Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik: nogle af mine første billeder med ~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-07-04 13:10

Hej NG,
Jeg søger lidt konstruktiv kritik af nogle af mine første billeder med
vores nye Canon PowerShot A75:

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=87338

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=87339

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=87340

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=87341

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=87342

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-07-04 13:26

Christian B. Andresen wrote:

> Hej NG,
> Jeg søger lidt konstruktiv kritik af nogle af mine første billeder med
> vores nye Canon PowerShot A75:

Det er nogle ok testbilleder, og vi kan konstatere, at dit digicam
virker, så nu kan du øve dig på, at lave nogle se-værdige billeder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-04 14:18

> Det er nogle ok testbilleder, og vi kan konstatere, at dit digicam
> virker, så nu kan du øve dig på, at lave nogle se-værdige billeder.

Konstruktivt!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-07-04 14:18

"HRO" <noway!> wrote in message
> "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Konstruktivt!

Du sagde det

Fra : Per Bau \(Udskift in~

Dato : 27-07-04 14:25

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
> Hej NG,
> Jeg søger lidt konstruktiv kritik af nogle af mine første billeder med
> [...]

Kunne du ikke prøve at forklare hvad det er du har prøvet at opnå med de
forskellige billeder? Det vil gøre det væsentlig lettere at give en
konstruktiv kritik. Billederne har jo langt fra samme tema eller udnyttelse
af samme teknik, så hvad er det du vil have kritik af?

/Per

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-07-04 14:37

"Per Bau (Udskift invalid med com)" <perbau@hotmail.invalid> wrote in
message news:410657c9$0$180$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Optimal udnyttelse af makro mulighederne eller ej ?

Er trådhegnet for forstyrrende ?
Hvordan med skarpheden ?

Dybdeskarpheden er den OK ?

Kunne det være blevet bedre ved andre indstillinger end AUTO ?

Hvordan er det lykkedes af fange stemning + naturlige farver ?

> [...]
udnyttelse
> af samme teknik, så hvad er det du vil have kritik af?

Forskellige motiver, hvad kan man gøre for at forbedre kvaliteten (og dermed
mener jeg den tekniske ikke den subjektive...........gæt hvorfor jeg skrev
det) ?

Fra : Per Bau

Dato : 27-07-04 14:52

> Optimal udnyttelse af makro mulighederne eller ej ?

Hmm. svært at sige. Du er kommet tæt på, men ellers???

> Er trådhegnet for forstyrrende ?

Ja det synes jeg.

> Hvordan med skarpheden ?

En større blænde ville sikkert have gjort hegnet endnu mere utydeligt.

> Dybdeskarpheden er den OK ?

Nej jeg ville gerne have bagrunden mere utydelig, endvidre ser billedet lidt
rystet ud for mig.

> Kunne det være blevet bedre ved andre indstillinger end AUTO ?

Sikkert kender ikke dit kamera.

> Hvordan er det lykkedes af fange stemning + naturlige farver ?

Der kan jeg se du har fået kritik og også prøvet at beskære billedet. Det
synes jeg det blev bedre af. Stemning kan jeg ikke lige finde i det motiv,
der mangler ligesom et eller andet du gerne vil skildre.

--
/Per
Udskift invalid i adressen med com

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-07-04 07:28

"Per Bau" <perbau@hotmail.invalid> wrote in message

> Hmm. svært at sige. Du er kommet tæt på, men ellers???

Er der noget med lukketider eller blænde eller ? som man skal være opmærksom
på ved makrofotografering ?

> Ja det synes jeg.

Desværre uundgåeligt i dette tilfælde.

> En større blænde ville sikkert have gjort hegnet endnu mere utydeligt.

TAK, det er en information som jeg vil huske.
Hvorfor vil det forresten gøre hegnet mere utydeligt ?
Pga. mindre dybdeskarpehed eller ?

> Nej jeg ville gerne have bagrunden mere utydelig, endvidre ser billedet
lidt
> rystet ud for mig.

Det sværeste er at holde kameraet stille
Nu var det nogle hurtige aber, så der var ikke ret lang tid hvor den sad
stille.

> Sikkert kender ikke dit kamera.

Canon PowerShot A75.
Det er mest med hensyn til ISO, lys, blænd etc jeg vil vide om noget kunne
gøres bedre ved lign. motiver i fremtiden.

> Der kan jeg se du har fået kritik og også prøvet at beskære billedet. Det
> synes jeg det blev bedre af. Stemning kan jeg ikke lige finde i det motiv,
> der mangler ligesom et eller andet du gerne vil skildre.

Jeg er også helt enig i at det er blevet bedre af at blive beskåret.

Mange tak for dine råd og kommentarer.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 27-07-04 17:46

KLIP

> Dybdeskarpheden er den OK ?
KLIP
> --
> mvh/rg. Christian
> Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg
+++++++++++++++++++

Hej Christian.

Jeg synes ikke at skarphedsdybten er helt orden, baggrunden virker meget
forstyrrende.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-07-04 07:29

"Jørgen Nielsen" <jorgenbs@nielsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> KLIP

> Hej Christian.
>
> Jeg synes ikke at skarphedsdybten er helt orden, baggrunden virker meget
> forstyrrende.

