Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik: Forår i et glas vand
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-07-04 22:22

Jeg vover det ene øje og prøver forsigtigt!

Please be gentle
Det er lidt som at få taget mødommen

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=87491

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger - som holder vejret i spænding

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-07-04 22:37

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg vover det ene øje og prøver forsigtigt!
>
> Please be gentle
> Det er lidt som at få taget mødommen
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=87491
>
> --
Euforisk som jeg er, prøver jeg også lige med det her:

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=87500

På forhånd undskyld !

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-07-04 22:44

"Frodo Nifinger"

> "Frodo Nifinger" <

Hmm - meget jomfrueligt... Der er nu ingen vej tilbage..

> Euforisk som jeg er, prøver jeg også lige med det her:
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=87500

Det er et fremragende billede, bliv ved med det..!!! -max-

Fra : Pepe

Dato : 27-07-04 22:50

Där ser man vad du kan med Nikon 4500.
Godt arbejde!

Pepe

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-07-04 09:45

> Det er et fremragende billede, bliv ved med det..!!! -max-

Det gik jo en hel del bedre end forventet, så jeg prøver dumdristigt igen.

Lakridsbåd i stormvejr:

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=87572

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-07-04 11:00

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det gik jo en hel del bedre end forventet, så jeg prøver dumdristigt igen.

> [...]
Jeg flytter den lige op i en ny tråd!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Pico

Dato : 27-07-04 23:06

Frodo Nifinger wrote:
> [...]

Teknisk udemærket, men !!!!!!

> Euforisk som jeg er, prøver jeg også lige med det her:
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=87500
>
> På forhånd undskyld !

Hvorfor siger du undskyld, det er da en fornøjelse at se og en
rigtig god ide.
Pico

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 27-07-04 23:37

> Euforisk som jeg er, prøver jeg også lige med det her:
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=87500
>
> På forhånd undskyld !

Det er skam ingen grund til at sige undskyld, det er nogle fine billeder.
Jeg er især vild med det andet du linker til, synes idéen er sjov og
udførelsen rigtig god.

MVH
Thomas

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-07-04 00:16

Frodo Nifinger wrote:

> Euforisk som jeg er, prøver jeg også lige med det her:
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=87500

Kompositorisk er dette billede alt for slapt, og lyslægningen er
også flad og kedelig...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 28-07-04 00:38

Niels Ebbesen wrote:

> Kompositorisk er dette billede alt for slapt, og lyslægningen er også
> flad og kedelig...

Hvad vil du foreslå man kunne gøre anderledes Niels for at billedet
kunne blive bedre?
Dvs:
- Hvordan kan kompositionen forbedres
- Hvordan kan lyslægningen forbedres

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-07-04 09:13

Rasmus Vestergaard Hansen [9000] wrote:

> Hvad vil du foreslå man kunne gøre anderledes Niels for at billedet
> kunne blive bedre?
> Dvs:
> - Hvordan kan kompositionen forbedres
> - Hvordan kan lyslægningen forbedres

Jeg tar' kun stilling til det aktuelle billede.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 28-07-04 09:49

Niels Ebbesen wrote:

> Jeg tar' kun stilling til det aktuelle billede.

Ok. Så prøver jeg igen:

- Hvordan kan kompositionen forbedres i det pågældende (aktuelle)
billede, eller hvorfor mener du ikke den er god nok?

- Hvordan kan lyslægningen forbedres i det pågældende (aktuelle)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-07-04 10:01

Rasmus Vestergaard Hansen [9000] wrote:

> Ok. Så prøver jeg igen:

Og du spilder din tid, jeg har udtrykt min mening om det pågældne
knipseri, og dermed slut herfra...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 28-07-04 10:46

Niels Ebbesen wrote:

> Og du spilder din tid, jeg har udtrykt min mening om det pågældne
> knipseri, og dermed slut herfra...!

Ja det gør jeg vel - suk... Det ville bare give meget mere, hvis man gav
kritik der kunne bruges til lidt mere, altså begrundet kritik.
Den kritik Hr. Nifinger får kan han jo ikke bruge til så meget andet end
at sige "Øv, Niels kan ikke lide min lyssætning og komposition, gad vide
hvorfor?"

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-07-04 11:10

Rasmus Vestergaard Hansen [9000] wrote:

> Ja det gør jeg vel - suk... Det ville bare give meget mere, hvis man gav
> kritik der kunne bruges til lidt mere, altså begrundet kritik.

Jeg har da begrundet min kritik...!

> Den kritik Hr. Nifinger får kan han jo ikke bruge til så meget andet end
> at sige "Øv, Niels kan ikke lide min lyssætning og komposition, gad vide
> hvorfor?"

Tja, der er måske andre som synes at billedet er godt, og autor har
fået en fornemmelse af, hvad andre mener om hans billede.

