Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rep: 1 måned og 3 uger ved Canon !!!!
Fra : 8700

Dato : 21-07-04 12:42

Hejsa

Er jeg den eneste der syntes at det er grotesk at der nu er gået 1 måned og
3 uger siden at jeg sendte mit helt nye cam til rep(det virkede i 2-3 uger)
hos Canon gennem min forhandler Power Photo ??

Kan jeg forlange et erstatnings cam ??

Kan jeg forlange nyt garantibevis for alt den tid jeg ikke har haft det ???

Takker mange gange for alle indslag....

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-07-04 13:03

8700 wrote:

> Takker mange gange for alle indslag....

Der er temmelig mange afgørelser i Forbrugerklagenævnet, som har
fastsat max. 4 uger, som en rimmelig tid til at udføre en
garantireparation.

Og med 7 uger er forhandleren langt på den forkerte side af
rimmeligheddens grænse, prøv at ringe til Canon, og kontakt
forhandleren og oplys ham om, at du nu sender en klage til
Forbrugerklagenævnet.

Og købeloven siger, at der er 12 måneders garanti på den/de fejl,
som er blevet rettet i garantireparationen, så sørg for gemme
papirerne med din fejlbeskrivelse, og vær opmærksom på, at du også
har krav på at få et bilag fra værkstedet, med hvilke fejl som er
blevet udbedret.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Deaster

Dato : 21-07-04 13:09

> Og købeloven siger, at der er 12 måneders garanti på den/de fejl,
> som er blevet rettet i garantireparationen,

Hvor ser du det henne ?

Jesper
--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-07-04 13:44

Deaster wrote:

> Hvor ser du det henne ?

Prøv at spørge hos Forbrugerklagenævnet, de har 100% tjek på
paragrafferne og juristeriet.

I lovgivningen er der naturligvis taget højde for mindre hæderlige
forhandlere, for ellers kunne de jo bare tage defekte varer ind, og
sætte dem ud på lageret, og i månedsvis holde kunden hen med snak om
at den er ved blive repareret, og at der ventes på en reservedele.

Og dagen efter at garantien er udløbet, så kunne forhandlerne bare
levere den defekte vare tilbage til kunden, og oplyse, at den er
repareret, og når kunden dagen efter kommer tilbage og siger, at
varen stadig er deffekt, så kunne forhandleren bare trække på
skulderen og sige, bare ærgeligt nu er garantien udløbet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Deaster

Dato : 21-07-04 14:03

> Prøv at spørge hos Forbrugerklagenævnet, de har 100% tjek på
> paragrafferne og juristeriet.

Jep, og der er netop ingen 12 måneders garanti periode for en repareret
vare.

> [...]
> varen stadig er deffekt, så kunne forhandleren bare trække på
> skulderen og sige, bare ærgeligt nu er garantien udløbet.

Jep, men der er nu stadigvæk ingen 12 måneders garanti af den grund.

Mvh
Jesper

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-07-04 14:23

Deaster wrote:

> Jep, men der er nu stadigvæk ingen 12 måneders garanti af den grund.

Jeg er ligeglad med hvad du kalder det, Forbrugerklagenævnet har
ført og vundet adskillige sager, hvor forhandlere er blevet dømt til
at afhjælpe fejl, som tidligere har været garantirepareret, og som
tilsyneladne ikke var afhjulpet godt nok, og ind til vidre, så er
der retspraksis for, at en garantireparation skal genafhjælpes uden
udgift for kunden, hvis fejlen opstår igen inden for 12 mdr.

PS: En af mine nære venner har et stort elektronikværksted, det er
autoriseret centralværksted for to store kendte hardware varemærker,
og alle de danske forhandlere skal indsende alle garantireparationer
til det pågældne værksted, og det er fra dem jeg kender de pågældne
regler...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Deaster

Dato : 21-07-04 14:38

> [...]
> der retspraksis for, at en garantireparation skal genafhjælpes uden
> udgift for kunden, hvis fejlen opstår igen inden for 12 mdr.

Lad nu være med det sludder, der er ingen som helst belæg nogen som helst
steder for at der pludselig skulle være 12 måneders garanti på reperationer.
Du kan evt. også kigge på Mortens Wartou'es indlæg.

> [...]
> og alle de danske forhandlere skal indsende alle garantireparationer
> til det pågældne værksted, og det er fra dem jeg kender de pågældne

Det gør det jo ikke mindre pinligt, at de heller ikke kender reglerne.

Mvh
Jesper
--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-07-04 15:46

Deaster wrote:

> Lad nu være med det sludder, der er ingen som helst belæg nogen som helst
> steder for at der pludselig skulle være 12 måneders garanti på reperationer.

Prøv at læse Forbrugerklanævnets årsrapporter, så kan du ved selvsyn
konstatere, at der hvert år er flere sager med garantireparationer,
hvor fejlen er dårligt afhjulpet, og hvor forhandleren bliver pålagt
og/eller dømt til at genreparere varen uden omkostninger for køber,
efter at den egenlige garanti er udløbet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 21-07-04 16:56

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> og/eller dømt til at genreparere varen uden omkostninger for køber,
> efter at den egenlige garanti er udløbet.

