Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Fuji S7000
Fra : Jogge

Dato : 26-07-04 07:39

Så fik jeg købt mig et nyt Kamera og det blev et S7000... Meeeen har set at
man kan købe følgende til det

TL-FX9 Tele Lens (1.5X and 55 MM)

Hva dælen er det for en??

Der er også en

WL-FX9 Wide angle lens

Er det noget man skal have fat i?? eller kan man godt leve uden??

Fra : HKJ

Dato : 26-07-04 07:55

"Jogge" <Tigerdyr77@hotmail.com> wrote in message
> Så fik jeg købt mig et nyt Kamera og det blev et S7000... Meeeen har set
at
> man kan købe følgende til det
>
> TL-FX9 Tele Lens (1.5X and 55 MM)
>
> Hva dælen er det for en??

Den giver din zoom mere rækkevidde. Det er nyttigt hvis du gerne vil tættere
på ting.

> Der er også en
>
> WL-FX9 Wide angle lens

og det er så den modsatte vej.

> Er det noget man skal have fat i?? eller kan man godt leve uden??

Det kommer an på hvad "man" ønsker at fotografere. Tele adapteren er f.eks.
ret anvendelig hvis du gerne vil fotografere dyr i zoo.

Et billede som dette:
http://henrik.k.jensen.homepage.dk/DSC_6045.jpg
er ret svært at få unden masser af zoom.

Jeg har brugt et D70 og et 300mm objektiv, hvilket vil svare til lidt over
en 12 gange zoom på et kompakt kamera.

Fra : Helge Olsen

Dato : 26-07-04 10:19

> [...]
>
> Der er også en
>
> WL-FX9 Wide angle lens
>
> Er det noget man skal have fat i?? eller kan man godt leve uden??

Hei.

Du har nok et helt greit zoomomfang på kameraet ditt uten forsatslinser. For
min del ville wide være mer aktuelt enn tele i første omgang da vidvinkel på
kameraet tilsvarer 37 mm på et 35mm kamera. Med konverter vil du komme ned
under 30 mm og ha mye bedre muligheter innendørs.

Sjekk ut http://www.s5000.net/, der er det masse info om Fuji S5000 og litt
om S7000. Forumene er helt topp! Mye av stoffet om S5000 gjelder også S7000.
Lykke til med ditt nye kamera :)

/Helge

Fra : Lars Månsson

Dato : 26-07-04 15:18

"Jogge" <Tigerdyr77@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Så fik jeg købt mig et nyt Kamera og det blev et S7000... Meeeen har set
at
> man kan købe følgende til det

Hvis du en en dag skulle få lyst at "skyde" i RAW ( .RAF ) så prøv denne
http://www.geocities.co.jp/SiliconValley-PaloAlto/9919/s7raw.html .
Da jeg har hørt at den som følger med kameraet ikke skulle være god

Hilsen
-Lars-

Fra : Eyvind

Dato : 26-07-04 15:30

> [...]
> http://www.geocities.co.jp/SiliconValley-PaloAlto/9919/s7raw.html .
> Da jeg har hørt at den som følger med kameraet ikke skulle være god

Det er rigtigt at der *har* været rygter om at det medfølgende RAW-program
ikke skulle være så godt, men iøjeblikket kører der nogle tråde på
http://www.s5000.net/ der faktisk modbeviser dette.

Mvh
Eyvind

Fra : Helge Olsen

Dato : 26-07-04 16:52

"Eyvind" <eyvind@eyvind.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det er rigtigt at der *har* været rygter om at det medfølgende RAW-program
> ikke skulle være så godt, men iøjeblikket kører der nogle tråde på

Problemet med FUJI Rawconverter LE er at den ikke gir noen kontroll over
konverteringen, noe som er et av hovedargumentene for å bruke RAW. Jeg har
selv lagt ut FUJI Rawconverter EX i en av trådene der. Dette er programmet
som følger mer S2Pro :)

/Helge

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-07-04 18:38

"Helge Olsen" <urytr@byfragrpu.arg> skrev i en meddelelse

> [...]
> selv lagt ut FUJI Rawconverter EX i en av trådene der. Dette er programmet

Det ku'du godt ha'sagt inden jeg betalte 1.500kr for det.. -max-

Fra : Helge Olsen

Dato : 26-07-04 23:19

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> Det ku'du godt ha'sagt inden jeg betalte 1.500kr for det.. -max-

Er du eier av et S2pro? Heldiggrisen :)

USAversjonen av S2pro har rawconverter EX i boksen. Resten av verden må
kjøpe det uten at jeg har greid å finne ut hvor. Og i følge "troverdige"
kilder er programmet egentlig gratis :)

/Helge

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-07-04 23:29

> [...]
>
> USAversjonen av S2pro har rawconverter EX i boksen. Resten av verden må
> kjøpe det uten at jeg har greid å finne ut hvor. Og i følge "troverdige"

Jeg syns jeg har hørt at den norske importør bestemte sig for at
includere hyper utillity ex med S2Pro.. det burde alle have
gjort.. Idag findes der bedre raw convertere på markedet, men
enkelte features, som direkte billedoverføring til computeren findes
kun i hu-ex - -max-

Fra : Helge Olsen

Dato : 27-07-04 09:24

> [...]
> gjort.. Idag findes der bedre raw convertere på markedet, men
> enkelte features, som direkte billedoverføring til computeren findes

Jeg har ikke sett så støyfrie bilder fra mitt S5000 med noen annen converter
(har prøvd dcraw, "Fer's converter", s7raw, Fuji LE og Photoshop CS Camera
Raw). Derimot mistes noe av detaljene ved bruk av EX hvis man sammenligner
med PS CS. Men for web er dette mindre problematisk da jeg uansett må
skalere bildene ned til 1024x768 eller mindre. Litt smart resizing i PS så
ser de knallgode ut (i hvertfall når man tenker på at kameraet er et
3000kroners kompakt :)

/Helge