Det skriflige medie er komplet uegnet til at forklare, hvordan et
givet motiv bedre kan fotografes, og det er nok lidt meget at kræve,
at man skal lave et alternativt billede og vise som eksempel.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 28-07-04 14:02

Niels Ebbesen wrote:
<KLIP>

> Det skriflige medie er komplet uegnet til at forklare, hvordan et givet
> motiv bedre kan fotografes,

<KLIP>

Hov, det var en generalisering af rang, du der kom med!

Jeg vil påstå, at det skriftlige medie egner sig ligeså godt (samme
størrelsesorden i det mindste) som andre medier. Det kræver jo
selvfølgelig blot de rette evner på et vist niveau.

Du /kan/ skrive "Det skriflige medie er *for mig* komplet uegnet til at
forklare...", men det var ikke dét, du skrev.

--
Steen Suder

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 28-07-04 19:51

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> motiv bedre kan fotografes, og det er nok lidt meget at kræve, at man
> skal lave et alternativt billede og vise som eksempel.

Tjah. Andre folk kan godt finde ud af at skrive f.eks.:

"Dog synes jeg at farverne er en smule tamme og at du skulle beskære
højre side, så skruestikken er lige i midten. Desuden kunne du også
havde valgt et andet værktøj i baggrunden, da en hobbykniv ikke er
speciel smede-agtig. Ville nok havde valgt en hammer, for at underbygge
kontrasten mellem den bløde chokolade, og det hårde stål." [Fotokritik]

Det var bare et forslag, så din kritik kunne blive mere brugbar, da jeg
tror du har en del at give af hvis du har lyst til det.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Palle Jensen

Dato : 30-07-04 21:20

Den 28 jul 2004 mumlede Niels Ebbesen noget i denne stil:

> [...]
> et givet motiv bedre kan fotografes, og det er nok lidt meget at
> kræve, at man skal lave et alternativt billede og vise som

Hold kæft, jeg har lige fortrudt jeg lige har bedt dig om et godt råd
i en anden tråd. Du beviser simpelthen at du ikke aner hvad du
snakker om! Hvordan kan du skriftligt forklare hvordan et motiv er
dårligt når du ikke skriftligt kan forklare hvordan et motiv er
godt?!

Hit med nogle af dine billeder så skal jeg spille kloge-åge!

--
Palle Jensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-07-04 23:13

Palle Jensen wrote:

> [...]
> snakker om! Hvordan kan du skriftligt forklare hvordan et motiv er
> dårligt når du ikke skriftligt kan forklare hvordan et motiv er

Jeg forklarer ikke noget, når jeg skriver kritik, jeg oplyser kun,
hvad jeg synes om det pågældne billede...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Palle Jensen

Dato : 31-07-04 06:56

Den 31 jul 2004 mumlede Niels Ebbesen noget i denne stil:

> Jeg forklarer ikke noget, når jeg skriver kritik, jeg oplyser kun,
> hvad jeg synes om det pågældne billede...

Hjernedødt.

--
Palle Jensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-07-04 08:10

Palle Jensen wrote:

> Hjernedødt.

Tja Palle, det er vist din hjerne som er død, for fotokritik handler
om, at den som gir' kritik udtrykker en subjektiv mening om, hvad
han/hun synes om et givent billede.

Dem der tror, at fotokritik skal være undervisning, som når en
skolelærer bedømmer og vejleder en elev, der har afleveret en stil,
de har helt misforstået hvad fotokritik er.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Palle Jensen

Dato : 31-07-04 08:37

> [...]

> handler om, at den som gir' kritik udtrykker en subjektiv mening
> om, hvad han/hun synes om et givent billede.

- Men tror du ikke det er dødkedeligt at høre dine lumre kommentarer
gang efter gang, om hvorvidt du synes alle billeder (Udover dine egne
sikkert) er ringe.

> Dem der tror, at fotokritik skal være undervisning, som når en
> skolelærer bedømmer og vejleder en elev, der har afleveret en
> stil, de har helt misforstået hvad fotokritik er.

- Husk venligst på at denne nyhedsgruppe ikke hedder
dk.fritid.fotokritik.one-way, men dk.fritid.foto. Det er et forum
hvor man kan diskutere, lære, eller bliver belært. Hvis folk som
lader sig selv fremstå som eksperter ikke gider komme med et godt
fototeknisk råd, er det jo fuldstændigt uinteressant hvad de mener.
Det er simpelthen for let for dig bare at komme med negative
kommentarer uden at bidrage med noget som helst konstruktivt. Så vidt
jeg kan læse i andre fora og på fotokritik sider er det vist desværre
det der kendetegner dig.

--
Palle Jensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-07-04 20:22

Palle Jensen wrote:

> Det er et forum hvor man kan diskutere, lære, eller bliver belært.

Tja Palle, det er godt nok et virvar af dumme argumenter, som du kan
fyre af, koncis saglighed er vist ikke din store last.

Problemet er jo, at de folk der beder om at få fotokritik, slet ikke
er modne til at få reel kritik, og mange newbis går tilsyneladne
helt i sort, hvis de får noget rigtig kritik.

Prøv at slå op i en ordbog, og læs så hvad ordet kritik betyder, så
vidt jeg kan se, så står der ikke noget om belæring.

Men jeg kan da sagtens respektere, at folk ønsker vejledning,
belæring og undervisning, men så skal de bare ikke bede om at få
fotokritik.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Palle Jensen

Dato : 01-08-04 20:10

Den 31 jul 2004 mumlede Niels Ebbesen noget i denne stil:

> Tja Palle, det er godt nok et virvar af dumme argumenter, som du
> kan fyre af, koncis saglighed er vist ikke din store last.

- Læs og forstå er vist ej heller din store last.

> Problemet er jo, at de folk der beder om at få fotokritik, slet
> ikke er modne til at få reel kritik, og mange newbis går
> tilsyneladne helt i sort, hvis de får noget rigtig kritik.

- Hvad berettiger dig til at kalde mig "newbi"? Du kender mig ikke?

> Prøv at slå op i en ordbog, og læs så hvad ordet kritik betyder,
> så vidt jeg kan se, så står der ikke noget om belæring.

- Rigtigt. Jeg gentager lige mig selv: Dette er ikke en kritik gruppe
og KUN en kritik gruppe. Du forveksler denne gruppemed
www.fotokritik.dk tror jeg?! Hvis jeg beder dig om et godt råd skal
du sgu ikke spille dumsmart med dit kritik gøgl. Hvis du ikke kan
svare så er det sgu en ærlig sag.

> Men jeg kan da sagtens respektere, at folk ønsker vejledning,
> belæring og undervisning, men så skal de bare ikke bede om at få
> fotokritik.

- Svarer du så ikke snart på mit spørgsmål. Eller kan du ikke?

- Holder øje med den pågældende tråd hvor jeg beder om dit råd, men
ellers bliver du bortfiltreret fra nu. Kan ikke holde din arrogance
ud. Har intet at have den i.

--
Palle Jensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-08-04 21:31

Palle Jensen wrote:

> - Holder øje med den pågældende tråd hvor jeg beder om dit råd, men
> ellers bliver du bortfiltreret fra nu. Kan ikke holde din arrogance
> ud. Har intet at have den i.

Hej - hej Palle...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-07-04 20:13

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Og du spilder din tid, jeg har udtrykt min mening om det pågældne
> knipseri, og dermed slut herfra...!

bare som spøg, kan du ikke prøve at komme med et af dine egne billeder
.... så kan vi da se hvad du selv dur til ?

/thomas

--
Thomas von Hassel
http://www.elements.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-07-04 16:25

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> wrote in message

> bare som spøg, kan du ikke prøve at komme med et af dine egne billeder
> ... så kan vi da se hvad du selv dur til ?

Er forudsætningen for at kommentere i en trå, hvor man be'r om kritik, at
man selv skal offentliggøre mesterværker.
Jeg mener f.eks. at jeg har rimeligt meget forstand på og øre for opera, men
jeg kan sg'u ikke synge. Må jeg så ikke have en mening?

vh

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-07-04 23:23

Jan Bøgh wrote:

> Må jeg så ikke have en mening?

Jow Jan - hvis du vil deltage i rygklapperiet, så er din mening
velkommen, men hvis du er kritisk, så skal du holde din mening for
dig selv...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Eyvind

Dato : 30-07-04 00:06

Thomas von Hassel

> [...]
men
> jeg kan sg'u ikke synge. Må jeg så ikke have en mening?

Jo, det må du selvfølgelig godt - og det ved du også godt.
MEN hvis du nedgører eller er overdreven belærende, så kan man godt forlange
- som det mindste - at vedkommende selv kan hoste op med noget der er bedre.
Det gælder også i dit erhverv eller hobby. (undervisning, fisk eller hva'
ve' jeg)
Bare at sige "Det er noget lort du laver" (læs; knipserier) DET HOLDER IKKE
!
Underligt at du ikke er med på den!

Mvh
Eyvind

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 30-07-04 09:38

Eyvind klaphat har udgydet flg:

> MEN hvis du nedgører eller er overdreven belærende, så kan man godt forlange
> - som det mindste - at vedkommende selv kan hoste op med noget der er bedre.

Tja Eyvind klaphat, du er da et kvaj at høre på, de nybegyndere som
smider deres knipserier til kritik, vil jo ikke ha' reel kritik, de
ønsker faktisk at få en belæring.

