare et hul. Fidusen er, at focus planet
på det objektiv der sidder uden på flyttes, og dermed bliver alle dine
objektiver macro objektiver.

Du kan sikkert finde en brugt i dk.marked.privat.foto.

Du kan se nogle af mine eksembler her: http://www.gizwiz.dk (michael
pictures/Makro photography)

--Michael