Det er ikke det Deaster benægter. Deaster siger blot, at der ikke er 12
måneders garanti på reparationer, hvilket der altså heller ikke er. Reglerne
er som jeg skrev i tidligere indlæg. Så simpelt er det. Prøv med: "Ja, okay,
det har I nok undersøgt før I skriver det, jeg erkender jeg nok har taget
fejl."

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-07-04 19:12

Morten Wartou wrote:

> [...]
> det har I nok undersøgt før I skriver det, jeg erkender jeg nok har taget

Selvfølgelig er der lovgivning på området, Forbrugerklagenævnets
magt er jo ikke større end, at de kan slæbe de forretningsdrivende
som ikke efterkommer deres pålæg i retten.

Og der er da ikke nogen forretningsdrivende som vil acceptere, at
Forbrugerklagenævnet pålægger dem, at de skal genreparere en
garantirepatation efter at varens normale garanti er udløbet, hvis
der ikke er risiko for, at de vil få en dom i Sø & Handlesretten.

Men det er da rigtigt, at de fleste forretningsdrivende vil sige, at
der ikke er garanti på en reparation, men det er ikke korrekt, en
reparation er en ydelse/vare man får leveret, og her vil købelovens
normale garanti bestemmelser gælde, og en garantirepatation er blot
en ydelse/vare som man får leveret uden beregning.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Deaster

Dato : 21-07-04 19:17

Niels Ebbesen wrote:

> Selvfølgelig er der lovgivning på området, Forbrugerklagenævnets magt
> er jo ikke større end, at de kan slæbe de forretningsdrivende som
> ikke efterkommer deres pålæg i retten.

Det er klart.

> [...]
> garantirepatation efter at varens normale garanti er udløbet, hvis
> der ikke er risiko for, at de vil få en dom i Sø & Handlesretten.

Hvilken garanti ?

> Men det er da rigtigt, at de fleste forretningsdrivende vil sige, at
> der ikke er garanti på en reparation,

Jep, for det er korrekt.

> men det er ikke korrekt,

Jo da.

> [...]
> normale garanti bestemmelser gælde, og en garantirepatation er blot
> en ydelse/vare som man får leveret uden beregning.

Kan du så ikke lige fortælle os hvor i købeloven der står noget vedr.
garantier, specielt på reperationer ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-07-04 19:44

Deaster wrote:

> Kan du så ikke lige fortælle os hvor i købeloven der står noget vedr.
> garantier, specielt på reperationer ?

Læs købeloven i den kaldes det for en mangel, når en vare ikke dur:
www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/lovsamling/koebeloven.html

Og som sagt i et andet indlæg, så er en reparation en vare.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-07-04 19:48

> Læs købeloven i den kaldes det for en mangel, når en vare ikke dur:
> www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/lovsamling/koebeloven.html
>
> Og som sagt i et andet indlæg, så er en reparation en vare.

Du nægter simpelhen at læse, hvad der blive skrevet til dig. Du _har_ tabt
denne diskussion for længe, længe siden. Tro mig, Niels Ebbesen, jeg har
været der selv.

Og prøv så evt. at læse, hvad andre anholder dig på. Du gik lige i fælden.

--
-Jens B.

Nu med ligegyldige, formåls- og talentløse knipserier

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-07-04 20:15

Jens Bruun wrote:

> Og prøv så evt. at læse, hvad andre anholder dig på. Du gik lige i fælden.

Næ jeg er ikke gået i nogen fælde, jeg har oplyst '8700', at der
i.h.t. Lov om forbrugerkøb skal ydes en særskildt garanti på en
garatireparation, og det er der nogen som har bestredet.

Og det er da bedøvende ligegyldigt, at der i loven bruges nogle
juridiske formuleringer, for det væssentlige er hvad vi som
forbrugere har krav på...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Deaster

Dato : 21-07-04 20:18

Niels Ebbesen wrote:

> Næ jeg er ikke gået i nogen fælde, jeg har oplyst '8700', at der
> i.h.t. Lov om forbrugerkøb skal ydes en særskildt garanti på en
> garatireparation, og det er der nogen som har bestredet.

Jep, fordi det er forkert.

> Og det er da bedøvende ligegyldigt, at der i loven bruges nogle
> juridiske formuleringer,

Nååå.

> for det væssentlige er hvad vi som
> forbrugere har krav på...

Jep, men garanti og reklamationsret er ikke det samme.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-07-04 20:19

> Næ jeg er ikke gået i nogen fælde, jeg har oplyst '8700', at der
> i.h.t. Lov om forbrugerkøb skal ydes en særskildt garanti på en
> garatireparation, og det er der nogen som har bestredet.

Jo, det er blevet bestredet igen og igen, og jeg skal gerne bestride det én
gang til for Prins Knud.

> Og det er da bedøvende ligegyldigt, at der i loven bruges nogle
> juridiske formuleringer, for det væssentlige er hvad vi som
> forbrugere har krav på...

Nej, det er ikke bedøvende ligegyldigt, da lovgivningen skelner KLART mellem

Fra : Deaster

Dato : 21-07-04 20:20

Jens Bruun wrote:

> Nej, det er ikke bedøvende ligegyldigt, da lovgivningen skelner KLART
> mellem garanti og reklamationsret.

Men det er jo en nem måde, for Niels, at prøve at krybe udenom, når man
så tydeligt har kvajet sig.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Deaster

Dato : 21-07-04 19:51

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> ml
>
> Og som sagt i et andet indlæg, så er en reparation en vare.

