Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
For meget lys på D70.
Fra : Preben Holm

Dato : 25-07-04 18:32

Hej alle,

nu har jeg læst om undereksponering af billeder på D70, men lige meget
hvad har jeg ikke været udsat for undereksponering (på andet end manuel
funktion) men derimod nok nærmere overeksponering.

Desværre er himlen blevet meget hvis i en "plamage" hvor der vist skulle
have været en sky:
http://www.interrupt.dk/dsc_0014.jpg
ville det have set sådan ud på alm. 35mm film?

det er rimeligt irriterende at skyen bliver helt hvid med en skarp
overgang til den blå himmel - hvad kan man gøre?
undereksponere på manuel funktion og tilføje f.eks. en white-wedding
eller sådan noget?

Mvh / Preben Holm

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-04 18:37

Preben Holm <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote:

> [...]
> overgang til den blå himmel - hvad kan man gøre?
> undereksponere på manuel funktion og tilføje f.eks. en white-wedding

nu hjælper det nok ikke så meget i din situation, men de Nikon's jeg har
fotograferet med har alle en mere eller mindre irriterende evne til at
brænde højlys ud ....

/thomas

--
Thomas von Hassel
http://www.elements.dk/

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-07-04 20:00

"Thomas von Hassel"
> [...]
>
> nu hjælper det nok ikke så meget i din situation, men de Nikon's jeg har
> fotograferet med har alle en mere eller mindre irriterende evne til at

Hehe - vrøvl..!! Men for argumentets skyld, hvilke kameraer
du har brugt har så mindre af den irreterende evne end Nikon.
Implicit i dit svar må der jo findes mærker der klarer sig bedre,
og sådan et kamera vil jeg gerne købe, så jeg håber du kan give
mig et svar.. -max-

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-04 20:30

-max- <ma22x3@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Implicit i dit svar må der jo findes mærker der klarer sig bedre,
> og sådan et kamera vil jeg gerne købe, så jeg håber du kan give

ok, måske skulle jeg have sagt digital kamera generelt ... jeg har ikke
haft så store problemer da jeg skød med film ...

/thomas

--
Thomas von Hassel
http://www.elements.dk/

Fra : Leif Langgaard

Dato : 25-07-04 18:52

Hej

Der er grænser for hvor stort et eksponeringsspillerum "negativet" har,
dette spillerum har du bare overskredet, så dit billede er helt efter
"teoribogen"

Venlig hilsen Langgaard.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-07-04 19:59

"Preben Holm"
> [...]
> overgang til den blå himmel - hvad kan man gøre?
> undereksponere på manuel funktion og tilføje f.eks. en white-wedding

Du skal lære at bruge kameraet, læs brugsanvisningen, 2-3 gange
og gå så ud og lav dine egne tests og lav mentale noteringer om
hvor langt du kan gå, hvilken slags belysning der giver hvilken slags
resultat.. Sæt dig ind i kameraets forskellige indstillinger, iso, kontrast,
farvemætning, etc etc.. Så er dine chancer for at tage perfekte billeder
meget bedre, der er ingen genvej, det er et håndværk at lave det perfekte
billede. Nogen gange fungerer kameraets automatik, andre gange må du
bruge hovedet.
Resultatet var blevet det samme på film, bla. derfor bruger nogle
fotografer tonede filtre til billeder der indeholder himmel. -max-

Fra : Preben Holm

Dato : 25-07-04 20:26

> Resultatet var blevet det samme på film, bla. derfor bruger nogle
> fotografer tonede filtre til billeder der indeholder himmel. -max-

Nogen der har lyst til at forklare effekten af nogle forskellige filtre!
Det undrer mig meget hvorfor man kan bruge et filter her, for de
billeder jeg ser med filtre giver problemer med at selve motivet faktisk
bliver farvet forkert.

Hvad ligger filtre på i pris?

