|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Rep: 1 måned og 3 uger ved Canon !!!! Fra : 8700
 | 
 Dato :  21-07-04 12:42
 | 
 |  | Hejsa
 
 Er jeg den eneste der syntes at det er grotesk at der nu er gået 1 måned og
 3 uger siden at jeg sendte mit helt nye cam til rep(det virkede i 2-3 uger)
 hos Canon gennem min forhandler Power Photo ??
 
 Kan jeg forlange et erstatnings cam ??
 
 Kan jeg forlange nyt garantibevis for alt den tid jeg ikke har haft det ???
 
 Takker mange gange for alle indslag....
 
 
 
 
 |  |  | 
  Niels Ebbesen (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Ebbesen
 | 
 Dato :  21-07-04 13:03
 | 
 |  | 
 8700 wrote:
 > Takker mange gange for alle indslag....
 Der er temmelig mange afgørelser i Forbrugerklagenævnet, som har 
 fastsat max. 4 uger, som en rimmelig tid til at udføre en 
 garantireparation.
 Og med 7 uger er forhandleren langt på den forkerte side af 
 rimmeligheddens grænse, prøv at ringe til Canon, og kontakt 
 forhandleren og oplys ham om, at du nu sender en klage til 
 Forbrugerklagenævnet.
 Og købeloven siger, at der er 12 måneders garanti på den/de fejl, 
 som er blevet rettet i garantireparationen, så sørg for gemme 
 papirerne med din fejlbeskrivelse, og vær opmærksom på, at du også 
 har krav på at få et bilag fra værkstedet, med hvilke fejl som er 
 blevet udbedret.
 -- 
               Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
   http://www.niels-ebbesen.net  - grafiker, fotograf & webdesigner
    http://www.photo-gallery.dk  - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo  - Links til alverdens søgemaskiner
            
             |  |  | 
  Deaster (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Deaster
 | 
 Dato :  21-07-04 13:09
 | 
 |  | "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse
 news:40FE5B60.20301@niels-ebbesen.net...
 >
 >
 > Og købeloven siger, at der er 12 måneders garanti på den/de fejl,
 > som er blevet rettet i garantireparationen,
 
 Hvor ser du det henne ?
 
 
 Jesper
 --
 Deaster
 "War is God´s way of teaching
 Americans geography"
 
 
 
 
 |  |  | 
   Niels Ebbesen (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Ebbesen
 | 
 Dato :  21-07-04 13:44
 | 
 |  | 
 Deaster wrote:
 > Hvor ser du det henne ?
 Prøv at spørge hos Forbrugerklagenævnet, de har 100% tjek på 
 paragrafferne og juristeriet.
 I lovgivningen er der naturligvis taget højde for mindre hæderlige 
 forhandlere, for ellers kunne de jo bare tage defekte varer ind, og 
 sætte dem ud på lageret, og i månedsvis holde kunden hen med snak om 
 at den er ved blive repareret, og at der ventes på en reservedele.
 Og dagen efter at garantien er udløbet, så kunne forhandlerne bare 
 levere den defekte vare tilbage til kunden, og oplyse, at den er 
 repareret, og når kunden dagen efter kommer tilbage og siger, at 
 varen stadig er deffekt, så kunne forhandleren bare trække på 
 skulderen og sige, bare ærgeligt nu er garantien udløbet.
 -- 
               Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
   http://www.niels-ebbesen.net  - grafiker, fotograf & webdesigner
    http://www.photo-gallery.dk  - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo  - Links til alverdens søgemaskiner
            
             |  |  | 
    Deaster (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Deaster
 | 
 Dato :  21-07-04 14:03
 | 
 |  | "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse
 news:40FE6524.4080907@niels-ebbesen.net...
 >
 > Deaster wrote:
 >
 > > Hvor ser du det henne ?
 >
 >
 > Prøv at spørge hos Forbrugerklagenævnet, de har 100% tjek på
 > paragrafferne og juristeriet.
 >
 
 Jep, og der er netop ingen 12 måneders garanti periode for en repareret
 vare.
 
