Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70 - første billeder
Fra : Preben Holm

Dato : 21-07-04 20:35

Hej alle,

jeg har prøvet at tage nogle billeder med mit splinternye D70. Jeg har
brugt RAW format og sidder med dcraw og konverterer billederne til
ppm-filer for efterbehandling.

Desværre kan jeg ikke få farverne til at være virkelige. har det noget
med WB at gøre eller noget helt andet?
Og hvordan fikser jeg dette?

I kan se hvad der er galt med billedet på
http://www.interrupt.dk/dsc_0016_lille.png (uploadet indenfor få
minutter, ellers kan http://www.interrupt.dk/dsc_0016.png ses)
Fliserne er ligesom lidt gul-røde i det!

Mvh / Preben Holm

Fra : Steen Larsen

Dato : 21-07-04 20:43

In article <40fec576$0$66465$14726298@news.sunsite.dk>,
Preben Holm <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote:

> [...]
> minutter, ellers kan http://www.interrupt.dk/dsc_0016.png ses)
> Fliserne er ligesom lidt gul-røde i det!

Den er vel gal med WB? Jeg mener at have læst at den ikke er rigtig god
på auto.

Fra : Preben Holm

Dato : 21-07-04 20:47

> Den er vel gal med WB? Jeg mener at have læst at den ikke er rigtig god
> på auto.

Okay, men WB er så vidt jeg har forstået endnu ikke sat i .NEF'en og er
en ren software mæssig behandling - right?

Mvh / Preben Holm

Fra : Deaster

Dato : 21-07-04 20:51

?

> .NEF'en og
> er en ren software mæssig behandling - right?

Den er jeg godt nok ikke lige med på.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : HKJ

Dato : 21-07-04 20:52

"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote in message

> Okay, men WB er så vidt jeg har forstået endnu ikke sat i .NEF'en og er
> en ren software mæssig behandling - right?

Kameraet noterer i .nef filen hviken WB der er brugt og så lang tid du ikke
ændre det via Capture (Eller Nikon Editor), vil dine billeder blive renderet
i den WB du har indstillet på kameraet.

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-07-04 21:18

"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Okay, men WB er så vidt jeg har forstået endnu ikke sat i .NEF'en og er
> en ren software mæssig behandling - right?

Right, for så vidt angår, at pixeldata i .NEF-filen er fuldstændige
uafhængige af WB-opsætning. WB er en fortolkning af pixeldata, som først
sker, når du konverterer til et andet format - heldigvis

Korrekt WB under selve optagelsen skal du ikke bekymre dig så meget for,
hvis du alligevel altid skyder i RAW. Korrekt sat WB har kun betydning, hvis
du skyder i JPEG, eller hvis du vil spare en lille-bitte smule tid, når du
konverterer/efterbehandler dine .NEF-filer.

--
-Jens B.

Nu med ligegyldige, formåls- og talentløse knipserier

Fra : OCB

Dato : 21-07-04 20:48

> [...]
> minutter, ellers kan http://www.interrupt.dk/dsc_0016.png ses)
> Fliserne er ligesom lidt gul-røde i det!

Hej Preben.

Først. Gør dig selv og vi andre den tjeneste at bruge JPEG (.jpg) format til
netbrug - Din fil er tung. Sidder på en 512/kb linie og det tager en "krig"
at hente.

Nå, jeg kender ikke dit program, ej hellere meget til Nikon. Mht dine
farver, det må du lige forklare nærmere. Mener du at de er for røde og gule
? Blomsterne står meget kraftige på min skærm. Jorden er en smule rødlig. I
et udendørsbillede som dette bør du lade din WB stå på auto. Men, når du som
her skyder i RAW er WB indstilling egentligt ligegyldig. Se om der evt er
nogle indstillinger i dit program, f.eks "shot setting", "auto setting" -
noget hvor du kan justere. Har du en slider til at justere Kelvin
farvetemperaturen manuelt kan du evt. gøre dette. Jeg arbejder selv med
PhaseOne PRO 1 til RAW, så det er lidt svært at hjælpe dig med programmet.

Som jeg umiddelbart oplever dette, så er det kun lidt begyndervanskeligheder
med et nyt kamera. Iøvrigt lider dit billede af en smule uskarphed, ser ud
som smårysstelser. Prøv dig frem og læg så evt. nogle flere billeder op,
bare lidt mindre i MB.. hehe.