Men nybegynderne lærer hurtigt, at det er de færreste som gider, at
yde individuel undervisning i fotografi ud fra en autors eget
billede, og derfor prøver de at bede om at få fotokritik, og så går
de helt i sort, hvis man tar' deres anmodning om kritik alvorligt.

Og man ka' sagtens skrive fotokritik uden selv at kunne fotografere,
det er jo blot ens subjective oplevelse af det givne billedet som
man formidler.

Man kan derimod ikke tillade sig at belære og undervise i fotografi,
hvis man ikke selv kan fotografere, problemet er dog, at folk her i
gruppen himler op over, at jeg kun gir' fotokritik, og ikke belærer
og underviser dem i fotografi.

> Bare at sige "Det er noget lort du laver" (læs; knipserier) DET HOLDER IKKE
> !

Hvorfor må vi ikke kalde en "skovl" for en "skovl", og det er jo
ikke engang særligt nedladne, at kalde et dårligt billede for et
knipseri, og jeg kan faktisk ikke se, at jeg skal stå med hatten i
hånden og undskylde, at jeg synes, at et givent billede er dårligt.

Førhen var denne gruppe befolket af folk, der tog det med fotografi
alvorligt, og de arbejdede seriøst med deres billeder inden de bad
om at få fotokritk.

Dengang blev der uploadet et billede om ugen til kritik, og så havde
gruppens deltagere god tid til at skrive en gennemarbejdet kritik af
billedet, og der var næsten et års ventetid, for at få et billede
sat på til kritik.

Men nu om stunder går folk ud og kniper en 3-5 test-billeder,
uploader dem til www.fotokritik.dk, og poster et indlæg, hvor de
beder om at få kritik.

Og derfor mener jeg ikke det er spor urimligt, at jeg skærer min
kritik helt ind til fakta, og og gir' en lige på kritik, hvor jeg
undlader de forblommede undskyldninger og alle høflighedsfraserne.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-07-04 11:45

> Tja Eyvind klaphat, du er da et kvaj at høre på, de nybegyndere som

Du gør virkeligt hvad du kan for at fremme dialog, ikk'?

> knipseri, og jeg kan faktisk ikke se, at jeg skal stå med hatten i
> hånden og undskylde, at jeg synes, at et givent billede er dårligt.

Du skal ikke undskylde, du skal bare opføre dig ordentlig og lade være med
at behandle andre folk som laverestående individer.

> undlader de forblommede undskyldninger og alle høflighedsfraserne.

Det er heller ikke nødvendigt, men på den anden side er det hensigtsmæssigt
ikke at overdøve alt med uforskammet opførsel. Høflighed koster ikke ret
meget, men giver langt bedre dialog. Og det betyder ikke at man skal lefle
for andre og deres meninger. Og du har opnået det, at du nærmest er en
belastning for en mening, da mange folk nærmest pr. automatik opponerer mod
alt, hvad du fremfører.

EOD, så du behøver ikke at svare - men kunne måske med fordel lære.

vh

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-07-04 08:48

Jan Bøgh wrote:

> Du gør virkeligt hvad du kan for at fremme dialog, ikk'?

Nu forholder det sig sådan, at Eyvind opfører sig som en klaphat, og
han er ikke kræsen i hans ordvalg, når han skal beskrive min person,
så det er blot råt for usødet...

> [...]
> belastning for en mening, da mange folk nærmest pr. automatik opponerer mod

For mig at se, så opfører nybegynderne sig som en flok pattebørn, de
kommer med dårlige testbilleder og ber' om at få fotokritik, og så
går de totalt i sort, når man lige ud af posen siger, hvad man mener
om det pågældne knipseri.

Det er rygklapperiet på www.fotokritik.dk, som har skabt problemet,
for folk har fået et fordrejet billede af, hvad fotokritik er, de
tror det er noget med, at de kan udstille hvad som helst, og få
nogle venlige og hyggelige kommentarer.

www.fotokritik.dk, har jeg f.eks. oplevet et toltalt talentløst,
uskarpt, underbelyst knipseri at lille hund, og lige efter min
kritik, kom der nogle kommentarer fra hjemmegående husmødre og
folkepesionister, hvor de skrev, at autor ikke skulle ta' sig af min
kritik, for det var jo en sød og nuttet hund.

Og i denne gruppe er der også godt gang i hysteriet, jeg bruger ikke
vulgære ord i min kritik, og jeg har ikke skrevet en kritik, hvor
jeg har kaldt et billede for noget "lort", det er udelukkende en
forestilling, som er skabt inde folks egne hoveder.