 > I lovgivningen er der naturligvis taget højde for mindre hæderlige
 > forhandlere, for ellers kunne de jo bare tage defekte varer ind, og
 > sætte dem ud på lageret, og i månedsvis holde kunden hen med snak om
 > at den er ved blive repareret, og at der ventes på en reservedele.
 >
 > Og dagen efter at garantien er udløbet, så kunne forhandlerne bare
 > levere den defekte vare tilbage til kunden, og oplyse, at den er
 > repareret, og når kunden dagen efter kommer tilbage og siger, at
 > varen stadig er deffekt, så kunne forhandleren bare trække på
 > skulderen og sige, bare ærgeligt nu er garantien udløbet.
 
 Jep, men der er nu stadigvæk ingen 12 måneders garanti af den grund.
 
 
 Mvh
 Jesper
 
 
 
 
 |  |  | 
     Niels Ebbesen (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Ebbesen
 | 
 Dato :  21-07-04 14:23
 | 
 |  | 
 Deaster wrote:
 > Jep, men der er nu stadigvæk ingen 12 måneders garanti af den grund.
 Jeg er ligeglad med hvad du kalder det, Forbrugerklagenævnet har 
 ført og vundet adskillige sager, hvor forhandlere er blevet dømt til 
 at afhjælpe fejl, som tidligere har været garantirepareret, og som 
 tilsyneladne ikke var afhjulpet godt nok, og ind til vidre, så er 
 der retspraksis for, at en garantireparation skal genafhjælpes uden 
 udgift for kunden, hvis fejlen opstår igen inden for 12 mdr.
 PS: En af mine nære venner har et stort elektronikværksted, det er 
 autoriseret centralværksted for to store kendte hardware varemærker, 
 og alle de danske forhandlere skal indsende alle garantireparationer 
 til det pågældne værksted, og det er fra dem jeg kender de pågældne 
 regler...
 -- 
               Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
   http://www.niels-ebbesen.net  - grafiker, fotograf & webdesigner
    http://www.photo-gallery.dk  - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo  - Links til alverdens søgemaskiner
            
             |  |  | 
      Deaster (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Deaster
 | 
 Dato :  21-07-04 14:38
 | 
 |  | "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse
 news:40FE6E41.8050902@niels-ebbesen.net...
 >
 > Deaster wrote:
 >
 > > Jep, men der er nu stadigvæk ingen 12 måneders garanti af den grund.
 >
 >
 > Jeg er ligeglad med hvad du kalder det, Forbrugerklagenævnet har
 > ført og vundet adskillige sager, hvor forhandlere er blevet dømt til
 > at afhjælpe fejl, som tidligere har været garantirepareret, og som
 > tilsyneladne ikke var afhjulpet godt nok, og ind til vidre, så er
 > der retspraksis for, at en garantireparation skal genafhjælpes uden
 > udgift for kunden, hvis fejlen opstår igen inden for 12 mdr.
 >
 
 Lad nu være med det sludder, der er ingen som helst belæg nogen som helst
 steder for at der pludselig skulle være 12 måneders garanti på reperationer.
 Du kan evt. også kigge på Mortens Wartou'es indlæg.
 
 > PS: En af mine nære venner har et stort elektronikværksted, det er
 > autoriseret centralværksted for to store kendte hardware varemærker,
 > og alle de danske forhandlere skal indsende alle garantireparationer
 > til det pågældne værksted, og det er fra dem jeg kender de pågældne
 > regler...
 
 Det gør det jo ikke mindre pinligt, at de heller ikke kender reglerne.
 
 
 Mvh
 Jesper
 --
 Deaster
 "War is God´s way of teaching
 Americans geography"
 
 
 
 
 |  |  | 
       Niels Ebbesen (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Ebbesen
 | 
 Dato :  21-07-04 15:46
 | 
 |  | 
 Deaster wrote:
 > Lad nu være med det sludder, der er ingen som helst belæg nogen som helst
 > steder for at der pludselig skulle være 12 måneders garanti på reperationer.
 Prøv at læse Forbrugerklanævnets årsrapporter, så kan du ved selvsyn 
 konstatere, at der hvert år er flere sager med garantireparationer, 
 hvor fejlen er dårligt afhjulpet, og hvor forhandleren bliver pålagt 
 og/eller dømt til at genreparere varen uden omkostninger for køber, 
 efter at den egenlige garanti er udløbet.
 -- 
               Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
   http://www.niels-ebbesen.net  - grafiker, fotograf & webdesigner
    http://www.photo-gallery.dk  - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo  - Links til alverdens søgemaskiner
            
             |  |  | 
        Morten Wartou (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Wartou
 | 
 Dato :  21-07-04 16:56
 | 
 |  | Niels Ebbesen wrote:
 > Deaster wrote:
 >
 >> Lad nu være med det sludder, der er ingen som helst belæg nogen som
 >> helst steder for at der pludselig skulle være 12 måneders garanti på
 >> reperationer.
 >
 >
 > Prøv at læse Forbrugerklanævnets årsrapporter, så kan du ved selvsyn
 > konstatere, at der hvert år er flere sager med garantireparationer,
 > hvor fejlen er dårligt afhjulpet, og hvor forhandleren bliver pålagt
 > og/eller dømt til at genreparere varen uden omkostninger for køber,
 > efter at den egenlige garanti er udløbet.
 
 Det er ikke det Deaster benægter. Deaster siger blot, at der ikke er 12
 måneders garanti på reparationer, hvilket der altså heller ikke er. Reglerne
 er som jeg skrev i tidligere indlæg. Så simpelt er det. Prøv med: "Ja, okay,
 det har I nok undersøgt før I skriver det, jeg erkender jeg nok har taget
 fejl."
 
 
 Med venlig hilsen,
 
 Morten Wartou
 
 
 
 
 |  |  | 
         Niels Ebbesen (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Ebbesen
 | 
 Dato :  21-07-04 19:12
 | 
 |  | 
 Morten Wartou wrote:
 > Det er ikke det Deaster benægter. Deaster siger blot, at der ikke er 12
 > måneders garanti på reparationer, hvilket der altså heller ikke er. Reglerne
 > er som jeg skrev i tidligere indlæg. Så simpelt er det. Prøv med: "Ja, okay,
 > det har I nok undersøgt før I skriver det, jeg erkender jeg nok har taget
 > fejl."
 Selvfølgelig er der lovgivning på området, Forbrugerklagenævnets 
 magt er jo ikke større end, at de kan slæbe de forretningsdrivende 
 som ikke efterkommer deres pålæg i retten.
 Og der er da ikke nogen forretningsdrivende som vil acceptere, at 
 Forbrugerklagenævnet pålægger dem, at de skal genreparere en 
 garantirepatation efter at varens normale garanti er udløbet, hvis 
 der ikke er risiko for, at de vil få en dom i Sø & Handlesretten.
 Men det er da rigtigt, at de fleste forretningsdrivende vil sige, at 
 der ikke er garanti på en reparation, men det er ikke korrekt, en 
 reparation er en ydelse/vare man får leveret, og her vil købelovens 
 normale garanti bestemmelser gælde, og en garantirepatation er blot 
 en ydelse/vare som man får leveret uden beregning.
 -- 
               Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
   http://www.niels-ebbesen.net  - grafiker, fotograf & webdesigner
    http://www.photo-gallery.dk  - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo  - Links til alverdens søgemaskiner
            
             |  |  | 
          Deaster (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Deaster
 | 
 Dato :  21-07-04 19:17
 | 
 |  | Niels Ebbesen wrote:
 
 >
 > Morten Wartou wrote:
 >
 > > Det er ikke det Deaster benægter. Deaster siger blot, at der ikke
 > > er 12 måneders garanti på reparationer, hvilket der altså heller
 > > ikke er. Reglerne er som jeg skrev i tidligere indlæg. Så simpelt
 > > er det. Prøv med: "Ja, okay, det har I nok undersøgt før I skriver
 > > det, jeg erkender jeg nok har taget fejl."
 >
 >
 > Selvfølgelig er der lovgivning på området, Forbrugerklagenævnets magt
 > er jo ikke større end, at de kan slæbe de forretningsdrivende som
 > ikke efterkommer deres pålæg i retten.
 
 Det er klart.
 
 >
 > Og der er da ikke nogen forretningsdrivende som vil acceptere, at
 > Forbrugerklagenævnet pålægger dem, at de skal genreparere en
 > garantirepatation efter at varens normale garanti er udløbet, hvis
 > der ikke er risiko for, at de vil få en dom i Sø & Handlesretten.
 
 Hvilken garanti ?
 
 >
 > Men det er da rigtigt, at de fleste forretningsdrivende vil sige, at
 > der ikke er garanti på en reparation,
 
 
 Jep, for det er korrekt.
 
 > men det er ikke korrekt,
 
 Jo da.
 
 > en
 > reparation er en ydelse/vare man får leveret, og her vil købelovens
 > normale garanti bestemmelser gælde, og en garantirepatation er blot
 > en ydelse/vare som man får leveret uden beregning.
 
 Kan du så ikke lige fortælle os hvor i købeloven der står noget vedr.
 garantier, specielt på reperationer ?
 
 
 
 
 --
 Mvh
 Deaster
 "War is God's way of teaching
 Americans geography"
 Dingo
 Dingo
 Dingo
 
 
 |  |  | 
           Niels Ebbesen (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Ebbesen
 | 
 Dato :  21-07-04 19:44
 | 
 |  |  |  |  | 
            Jens Bruun (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Bruun
 | 
 Dato :  21-07-04 19:48
 | 
 |  | 
 
            "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse
 news:40FEB96F.3080706@niels-ebbesen.net...
 > > Kan du så ikke lige fortælle os hvor i købeloven der står noget vedr.
 > > garantier, specielt på reperationer ?
 >
 > Læs købeloven i den kaldes det for en mangel, når en vare ikke dur:
 > www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/lovsamling/koebeloven.html >
 > Og som sagt i et andet indlæg, så er en reparation en vare.
 Du nægter simpelhen at læse, hvad der blive skrevet til dig. Du _har_ tabt
 denne diskussion for længe, længe siden. Tro mig, Niels Ebbesen, jeg har
 været der selv.
 Og prøv så evt. at læse, hvad andre anholder dig på. Du gik lige i fælden.
 -- 
 -Jens B.
www.fotolog.dk  - Min personlige fotodagbog på nettet
 Nu med ligegyldige, formåls- og talentløse knipserier
            
             |  |  | 
             Niels Ebbesen (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Ebbesen
 | 
 Dato :  21-07-04 20:15
 | 
 |  | 
 Jens Bruun wrote:
 > Og prøv så evt. at læse, hvad andre anholder dig på. Du gik lige i fælden.
 Næ jeg er ikke gået i nogen fælde, jeg har oplyst '8700', at der 
 i.h.t. Lov om forbrugerkøb skal ydes en særskildt garanti på en 
 garatireparation, og det er der nogen som har bestredet.
 Og det er da bedøvende ligegyldigt, at der i loven bruges nogle 
 juridiske formuleringer, for det væssentlige er hvad vi som 
 forbrugere har krav på...
 -- 
               Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
   http://www.niels-ebbesen.net  - grafiker, fotograf & webdesigner
    http://www.photo-gallery.dk  - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo  - Links til alverdens søgemaskiner
            
             |  |  | 
              Deaster (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Deaster
 | 
 Dato :  21-07-04 20:18
 | 
 |  | Niels Ebbesen wrote:
 
 >
 > Jens Bruun wrote:
 >
 > > Og prøv så evt. at læse, hvad andre anholder dig på. Du gik lige i
 > > fælden.
 >
 >
 > Næ jeg er ikke gået i nogen fælde, jeg har oplyst '8700', at der
 > i.h.t. Lov om forbrugerkøb skal ydes en særskildt garanti på en
 > garatireparation, og det er der nogen som har bestredet.
 