Der står ikke noget om 12 måneders på reperationer/varer i det omtalte
link. Du jo selv søge efter ordet garanti på siden, nul komma nul niks
kommer der frem.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-07-04 20:01

Deaster wrote:

> Der står ikke noget om 12 måneders på reperationer/varer i det omtalte
> link. Du jo selv søge efter ordet garanti på siden, nul komma nul niks
> kommer der frem.

Ordet garanti er et begreb som bruges i handel og vandel, i
købeloven anvendes juridiske formuleringer som "afhjælpning af
mangel ved varen".

Det er principielt flg. paragraf, der sikrer os 2 års garanti ved
forbrugerkøb af f.eks. et digitalt kamera.

§ 83. Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens
overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en
mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren
har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har
handlet i strid med almindelig hæderlighed.
Stk. 2. § 54, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Deaster

Dato : 21-07-04 20:03

Niels Ebbesen wrote:

> Ordet garanti er et begreb som bruges i handel og vandel, i købeloven
> anvendes juridiske formuleringer som "afhjælpning af mangel ved
> varen".

Nope, der bruges reklamationsret

> Det er principielt flg. paragraf, der sikrer os 2 års garanti ved
> forbrugerkøb af f.eks. et digitalt kamera.

Nope.

> [...]
> indestå for genstanden i længere tid eller har handlet i strid med
> almindelig hæderlighed. Stk. 2. § 54, stk. 2, finder tilsvarende

Jep, og det er 2 års reklamationsret, og har intet med en 2 års garanti
at gøre.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Claus Peter Hastrup

Dato : 21-07-04 20:08

"Niels Ebbesen" skrev i en meddelelse

> [...]
> handlet i strid med almindelig hæderlighed.
> Stk. 2. § 54, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.

Hej Niels,

www.forbrug.dk skriver:
"Spørgsmål:
Er en garanti og en reklamationsret det samme?

Svar:
Nej. en garanti en frivillig forpligtelse, som den erhvervsdrivende kan
påtage sig , hvor køberen gives tillægsrettigheder i forhold til det, som en
køber altid har efter lovgivningen - fx købeloven. En garanti kan aldrig
begrænse en købers lovbestemte rettigheder og må ikke forveksles med en
lovbestemt reklamationsret.

En reklamationsret over mangler, der ved almindelige varekøb ifølge
Købeloven er på 2 år, giver bl.a. forbrugeren ret til at få mangler ved
varen afhjulpet eller få varen ombyttet, hvis der reklameres over manglen
inden for fristen. En mangel er en fejl, der har været til stede på
leveringstidspunktet - typisk fabrikations- og/eller materialefejl."

mvh.
Claus

Fra : Ulf Pedersen

Dato : 21-07-04 20:25

On Wed, 21 Jul 2004 21:07:48 +0200, "Claus Peter Hastrup"
<clusen@tiscali.dk> wrote:

Hej Claus

> [...]
>inden for fristen. En mangel er en fejl, der har været til stede på
>leveringstidspunktet - typisk fabrikations- og/eller materialefejl."

Så kan det vist ikke skæres mere ud, der er igen 2 års "garanti" eller
reklamationsret om du vil, også på en reparation
--

Mvh. Ulf Pedersen
http://www.digifoto-nord.dk/ - min legeplads

http://www.betterphoto.com/sites4photogs/dynoMG.asp?memberID=51318

Fra : Deaster

Dato : 21-07-04 20:31

Ulf Pedersen wrote:

> [...]
>
> Så kan det vist ikke skæres mere ud, der er igen 2 års "garanti" eller
> reklamationsret om du vil, også på en reparation

Faktisk ikke, der er 5 års reklamationsret på den samme reperarede fejl.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Claus Peter Hastrup

Dato : 21-07-04 21:41

"Ulf Pedersen" skrev i en meddelelse
> Hej Claus

> Så kan det vist ikke skæres mere ud, der er igen 2 års "garanti" eller
> reklamationsret om du vil, også på en reparation
> --

Hej Ulf,

Garanti og reklamationsret er IKKE det samme - og det ikke er en forskel,
jeg har opfundet

Derudover: Reklamationsretten "udvides" på en reparation:

http://www.forbrug.dk/omforbrugerneshus/organisering/fo/2/net-tjek-for-forbrugere/fejl-og-mangler/varer/2/:
"Har du inden for de første 2 år fået varen ombyttet, løber der en ny 2-års
frist fra den dato, hvor du fik den nye vare.

Har du inden for de første 2 år klaget over en fejl, kan du klage igen, hvis
samme fejl senere skulle vise sig - også selvom 2-års fristen er udløbet.

Den situation kan f.eks. opstå, hvis sælgeren har repareret varen, men
reparationen ikke har været god nok, således at fejlen viser sig igen nogen
tid senere. I princippet kan du klage over en udført reparation i indtil 5
år efter, at du første gang klagede over fejlen. Dog er det ikke alle
varer/reparationer, der kan forventes at holde i 5 år. Du skal også kunne
bevise, at det er samme fejl, der er opstået igen."

Med venlig hilsen
Claus Hastrup

Fra : HKJ

Dato : 21-07-04 19:51

> Og som sagt i et andet indlæg, så er en reparation en vare.

