Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Objektiv hjælp til D70
Fra : LVJ

Dato : 22-07-04 17:48

Jeg har netop anskaffet mig et Nikon D70 - som lever helt op til mine
forventninger
Jeg er ny vedr. digitalfotografering (og SLR) og søger hjælp til at definere
hvilke objektiver jeg skal kigge efter på brugtmarkedet.
Skal der stå noget specielt på det for at det passer til et digitalkamera.
Jeg søger eks. et Zoom og et Macro - hvad kan anbefales.
Jeg har kigget på en annonce med en linse der hedder: AF-Nikkor 60mm/2,8
Micro, vil den være kompatibel med mit D70.

Med venlig hilsen - og på forhånd tak...
Lars

Fra : Christian Grüner

Dato : 22-07-04 17:56

Hvis du kigger bag i manualen til dit nye cam, så vil du finde en
komplet liste over hvilke typer objektiver, der er kompitible.
I øvrigt kan jeg rigt anbefale dig at læse den igennem fra ende til
anden. Det vil give dig god indsigt i dit nye kamera.

/CHristian

Fra : HKJ

Dato : 22-07-04 17:59

"LVJ" <dryfly@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har kigget på en annonce med en linse der hedder: AF-Nikkor 60mm/2,8
> Micro, vil den være kompatibel med mit D70.

Alle Nikon objektiver (så godt som) passer til D70.

Det er dog besværligt hvis du bruger objektiver fra før AF tiden, så mister
du lysmåleren.

Så alle Nikon objektiver der hedder noget med AF kan bruges, et andet
kendetegn er de elektriske kontakter på objektivet, når de er der, så virker
lysmåleren.

Fra : nyrup

Dato : 23-07-04 18:01

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Det er dog besværligt hvis du bruger objektiver fra før AF tiden, så
mister
> du lysmåleren.

Ja, det er og bliver noget hø, at de har fjernet den pal omkring bajonetten,
så de gode gamle og skarpe objektiver
ikke kan bruges med lysmåleren... og så de G-objektiver...
Nu må vi heller ikke ha' en blændering at skrue på.
Som min far altid sagde: "det er ikke alt nyt der er godt og alt gammelt der
var skidt..."
Hvordan er det med D100? Er den heller ikke på den?
Eller D1 /D2 ? Kan man få lysmåling med manuel optik på
disse DSLR?

Fra : HKJ

Dato : 23-07-04 18:17

"nyrup" <p[fjerndette]nyrup@hotmail.dk> wrote in message
> mister
>
> Ja, det er og bliver noget hø, at de har fjernet den pal omkring
bajonetten,
> så de gode gamle og skarpe objektiver
> ikke kan bruges med lysmåleren...

Det har ikke rigtig noget med nogen pal at gøre, men er et rent software
spørgsmål. Spot og middelværdi kunne sagtens virke.

> og så de G-objektiver...
> Nu må vi heller ikke ha' en blændering at skrue på.

Da du alligevel ikke må skrue på den og ikke har måtte bruge den de sidste
10? år, så er det ikke det store tab

Fra : nyrup

Dato : 23-07-04 18:44

> "nyrup" <p[fjerndette]nyrup@hotmail.dk> wrote in message
>
> Det har ikke rigtig noget med nogen pal at gøre, men er et rent software
> spørgsmål. Spot og middelværdi kunne sagtens virke.
Nej, for palen overfører blændeværdien fra objektivet til kamerahuset

> Da du alligevel ikke må skrue på den og ikke har måtte bruge den de sidste
> 10? år, så er det ikke det store tab
Nu er det altså ikke 10 år siden jeg købte mit F70. Jeg lavede netop en
byttehandel fra et F50 og til F70 af præcis den grund at F70'ern har palen
og dermed kan lave lysmåling med manuelle objektiver. Det samme kan F90 og
F100, så vidt jeg husker. Nikon kunne, så vidt jeg kan se, lige så godt have
fortsat med at give os den mulighed. Der er mange gode Nikon objektiver
rundt omkring. På den anden side, så får de jo ikke solgt nogle nye
objektiver. Men på den tredie side... hvorfor skal jeg så vælge Nikon?!...