/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Hej jeg vil gerne have fremkaldt mine D.f~
Fra : Claus Jensen........~


Dato : 22-07-04 23:00

Hej.
jeg har kun prøvet at få lavet nogle billeder ud af mine digitale foto's. en
gang.
hvis jeg nu gerne vil ungå den hvide kant i hvert ende af foto'et, og
samtidig gerne selv vil vælge hvad der skal skæres væk, hvordan gør jeg det
? progam, størrelse osv. ????
hvis det er til nogen hjælp, benytter jeg et ixus 400 i fuld opløsning

er der nogen der kan anbefale nogle websteder hvor mand kan uploade sine
billeder og få dem med posten. det skulle gerne være i en ordentlig kvalitet
og selvfølgelig så billigt som muligt.

på forhånd tak
Claus Jensen



 
 
Preben Holm (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 22-07-04 23:26

> hvis jeg nu gerne vil ungå den hvide kant i hvert ende af foto'et, og
> samtidig gerne selv vil vælge hvad der skal skæres væk, hvordan gør jeg det
> ? progam, størrelse osv. ????

Brug ethvert billedbehandlingsprogram. Vælg en fast størrelse markering
og marker det ønskede område. Tryk så på "crop" (aner ikke hvad det
hedder på dansk) og gem billedet (evt. i en ny fil) og send filen til
fremkaldelse!

> hvis det er til nogen hjælp, benytter jeg et ixus 400 i fuld opløsning

Nah..

> er der nogen der kan anbefale nogle websteder hvor mand kan uploade sine
> billeder og få dem med posten. det skulle gerne være i en ordentlig kvalitet
> og selvfølgelig så billigt som muligt.

Jeg tror bilka er det billigste!! Har dog aldrig anvendt det. Jeg mener
det er japan photo der vist nok skriver billedfilens navn bag på
billedet, hvilket jo måske er en ting der vil være til gavn for nogle!
der var en artikel i fyns stifttidende for nogen tid siden.. måske du
skulle besøge deres arkiv en gang!


Mvh / Preben Holm

Michael Lund Sørense~ (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Michael Lund Sørense~


Dato : 22-07-04 23:42

Preben Holm skrev :
>> hvis jeg nu gerne vil ungå den hvide kant i hvert ende af foto'et, og
>> samtidig gerne selv vil vælge hvad der skal skæres væk, hvordan gør jeg
det
>> ? progam, størrelse osv. ????
>
> Brug ethvert billedbehandlingsprogram. Vælg en fast størrelse markering
> og marker det ønskede område. Tryk så på "crop" (aner ikke hvad det
> hedder på dansk) og gem billedet (evt. i en ny fil) og send filen til
> fremkaldelse!
>
Det er faktisk lidt nemmere end det. Jeg sendte en stak billeder til Føtex
fremkaldelse og tænkte ikke meget over side forholdet.
Føtex's leverandør lavede billeder der passede perfekt til billedernes
størrelse ! (Jeg havde valgt Format 10)
Jeg tror ikke at der var to der var lige store.

30 billeder 50 kr, tog 3 dage og blev lavet på Kodak papir. Jeg synes at
kvaliteten er god.


--
Med venlig hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/


Toke Eskildsen (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 23-07-04 10:31

Michael Lund Sørensen wrote:

> Det er faktisk lidt nemmere end det. Jeg sendte en stak billeder
> til Føtex fremkaldelse og tænkte ikke meget over side forholdet.
> Føtex's leverandør lavede billeder der passede perfekt til
> billedernes størrelse ! (Jeg havde valgt Format 10)

Joeh, der slipper man godt nok for de hvide kanter, men papiret bliver
stadig beskåret. Jeg har beskrevet de forskellige muligheder der er på
http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/choice.html

Michael Lund Sørense~ (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Michael Lund Sørense~


