Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flash card holdbarhed
Fra : Georg

Dato : 21-07-04 22:49

I modsætning til RAM hukommelse, slides flash hukommelseskort. Hvor mange
gange kan man bruge et flashkort og hvad er symptomerne på slitage?

Georg

Fra : Pophaar

Dato : 21-07-04 23:26

Er det noget du ved, eller noget du tror?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-07-04 11:27

"Pophaar" <luchter@liam.dz> wrote in message
> Er det noget du ved, eller noget du tror?

Det er korrekt, se bare datablade på flash chips.

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Johnny Andersen

Dato : 21-07-04 23:39

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> I modsætning til RAM hukommelse, slides flash hukommelseskort.

Det har jeg aldrig før hørt om.....FlashRam fungerer som EEPROM - dvs. at
informationerne bibeholdes, efter strømen er "slukket".
Har du nogle kilder du kan henvise til?

/Johnny

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 22-07-04 00:21

Johnny Andersen wrote:

> Har du nogle kilder du kan henvise til?

Lidt Googlebrug giver tal mellem 10.000 og 1.000.000 skrivninger alt
efter flash typen. Det er værd at bemærke at det kun er relevant for
skrivning - antallet af læsninger er ubegrænset. Et par hits:

http://www.timasci.com/ata.htm
http://www.toshiba.com/taec/adinfo/nandperformance/
http://www.triangledigital.com/man2020f/ch7chips.htm
http://www.samsung.com/Products/Semiconductor/Flash/TechnicalInfo/Samsung_on_SLC_vs_MLC_flash_memory.htm

Jeg ved ikke hvad symptomerne for et træt flashkort er.
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder - http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Karl Olsen

Dato : 22-07-04 00:36

Johnny Andersen <netsat_99@yahoo.dk> wrote:
> [...]
>
> Det har jeg aldrig før hørt om.....FlashRam fungerer som EEPROM -
> dvs. at informationerne bibeholdes, efter strømen er "slukket".

Det er rigtigt nok. Alle de flashkort, der bruges i digitalkameraer, er
baseret på NAND flash. NAND flashkredse laves af mange producenter, bl.a.
Toshiba. Her er deres liste over kredse:

http://www.toshiba.com/taec/cgi-bin/display.cgi?table=Category&CategoryID=7234

I databladet (PDF filen) for deres 1 Gbit-kreds (TC58DVG02A1FT) kan man på
første side kan man læse, at den garanteret kan klare 1E5 (altså 100000)
Program/Erase Cycles (with ECC). Dette tal er typisk for NAND flash. Det
gælder for hver af de 8192 blokke à 16 KB, den internt er delt op i. For
det meste er man heldig, og blokkene kan klare en del flere
skrivninger/sletninger, men grundlæggende "slides" en blok hver gang den
skrives og slettes.

Et interessant anliggende, som flashkortproducenterne sjældent oplyser, er,
hvordan data gemmes i blokkene. Controlleren i avancererede CF-kort
forsøger at sprede dataene i en flashkreds på en sådan måde at de enkelte
blokke bliver skrevet og slettet ca. lige mange gange, såkaldt
"wear-levelling". Det er især vigtigt for FAT-tabellen, som er et sted i
CF-kortet som ændres (slettes og genskrives) hver gang man opretter og
sletter en fil. CF-kort med en controller, der kan lave wear-levelling, er
først slidt op når alle de enkelte blokke har været brugt 100000+ gange.
Det er meget bedre end kort, der allerede er slidt op, når FAT-blokkene har
været brugt 100000+ gange.

Noget andet er, at digitalkameraer laver forholdsvist få filoperationer, så
opslidte flashkort er næppe noget, vi vil opleve ret tit.

Karl Olsen

Fra : Johnny Andersen

Dato : 22-07-04 00:53

"Karl Olsen" <karl.olsen@fjerndette.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det meste er man heldig, og blokkene kan klare en del flere
> skrivninger/sletninger, men grundlæggende "slides" en blok hver gang den

Tak for dit meget kompetente svar - man skal jo helst lærer noget nyt hver
dag..

/Johnny

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-07-04 12:04

Karl Olsen wrote:

> Noget andet er, at digitalkameraer laver forholdsvist få filoperationer, så
> opslidte flashkort er næppe noget, vi vil opleve ret tit.

Et udemærket svar, hvoraf jeg allerbedst kan lide det afsnit lige
ovenover.

Slidet er - som jeg kan forstå - af ren teoretisk interesse for ejere af
digitale kameraer.

mvh

Carsten Riis

Fra : Rado

Dato : 25-07-04 11:36

On Fri, 23 Jul 2004 13:03:31 +0200, Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

>Slidet er - som jeg kan forstå - af ren teoretisk interesse for ejere af
>digitale kameraer.

Nok også for de fleste andre. 1 million skrivninger svarer til 273 om
dagen i 10 år.

Har iøvrigt læst at nogle typer kort mærker udslidte celler af (en
slags low level formatering) hvorefter de uden problemer kører videre
på de resterende. God funktion hvis der lige er nogle enkelte celler
der dør i en tidlig alder.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein