Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Gammel blitz på Canon EOS 10D
Fra : Tom Jensen

Dato : 27-07-04 17:55

Hej alle

Da jeg købte min EOS 10D var jeg i den tro, at min gamle Speedlite 420 EZ
kunne bruges derpå uden videre. Men det kan den altså ikke i auto tilstand

Camera og blitz "snakker" godtnok sammen med zoominsstilling og
blændeindstillinger osv. men er der nogen der kan fortælle mig om det bare
er en firmwareopdatering af enten camera eller blitz der skal til for at det
virker sammen med alle funktioner...?

Hilsen Tom

Fra : Michael Holm

Dato : 27-07-04 19:09

Det virker ikke, og kommer ikke til det.

En EZ blitz bruger TTL, en EX blitz er en E-TTL blitz, som er mere
avanceret.

Du skal have fat i en EX blitz.

--Michael

Fra : KNL DtP

Dato : 27-07-04 20:20

Michael Holm <Valid@Email.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ce65o8$1i09$1@news.cybercity.dk...

> En EZ blitz bruger TTL, en EX blitz er en E-TTL blitz, som er mere
> avanceret.

En "almindelig" TTL blitz måler hvor meget lys der bliver reflekteret fra
motivet og havner på filmplanet, men da et dSLR-kameraer jo ikke har film,
skal man anvende en E-TTL blitz. Her udsender blitzen en kort lysglimt før
den egentlige eksponering, og beregner derved hvor meget lys den skal smide
ud, for at eksponere motivet korrekt.

> Du skal have fat i en EX blitz.

Jeg kan varmt anbefale Canons 550 EX - den er godt nok dyr, men den er godt
nok også dejlig :)

MVH

Kristian - der også måtte opgradere blitz efter 10D-køb
www.knl-dtp.dk

Fra : John

Dato : 27-07-04 20:29

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En "almindelig" TTL blitz måler hvor meget lys der bliver reflekteret fra
> motivet og havner på filmplanet, men da et dSLR-kameraer jo ikke har film,
> skal man anvende en E-TTL blitz.

Det har ikke noget at gøre med, om det er et DSLR. Mit Canon EOS30 er ganske
analog og bruger E-TTL. Det gælder iøvrigt alle "Nyere" Canon kameraer. Mit
EOS50E er fra -98 og brugte også E-TTL sammen med den iøvrigt udmærkede
flash 380 EX (som jeg stadig har og er glad for).
--
MVH
John K Hansen

Fra : KNL DtP

Dato : 27-07-04 20:53

John <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4106ad07$0$205$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Det har ikke noget at gøre med, om det er et DSLR. Mit Canon EOS30 er
ganske
> analog og bruger E-TTL.

Jeg skrev nu ikke noget om, at analoge kameraer ikke kan anvende E-TTL -
selvfølgelig kan de det. Jeg skrev i stedet, at da et digitalt kamera
mangler et filmplan, som man anvender med den "simple" TTL-måling, er man
nød til at bruge en blitz, der kører med en eller anden form for E-TTL
(altså med pre-blitz).

Da jeg købte mit EOS 10D-kamera, måtte jeg sande at min Sunpak TTL-blitz
nægtede at samarbejde. Derfor solgte jeg den og købte en 550 EX. Sætter jeg
denne til at køre TTL, fyrer den ikke blitzen af, når jeg har den monteret
på 10D. Altså E-TTL til dSLR.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Tom Jensen

Dato : 28-07-04 00:08

> [...]
jeg
> denne til at køre TTL, fyrer den ikke blitzen af, når jeg har den monteret

Jeg kan nu ikke forstå at det skulle være særligt teknisk umuligt at bede en
TTL blitz om at udsende et lille glimt når man trykker udløseren halvt ned
med et dSLR - min gamle analoge EOS får da også blitzen til at udsende et
glimt hvis hovedet kippes til indirekte belysning....

MVH

Tom Jensen

Fra : 2rb1

Dato : 27-07-04 21:24

> En EZ blitz bruger TTL, en EX blitz er en E-TTL blitz, som er mere
> avanceret.
>
> Du skal have fat i en EX blitz.
>

> --Michael

Min 540EZ bruger E-TTL, men af en eller anden grund virker den ikke for
godt med mit Canon DSLR. men har dog hørt at andre ikke har problemer med EZ
og Canon DSLR

2rb1