Dato : 23-07-04 11:30

Toke Eskildsen skrev :
> Michael Lund Sørensen wrote:
>
>> Det er faktisk lidt nemmere end det. Jeg sendte en stak billeder
>> til Føtex fremkaldelse og tænkte ikke meget over side forholdet.
>> Føtex's leverandør lavede billeder der passede perfekt til
>> billedernes størrelse ! (Jeg havde valgt Format 10)
>
> Joeh, der slipper man godt nok for de hvide kanter, men papiret bliver
> stadig beskåret. Jeg har beskrevet de forskellige muligheder der er på
> http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/choice.html

Ja, men da heller det end at de strækker billedet

Fin side, men jeg ved ikke hvor du vil hen med din frø. Ville jeg gøre det
ordenligt, ville jeg selv klippe billedet i et billedbehandlings program.
--
Med venlig hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/


Toke Eskildsen (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 23-07-04 11:36

Michael Lund Sørensen wrote:

> Ja, men da heller det end at de strækker billedet

Det undrer mig faktisk lidt at der ikke er nogen steder der tilbyder
det, i et misforstået anfald af "giv kunden det han vil have". Måske er
det trods alt intelligente mennesker der driver fotostederne.

> Fin side, men jeg ved ikke hvor du vil hen med din frø. Ville jeg
> gøre det ordenligt, ville jeg selv klippe billedet i et
> billedbehandlings program.

Det forstår jeg ikke. Vil du prøve at omformulere?

Michael Lund Sørense~ (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Michael Lund Sørense~


Dato : 23-07-04 14:09

Toke Eskildsen skrev :
> Michael Lund Sørensen wrote:
>
>> Ja, men da heller det end at de strækker billedet
>
> Det undrer mig faktisk lidt at der ikke er nogen steder der tilbyder
> det, i et misforstået anfald af "giv kunden det han vil have". Måske er
> det trods alt intelligente mennesker der driver fotostederne.
>
>> Fin side, men jeg ved ikke hvor du vil hen med din frø. Ville jeg
>> gøre det ordenligt, ville jeg selv klippe billedet i et
>> billedbehandlings program.
>
> Det forstår jeg ikke. Vil du prøve at omformulere?

Det er en flot side der viser problemstillingen, men de fornuftige løsninger
er
1) at find et sted der printer ud i rigtigt format 2) at klippe til selv.
Men skal aldrig lade fotolabbet gøre det. Specielt APS billeder bliver nogen
steder klippe ned i 3:2 selv om de er wiiiiiiide. Normalt klipper de bare
højre side af billedet væk.

--
Med venlig hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/


Toke Eskildsen (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 23-07-04 14:39

Michael Lund Sørensen wrote:

> [...] de fornuftige løsninger er
> 1) at find et sted der printer ud i rigtigt format 2) at klippe
> til selv. Men skal aldrig lade fotolabbet gøre det.

Jeg går ud fra at du med "rigtigt format" mener at de beskærer papiret?
Jeg har nu mødt folk der foretrak de hvide kanter, så billederne
passede i deres albums og stadig viste det fulde motiv.

Personligt er jeg enig i at laboratoriebeskæring er en skidt ide, men
for nogen vejer bekvemhed højere end risikoen for dårlig beskæring. Med
undtagelse af sammenpresning af billedet på den ene led, giver de
forskellige metoder mening under deres respektive præmisser.


"Det skal være nemt og det skal passe i vores rammer og ligne de andre
billeder": Laboratoriet beskærer.

"Det skal være nemt og passe i vores rammer, men vi vil have hele
billedet med": Hvide kanter.

"Det skal være nemt og vi vil have hele billedet med": Beskæring af
papiret.

"Vi ved bedst hvordan vores egne billeder skal være": Beskær selv.

> Specielt APS billeder bliver nogen steder klippe ned i 3:2 selv om de
> er wiiiiiiide. Normalt klipper de bare højre side af billedet væk.

Gys.

