Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 og custom curves
Fra : Martin Gleit

Dato : 23-07-04 13:35

Nogen der har installeret custom curves på deres D70 i håb om en bedre
fordelt tonalitet? hvordan virker det?

Fra : Frank Nørvig

Dato : 23-07-04 13:50

Martin Gleit wrote:
> Nogen der har installeret custom curves på deres D70 i håb om en bedre
> fordelt tonalitet? hvordan virker det?

Jeg bruger en custom tone comp. som en ven har sendt mig, og det giver
lidt bedre farver syntes jeg. Jeg kan evt. sende den til dig i en mail,
hvis du vil?

Mvh Frank

Fra : Martin Gleit

Dato : 23-07-04 13:58

"Frank Nørvig" <frank@noervig.dk> wrote in message

> Jeg bruger en custom tone comp. som en ven har sendt mig, og det giver
> lidt bedre farver syntes jeg. Jeg kan evt. sende den til dig i en mail,
> hvis du vil?
>
> Mvh Frank

Hej Frank..tak for tilbuddet..men har nu ikke nogen problmer med
farverne...tænker mere på d70s skræk for at overbelyse som ofte resultere i
underbelysning (i af flad min erfaring efter nogle få skud og hvad jeg kan
læse mig til)......man kan selvfølgelig bare kompensere for eksponeringen
men det giver ikke samme resultat som en af din nøje indstillede
curves....kommer naturligvis også an på hvad man skyder om det er brugbart
med sådan en tingest...

Fra : khs

Dato : 24-07-04 08:45

> Nogen der har installeret custom curves på deres D70 i håb om en bedre
> fordelt tonalitet? hvordan virker det?

Hej Martin.

Jeg har en tid kørt med kurven "White Wedding" fra denne side
http://fotogenetic.dearingfilm.com/custom_tone_curves.html
I første omgang var der meget godt, men sådan en kurve passer kun til nogle
ting og er noget skidt til andre. Kurverne har vel egentlig kun sin
berettigelse når man skyder jpg. Jeg tager nu kun RAW og har "White Wedding"
som custom profil, men bruger den ikke altid. Da det er RAW kan jeg jo bare
lave det om bagefter men bruge den som udgangspunkt. Jeg bruger Nikon
Capture til behandling af billederne og så kan det hele efterjusteres.

At RAW fylder mere end jpg har jeg så løst med et X-drive.

--
Karsten Hartmann Sørensen

khsblåbærgrødazlandk
(Erstat det spiselige vegetationsmix med et snabela og indsæt punktum før de
Danske initialer).

Fra : Martin Gleit

Dato : 24-07-04 08:55

"khs" <khs@spam.spam> wrote in message

> [...]
> lave det om bagefter men bruge den som udgangspunkt. Jeg bruger Nikon
> Capture til behandling af billederne og så kan det hele efterjusteres.

Hej Karsten...har også selv hentet white wedding i håb om at den løser
problemet...selv om det er RAW er det nu fedest at have det nogenlunde ok
fra starten....det er jo også begrænset hvor meget du kan gøre der...selv i
NC (savner stadig Canon software)...nogen specielle ting du ikke mener
kurven kan bruges til da?

Fra : khs

Dato : 24-07-04 09:44

"Martin Gleit" wrote

> ...nogen specielle ting du ikke mener kurven kan bruges til da?

Jeg tog for nylig nogle bryllupsbilleder og de opstillede billeder blev
taget i "lyst" gråvejr foran et stort egetræ på en plæne fuld af små
blomster. Træets blade og skyggen under træet giver en meget tæt grøn farve
der fungerer godt som baggrund. Når jeg vælger "White Wedding" (der jo burde
passe til et bryllup, hehe) bliver det hele lidt for fesent. Der forsvinder
noget farvemætnng i løvet og græset. Brudens lysrosa kjole falmer også en
del.

De billeder jeg bedst kan lide er tager med "Tone" på "Medium High". Det
giver mere mætning i billederne. På papir giver det gode dybe farver.
Gråkortmåling på det der er vigtigt i billedet hjælper meget.

Der hvor profilen har passet bedere, er for eksempel optagelser på vand af
sejlbåde og deres besætnnger. Der giver løftet i mellemområdet godt.

Fra : Martin Gleit

Dato : 24-07-04 09:50

> [...]
>
> Der hvor profilen har passet bedere, er for eksempel optagelser på vand af
> sejlbåde og deres besætnnger. Der giver løftet i mellemområdet godt.

ok...nu må jeg se hvad jeg selv finder ud af... har ikke rigtigt afprøvet
det endnu..men skal primært bruges til model, mode...undrede mig bare over
hvorfor jeg skulle overblæde 0.7 trin før kontrasten var nogenlunde i orden
på de testskud jeg har lavet...håber kurven kan hjælpe..

Fra : khs

Dato : 24-07-04 10:39

Det med af kompensere belysningen er lidt pusigt. Når man måler på gråkort
ligger spidsen af histogrammet en halv blænde for lavt. Det bringer så den
gamle sag op igen om hvor vidt det er 18 eller 12 procent eller noget
imellem lysmåleren er justeret til

I tillæg til det, har jeg læst at histogrammet og burnout målingen kun
foretages på den grønne farve, men det skulle jo være ok med gråkort hvor
alle farver burde være ligeligt representeret.

Bruger du foresten gråkort til den brugerdefinerede hvidbalance?

Fra : Preben Holm

Dato : 24-07-04 14:16

> Nogen der har installeret custom curves på deres D70 i håb om en bedre
> fordelt tonalitet? hvordan virker det?

Hmm... har efter denne tråd læst lidt om custom curves, og det er da
noget jeg gerne vil lege lidt med.

Kan det virkelig passe at Nikon Capture skal købes ved siden af kameraet?
Hvordan ellers får jeg installeret en "custom curve" på kameraet?

Mvh / Preben Holm

Fra : Martin Gleit

Dato : 24-07-04 18:30

"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote in message

> [...]
>
> Kan det virkelig passe at Nikon Capture skal købes ved siden af kameraet?
> Hvordan ellers får jeg installeret en "custom curve" på kameraet?

det er vist nødvendigt med NC...hvor bor du?

Fra : Preben Holm

Dato : 24-07-04 19:15

> det er vist nødvendigt med NC...hvor bor du?

Nær Odense!

Fra : Peter Rongsted

Dato : 24-07-04 18:39

> [...]
>
>Kan det virkelig passe at Nikon Capture skal købes ved siden af kameraet?
>Hvordan ellers får jeg installeret en "custom curve" på kameraet?

Du kan downloade Nikon Capture fra Nikons suppport-site. Der er en 30
dages prøve periode, som skulle være nok til at lægge et par "custom
curves" ned i kameraet.

Peter