Dette synspunkt stemmer ikke overens med forbrugeklagenævnets holdning (de
kalder det en ydelse):

http://www.forbrug.dk/oss/82/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-07-04 20:05

HKJ wrote:

> Dette synspunkt stemmer ikke overens med forbrugeklagenævnets holdning (de
> kalder det en ydelse):

Jeg bruger vist begreberne ydelse/vare lidt i flæng, men meningen er
den samme, og dette er jo ikke en sprog eller jura-gruppe...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-07-04 20:10

> Jeg bruger vist begreberne ydelse/vare lidt i flæng, men meningen er
> den samme, og dette er jo ikke en sprog eller jura-gruppe...

Du er helt ude at svømme nu. Begreberne har forskellig betydning, hvorfor
det er _meget_ vigtigt at skelne dem fra hinanden. Din rådgivning er direkte
vildledende, når du fastholder din løsagtige måde at omgås begreberne på.

Få det nu ind i knolden: Garanti er IKKE det samme som reklamationsret,
selvom det - med dine erfaringsmæssigt begrænsede sprogkundskaber - ser
sådan ud for dig.

Fra : Morten Wartou

Dato : 21-07-04 19:56

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> normale garanti bestemmelser gælde, og en garantirepatation er blot
> en ydelse/vare som man får leveret uden beregning.

Hvem er det du svarer til? Jeg kan ikke se hvilken relevans det har i
forhold til det jeg skrev til dig. Prøv at læse mit tidligere indlæg der
forklarer reglerne. Der er såmænd ikke rigtigt noget at diskutere.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Deaster

Dato : 21-07-04 19:01

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> og/eller dømt til at genreparere varen uden omkostninger for køber,
> efter at den egenlige garanti er udløbet.

Ja, det er alt sammen meget fint, men hvad i alverden har det med din
påstand om at der skal være 12 måneders garanti på en reperation ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-07-04 19:15

Fra : Deaster

Dato : 21-07-04 19:27

Niels Ebbesen wrote:

> En reparation er en ydelse/vare man får leveret, og her vil
> købelovens normale garanti bestemmelser gælde, og en
> garantirepatation er blot en ydelse/vare som man får leveret uden
> beregning.

Så kan du jo snildt henvise til hvor det står i købeloven at man har 12

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 21-07-04 19:36

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

vil
leveret uden

> Så kan du jo snildt henvise til hvor det står i købeloven
> [...]

Dette er ikke et citat fra lov om køb og salg af varer eller
ydelser, men et citat fra
Forbrugerstyrelsen:

Reklamationer og garanti
Forbrugervejledning
Du har to års reklamationsfrist og fem års garanti på
reparationer.
Hvis en vare går i stykker, kan du klage til forhandleren i
op til to år,
efter varen er købt. Du skal klage senest to måneder efter,
at du har opdaget fejlen.
Som udgangspunkt kan du selv vælge, om du vil have varen
repareret
eller have den byttet til en ny.
Hvis du får varen byttet, har du også to års
reklamationsfrist på den nye vare.
Hvis du får varen repareret, skal du være opmærksom på, at
der er
fem års garanti på reparationen.
Det betyder, at hvis den samme fejl opstår igen inden for
fem år,
skal forhandleren udbedre den kvit og frit.

Hans-Jørgen

Fra : Deaster

Dato : 21-07-04 19:50

Hans-Jørgen Sindholt wrote:

> [...]
>
> Reklamationer og garanti
> Forbrugervejledning
> Du har to års reklamationsfrist og fem års garanti på

Hmm, gad vide hvor de får 5 års garanti fra, den er svjv. ikke nævnt
hverken i købeloven eller forældelsesreglerne.

> Hvis en vare går i stykker, kan du klage til forhandleren i
> op til to år,
> efter varen er købt. Du skal klage senest to måneder efter,
> at du har opdaget fejlen.

Det ved jeg nu godt nok ikke hvor de får fra, det hedder "indenfor
rimelig tid"

Præcis.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-07-04 19:51

Hans-Jørgen Sindholt wrote:

> Reklamationer og garanti
> Forbrugervejledning
> Du har to års reklamationsfrist og fem års garanti på
> reparationer.

Tak Hans-Jørgen dine oplysninger lukker vist denne diskution, jeg
kan iøvrigt se, at jeg henviser til noget gammelt lovgivning, den
nye købelov stiller vist forbrugerne en tand bedre end det jeg har
oplyst.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Deaster

Dato : 21-07-04 19:56

Niels Ebbesen wrote:

> Tak Hans-Jørgen dine oplysninger lukker vist denne diskution, jeg kan
> iøvrigt se, at jeg henviser til noget gammelt lovgivning, den nye
> købelov stiller vist forbrugerne en tand bedre end det jeg har oplyst.

Lol.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 21-07-04 19:57

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en
meddelelse news:40FEBB1B.6050408@niels-ebbesen.net...

> [...]
> kan iøvrigt se, at jeg henviser til noget gammelt
lovgivning, den
> nye købelov stiller vist forbrugerne en tand bedre end det

Jeg kan i øvrigt henvise til DR's hjemmeside under afsnittet
om forbrugeroplysning.
Her kan man læse om de begreber, som flyder lidt.
Men også forbrugerstyrelsens hjemmeside kan man blive klog
af at gæste.
Her står loven med kommentarer.

