Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bevarer autorotering fra Nikon D70
Fra : Henning Jensen

Dato : 22-07-04 18:42

Da jeg er vant til Canons software er der lidt opstartsproblemer med
Nikons software og NEF formatet.

Selv om kameraet er sat til at autorotere lodrette billeder og disse
også set retvendt i Nikon Browser og PictureProject er de ikke når
filen åbnes i andre programmer PS7 og Nikon Capture editor? Hvordan
bevarer denne rotering - dette gælder både jpg og NEF-filer?

Hvis NEF filer åbnes i Capture editor og gemmes heri som TIFF, er der
så taget hersyn til kameraets optagelsesbetingelser med WB mv. Eller
skal man selv ind og sætte indstillingerne hvergang i Capture inden
den færdigredigeres i f.eks. PS7? (RAW-format er nyt for mig ) ).

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : HKJ

Dato : 22-07-04 18:51

"Henning Jensen" <hen-jens@mail.REMOVE_THIStele.dk> wrote in message
> [...]
> filen åbnes i andre programmer PS7 og Nikon Capture editor? Hvordan
> bevarer denne rotering - dette gælder både jpg og NEF-filer?

Jeg har aldrig set problemet, bruger du Nikon Transfer til at hente filerne
med?

> [...]
> skal man selv ind og sætte indstillingerne hvergang i Capture inden
> den færdigredigeres i f.eks. PS7? (RAW-format er nyt for mig ) ).

Både Nikon Browser og Nikon Capture vil tage hensyn til kameraets
indstillinger, når du eksporterer til jpg eller tiff. Capture kan dog gemme
andre værdier i NEF filen og disse vil så blive brugt istedet.

Fra : Henning Jensen

Dato : 22-07-04 18:58

On Thu, 22 Jul 2004 19:50:53 +0200, "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

>Jeg har aldrig set problemet, bruger du Nikon Transfer til at hente filerne
>med?

Ja, jeg overfører filer fra kameraet til PC med Transfer. Derefter
lukker jeg Transfer og browser.

Når jeg senere åbner filer i PS7 eller Capture er jpg i PS7 og NEF i
Capture i vandret position igen

Fra : HKJ

Dato : 22-07-04 19:48

> Ja, jeg overfører filer fra kameraet til PC med Transfer. Derefter
> lukker jeg Transfer og browser.

Prøv lige at se i "Transfer options" (Skruetrækker og fastnøgle) menu'et,
der er en "Rotate image(s)" option.

Fra : Henning Jensen

Dato : 23-07-04 05:48

On Thu, 22 Jul 2004 20:48:04 +0200, "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

>Prøv lige at se i "Transfer options" (Skruetrækker og fastnøgle) menu'et,
>der er en "Rotate image(s)" option.

Tak det var det der skulle til. Der kunne jeg også sætte Nikon
Transfer til at slette filer efter overførsel!

Denne rotation, der laves af kameraet/Transfer programmet, er den
tabsfri/lossless for JPG-filer, som muligt i flere andre programmer
(PSP mv.)?