Så den skulle være blevet mere "udflydende" ?
Skal dybdeskarpheden så være mindre vel ?
Hvordan skal blænden så være ?

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 28-07-04 09:53

Christian B. Andresen wrote:

> Så den skulle være blevet mere "udflydende" ?
> Skal dybdeskarpheden så være mindre vel ?
> Hvordan skal blænden så være ?

Større, eller brændvidden længere eller en kombination.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-07-04 10:10

"Rasmus Vestergaard Hansen [9000]" <bidsk@-FJERN-yahoo.com> wrote in message

> Større, eller brændvidden længere eller en kombination.

Dvs. ned omkring f/2.0 ?
Større zoom og så længere fra ?

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 28-07-04 10:53

Christian B. Andresen wrote:

> Dvs. ned omkring f/2.0 ?
> Større zoom og så længere fra ?

Ja prøv med f/2.0, men jeg er ikke sikker på det hjælper at zoome og så
gå længere væk. Jeg tror nok jeg lige har erfaret at det vil give samme
DOF så længe billedeudsnittet er det samme.

Prøv evt.
http://dfleming.ameranet.com/dofjs.html
Der er A75 også med.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : John

Dato : 27-07-04 20:38

> Optimal udnyttelse af makro mulighederne eller ej ?

Aner det ikke...kender ikke kameraet

> Er trådhegnet for forstyrrende ?

Det synes jeg ikke. Hvis ikke det var for trådens "indramning" af motivet,
ville det være temmelig ligegyldigt. Nu er det et sjovt billede.

> Dybdeskarpheden er den OK ?

Jeg ville foretrække mindre dybdeskarphed. Meget mindre. Så den rodede
baggrund bliver kastet helt ud af fokus.

> Kunne det være blevet bedre ved andre indstillinger end AUTO ?

JA!...som jeg husker farven på figuren, har hvidbalancen ramt langt ved
siden af. Og den er undereksponeret. Ved så store kontraster må du vælge:
Enten skal himlen være korrekt eksponeret eller også skal forgrunden. Du kan
ikke få begge dele, (med mindre man bruger visse typer filtre, hvilket ikke
er muligt med dit kamera). I dette tilfælde burde du have sørget for at den
del af motivet der er vigtigst (figuren) var eksponeret korrekt.

> Hvordan er det lykkedes af fange stemning + naturlige farver ?

Meget godt, men fjern den forstyrrende bro i forgrunden og flyt horisonten
længere væk fra centrum af motivet, altså mere himmel eller mere forgrund.

God fornøjelse med dit nye legetøj!
--
MVH
John K Hansen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-07-04 07:35

"John" <hansenj@tdcNOPEadsl.dk> wrote in message
> med

> Aner det ikke...kender ikke kameraet

Kameraet er et Canon PowerShot A75

> Det synes jeg ikke. Hvis ikke det var for trådens "indramning" af motivet,
> ville det være temmelig ligegyldigt. Nu er det et sjovt billede.

Tak.
Dog er jeg enig i tidligere postinger om at trådhegnet måske skulle være
endnu mere utydeligt.

> Jeg ville foretrække mindre dybdeskarphed. Meget mindre. Så den rodede
> baggrund bliver kastet helt ud af fokus.

Det er jeg også blevet rådet til tidligere, det er vel så blænden der skal
stor = lille tal ?
Hvordan ændrer dybdeskarpheden sig ved zoom ?

> [...]
den
> del af motivet der er vigtigst (figuren) var eksponeret korrekt.

Det er faktisk muligt at købe en adapter og sætte både filtre og andre
objektiver på
Hvad skulle jeg have ændret for at eksponere det korrekt ?

> Meget godt, men fjern den forstyrrende bro i forgrunden og flyt horisonten
> længere væk fra centrum af motivet, altså mere himmel eller mere forgrund.

Jeg har beskåret broen væk på et af ekstra billederne, og det har hjulpet
meget.

> God fornøjelse med dit nye legetøj!

Mange tak, og mange tak for de gode råd.

Fra : John

Dato : 30-07-04 15:47

> Hvordan ændrer dybdeskarpheden sig ved zoom ?

Dybdeskarpheden ændres drastisk ved zoom. Dvs den bli'r mindre

> Det er faktisk muligt at købe en adapter og sætte både filtre og andre
> objektiver på
> Hvad skulle jeg have ændret for at eksponere det korrekt ?

Jeg tror ikke man i dette tilfælde ville kunne opnå korrekt eksponering med
dit kamera. I stedet ville jeg have valgt at låse eksponeringen på figuren,
således at den bliver korrkt, og så blæse på baggrunden. Hvorvidt man kan
låse eksponeringen på dit kamera, er jeg desværre uvidende om. Alternativt
kan du holde søgeren længere nede på figuren, trykke udløseren halvt ned
(hvorved både fokus og eksponering "låses") og derefter flytte søgeren op,
og trykke udløseren helt ned og tage billedet.

> Mange tak, og mange tak for de gode råd.

Værsgo' og god weekend