Jørgen Nielsen (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 23-07-04 11:47


"Michael Lund Sørensen" <laeses-ikke@gromit.dk> skrev i en meddelelse
news:4100e894$0$231$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Fin side, men jeg ved ikke hvor du vil hen med din frø. Ville jeg gøre det
> ordenligt, ville jeg selv klippe billedet i et billedbehandlings program.
> --
> Med venlig hilsen
>
> Michael Lund Sørensen
> www.milux.dk
> www.gromit.dk/dvd/
+++++++++++++++++++

Hej Michael.

Med JPEGCrop kan du også selv bestemme hvad du klipper væk, lige som et
billedbehandlingsprogram


--
Mvh. Jørgen Nielsen
E-Mail jorgenbs@NOMORESPAMnielsen.tdcadsl.dk
Fjern NOMORESPAM ved svar på E-mail.



Jesper Brunholm (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Brunholm


Dato : 23-07-04 11:58

Michael Lund Sørensen wrote:

> Fin side, men jeg ved ikke hvor du vil hen med din frø. Ville jeg gøre det
> ordenligt, ville jeg selv klippe billedet i et billedbehandlings program.

Jeg bruger som regel først grafikprogram og så jpegCrops. Jeg synes det
er for bøvlet at skulle regne dimensionerne ud i grafikprogrammet, og
der mangler i høj grad et plugin som kan udføre dimensionskorrekt
cropning til de grafikprogrammer jeg bruger mest (photoshop og gimp).

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Preben Holm (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 23-07-04 16:59

> Jeg bruger som regel først grafikprogram og så jpegCrops. Jeg synes det
> er for bøvlet at skulle regne dimensionerne ud i grafikprogrammet, og
> der mangler i høj grad et plugin som kan udføre dimensionskorrekt
> cropning til de grafikprogrammer jeg bruger mest (photoshop og gimp).

Optager du normalt ikke i samme opløsning?
Well, så kender du vel efterhånden størrelsen. Og du kan i næsten
ethvert billedbehandlingsprogram vælge en rektangulær fast størrelse
markering (kunne man i hvert fald i photosnot 6)

Mvh / Preben Holm

Toke Eskildsen (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 23-07-04 19:34

Preben Holm wrote:

> Optager du normalt ikke i samme opløsning?
> Well, så kender du vel efterhånden størrelsen. Og du kan i næsten
> ethvert billedbehandlingsprogram vælge en rektangulær fast
> størrelse markering (kunne man i hvert fald i photosnot 6)

Nu er jeg ikke ligefrem objektiv i denne sag, men jeg finder at fast
størrelse beskæring er en halv løsning. Ganske vist giver det korrekt
størrelsesforhold, men man har meget begrænsede muligheder for at
forbedre kompositionen.

Jeg gider ikke lige starte den bærbare og kontrollere, men jeg mener at
PhotoShop 7 kan beskære til størrelsesforhold i stedet for fast
størrelse, hvis man angiver ønsket bredde og højde uden enheder ved
beskæringsværktøjet.

Man får en boks, som man kan flytte rundt på og ændre størrelse på, men
som hele tiden bevarer det korrekte forhold mellem bredde og højde.

Preben Holm (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Preben Holm


Dato : 23-07-04 21:33

> Nu er jeg ikke ligefrem objektiv i denne sag, men jeg finder at fast
> størrelse beskæring er en halv løsning. Ganske vist giver det korrekt
> størrelsesforhold, men man har meget begrænsede muligheder for at
> forbedre kompositionen.
>
> Jeg gider ikke lige starte den bærbare og kontrollere, men jeg mener at
> PhotoShop 7 kan beskære til størrelsesforhold i stedet for fast
> størrelse, hvis man angiver ønsket bredde og højde uden enheder ved
> beskæringsværktøjet.
>
> Man får en boks, som man kan flytte rundt på og ændre størrelse på, men
> som hele tiden bevarer det korrekte forhold mellem bredde og højde.

Det er vist korrekt - mener jeg også man kan!