Og så kan vi jo spekulere over, hvorfor folk tillægger mine
kommentarer en så stor betydning, de fleste har jo proklameret, at
jeg ikke kan fotografere, og at mine billeder er dårlige...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 30-07-04 11:58

On Fri, 30 Jul 2004 10:37:44 +0200, Niels Ebbesen wrote:

> Førhen var denne gruppe befolket af folk, der tog det med fotografi
> alvorligt, og de arbejdede seriøst med deres billeder inden de bad
> om at få fotokritk.

Niels..

Tiderne skifter og måske skulle du prøve at følge med dem?

Hvis du er utilfreds med gruppen, som den er i dag, så kan du
forsøge at få ændret fundatsen for den eller få oprettet en
gruppe, som du mener den skal være. Du kan også vælge at slå dine
folder et andet sted.

Men du ændrer ikke på noget, når du ikke er konstruktiv - måske
tror du, at dine mavesure kommentarer "redder gruppen", men der
sker nok ikke andet end, at folk afskriver dig og placerer dig i
bås med Rene Asmussen og de andre "store" personligheder.

> Dengang blev der uploadet et billede om ugen til kritik

Ja, alting var jo bedre i gamle dage, men nu er vi altså nået til
2004 og det må du ligesom indstille dig på.

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-07-04 10:52

"Eyvind" <eyvind@eyvind.dk> wrote in message

> Bare at sige "Det er noget lort du laver" (læs; knipserier) DET
> HOLDER IKKE !
> Underligt at du ikke er med på den!

Jamen, jeg synes da bestemt også man skal udtrykke sig ordentligt og urbant.
Normalt vil jeg blot ignorere 'knipserierne' - omend det slår mig med
forbløffelse, at så mange har så svært ved at se, at det de offentliggør og
beder kritiseret, i virkeligheden ingen hverken idemæssige eller tekniske
kvaliteter.

Hvordan i alverden kan man tro at man kan udstyre sig med et point'n'shoot,
fare ud efter 20 minutters studier af manualen, og så tage værker, der er
egnet til offentliggørelse.
Jeg synes i virkeligheden at det tyder på mangel på respekt for dem, man
beder deltage. Da jeg var lærer måtte jeg også arbejde meget med
elevarbejder, der var nog l.rt, men hvis eleven havde anstrengt sig for at
yde det bedste, hans/hendes forudsætninger tillod, brugte jeg lige så stor
energi på evaluering og vejledning her som jeg brugte på de oplagte
talenter.
Men jeg synes ærlig talt at mange her ikke engang gør sig nogle hæderlige
anstrengelser men blot indsender tilfældige 'knipserier'.
Og disse vil jeg som sagt normalt blot ignorere - men engang imellem bliver
rygklapperiet for meget. Man kan selvfølgeligt hævde at alle billeder har
kvaliteter, hvis man blot tolker dem rigtigt. Men prøv at se, hvad rigtige
mesterværker kræver:
http://www.josephholmes.com/processes.html
(tag et kig på hans galleri)
Ikke fordi Joseph Holmes lige nøjagtig rammer min smag, men det er virkeligt
gennembearbejdet - både teknisk og idemæssigt.
Og hvis man gerne vil lære at fotografere, vil jeg anbefale, at man starter
med at /se/ et hav af billeder (og /se/ er i denne sammenhæng ikke det samme
som /kigge/), for så derefter at kaste sig ud i målrettede øvelser i at opnå
det man vil.
Og når man så vil have en vurdering, så er gruppen her et fint sted at prøve
det af.
Men at offentliggøre en gang prætentiøs peg-og-skyd, det synes jeg er spild
af båndbredde og læsernes tid.

Vh

Fra : Eyvind

Dato : 30-07-04 13:55

> [...]
point'n'shoot,
> fare ud efter 20 minutters studier af manualen, og så tage værker, der er

Hvor skal de så gå hen? Altså nybegynderne der lige har købt deres
første point'n'shoot, og nu søger ydeligere vejledning - som ikke står
i manualen? dk.fritid.foto lyder for mig logisk.

> Jeg synes i virkeligheden at det tyder på mangel på respekt for dem, man
> beder deltage.

Det synes jeg lige er at stramme buen. dk.FRITID.foto (bemærk fritid)

> [...]
> yde det bedste, hans/hendes forudsætninger tillod, brugte jeg lige så stor
> energi på evaluering og vejledning her som jeg brugte på de oplagte

Ja, det er soleklart. Ellers kunne du givetvis ikke være lærer.
Altså hvis nogle nybegyndere henvender sig her i dette forum, og andre gerne
vil påtage sig lærerrollen og undervise dem, så må det nødvendigvis værre
udfra
elevens/nybegynderens udgangspunkt.

> Men prøv at se, hvad rigtige
> mesterværker kræver:
> http://www.josephholmes.com/processes.html
> (tag et kig på hans galleri)

Tak, for linket. Jeg smutter derover når jeg har sendt denne mail.

