Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valg af tele-zoom objektiv til D70
Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 26-07-04 00:36

Hej,

til at supplere et Nikon AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G ED på en D70'er har
jeg kigget lidt på følgende 2 objektiver:

Nikon AF-D 2,8/80-200 ~ 9.000,-
Sigma EX 2,8/70-200 APO HSM NAFD ~ 6.000,-

Udfra de tests af ovenstående jeg har kunnet finde frem til, så har de
begge 2 gode egenskaber.
Hvis der er nogen her der har erfaring med ovenstående, så vil jeg være
interesseret i at høre dem.

Er Nikon'en det mere værd ?
Mister jeg evt noget ved at vælge Sigma'en fremfor Nikon'en ?
Andre alternativer i samme prisklasse/kvalitet/egenskaber ?

Pft.

--
Mvh Henrik.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 26-07-04 00:42

Henrik Aarfeldt wrote:
> [...]
> begge 2 gode egenskaber.
> Hvis der er nogen her der har erfaring med ovenstående, så vil jeg være

Du scorer helt klart bedst med Nikon'en

--
Steen Suder

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 26-07-04 00:52

Steen Suder, privat wrote:

> Du scorer helt klart bedst med Nikon'en

Jam...nu ligger det jo sådan at jeg er forbi scorings-alderen ;) - så
det emne kan jeg se bort fra.

Men mener du at Nikon'en er de flere penge værd - und warum ?

Pft.

--
Mvh Henrik.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 26-07-04 00:59

"Henrik Aarfeldt"
> [...]
> jeg kigget lidt på følgende 2 objektiver:
>
> Nikon AF-D 2,8/80-200 ~ 9.000,-
> Sigma EX 2,8/70-200 APO HSM NAFD ~ 6.000,-

Mellem de 2 ville jeg vælge Sigma, men har du penge
så kan du kigge på Nikon AF-S 2,8/70-200 VR, de
påstår børne sygdommene er rettet og så er det et ok
objektiv..
MEN - er du sikker på du ikke har brug for længere
brændvidde, jeg syns det er lidt midt imellem, noget i
100-300mm ville imo være mere brugbar.. Feks..
http://www.sigmaphoto.com/html/lenschart.htm -max-

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 26-07-04 01:25

-max- wrote:

> Mellem de 2 ville jeg vælge Sigma, men har du penge
> så kan du kigge på Nikon AF-S 2,8/70-200 VR, de
> påstår børne sygdommene er rettet og så er det et ok
> objektiv..

Ja...VR'en er jo ganske lækker - men også lige dobbelt så dyr som
ovenstående Nikon - den ligger desværre uden for det område jeg pt kunne
tænke mig at ofre.

> MEN - er du sikker på du ikke har brug for længere
> brændvidde, jeg syns det er lidt midt imellem, noget i
> 100-300mm ville imo være mere brugbar..

Jeg må jo blankt erkende at jeg nyder hver gang du poster et af dine
uhyrligt flotte billeder - og har da også bemærket den 500'er du slæber
rundt på - så jeg er da meget lydhør overfor alternativ'er.

> Feks.. http://www.sigmaphoto.com/html/lenschart.htm

Det skulle så f.eks være noget i retning af Sigma EX 4,0/100-300 HSM NAFD ?
Så kunne man jo også nappe en Sigma 1.4x EX Apo tele-converter og kyle
på - de 2 vil tilsammen stå mig i ~ 8.500,-

Pft.

--
Mvh Henrik.

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-04 10:45

"Henrik Aarfeldt"

Jeg valgte Nikon'en. Skarphedsmæssigt er den bedre end Sigmaen fra 80-135. I
teleenden er de nok ens.
Den er absolut det mere værd.

> Ja...VR'en er jo ganske lækker - men også lige dobbelt så dyr som
> ovenstående Nikon - den ligger desværre uden for det område jeg pt kunne
> tænke mig at ofre.

Det samme her, og 80-200 er god nok. Ved f5,6 er den perfekt. Læs her:
http://www.kenrockwell.com/nikon/80200.htm

Det kommer da helt an på hvad den skal bruges til!
Som kort tele til sport, natur og menesker er området 70- 200 ideelt. Den
store lysstyrke er også rart indendørs.
Det er det jeg skal bruge min til. Husk også på vægten! 1,3 kg er allerede
meget tungt.
Er det til natur á la Max's, får du brug for mere end de 200 og alternativet
100-300 + en converter er sikkert et godt køb.
Men prisen er lysstyrke, vægt og til mange optagelser vil 100mm være for
lang på en D70.
Og Max, ville du bruge en Sigma EX zoom på 300mm + en konverter og forvente
en optisk kvalitet, som den du får med din 500mm?

Gert

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-07-04 10:45

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message

> [...]
> begge 2 gode egenskaber.
> Hvis der er nogen her der har erfaring med ovenstående, så vil jeg

Desværre kan jeg ikke finde hjemmesiden, men jeg har tidligere læst en meget
grundig sammenligning med masser af tests (og ledsagende billeder samt anden
dokumentation)), der viser at Nikon'en vandt på skarphed og kontrast - men
om det er tilstrækkeligt til at retfærdiggøre prisforskellen er en skønssag.
Vedkommende, der havde udført den mente at det var.

Som konsekvens af denne test har jeg valgt at ville anskaffe Nikon.

Se også http://www.kenrockwell.com/nikon/80200.htm

vh
Jan

--