Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma SD-9 DSLR kamera
Fra : Erik W.

Dato : 24-07-04 23:37

Jeg lurer lidt på dette tilbud fra en Tysk butik.
http://kortlink.dk/ac-foto/8fb
Et lækkert udseende DSLR kamera til knap 6000 kr.
Steves Digi-cams har en lidt lunken anmeldelse af det, men det var jo også
til fuld pris et godt stykke over andre DSLR kameraer dengang anmeldelsen
blev lavet. Men er det pengene værd (6000dkr) for et DSLR kamera med 24-70
objektiv?
Jeg har i øvrigt ikke kunnet finde ud af hvilken standard fatning
objektiverne er... Nikon bajonet? eller Sigmas egen?
mvh Erik
--
Kritik er yderst sundhedskadeligt for dig og dine omgivelser!
(Frit efter Sundhedsstyrelsen 2004 og Jesper Juul 1998)

Fra : Pophaar

Dato : 25-07-04 00:45

Vær bl.a. opmærksom på, at kameraet kun gemmer billeder i eget RAW-format.
Med de fordele og ulemper det nu engang giver. SD-9 er afløst af SD-10, men
det gør jo ikke SD-9 ringere. Jeg blev faktisk selv interesseret, da jeg
læste om det

Fatningen er en Sigma-SA.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-07-04 00:57

"Erik W."
> [...]
> Jeg har i øvrigt ikke kunnet finde ud af hvilken standard fatning
> objektiverne er... Nikon bajonet? eller Sigmas egen?

Prøb at kigge på de her billeder taget med SD9:
http://www.photosig.com/go/photos/browse?sort=id-d&page=1&id=9264
Ingen tvivl om at det kan lave spektakulære billeder, og til den pris.. -max-

Fra : Helge Olsen

Dato : 25-07-04 00:57

"Erik W." <erik.w@mail.com> wrote in message
> [...]
> Kritik er yderst sundhedskadeligt for dig og dine omgivelser!
> (Frit efter Sundhedsstyrelsen 2004 og Jesper Juul 1998)

Dette er et kamera med Foveon sensor som tar opp R, G og B for hver pixel.
Det lager kun RAWfiler, noe som jeg ikke bryr meg om da jeg uansett
foretrekker det formatet. Det lider av aliasing (hakkete kanter), fargestikk
som varierer med forholdene (ikke pga feil valgt hvitbalanse), det er
forholdsvis tregt etter dagens standarder og bruker sigma fatning, noe som
vil være en stor ulempe den dagen du vil bytte kamera. Bildekvaliteten er
ikke spesielt imponerende heller mhp detaljoppløsning og støy ved høyere
ISO.
Du kan kjøpe et 4-5 megapixel kompaktkamera med tele og wideconverter for de
samme pengene. Dette vil ha bedre detaljoppløsning og være like raskt i bruk
som SD9.

Konklusjon: Styr unna! Har du "kun" 6000 kr til kamerakjøp, bruk dem heller
på et kompaktkamera i 4-5megapixelklassen.

/Helge

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-07-04 01:40

"Helge Olsen"

> [...]
>
> Konklusjon: Styr unna! Har du "kun" 6000 kr til kamerakjøp, bruk dem heller
> på et kompaktkamera i 4-5megapixelklassen.

?? Hvad er problemet med farvestik når du alligevel skyder
RAW format.. ?
Din konklution er helt ude i skoven, Helge, når du kan foreslå
et digicam som et alternativ til et dslr.. Bare et par eksempler,
som jeg gerne vil se dig prøve at lave med et digicam.. -max-
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=776175
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1126029
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1056223
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=821595
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=656762
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=689736
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1217359
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1287006
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1287013

Fra : Michael Holm

Dato : 25-07-04 11:11

Hej Max,

Da jeg ikke er medlem af photosig, kan jeg kun se billederne der i 90x70
pixels, eller sådan noget, hvilket er ærgeligt, når man nu skal se på
fantastiske billeder. Jeg siger ikke at man ikke må linke til photosig
billeder, men vil bare lige minde dig om det.

--Michael

Fra : Helge Olsen

Dato : 25-07-04 12:16

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message
> "Helge Olsen"
> >

> ?? Hvad er problemet med farvestik når du alligevel skyder
> RAW format.. ?

Ekstra og totalt unødvandig postprosessering i forhold til andre kameraers
RAWformat.

> Din konklution er helt ude i skoven, Helge, når du kan foreslå
> et digicam som et alternativ til et dslr..
Les news://rec.photo.digital
Ignorer "George Preddy" og hans aliaser og les de saklige kommentarene om
Sigma, især SD9. Dette kameraet er i beste tilfelle på høyde med et brukbart
digicam. Hvis jeg ville ha et _billig_ dSLR ville jeg heller ha gått for et
Canon D60, D30 eller Fuji S1pro. Fåes ikke nye lenger men er langt bedre enn
Sigma hva bildekvalitet, hastighet og brukervennlighet angår.

> Bare et par eksempler,
> som jeg gerne vil se dig prøve at lave med et digicam.. -max-
[Klippet linker]

JEG ville ikke klare å lege enkelte/de fleste av de bildene selv med et
Canon 1Ds. Kameraet gjør ikke fotografen. En DYKTIG fotograf ville kunne
lage de bildene med et billig 4mp digicam fra Canon el. tilsvarende
kvalitetsprodusent...

/Helge

Fra : Erik W.

Dato : 25-07-04 16:50

Hej Helge

Tak for kommentarerne. Jeg er enig med dig i at det er et problem at SD-9
har sin egen standard for fatning, så det giver problemer når man senere vil
have nyt kamera, medmindre man fortsætter med Sigma selvfølgelig. Ellers
tror jeg nok at du er for hård ved kameraet mht. billed-kvalitet. Jeg synes
at anmeldelsen på http://www.dpreview.com/reviews/sigmasd9/ giver en del af
forklaringerne på hvordan det kan være at nogen oplever forbløffende dårlig
billedkvalitet. Først og fremmest var den første version af softwaren fyldt
med fejl og lavede en meget dårlig RAW to JPEG konvertering, den nye version
skulle have løst dette og tilmed skulle den have reduceret støjen
betydeligt.
Jeg ved dog ikke om jeg er interesseret for alvor i et SD-9. Jeg ville være
nødt til at have to objektiver hvoraf det ene skulle være mindst 300 mm for
at kunne fotografere mine yndlingsmotiver. Med et SD-9 vil det betyde at
prisen kravler op i nærheden af tilbud, jeg har set på andre DSLR kameraer
med standardobjektiv + 300mm.

Mvh Erik

Fra : khs

Dato : 25-07-04 17:07

"Erik W." <erik.w@mail.com> wrote
> [...]
> prisen kravler op i nærheden af tilbud, jeg har set på andre DSLR kameraer

Det er vel sagens kerne. Objektiverne! Inden man har set sig om har man
bruget 5-10 gange så mange penge på dem som prisforskellen på det ene eller
det ander kamerahus.

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(Erstat det spiselige vegetationsmix med et snabela og indsæt punktum før de
Danske initialer).

Fra : Helge Olsen

Dato : 25-07-04 18:33

> [...]
> have nyt kamera, medmindre man fortsætter med Sigma selvfølgelig. Ellers
> tror jeg nok at du er for hård ved kameraet mht. billed-kvalitet.

Som jeg skrev tidligere, les litt tilbake i tid på news://rec.photo.digital
og se hva folk sier om kameraet. Bildene _kan_ bli veldig gode, men det
krever jobbing i Photoshop eller tilsvarende software. Aliasing er og
forblir for meg det største problemet med Foveon (de HAR ikke noe
antialiasingfilter engang). Farveproblemene er desverre også litt mer
alvorlig enn vanlig hvitbalanseinnstilling. På andre kameraer får du gode
resultater direkte fra RAWkonverteringen.

> [...]
version
> skulle have løst dette og tilmed skulle den have reduceret støjen

Softwaren (i nyere versjon) er såvidt jeg kan se et av de få plussene med
kamerapakken, men den er langt fra god nok til å "skjule" problemene med
Foveonsensoren.
For meg vil det være to ting som er viktige når jeg kjøper dSLR;
bildekvalitet direkte fra kamera/rawkonvertering og mulighet for fremtidig
gjenbruk av utstyr jeg har. Hvis jeg skulle kjøpe Sigma SD9 eller 10 vil jeg
være låst til en liten leverandør med få modeller. Det finnes også visse mer
eller mindre troverdige personer på nettet som stiller spørsmål ved hvorvidt
Sigma vil fortsette å produsere dSLR i fremtiden.
Hvis jeg kjøper Nikon eller Canon vet jeg at jeg har store muligheter til å
velge i fremtiden. Både Nikon og Canon er veldig "komplette" i sitt utvalg
av dSLR, muligens er Canon noen hakk foran, men jeg er likevel litt
"forelsket" i Nikons løsninger.

> [...]
> prisen kravler op i nærheden af tilbud, jeg har set på andre DSLR kameraer

Nemlig. Dog skal jeg erkjenne at Sigmas EX-serie ser ut til å være på høyde
med (eller veldig nær) både Nikon og Canon, enndog utbudet kanskje er litt
begrenset.

> Mvh Erik

Mvh
Helge

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-07-04 17:00

In article <4102e46d$0$181$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Erik W. wrote:
> [...]
> Jeg har i øvrigt ikke kunnet finde ud af hvilken standard fatning
> objektiverne er... Nikon bajonet? eller Sigmas egen?

Det er et 1.5Mpixel kamera eller noget i den retning med Sigma's
egen fatning.

Et almindeligt kamera har 4 sensorer ved siden af hinanden
(Rød + Grøn + Blå + Grøn). Sigma har i stedet 3 bag ved hinanden
på samme plads.

Om det giver bedre eller ringere billeder er subjektivt.

Men teoretisk kan man presse mere ud af en Bayer sensor (Som
Nikon og Canon anvender).

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Klaus Johansen

Dato : 26-07-04 01:22

Hej allesammen

- Poul, 1,5 mp.... den holder ikke. 3,3mp. x 3!!!!!! er det på.
Har selv haft et Sigma SD-9, tager rigtige gode billeder, men programmet
alle billederne skal igennem er langsomt og træls at arbejde med.
Kamera huset er stort og tungt, knapperne sidder ikke hvor de skal. Det
minder om en gammel udfaset Rusisk kampvogn.

At det kun kan køre med Sigmas egne fatning er ikke så galt, jeg har nu et
Nikon D-100 og kører kun Sigma's EX objektiver.
Det virker rigtigt godt.

Hilsen Klaus Johansen

meddelelse news:slrncg7m7p.ars.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

Fra : Erik W.

Dato : 26-07-04 06:31

"Klaus Johansen" skrev i
> Har selv haft et Sigma SD-9, tager rigtige gode billeder, men programmet
> alle billederne skal igennem er langsomt og træls at arbejde med.

Photoshop CS kan åbne Sigmas RAW filer direkte. Spørgsmålet er så om de
nødvendige funktioner er der, det virker godt nok til at meget af
billedkvaliteten ligger i Sigmas eget RAW konverteringsprogram.

> At det kun kan køre med Sigmas egne fatning er ikke så galt, jeg har nu et
> Nikon D-100 og kører kun Sigma's EX objektiver.
> Det virker rigtigt godt.

Vil det sige at du bruger dine objektiver fra SD-9'eren på dit Nikon D100?
mvh Erik

Fra : Klaus Johansen

Dato : 26-07-04 09:29

Hej Erik

Nej, jeg solgte objektiverne med til Sigma kameraet.
Sigma har jo deres egen fatning og Nikon en helt anden.
Dem jeg havde til SD-9, var de billige modeller.
Ville gerne have prøvet EX modellerne på Sigma kameraet.

Købte så nye da jeg fik Nikon D-100, et EX 28-70 mm. 2,8 og et EX 70-200 mm.
2,8
De tegner rigtig skarpt!