Mvh Ole C. Boesen

Fra : Preben Holm

Dato : 21-07-04 21:24

Hej igen

> Først. Gør dig selv og vi andre den tjeneste at bruge JPEG (.jpg) format til
> netbrug - Din fil er tung. Sidder på en 512/kb linie og det tager en "krig"
> at hente.

Okay, vil jeg gøre... men det skyldes at en af mine venner ønskede en
næsten 100% tabsfri version af et af mine billeder, og det blev png...
men bruger normalt også JPEG (den lille udgave burde være til at
hente for 512'ere på 30 sek.)

> [...]
> PhaseOne PRO 1 til RAW, så det er lidt svært at hjælpe dig med programmet.

Well, valg-mulighederne er få:
-f Interpolate RGBG as four colors
-d Document Mode (no color, no interpolation)
-q Quick, low-quality color interpolation
-h Half-size color image (3x faster than -q)
-g <num> Set gamma (0.6 by default, only for 24-bpp output)
-b <num> Set brightness (1.0 by default)
-a Use automatic white balance
-w Use camera white balance, if possible
-r <num> Set red multiplier (daylight = 1.0)
-l <num> Set blue multiplier (daylight = 1.0)

Nogle anbefalede indstillinger!

> [...]
> som smårysstelser. Prøv dig frem og læg så evt. nogle flere billeder op,

Okay, det var holdt i hånden... og med længere lukker end nok anbefalet!

Fra : Preben Holm

Dato : 22-07-04 10:34

Hej igen,

Har prøvet at tage et nyt billede.
Okay, det var det samme problem med farverne. Har nu skruet 20% ned for
den røde farve, men jeg kan ikke rigtig vurdere om det er for meget
eller for lidt? Hvad siger eksperterne?

De nye billede kan ses på
http://www.interrupt.dk/blomst.jpg
og i stort format
http://www.interrupt.dk/blomst_stor.jpg

På forhånd tak.

Mvh / Preben Holm

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 22-07-04 11:00

Preben Holm wrote:

> Har prøvet at tage et nyt billede.
> Okay, det var det samme problem med farverne. Har nu skruet 20% ned for
> den røde farve, men jeg kan ikke rigtig vurdere om det er for meget
> eller for lidt? Hvad siger eksperterne?

Nu er jeg ikke ekspert [], men prøv at give billedet en gang
auto-levels. Denne funktion findes i Photoshop, ACDSee m.fl. Det giver
et helt anderledes billede, som i dette tilfælde kun kræver få
yderligere justeringer.

--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Thomas Kjær

Dato : 22-07-04 11:10

On 2004-07-21, Preben Holm <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote:
> [...]
> -w Use camera white balance, if possible
> -r <num> Set red multiplier (daylight = 1.0)
> -l <num> Set blue multiplier (daylight = 1.0)

Når nu du (så vidt jeg kan se) ikke kører windows, men et-eller-andet
UNIX-lignende operativsystem, så synes jeg du skal tage at bruge dcraw
som plugin i Gimp[1], da der forefindes et userinterface der gør det
en del nemmere at stille på parametrene.

1) <http://www.gimp.org/>

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Preben Holm

Dato : 22-07-04 11:20

> Når nu du (så vidt jeg kan se) ikke kører windows, men et-eller-andet
> UNIX-lignende operativsystem,

Gentoo Linux såmænd

> så synes jeg du skal tage at bruge dcraw
> som plugin i Gimp[1], da der forefindes et userinterface der gør det
> en del nemmere at stille på parametrene.

Yeah, I know, men kan det installeres i "per bruger" - dvs. så jeg ikke
skal tænke på hvor meget det smadrer af portage (pakkesystemet)?
Har ikke fået kigget så meget på det!

Mvh / Preben Holm

Fra : Christian Treldal

Dato : 22-07-04 11:59

Den Thu, 22 Jul 2004 12:20:09 +0200. skrev Preben Holm:

> Gentoo Linux såmænd

> Yeah, I know, men kan det installeres i "per bruger" - dvs. så jeg ikke
> skal tænke på hvor meget det smadrer af portage (pakkesystemet)?
> Har ikke fået kigget så meget på det!

ja da
http://packages.gentoo.org/packages/?category=media-gfx;name=gimp

Christian Treldal

Fra : Preben Holm

Dato : 22-07-04 13:43

> ja da
> http://packages.gentoo.org/packages/?category=media-gfx;name=gimp

vil prøve at kigge på det... har slet ikke set at Gimp'en er blevet
stable i 2.0 udgave

Mvh / Preben Holm