Jesper Brunholm (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Brunholm


Dato : 23-07-04 22:45

Preben Holm wrote:

> Optager du normalt ikke i samme opløsning?

jo, men jeg fremkalder godt nok i mange opløsninger, så der er absolut
ikke et standard pixel-antals-sæt jeg kan bruge.

Tokes hint om dimensions-låst klipning skal jeg lige have undersøgt -
det lyder lækkert

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Per Thomsen (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Per Thomsen


Dato : 23-07-04 13:05

> Det er faktisk lidt nemmere end det. Jeg sendte en stak billeder til Føtex
> fremkaldelse og tænkte ikke meget over side forholdet.
> Føtex's leverandør lavede billeder der passede perfekt til billedernes
> størrelse ! (Jeg havde valgt Format 10)
> Jeg tror ikke at der var to der var lige store.
>
> 30 billeder 50 kr, tog 3 dage og blev lavet på Kodak papir. Jeg synes at
> kvaliteten er god.
>
Har også lige brugt Føtex og var også meget positivt overrasket. Føtex
bruger som Fona og mange andre: http://www.cewecolor.dk/
Bare billigere.

Per



Henrik Hansen (22-07-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Hansen


Dato : 22-07-04 23:44

Hej Claus
Min erfaring er at Bilka, ISO og Føtex m.fl. er de bedste.
Her undgår du også de hvide endestykker som du får når du bruger
Brugsen/Digitalshoppen.
Hilsen
Henrik

"Claus Jensen............6000 Kolding" <new.claus@VÆKhornstrup.dk> skrev i
en meddelelse news:cdpde7$2i43$1@news.cybercity.dk...
> Hej.
> jeg har kun prøvet at få lavet nogle billeder ud af mine digitale foto's.
en
> gang.
> hvis jeg nu gerne vil ungå den hvide kant i hvert ende af foto'et, og
> samtidig gerne selv vil vælge hvad der skal skæres væk, hvordan gør jeg
det
> ? progam, størrelse osv. ????
> hvis det er til nogen hjælp, benytter jeg et ixus 400 i fuld opløsning
>
> er der nogen der kan anbefale nogle websteder hvor mand kan uploade sine
> billeder og få dem med posten. det skulle gerne være i en ordentlig
kvalitet
> og selvfølgelig så billigt som muligt.
>
> på forhånd tak
> Claus Jensen
>
>



Leif Elsborg (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Leif Elsborg


Dato : 23-07-04 07:46



> > er der nogen der kan anbefale nogle websteder hvor mand kan uploade sine
> > billeder og få dem med posten. det skulle gerne være i en ordentlig
> kvalitet
> > og selvfølgelig så billigt som muligt.
> >
> > på forhånd tak
> > Claus Jensen

Hej Claus

Prøv denne hjemmeside, der findes der en samlet oversogt

http://www.digifotopriser.dk/

--
Med venlig hilsen

Leif Elsborg
www.elsborg1.dk
Leif@NOSPAMelsborg1.dk (husk fjern NOSPAM)



Claus Jensen........~ (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Claus Jensen........~


Dato : 23-07-04 13:21

hej og mange tak.
Det var da et godt stykke af vejen.
nu fandt jeg ud af at beskære billederne som jeg vil have dem beskåret, tak
for det Toke, det var en nemt lille prg.
nu skal jeg bare have gjort op med mig selv hvor jeg vil sende dem hen.
jeg syntes ikke det er rat at sidde og kigge på en side med masser af firma
navne, vi ved jo alle at der sommetider er lidt bøvl med mange af de Net
butikker, nogen er knap så seriøse som andre.
jeg har fået et par link, og tak for det.
hvis der evt er flere der har gode erfaringer, vil jeg da gerne høre det.

