Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flash til Canon G3. Cullmann 20 AF-C vs Sp~
Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-07-04 19:19

Jeg vil gerne have en flash til mit Canon G3.

Lysretningen skal kunne justeres, men ellers er der ikke de helt vilde krav
fra min side.

Af Canons egne har jeg fundet Speedlite 420ex - er der billigere flash'e
fra Canon der kan drejes?

Dog synes jeg at ca. 2500 til mit behov er overkill. Jeg var så i Bingofoto
i Århus og snakkede lidt med en ekspedient der. Han viste mig så en
Cullmann 20 AF-C (eller det var vist godt nok AF-N han lige viste mig, men
den så faktisk lovende ud synes jeg - den var noget mindre og kostede under
det halve.)

Er der nogen herinde der har en sådan Cullmann på deres G1/G2/G3/G45 og kan
sige mig lidt om fordele og ulemper? Hvad giver jeg køb på ved at vælge 20
AF-C frem for 420ex?

Jeg har prøvet en 420ex til en fest hvor en kammerat havde en sådan fætter
med og det gav nogle rigtig gode billeder. Jeg synes egentlig at den
indbyggede flash i G3 gjorde det godt, men med 420ex blev det altså rigtig
godt :)

Så nu vil jeg gerne have lidt af det samme, bare helst så billigt som
muligt - jeg er lige flyttet i hus og har ikke det helt vilde at gøre med
til sådanne investeringer. Omvendt, så vil jeg hellere spare lidt mere op
og få noget jeg bliver gladere for i længden hvis den billige er et dårligt
køb.

Hvad ville i råde mig til mht. valget mellem Cullmann 20AF-C og Speedlite
420ex?

Mvh.
Flemming

PS; Hvis i kender til reviews af Cullmann'en eller endnu bedre direkte
sammenligninger med 420ex så vil jeg meget gerne høre om dem. Jeg har søgt,
men kunne ikke lige finde noget.

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Thomas Mårlund

Dato : 24-07-04 23:55

"Flemming Joensson" <flemming@joensson.invalid> wrote in message
> [...]
> i Århus og snakkede lidt med en ekspedient der. Han viste mig så en
> Cullmann 20 AF-C (eller det var vist godt nok AF-N han lige viste mig, men

Det er godt nok ikke rigtig noget svar på dit spørgsmål, men 420EX kan købes
i Tyskland for ca. kr. 1600,- incl. forsendelse hos www.technikdirekt.de,
hvor jeg selv handlede. Jeg forsøgte selv at finde information om
alternative flash-systemer til mit G3, men det var - pænt sagt - med ringe
resultat. Der er øjensynligt ikke noget konkret om kompatibiliteten, eller
det er i hvert fald MEGET godt gemt...

/ThomasM

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-07-04 00:05

"Thomas Mårlund" <fzcore@hotmail.com> wrote in

> [...]
> var - pænt sagt - med ringe resultat. Der er øjensynligt ikke noget
> konkret om kompatibiliteten, eller det er i hvert fald MEGET godt

Hov for søren, sidst jeg var inde på deres side var den en hel del dyrere.
Jeg har iøvrigt selv købt mit G3 hos Technikdirekt.de så jeg kender dem
skam godt og er ganske tryg ved at handle hos dem. Når forskellen ikke er
mere end 600kr så skal det da lige genovervejes om jeg tør tage chancen og
spare pengene. Omvendt er 600kr selvfølgelig også en del - så hvis ikke jeg
giver køb på alt for meget ved Cullmann'en så er den stadig i betragtning.

Men uanset hvad skal du have mange tak for tippet.

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-07-04 00:11

> [...]
> også en del - så hvis ikke jeg giver køb på alt for meget ved
> Cullmann'en så er den stadig i betragtning.

Forresten så koster Cullmann blitzen hos technikdirekt.de inklusive
forsendelse 715kr - så forskellen er stadig næsten 900kr og ikke 600kr som
jeg skrev.

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Thomas Mårlund

Dato : 25-07-04 00:27

> [...]
> Forresten så koster Cullmann blitzen hos technikdirekt.de inklusive
> forsendelse 715kr - så forskellen er stadig næsten 900kr og ikke 600kr som

Vær opmærksom på at Cullman flashen ikke er lige så kraftig som 420EX,
hvilket muligvis kan blive et problem ved indirekte belysning - desuden kan
hovedet kun drejes om en akse. Den ser dog ud som om den har en bedre
størrelse ifht. G3 - 420EX kan godt virke *lidt* stor

/ThomasM

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-07-04 17:51

> Vær opmærksom på at Cullman flashen ikke er lige så kraftig som 420EX,
> hvilket muligvis kan blive et problem ved indirekte belysning -

Ok, det havde jeg ikke lige tænkt på. Hvilke tal er det man skal kigge
efter når man skal vurdere sådan noget ud fra en onlinespecifikation. Er
der en fælles standard så man forholdsvis ubesværet kan sammenligne
forskellige blitze?

> desuden kan hovedet kun drejes om en akse. Den ser dog ud som om den
> har en bedre størrelse ifht. G3 - 420EX kan godt virke *lidt* stor

Jeps den er ca. på størrelse med 220EX, men den kan så samtidig vippes. Den
er nok i direkte konkurrence med 220EX'eren, men har så lige fordelen at
den kan vippe og er lidt billigere. I og med at den kan vippe har jeg så
fået øje på den, da det egentlig primært var den feature jeg lige kiggede
efter.

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Thomas Mårlund

Dato : 27-07-04 23:35

[CC til Flemming]

Undskyld det sene svar...

> [...]
> efter når man skal vurdere sådan noget ud fra en onlinespecifikation. Er
> der en fælles standard så man forholdsvis ubesværet kan sammenligne

Se efter et "ledetal" eller "guide number". Cullman flashen har et ledetal
på 20, Canon'en har 42. Ledetallet, der oftest angive ved ISO 100,
fortæller udfra formlen (ledetal = f/stop * afstand) hvor langt flashen kan
række. F.eks. vil en 420EX kunne lyse 21 meter hvis du sætter kameraet til
f2.0, ISO 100. Ved samme indstilling vil Cullman'en kunne række 10 meter...
Se evt. mere på
http://www.shortcourses.com/how/guidenumbers/guidenumbers.htm

[Bemærk! Jeg er på stærkt gyngende grund her, så hvis nogen har rettelser,
skal de endelig ikke holde sig tilbage! ;o]

> [...]
> fået øje på den, da det egentlig primært var den feature jeg lige kiggede

Du vil muligvis komme til at savne at den kan drejes hvis du på et tidspunkt
vil skyde i portræt-format med bounce-flash.

/ThomasM

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-07-04 01:15

> Undskyld det sene svar...

Det gør ingenting, hellere det end intet svar :)

> [...]
> sætter kameraet til f2.0, ISO 100. Ved samme indstilling vil
> Cullman'en kunne række 10 meter... Se evt. mere på

Mange tak, det bliver en 420ex'er efter nærmere overvejelser hvis det altså
bliver :)

Jeg har tænkt over det og er nået frem til at inden for det næste års tid
vil jeg opgradere til rigtig D-SLR, men er lidt i tvivl om det så skal være
Nikon D70 eller om det skal være Canon 300D/10D.

Canon har en lille fordel i den beslutning fordi jeg allerede har et par
ekstra batterier og en ekstra lader (og måske snart en blitz) der passer
til Canon

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'