> [...]
prøve
> det af.
> Men at offentliggøre en gang prætentiøs peg-og-skyd, det synes jeg er

Jeg går udfra at det er "Forår i et glas" du her hentyder til. Tandkrus som
en
spydigt bemærker.
Her er jeg aldeles uenig! Manden har tydeligt gjort sig umage og præsteret
et
pænt billed. Selv syntes jeg det var interresant med den manglende horisont.
Altså teknisk set havde han noget at byde mig på.

Se hvor pænt Max tog imod ham.

-max-
Hmm - meget jomfrueligt... Der er nu ingen vej tilbage..
> Euforisk som jeg er, prøver jeg også lige med det her:
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=87500
Det er et fremragende billede, bliv ved med det..!!! -max-

Men Jan, summa sumarum så tror jeg vi er ret enige.
Du har nok været længere på dette forum end jeg, og dette gør måske en
forskel i indstilling.

Mvh
Eyvind

Fra : Jan Bøgh

Dato : 30-07-04 15:47

> Hvor skal de så gå hen? Altså nybegynderne der lige har købt deres
> første point'n'shoot, og nu søger ydeligere vejledning - som ikke står
> i manualen? dk.fritid.foto lyder for mig logisk.

Afgjort - jeg synes bestemt man skal spørge, når der er noget man mener at
kunne lære af andre.
I det konkrete tilfælde, finder jeg også originalindlægget ganske
berettiget. Og det er et billede, som jeg også opfatter som bevidst og
gennemtænkt.
Men da jeg gik ind i tråden, handlede den om 'retten' til at give kritik
(negativ) som generel betragtning, og det var det, der triggede mig.
Til gengæld synes jeg der er utroligt mange kritikindlæg, der laves af
begyndere uden hverken billedsyn eller speciel teknisk kunnen, der bærer
præg af: Se, hvor er jeg dygtig - jeg har lavet et billede! Og hvor man
begår den fejl, at tro at det er fotokunst, blot fordi det ikke er et
familliebillede til albummet, men noget halvprætentiøst makværk.
Og det er her, man kunne efterspørge noget selvkritik og at man måske i
stedet for at blive narcisissisk fornærmet, tog sig selv lidt i nakken og
gik til sagen med lidt mere lærevillighed og knap så megen hudløshed.

> Det synes jeg lige er at stramme buen. dk.FRITID.foto (bemærk fritid)

Tjae.

> [...]
> Altså hvis nogle nybegyndere henvender sig her i dette forum, og
> andre gerne vil påtage sig lærerrollen og undervise dem, så må det

Enig.

> Jeg går udfra at det er "Forår i et glas" du her hentyder til.

Nej - måske nærmere:

> Efter en tur i et brunkulsleje fik jeg disse skud i kassen ...
>
> http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=87367
>
> fyr løs :)

....der er et godt eksempel.
Det er nu ikke fordi jeg ønsker at dunke Thomas, men det er da interessant
at han efter at skrive 'Fyr løs' flipper ud over at få berettiget negativ
kritik.

> [...]
> pænt billed. Selv syntes jeg det var interresant med den manglende
> horisont. Altså teknisk set havde han noget at byde mig på.

Jeg har stor respekt for Max's billeder, men synes måske nok han er lidt for
imødekommende i sin kritik. Kvaliteten i hans egne billeder taget i
betragtning kan det ikke passe at han finder alle billeder så pragtfulde,
som hans kommentarer antyder. Det ligner rygklapperi.

> Men Jan, summa sumarum så tror jeg vi er ret enige.

Forhåbentligt - eller så kan vi jo forsøge at være uenige på en civiliseret
måde

vh
Jan

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-07-04 16:47

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote:

> [...]
> at han efter at skrive 'Fyr løs' flipper ud over at få berettiget negativ

hovhov, jeg flipper ikke ud ... jeg forklarer bare mine valg / fra valg
i forbindelse med mit billede ... jeg kan sagtens tage og håndtere
negativ kritik ... :)

/thomas

Fra : Eyvind

Dato : 30-07-04 17:46

>Jan
>Forhåbentligt - eller så kan vi jo forsøge at være uenige på en civiliseret
>måde

Thomas von Hassel"
hovhov, jeg flipper ikke ud ... jeg forklarer bare mine valg / fra valg
i forbindelse med mit billede ... jeg kan sagtens tage og håndtere
negativ kritik ... :)

Jamen, så er alt jo fryd og gammen.
Roger over and out
Eyvind

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-07-04 10:54

> [...]
prøve
> det af.
> Men at offentliggøre en gang prætentiøs peg-og-skyd, det synes jeg er

Jeg er nu ikke helt enig med dig i, at for mange indsender tilfældige
"knipserier til bedømmelse her i gruppen.
Faktisk har jeg i de sidste 14 dage kun observeret et tilfælde, hvor en gut
ville ha, at man bedømte en hel billedserie fra hans nyindkøbte kamera.