jeg er newbie på det her område, og er derfor meget usikker i sådan noget,
det er jo trods alt private billeder og mine penge

men stadig mange tak allesammen
mvh
Claus

"Leif Elsborg" <leif@NOSPAMelsborg1.dk> skrev i en meddelelse
news:4100b434$0$182$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
> > > er der nogen der kan anbefale nogle websteder hvor mand kan uploade
sine
> > > billeder og få dem med posten. det skulle gerne være i en ordentlig
> > kvalitet
> > > og selvfølgelig så billigt som muligt.
> > >
> > > på forhånd tak
> > > Claus Jensen
>
> Hej Claus
>
> Prøv denne hjemmeside, der findes der en samlet oversogt
>
> http://www.digifotopriser.dk/
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Leif Elsborg
> www.elsborg1.dk
> Leif@NOSPAMelsborg1.dk (husk fjern NOSPAM)
>
>



Ukendt (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-07-04 15:25


"Henrik Hansen" skrev i en meddelelse
news:cdpg94$2kuh$1@news.cybercity.dk

> Min erfaring er at Bilka, ISO og Føtex m.fl. er de bedste.
> Her undgår du også de hvide endestykker som du får når du bruger
> Brugsen/Digitalshoppen.

Jeg bruger Brugsen og får ingen hvide endestykker

--
Mvh Kajo



Jens Bruun (24-07-2004)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 24-07-04 12:44

"Kajo" <Fiffi.tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:41011fd3$0$273$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Jeg bruger Brugsen og får ingen hvide endestykker

Jeg bruger ridepisk, og det hænder, at konen får røde endestykker

--
-Jens B.

www.fotolog.dk - Min personlige fotodagbog på nettet
Nu med ligegyldige, formåls- og talentløse knipserier



Ukendt (24-07-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-07-04 13:59


"Jens Bruun" news:41024b68$0$66474$14726298@news.sunsite.dk
> > Jeg bruger Brugsen og får ingen hvide endestykker
>
> Jeg bruger ridepisk, og det hænder, at konen får røde endestykker
>
Jeg ingen ide om hvad du mener med det svar !!



--
Kajo



Dan Andersen (23-07-2004)
Kommentar
Fra : Dan Andersen


Dato : 23-07-04 13:25

Det billigste sted er www.digitalshoppen.com hvor billederne koster 1,00
kr/stk plus 20 i opstart. Henter dem selv i den nærmester Brugs/Kvickly
butik. Og så er de lavet på Fuji papir. Har prøvet mange gg. og er lige
forbavset over hvilken super kvalitet det er hver gang.

--
Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk
"Claus Jensen............6000 Kolding" <new.claus@VÆKhornstrup.dk> skrev i
en meddelelse news:cdpde7$2i43$1@news.cybercity.dk...
> Hej.
> jeg har kun prøvet at få lavet nogle billeder ud af mine digitale foto's.
en
> gang.
> hvis jeg nu gerne vil ungå den hvide kant i hvert ende af foto'et, og
> samtidig gerne selv vil vælge hvad der skal skæres væk, hvordan gør jeg
det
> ? progam, størrelse osv. ????
> hvis det er til nogen hjælp, benytter jeg et ixus 400 i fuld opløsning
>
> er der nogen der kan anbefale nogle websteder hvor mand kan uploade sine
> billeder og få dem med posten. det skulle gerne være i en ordentlig
kvalitet
> og selvfølgelig så billigt som muligt.
>
> på forhånd tak
> Claus Jensen
>
>



Michael Lund Sørense~ (25-07-2004)
Kommentar
Fra : Michael Lund Sørense~


Dato : 25-07-04 23:04

Dan Andersen skrev :
> Det billigste sted er www.digitalshoppen.com hvor billederne koster 1,00
> kr/stk plus 20 i opstart.

Det er nok lige i overkanten at kalde det det billigste sted, da fx Bilka
tager 0,95 kr pr billede og 9,95 kr i opstart.
Kvaliteten er god og billederne laves på Kodak fotopapir.
--
Med venlig hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177508
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408576
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste