Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Erfaringer med forst. > 20x30 med 6 mp
Fra : Allan E

Dato : 23-07-04 15:55

Hej

Er der nogen herinde der har erfaringer med forstørrelser fra 6mp
billeder der er større end 20x30.

Jeg overvejer en forstørrelse på 30x45, men er bange for at man kan
begynde at se at det er lavet fra digitalt?

Kan det evt betale sig at resize billedet først i PS?

Mvh AllanE

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 23-07-04 16:51

Allan E wrote:

> Jeg overvejer en forstørrelse på 30x45, men er bange for at man kan
> begynde at se at det er lavet fra digitalt?

Klip billedet i 8 dele og send et par af dem til fremkaldelse. Så kan
du på billig vis se om det er noget du kan bruge. Prøv også at skalere
delene i PS til f.eks. 400 PPI v/ 10x15cm og send dem ind, så kan du i
samme omgang finde ud af om det giver noget at skalere selv.

Det er nu værd at huske på at større billeder normalt ses fra større
afstand, så kravene til opløsning er ikke så høje.

> Kan det evt betale sig at resize billedet først i PS?

Det kommer an på stedet. Nogen steder laver fornuftig interpolation,
andre skalerer direkte så resultatet bliver pixeleret.

Fra : Morten Wartou

Dato : 23-07-04 17:39

Allan E wrote:
> [...]
> begynde at se at det er lavet fra digitalt?
>
> Kan det evt betale sig at resize billedet først i PS?

Hej Allan!

Jeg har fået 30x45 print fra et 5 mp kamera - aldeles glimrende. Hvis man
går meget tæt på, kan man godt se der mangler detaljer - men man er også
voldsomt nærsynet, hvis man stikker næsen direkte ind på et billede i 30x45
cm. :) Der er ingen synlig pixelering. Det blev lavet af pixum.de.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 23-07-04 21:00

> Er der nogen herinde der har erfaringer med forstørrelser fra 6mp
> billeder der er større end 20x30.

Nej, men jeg har lavet 20x30 cm forstørrelser fra et Kodak DCS-520 kamera,
som er et 2 megapixels spejlrefleks. Her har jeg ingen problemer, man kan
ikke se noget pixelering eller andre problemer, når man sidder ca. 1 m fra
billederne, men hvis man går helt tæt på, kan man godt se lidt tab af
detaljer.

Jeg har valgt at interpolere mit billede i Photoshop (bicubic) i en omgang,
til 2000x3000 pixels. Billederne er lavet af www.billedbutikken.dk. Jeg er
meget godt tilfreds.

Man kan evt. se billederne her:

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=72094
http://www.fotokritik.dk/visstort.html?pic=67510-2

Mit forslag vil derfor være, at du interpolerer, så du kommer op i en
acceptabel dpi på dit færdige print.

Jeg vil gerne høre, hvad er det for et kamera du har, det kommer også meget
an på, hvor meget støj kameraet genererer, og hvilken iso værdi (altså igen
støjen) dit kamera stod på. En anden vigtig ting er, at din eksponering er
korrekt, og at en evt. efterbehandling i f.eks. photoshop er udført med
omtanke for den størrelsen af din udskrift.

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Allan E

Dato : 23-07-04 22:05

On Fri, 23 Jul 2004 21:59:39 +0200, "René Ernst Nielsen"
<virkerikke@nospam.nej> wrote:
> [...]
>korrekt, og at en evt. efterbehandling i f.eks. photoshop er udført med
>omtanke for den størrelsen af din udskrift.

Ja jeg tænkte nok at det ville være en idé at interpolere billedet
først. Hvad er så en acceptabel opløsning for 30x45?

Jeg har et Nikon D70, og den burde nok kunne levere et godt grundlag.
En anden ting er at billedet måske bliver lavet til gråtone inden. Ved
ikke om det har noget at sige?

Mvh Allan E

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-07-04 22:54

Allan E wrote:

> Ja jeg tænkte nok at det ville være en idé at interpolere billedet
> først. Hvad er så en acceptabel opløsning for 30x45?

Jeg vil mene du har pixels nok, men hvis du er meget usikker så få
fremkaldt et 10x15 af 1/6 af originalfilen.

Lad være med at begynde at beskadige din originalfil med interpolering
før du ved selvsyn har konstateret det nødvendigt.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : emj

Dato : 23-07-04 23:40

On Fri, 23 Jul 2004 23:05:21 +0200, Allan E <allan_ege@hotmail.com>
wrote:

>Ja jeg tænkte nok at det ville være en idé at interpolere billedet
>først. Hvad er så en acceptabel opløsning for 30x45?

Mit bud er 3150x2100 pixels.
Hilsen emj

Fra : Esben Witzel

Dato : 24-07-04 12:30

Hej

Jeg fik lavet et 60x40 hos Bingo Foto i City2 det var sq imponerende nok,
billedet blev lavet af et 5mp Kamera jeg havde på daværende tidspunkt,
billedet på bare lidt afstand (1 meter+) ser godt ud, dog kan man sagtens se
det er et digitalbillede når man kommer tæt på, jeg tror nu selv jeg kvajede
mig lidt i jeg lod dem interpolere det op istedet for jeg selv gjorde det,
det havde nog givet lidt pænere resultat!

/Esben Witzel