Hans-Jørgen

Fra : HKJ

Dato : 21-07-04 20:08

"Hans-Jørgen Sindholt" <sindholt@FJERNESparadis.dk> wrote in message

> Jeg kan i øvrigt henvise til DR's hjemmeside under afsnittet
> om forbrugeroplysning.
> Her kan man læse om de begreber, som flyder lidt.

Og denne tråd gør det ikke bedre.

Ifølge loven har du:

2 års reklamationsret, heraf er de første 6 måneder med omvendt bevisbyrde
(og ligner derfor meget de normale garantier).

Hvis noget går istykker indenfor reklamations perioden, skal du klage
hurtigt over det (Og loven definer at 2 måneder altid er hurtigt nok).

Ved reklamations reparation vil nogle frister blive forlænget:
Ved ombytning: Der gælder påny 2 år
Ved reparation: Der gælder 5 år forældelse på reparationen (Resten af
apperatet får ikke forlænget reklamations perioden).

----------

Garanti er noget helt andet, det gives af forretningen, og her er de mere
frit stillet med hensyn til betingelser, men ovenstående reklamationsret vil
ALTID gælde, ligegyldigt hvad garantien siger.
Der er dog en lovbestemmelse der siger at garanti SKAL stille forbrugeren
væsentlig bedre end reklamationsretten. Desforuden har forbrugerombudsmanden
nogle retningslinier for garanti:

http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/retning
slinier/garanti/

Husk at retningslinier ikke har samme virkning som love.

Fra : Morten Wartou

Dato : 21-07-04 20:12

Niels Ebbesen wrote:
> [...]
> kan iøvrigt se, at jeg henviser til noget gammelt lovgivning, den
> nye købelov stiller vist forbrugerne en tand bedre end det jeg har

Ja, man kan jo tage fejl. Du har nok tænkt på noget fra før Forældelsesloven
blev indført - det var i 1908...

Og der er stadig tale om reklamationsret, ikke garanti.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 21-07-04 19:38

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> Så kan du jo snildt henvise til hvor det står i købeloven
at man har 12
> måneders garanti på reperation ?

Videre står:

Garanti og reklamationsret
Forbrugervejledning
Ordene "garanti" og "reklamationsret" bruges ofte i flæng -
og i den nye købelov optræder også en såkaldt
"formodningsregel", der ligner garantien til forveksling.
Her er i korthed hvad begreberne dækker:
Reklamationsret: I op til 2 år kan forbrugeren ifølge
købeloven klage til forhandleren, hvis varen går i stykker.
I den gamle købelov havde forbrugerne kun 1 års
reklamationsret. Hvis varen havde en fejl, da den blev
solgt, har man ret til at få byttet varen til en ny eller få
fejlen repareret.
Garanti er en service, som ligger ud over købeloven. Som
oftest er det et løfte, hvor den, der giver garantien, står
inde for, at varen holder så og så længe. Hvis en butik
giver et års garanti betyder det, at butikken skal bevise at
en fejl ikke skyldes en mangel ved varen for at slippe for
at reparere/ombytte den.
Formodningsregel: I den nye købelov er der indført en
såkaldt "formodningsregel". Den betyder, at hvis forbrugeren
opdager en mangel ved en vare inden for de første seks
måneder efter købet, formodes det, at manglen også var til
stede ved købet. Det skulle gøre det nemmere at få ombyttet
varen, hvis fejl og mangler opdages inden for det første
halve år. Hvorvidt ombytning kan ske afhænger dog af, hvor
dyr varen har været, hvor stor fejlen er, og hvor hurtigt
den kan repareres.

Hans-Jørgen

Fra : Morten Wartou

Dato : 21-07-04 13:11

Niels Ebbesen wrote:
> [...]
> papirerne med din fejlbeskrivelse, og vær opmærksom på, at du også
> har krav på at få et bilag fra værkstedet, med hvilke fejl som er

Sludder. Såfremt der er foretaget reparation af dele, er det ikke købeloven,
men dansk rets alm. forældelsesregel der gælder. Dermed er der 5 års
reklamationsret. Såfremt der er tale om en udskiftning, er der 2 års
reklamationsret fra den dato hvor varen er blevet udleveret efter rep. i
henhold til købeloven. I ingen af tilfældene er der garanti.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-07-04 19:41

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Såfremt der er tale om en udskiftning, er der 2 års
> reklamationsret fra den dato hvor varen er blevet udleveret efter rep. i
> henhold til købeloven.

Gælder vist også for udskiftede _enkeltdele_, dvs. et kamera, der indleveres
til reparation efter ét år, og som får udskiftet en bestemt "dims", har
efterfølgende ér års resterende reklamationsret på selve kameraet, men to
års reklamationsret på den udskiftede "dims".

Fra : -Thomas H.-

Dato : 21-07-04 13:26

"8700" <saftkongen@hotmail.REMOVE.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan jeg forlange et erstatnings cam ??
>
> Kan jeg forlange nyt garantibevis for alt den tid jeg ikke har haft det

Det skal du ikke være ked af.. Jeg har også måtte vente over 1 månede på at
få af vide at det var håndteringsfejl af kameraet.

Jeg snakkede også med forbrugerklagenævnet, men med de forskellige personer
jeg snakkede med der inde, der fik jeg lige så mange forskellige
fremgangsmåder af vide.

Hvis jeg var dig, så ville jeg skrive et brev, og sende det anbefalet til
der hvor du har afleveret kameraet til rep., med et krav om at du skal have
dit kamera tilbage inden 1 uge. Hvis de ikke overholder dette krav, så kan
du oprette en klage hos forbrugerklagenævnet, og der vil du stå ret godt
hvis det endte med en retssag.

Det var en af de fremgangsmåder jeg fik af vide da jeg snakkede med dem..
Jeg var så, så heldig at få mit kamera tilbage inden jeg fik brevet skrevet.

MVH
Thomas H.

Fra : 8700

Dato : 21-07-04 13:48

Takker mange gange for alle svar.

Jeg har idag sendt en mail til forhandleren og forklaret dem et par love og
regler fra forbruger styrelsen. Hvis ikke jeg får svar inden en uge vil jeg
sende det til dem anbefalet og måske derefter gå videre med sagen....

Alt efter hvordan de takler sagen skal jeg nok vende tilbage med et udfald.

Mvh
Brian

Fra : OCB

Dato : 21-07-04 13:44

> [...]
>
> Kan jeg forlange et erstatnings cam ??
>
> Kan jeg forlange nyt garantibevis for alt den tid jeg ikke har haft det

Det ses desværre tit. En af de erfaringer jeg har gjort mig da jeg arbejdede
i computerbranchen var, at det tit er ren og skær dovenskab at reparationer
ikke gøres færdig. Dette er dog ikke altid tilfældet, det kan også skyldes
travlhed, hvilket dog ikke er nogen undskyldning... Gør som nævnt her i
tråden og gå dem på "klingen".

Mvh Ole C. Boesen

Fra : emj

Dato : 21-07-04 13:47

On Wed, 21 Jul 2004 13:42:21 +0200, "8700"
<saftkongen@hotmail.REMOVE.com> wrote:

>Kan jeg forlange et erstatnings cam ??
Ja, når der er reklameret for "fejl og mangler" indenfor (rimelig tid)
hvilket vil sige 6 mdr. fra køb, så er det IKKE dig, der skal bevise,
at du har købt en fejbehæftet vare og kan du kræve handlen ophævet og
pengene retur eller et andet kamera.
Det er dig underornet, hvad canon mener om sagen. Det er udelukkende
en sag mellem dig og PowerPhoto.
Hvordan PowePhoto så ordner det med canon er dig uvedkommende.

Hilsen emj

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-07-04 14:06

emj wrote:

> Det er dig underornet, hvad canon mener om sagen. Det er udelukkende
> en sag mellem dig og PowerPhoto.
> Hvordan PowePhoto så ordner det med canon er dig uvedkommende.

Det er i og for sig korrekt, men det og lidt noget sludder, for
Canon bryder sig ikke om, at mindre seriøse fotohandlere skader
deres omdømme og varemærke, ved at de behandler Canon kunder dårligt.

Men problemet er nok, at det er et parallelet importeret kamera, og
at forhandleren først skal sende det til den udenlanske grossist,
som han har købt det igennem, og grossisten i det land sender det så
vidre til Canon, og det kan der godt gå en ekstra måned med, især
hvis forhandleren og grossisten samler sammen, for der kan spares
forsendelsesomkostninger ved at sende 5-10 kameraer ad gangen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : emj

Dato : 21-07-04 15:20

On Wed, 21 Jul 2004 15:05:50 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Det er i og for sig korrekt, men det og lidt noget sludder, for
>Canon bryder sig ikke om, at mindre seriøse fotohandlere skader
>deres omdømme og varemærke, ved at de behandler Canon kunder dårligt.

Det har bare ikke noget med juraen i købeloven at gøre.

> [...]
>hvis forhandleren og grossisten samler sammen, for der kan spares
>forsendelsesomkostninger ved at sende 5-10 kameraer ad gangen.

Ikke utænkeligt, men det kommer altsammen ikke kunden og kundens
rettigheder i flg. købeloven ved.
Hilsen emj

Fra : Claus Peter Hastrup

Dato : 21-07-04 20:01

> [...]

> Kan jeg forlange et erstatnings cam ??

> Kan jeg forlange nyt garantibevis for alt den tid jeg ikke har haft

Hej,

Her et lidt, du kan studere: (Canons egen garanti, hvis du har sådan en,
kommer ud over dette)

Købers rettigheder ved mangler: http://www.forbrug.dk/klage/3/1/

Følgende er også sakset fra www.forbrug.dk:

[...]

Jeg kan tilføje, at man deler reklamationstiden op således:

- De første 6 måneder formoder man, at manglen var til stede ved køb af
varen. (Heraf navnet "formodningsreglen.") I denne periode er det sælger,
der skal bevise, at manglen *ikke* var til stede ved køb. (Hvilket er ret
svært

- I den resterende tid er det kunden, der skal bevise, at manglen var til
stede på købstidspunktet. (Hvilket også kan være ret svært...)

Nu gik dit spørgsmål egentlig på, hvor lang tid, det må tage at reparere, og
om der er garanti på.

Også fra www.forbrug.dk "Hvis sælger ikke afhjælper inden rimelig tid, eller
hvis han afviser dit krav om gratis afhjælpning, kan du kræve pengene
tilbage (hæve købet), ombytning, afslag i prisen, eller du kan lade fejlen
afhjælpe for sælgers regning hos en anden. Du kan hæve handlen, selvom
manglen ikke er væsentlig."

Og hvad er så rimelig tid?
http://www.forbrug.dk/omforbrugerneshus/organisering/fo/2/net-tjek-for-forbrugere/fejl-og-mangler/varer/dine-rettigheder/rimelig-tid/

Endnu et citat: "Husk at købeloven beskriver købers rettigheder over for
sælger. Det er altså sælgeren, du skal klage til, og det er som udgangspunkt
kun sælger, der har nogle pligter over for dig.

Du har normalt kun rettigheder over for producenten eller importøren, hvis
denne har givet en garanti."

Og måske det, der svarer mest på dit spørgsmål:

"Hvis du allerede har reklameret over en fejl inden for 2 års fristen, kan
du reklamere igen, hvis samme fejl senere skulle vise sig - også selvom 2
års fristen nu er udløbet. Den situation kan fx opstå, hvis sælger har
repareret varen, men reparationen ikke har været god nok, så fejlen viser
sig igen nogen tid senere. Du kan også klage, hvis sælger har ombyttet
varen, men den nye vare har samme mangel som den første.

Hvis sælger derimod har ombyttet varen, løber der fra ombytningsdagen en ny
2 års reklamationsfrist for nye fejl, som måtte vise sig inden 2 år efter
ombytningen. "

Alt det her udspringer af købeloven - og det har altså intet med Canons egen
garanti at gøre. Du kan evt. ringe til Canon/butikken og spørge, hvordan det
forholder sig mht. nyt garantibevis.

Mvh.

Claus

Fra : Asboe

Dato : 22-07-04 12:54

8700 skrev i meddelelsen:
<40fe56d9$0$179$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>

Så lige at kameraet leveres med engelsk manual hos Power Photo - dvs
at kameraet er sansynligvis et paralelindkøb fra USA - og skal sendes
oversea for reperation. Og det tager så sin tid!
Køber man i stedet med dansk manual, så skal kameraet kun sendes
til"sjælland" hvis uheldet er ude!

--
Hilsen Asboe

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-07-04 13:20

"Asboe"

> [...]
> oversea for reperation. Og det tager så sin tid!
> Køber man i stedet med dansk manual, så skal kameraet kun sendes

Hvordan ved du det.. ?? Den der parallel import snak er dybt
interessant. Du mener det kan betale sig for firmaer i EU at
importere, varer produceret i Asien, fra uafhængige detail
handlere i USA.. Tjae hvorfor ikke..
Jeg har bare ikke modtaget noget der ikke havde EU garanti,
selvom jeg ikke fik dansk manual, så hvordan er du kommet
frem til det er "grå import"..?? -max-

Fra : Jacob Ask

Dato : 22-07-04 13:26

> [...]
> Jeg har bare ikke modtaget noget der ikke havde EU garanti,
> selvom jeg ikke fik dansk manual, så hvordan er du kommet

Dette trick med parallelimport er set før, bl.a. hos laptop.dk som sælger
meget billige IBM-bærbare maskiner, men skal bare være opmærksom på, om der
er 2 eller 3 års garanti på. Dem med kun 2 års garanti er indkøbt i USA, og
har derefter fået dansk tastatur, så her er det laptop.dk der står for
garantien, mens IBM danmark ikke vil have noget med dem at gøre, selvom der
principielt er worldwide garanti.

IBM dk har derimod ikke noget mod at yde denne worldwide garanti, hvis du
kan bevise at du selv har hentet maskinen hjem, f.eks i form af en
US-kvitering.

Mvh
Jacob Ask

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-07-04 13:47

"Jacob Ask"

> [...]
>
> IBM dk har derimod ikke noget mod at yde denne worldwide garanti, hvis du
> kan bevise at du selv har hentet maskinen hjem, f.eks i form af en

Når du nu skal komme med et eksempel, ville det måske være relevant
med et der handlede om lad mig se - feks.foto udstyr..
Men ellers en interessant oplysning, det skal jeg da spørge laptop om
hvis jeg en dag skulle finde på at handle der.. -max-

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-07-04 15:26

-max- wrote:

> Når du nu skal komme med et eksempel, ville det måske være relevant
> med et der handlede om lad mig se - feks.foto udstyr..

Tidligere i denne tråd nævnte jeg også, at den lange reparationstid
godt kan skyldes, at det pågældne digicam er parallelt importeret.

Der er flere danske fotoforretninger, som har parallel import af
digicams, jeg kan dog ikke sige hvor fidusen ligger.

Men jeg ved, at www.digital4u.dk sælger parallelt importerede
digicams, og deres priser er næsten nede på samme niveau som hos de
tyske on-line butikker, så noget må der kunne spares.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-07-04 15:40

"Niels Ebbesen"

> [...]
> digicams, og deres priser er næsten nede på samme niveau som hos de
> tyske on-line butikker, så noget må der kunne spares.

Jamen du kender mig, Niels - løse rygter og personlige formodninger,
vil jeg gerne have underbygget med facts...!
Hvis D4U har fundet en fidus, er det fint, men de skal sku fanme (iihh
jeg blir så gal..:)) - oplyse det ved handlen..
Og bare så vi er helt enige, parallel import er varer der ikke er underlagt
EU garantien.. -max-

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-07-04 17:59

-max- wrote:

> Jamen du kender mig, Niels - løse rygter og personlige formodninger,
> vil jeg gerne have underbygget med facts...!