Det kan godt være, at der er langt mellem mesterværkerne, og meget er
talentløst bras, men så længe folk gør sig de hæderligste anstrengelser, har
deres billeder fortjent bedre, end bare blive forkastet som "tilfældige
knipserier".

Joseph holmes' billeder er sq flotte, rigtigt flotte. Jeg har bookmarked
sitet. Det er virkelig kunst. Manden kan absolut noget med sit kamera og i
særdeleshed i efterbehandlingen.
Men læg lige mærke til lokaliteterne, og hvornår de er taget.
Det er altså de færreste af os, der har samme mulligheder for at rejse efter
motiverne.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-07-04 11:19

Frodo Nifinger <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote:

> Men læg lige mærke til lokaliteterne, og hvornår de er taget.
> Det er altså de færreste af os, der har samme mulligheder for at rejse efter
> motiverne.

det er jo lige det ... men du behøver faktisk ikke tage langt væk for at
finde dit motiv ... det hele hænger faktisk på om du kan åbne dine øjne

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-07-04 11:45

Thomas von Hassel wrote:

> det er jo lige det ... men du behøver faktisk ikke tage langt væk for at
> finde dit motiv ... det hele hænger faktisk på om du kan åbne dine øjne

Tidligere har man relativt nemt kunnet score nogle billige point,
med en en serie billeder fra fremmede og eksotiske steder, men det
er gradvist ved at udjævne sig, for i dag er den slags billeder ikke
længre et særsyn.

Og ja - de gode motiver handler blot om at åbne øjnene og SE, og i
særdeleshed SE lyset, for skarpe billeder af pæne motiver er
temmelig uinteressante, hvis de er flade, kontrastløse og uden
sprøjt i farverne.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-07-04 12:58

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> det er jo lige det ... men du behøver faktisk ikke tage langt væk for at
> finde dit motiv ... det hele hænger faktisk på om du kan åbne dine øjne

Jo, det er absolut rigtigt, men der er motiver, gode motiver, gooode motiver
og fantastiske motiver.
ISÆR, når vi snakker om landskabsfotografering.
Men skal man forsøge at eftergøre Joseph Holmes' billeder, bliver man nødt
til at rejse efter de spektakulære scenerier.

Men vi andre kan jo gøre vores bedste for at dokumentere skønheden i de små
dagligdags begivenheder.

Apropos netop dette, så har jeg et dumt lille billede her:
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=88181

Det er på alle måder noget skrammel, men jeg bliver ved med at vende tilbage
til det uden at vide hvorfor. jeg kan ikke rigtigt få det ud af mit system.

kompositionen er slap, billedbeskæringen lidt besynderlig, og billedet
mangler noget liv for at være godt, så hvorfor kan jeg lide det???
Har I et bud?
Altså udover, at jeg selv har knipset på udløseren

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-07-04 13:16

Frodo Nifinger <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote:

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=88181

jeg har et lign. billede:

<http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=88181>

but then again ... jeg har en forkærlig for ruste ting :)

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Eyvind

Dato : 01-08-04 03:05

"Frodo Nifinger"
> Apropos netop dette, så har jeg et dumt lille billede her:
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=88181
................, så hvorfor kan jeg lide det???
> Har I et bud?
> Altså udover, at jeg selv har knipset på udløseren

Hmm, det var pudsigt! Jeg kan ihvertfald godt forstå du
kan li' det.
Frodo prøv at tag et kig på en forside jeg engang lavede
til et magasin for en u-landsforening.
http://www.eyvind.dk/test/woza.jpg

Mvh
Eyvind

Fra : Jan Bøgh

Dato : 31-07-04 16:47

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> Men læg lige mærke til lokaliteterne, og hvornår de er taget.
> Det er altså de færreste af os, der har samme mulligheder for at

Jeg tager til Yosimite om en måneds tid - men -selvom jeg da vil fotografere
på livet løs- jeg er desværre bange for at fornemme fotos ikke tages pga.
grej eller geografi, men pga. de mentale funktioner hos fotografen. I
virkeligheden er jeg sikker på at der er motiver indenfor rækkevidde for
enhver af os - hvis vi bare kan få øje på dem.

vh

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-07-04 20:03

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> virkeligheden er jeg sikker på at der er motiver indenfor rækkevidde for
> enhver af os - hvis vi bare kan få øje på dem.

Ja - når vi laver billeder på ferierejser, så bliver det ofte noget
turist-knipseri, for vi må som regel nøjes med det forhåndværende
lys, på den dag og tidspunkt, hvor vi tilfældigvis kommer der, lidt
li'som når japanske turister i gråvejr blitzfotograferer den lille
havfrue.

Humlen er jo, at der kan laves super gode billeder af næsten ethvert
motiv, hvis kompositionen og lyset spiller sammen på rette måde.

Og det er netop derfor, at vi som lokale fotografer har alle
fordelene, når det handler om fotografering i vores eget
lokalområde, vi kan nemlig vende tilbage til motiverne, og vælge det
optimale tidspunkt på året og døgnet, hvor lyset er sådan, at det
maximalt klæder motivet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-07-04 00:57

> Kompositorisk er dette billede alt for slapt, og lyslægningen er
> også flad og kedelig...

Hmm, jeg troede at du kun kunne se porno på det site

Du gir godt nok råt for usødet!

Ok, personligt mener jeg billedet er en anelse tungt i bunden på grund af
den massive skruestik - måske lidt beskæring ku hjælpe ....?

Lyslægningen er en lidt bunden ting, da jeg ikke råder over det vilde
apparatur.
Dagslys fra siden gennem en rundbue fra syd.!
Billedet er taget på mit køkkengulv på en plastplade. Reflektoren til
opblødning fra højre er de hvide elementer fra køkkenet.
Kameraet er et Nikon Coolpix 4500. Billedet er taget håndholdt.
Hvad ville du gøre anderledes med de for håndenværende remedier?

Jeg råder dog også over en Nikon Speedlight blitz og den nødvendige bøjle.
Dog kan jeg ikke flytte blitzen væk fra kameraet pga. det korte kabel.
Derudover har jeg et par gamle flash med slaveudløser (som jeg har
umanerligt svært ved at styre)

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Lars

Dato : 28-07-04 16:47

> Kompositorisk er dette billede alt for slapt, og lyslægningen er
> også flad og kedelig...

Og mærk dig disse kloge ord - det er jo en af Danmarks bedste fotografer der
udtaler sig...

Niels's billeder er jo altid velkomponerede, lyslægningen er perfekt og
skarpheden fantastisk!!

Så vov ikke at sige Niels imod - for så kommer han efter dig med flere kloge
ord - eller gør han ikke..??

Og Niels fotograferer altid de spændende motiver - se selv her

http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_blikplade_tag-57.html

et fantastisk billede af et bliktag... Er det ikke bare godt og
velkomponeret??

(og ja Niels - jeg kigger med på din side - gerne for at få mig et godt
grin...)

/lars

Fra : Palle Jensen

Dato : 31-07-04 08:38

Den 28 jul 2004 mumlede Lars noget i denne stil:

> Og Niels fotograferer altid de spændende motiver - se selv her
>
> http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_blikplade_tag-57.html

Godt spottet! Mesterværk.

--
Palle Jensen

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 27-07-04 22:55

Frodo Nifinger wrote:

> Jeg vover det ene øje og prøver forsigtigt!
>
> Please be gentle
> Det er lidt som at få taget mødommen
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=87491

Meget fint teknisk, men også en smule kedeligt.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-07-04 00:08

Frodo Nifinger wrote:

> Please be gentle
> Det er lidt som at få taget mødommen
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=87491

Tja, hvis du er stor nok til at be' om at få kritik, så må du også
ta' det der kommer.

Jeg synes at det er noget kedeligt og uinteressant knipseri,
kompositionen ligner en tilfældighed, det samme er tilfældet med
lyslægning og beskæringen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-07-04 07:52

> Jeg vover det ene øje og prøver forsigtigt!
>
> Please be gentle
> Det er lidt som at få taget mødommen
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=87491

Tjae - det er /lidt/ uinteressant med nogle vintergækker i et tandglas og en
hel masse gråt.
Og som ren estetik er det IMHO ikke smukt nok.
Måske havde der været mere spænding i billedet, hvis glasset var placeret
helt ude i højre kant.

vh

Fra : Kim Jensen

Dato : 28-07-04 20:34

> Jeg vover det ene øje og prøver forsigtigt!
> Please be gentle
> Det er lidt som at få taget mødommen
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=87491

Flot billede!

Den hvide plastplade du har brugt som "bund" - er den bare enormt stor eller
er den buet så den også giver baggrund?

Mao. er den formet sådan her set fra siden (x er dit glas):

_x_____________

eller sådan

_x__/

???

Kim Jensen
// NewsCaster.dk // R2DVD.com // Port80.biz //

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-07-04 20:46

"Kim Jensen" <kim@NOSPAMlitewerx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
eller
> er den buet så den også giver baggrund?
>
> Mao. er den formet sådan her set fra siden (x er dit glas):

Det er bare en plan plastplade købt i Bauhaus. Den måler ca. 90 x 100 cm.

Jeg leger dog med tanken om at få en buet i en blød bue og på ca. 100 x 100
cm og tilsvarende i højden, men hvor hel..... gemmer man sådan en henne?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Frodo Nifinger