Hilsen Klaus Johansen

Fra : ole thofte

Dato : 29-07-04 09:14

> [...]
> Jeg har i øvrigt ikke kunnet finde ud af hvilken standard fatning
> objektiverne er... Nikon bajonet? eller Sigmas egen?

Jeg har haft et Sigma SD10 med et Sigma 50mm EX objektiv (fremragende uanset
pris) og et Sigma 70-300mm Super Macro objektiv (godt til prisen). Købt i
England til en samlet pris (incl hukommelseskort, blitz,batterier, lader mm)
af ca 18 Kkr. Huset kostede i sig selv ca 11 Kkr. Samme 'pakke' med et SD9
til 6 Kkr ville så blive 13 Kkr. Jeg ovevejer at købe SD9 til den pris, du
nævner for at have et backup kamera.

Jeg ville ikke betænke mig på at købe det. Det er et fremragende kamera kan
jeg sige efter ca 6000 billeder. og efter at have set tusindvis af billeder
fra andre fotografer med dette kamera... SD10 har visse fordele frem for
SD9, bla i dårlig belysning, men det er egentlig i småtingsafdelingen at
dømme efter kvaliteten af de billeder fra begge kameraer, jeg har set. Der
har været en del useriøse diskussioner om dette kamera rundt omkring bla i
rec.photo.digital newsgroup og andre steder. Den bedste opfattelse af
kameraets positive og negative sider kan fås ved at følge diskussionerne i
Sigmagruppen her : http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1027
Her er også masser af links til fotosider, hvor kvaliteten af billederne kan
studeres nærmere.

Ganske kort om kameraet: det fungerer ganske hurtigt, langt hurtigere end
mit træge digicam. I den automatiske P&S indstilling er det faktisk meget
nemmeres at arbejde med end mit digicam. Det er også nemt og hurtigt at
arbejde med konvertering af RAW filerne, når man har fået lidt rutine + der
er en række fordele ved at kunne 'fremkalde' selv. Det er først og fremmest
godt i godt lys og har svagheder i dårligt lys, men der kan arbejdes med
billederne, så de bliver gode alligevel. Der er problemer med støv på
sensoren og det må man på et tidspunkt tage sig af; jeg har fx problemerne
nu. Der er forskellige kit-løsninger rensesæt til ca 500 kr.

En ekstra ting. Man er ikke nødvendigvis bundet til Sigma objektiver på
grund af SA fatningen. Der kan fås adaptorer så andre objektiver kan
anvedes, dog uden automatikken, men det arbejdes der også på. Selv har jeg
muntret mig med gamle hæderkronede Pentax objektiver med skruefatning (m42)
og fået gode resultater, men Sigmas 50mm EX objektiv er så fremragende, at
det mere har været for sjov skyld.

Til sidst: der har været meget mudderkastning og useriøs diskussion om
hvilket kamera var bedst: Canons 300D og 10D, Nikon D70, Sigma SD9 og 10
osv. in erfaring er, at de alle med gode objektiver kan tage fremragende
billeder. Jeg valgte Sigma i sin tid, fordi jeg mente, at det under optimale
betingelser kunne tage skarpere billeder end de andre. Men hvad er optimale
betingelser? og hvor tit finder man dem .... men det er klart, at jeg
opsøger disse betingelser og til en vis grad giver afkald på at tage
billeder under dårligere betingelser. Her ville det være logisk at vælge et
af de andre DSLR'er som suplement, men ....

Venlig hilsen Ole Thofte

Fra : ole thofte

Dato : 29-07-04 09:34

"ole thofte" <ole.tofte@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
et
> af de andre DSLR'er som suplement, men ....

PS...det nedfølgende objektiv er ikke særligt fremragende ... dog hæderligt
omlring bl 8. Men 18 -50mm DC objektivet som kan fås i et andet kit for ca
100 Euro mere er heller ikke særlig godt. Så HF objektivet er vel nærmest
en foræring. Regn med at købe et godt objektiv eller flere... her især 50mm
eller 105mm, som begge er rigtig gode.
ole thofte