Prøv at sammenligne priserne hos www.digital4u.dk, med priserne hos
din lokale fotohandler, deres priser ligger typisk mellem 10 og 20%
under priserne hos de fotohandlere, som køber deres digicams fra de
danske importører

> [...]
> jeg blir så gal..:)) - oplyse det ved handlen..
> Og bare så vi er helt enige, parallel import er varer der ikke er underlagt

Jeg har ikke handlet med www.digital4u.dk, så jeg ved om de
informerer deres kunder om evt. begrænsninger i fabriksgarantien.

OBS: www.digital4u.dk er ikke det samme som www.digital4u.de - der
omtales negativt i en anden tråd.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Rongsted

Dato : 22-07-04 22:23

> [...]

>Jeg har ikke handlet med www.digital4u.dk, så jeg ved om de
>informerer deres kunder om evt. begrænsninger i fabriksgarantien.

Det er samme ejerkreds. De har også Computerbutikken og en kiosk.

Jeg har haft et D70 til reparation i over 2 måneder! Det stammer fra
asien ifølge Nikon, så jeg kan kun downloade programmer/fimware fra
Nikons asiatiske hjemmeside - Så jeg bor lidt i Australien til tider

Hvorfor Nikon lægger begrænsning på at kunne hente firmware ved jeg
ikke. Man kan jo ikke bruge den til meget, hvis man ikke har et Nikon
kamera. På Canons side har jeg uden problemer hentet firmware til et
300D for en af mine venner.

Peter

Fra : Peter Rongsted

Dato : 06-08-04 00:49

Peter Rongsted <nulldev@rongsted.dk> wrote:

> [...]
>asien ifølge Nikon, så jeg kan kun downloade programmer/fimware fra
>Nikons asiatiske hjemmeside - Så jeg bor lidt i Australien til tider

Jeg har fået et andet kamera + 500 kr i kompensation, så jeg har ingen
udeståender med Digital4u.

Peter

Fra : Asboe

Dato : 22-07-04 18:18

-max- skrev i meddelelsen:
<ciOLc.26664$Vf.1445368@news000.worldonline.dk>

>Hvordan ved du det.. ?? Den der parallel import snak er dybt
>interessant. Du mener det kan betale sig for firmaer i EU at
>importere, varer produceret i Asien, fra uafhængige detail
>handlere i USA.. Tjae hvorfor ikke..

Har det fra Canon i dk. Fandt et Canon kamera til min far som viste
sig at kun at have engelsk manual (han kan ikke engelsk) Jeg ringede
til Canon i danmark og de ville ikke kendes ved det - garanti eller
noget som helst. Parallelimport kunne de ikke garantere noget på.
Derefter ringede jeg til butikken, for at høre om garanti og evt rep.
Den lov pligtige garanti på 2 år stod de for og evt rep sendte de til
USA.
Lidt mere research og vi fandt det samme kamera til en 20'er mere, med
dansk manual og bedre service (hvis det skulle blive nødvendig)
Som profeesionel fotograf har jeg fået rigtig god service gennem
Canon.dk.

--
Hilsen Asboe

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-07-04 20:06

"Asboe"

> [...]
> dansk manual og bedre service (hvis det skulle blive nødvendig)
> Som profeesionel fotograf har jeg fået rigtig god service gennem

Du købte hos Power Photo, eller..??-max-

Fra : Asboe

Dato : 22-07-04 20:15

-max- skrev i meddelelsen:
<reULc.26729$Vf.1451735@news000.worldonline.dk>

>Du købte hos Power Photo, eller..??-max-

Nej det var ikke dem - men jeg husker ikke lige hvem det var.

--
Hilsen Asboe

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-07-04 20:52

"Asboe"
> -max-

> Nej det var ikke dem - men jeg husker ikke lige hvem det var.
>
> --
> Hilsen Asboe

Det var i Danmark..?? Ja jeg spørger fordi alle mine indkøb
de sidste 2 år over nettet i Tyskland har været officielt EU,
no problem med garantien, selvom jeg ikke har haft danske
manualer.. Så du må ha' været meget meget uheldig og det
kunne være interessant at kende navnet på butikken, så man
ikke selv kommer ud i sådan noget.. -max-

Fra : Jacob Ask

Dato : 23-07-04 10:00

> [...]
> kunne være interessant at kende navnet på butikken, så man
> ikke selv kommer ud i sådan noget.. -max-

Problemet med garanti på parallelindkøbte varer kommer ikke, hvis du selv
har handlet, men kun ved videresalg af disse varer. De store wirksomheders
"world-wide"-garanti får man som hovedregel selv noget ud af, hvis du kan
påvise at du selv har købt varen i udlandet. Man får intet hvis det er købt
af en dansk forhandler som har importeret, så er det forhandleren der skal
yde garantien og ikke producenten.

Jeg købte for nogle år siden et Canon objektiv i Asien, havde ingen
problemer med at bruge garantien, da jeg havde den originale
garantikvitering (fra Kualu Lumpur)!

Jacob Ask

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-07-04 10:10

"Jacob Ask"

> [...]
>
> Jeg købte for nogle år siden et Canon objektiv i Asien, havde ingen
> problemer med at bruge garantien, da jeg havde den originale

Træerne vokser altså ikke ind i himlen, Jakob..
World wide garanti findes på objektiver (åbentbart)
men ikke på digital kameraer, der er område opdelt
dækning, Asien, Europa og Amerika.. -max-