Mvh / Preben Holm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-07-04 20:29

"Preben Holm"

> [...]
> Det undrer mig meget hvorfor man kan bruge et filter her, for de
> billeder jeg ser med filtre giver problemer med at selve motivet faktisk

Du skal overhovedet ikke begynde at tænke på filtre,
de fleste af os klarer det fint uden - lær at bruge udstyret,
det er gratis og det bedste råd du har fået..!! -max-

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-07-04 20:06

In article <4103ee7d$0$66477$14726298@news.sunsite.dk>, Preben Holm wrote:
> [...]
> overgang til den blå himmel - hvad kan man gøre?
> undereksponere på manuel funktion og tilføje f.eks. en white-wedding

Som udgangspunkt skal du altid skyde i RAW, så kan du redde 2-3
blænder i hver retning når du får billedet ind i din RAW converter.

Der er en del råd på nettet til hvordan du laver 2 "fremkaldelser"
af billedet, lægger dem ovenpå hinanden i lag, eksempelvis med
en himmel der er fremkald -2 til -3 blænder, og så sletter du bare
det på dette lag som ikke er himme (medmindre du vælger at bruge en
maske)

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Peter Rongsted

Dato : 26-07-04 00:25

> [...]

>have været en sky:
>http://www.interrupt.dk/dsc_0014.jpg
>ville det have set sådan ud på alm. 35mm film?

Det er meget muligt. Så vidt jeg kan se, er billedet taget hen under
aftenen med blitz. Da skoven er så langt væk, bliver den alligevel mørk

> [...]
>overgang til den blå himmel - hvad kan man gøre?
>undereksponere på manuel funktion og tilføje f.eks. en white-wedding

Jeg tror du har skudt billedet i raw og brugt cdraw til at konvertere tl
jpeg, da billedet er i 2012x3038 pixels. Havde du brugt jpeg eller brugt
et af Nikons programmer til konverteringen, ville det have være
2000x3008 pixels.

dcraw er et vanskeligt program at bruge, og kræver en del indlæring.

Peter

Fra : Preben Holm

Dato : 26-07-04 09:25

> Det er meget muligt. Så vidt jeg kan se, er billedet taget hen under
> aftenen med blitz. Da skoven er så langt væk, bliver den alligevel mørk

Nej, det er en eftermiddag og der er (svjh) ikke brugt blitz på
billedet. Jeg lavede primært manuelle billeder og valgte min lukker
selv. Dog med "guidance" fra en 3D matrix lysmåling.

> [...]
> jpeg, da billedet er i 2012x3038 pixels. Havde du brugt jpeg eller brugt
> et af Nikons programmer til konverteringen, ville det have være

Men jo, det er skudt i RAW. Jeg sidder nu og leger med lyset.

> dcraw er et vanskeligt program at bruge, og kræver en del indlæring.

Okay, det er korrekt... men den indlæring må jeg tage op, for jeg kører
ikke windows og agter ikke rigtig at begynde på det.
Btw. Nikon View - er det gratis, en del bruger det? (Noget kan jo trods
alt køres med wine.) Der fulgte kun sådan noget bæ-program af Picture
Project med min D70'er!

Dog tror jeg ikke at jeg på nogen som helst måde kan redde de skyer på
det billede. De er ødelagt. Hvis der er nogen der har lyst til at prøve,
så er de velkommen.
http://www.interrupt.dk/dsc_0014.nef (ETA 5 min)

Mvh / Preben Holm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-07-04 11:20

"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote in message
> [...]
> hvad har jeg ikke været udsat for undereksponering (på andet end
> manuel funktion) men derimod nok nærmere overeksponering.

Billedet er vel ikke overeksponeret som helhed, men kontrastomfanget er nok
for stort. Derfor kan man sige at valget står mellem at undereksponere de
mørkeste områder og så få de lyseste brændt ud.
Jeg foretrækker afgjort det første.
(læs f.eks.
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/understanding-histograms.shtml )

Brug evt. den smarte facilitet på kameraets display, der viser udbrændte
højlys som blinkende områder. Så kan du allerede on location kompensere ved
at tage et mindre belyst billede.
Eventuelt bruge det, du allerede har taget hvor hovedmotivet er OK og så et,
hvor skyer og himmel er korrekt belyst for så at blande de 2 sammen.

http://luminous-landscape.com/tutorials/digital-blending.shtml

Uanset hvad der senere i tråden nævnes, kan du ikke redde udbrændte områder
ved at tage RAW's - udbrændingen er allerede sket på billedchippen.

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net