 Jep, fordi det er forkert.
 
 >
 > Og det er da bedøvende ligegyldigt, at der i loven bruges nogle
 > juridiske formuleringer,
 
 Nååå.
 
 > for det væssentlige er hvad vi som
 > forbrugere har krav på...
 
 Jep, men garanti og reklamationsret er ikke det samme.
 
 
 
 --
 Mvh
 Deaster
 "War is God's way of teaching
 Americans geography"
 Dingo
 Dingo
 Dingo
 
 
 |  |  | 
              Jens Bruun (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Bruun
 | 
 Dato :  21-07-04 20:19
 | 
 |  | 
 
            "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse
 news:40FEC096.1050504@niels-ebbesen.net...
 > Næ jeg er ikke gået i nogen fælde, jeg har oplyst '8700', at der
 > i.h.t. Lov om forbrugerkøb skal ydes en særskildt garanti på en
 > garatireparation, og det er der nogen som har bestredet.
 Jo, det er blevet bestredet igen og igen, og jeg skal gerne bestride det én
 gang til for Prins Knud.
 > Og det er da bedøvende ligegyldigt, at der i loven bruges nogle
 > juridiske formuleringer, for det væssentlige er hvad vi som
 > forbrugere har krav på...
 Nej, det er ikke bedøvende ligegyldigt, da lovgivningen skelner KLART mellem
 garanti og reklamationsret.
 -- 
 -Jens B.
www.fotolog.dk  - Min personlige fotodagbog på nettet
 Nu med ligegyldige, formåls- og talentløse knipserier
            
             |  |  | 
               Deaster (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Deaster
 | 
 Dato :  21-07-04 20:20
 | 
 |  | Jens Bruun wrote:
 
 >
 > > Og det er da bedøvende ligegyldigt, at der i loven bruges nogle
 > > juridiske formuleringer, for det væssentlige er hvad vi som
 > > forbrugere har krav på...
 >
 > Nej, det er ikke bedøvende ligegyldigt, da lovgivningen skelner KLART
 > mellem garanti og reklamationsret.
 
 Men det er jo en nem måde, for Niels, at prøve at krybe udenom, når man
 så tydeligt har kvajet sig.
 
 
 
 --
 Mvh
 Deaster
 "War is God's way of teaching
 Americans geography"
 Dingo
 Dingo
 Dingo
 
 
 |  |  | 
            Deaster (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Deaster
 | 
 Dato :  21-07-04 19:51
 | 
 |  | 
 
            Niels Ebbesen wrote:
 > 
 > Deaster wrote:
 > 
 > > Kan du så ikke lige fortælle os hvor i købeloven der står noget
 > > vedr.  garantier, specielt på reperationer ?
 > 
 > 
 > Læs købeloven i den kaldes det for en mangel, når en vare ikke dur:
 > www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/lovsamling/koebeloven.ht > ml
 > 
 > Og som sagt i et andet indlæg, så er en reparation en vare.
 Der står ikke noget om 12 måneders på reperationer/varer i det omtalte
 link. Du jo selv søge efter ordet garanti på siden, nul komma nul niks
 kommer der frem.
 -- 
 Mvh
 Deaster
 "War is God's way of teaching
  Americans geography"
 Dingo
 Dingo
 Dingo
            
             |  |  | 
             Niels Ebbesen (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Ebbesen
 | 
 Dato :  21-07-04 20:01
 | 
 |  | 
 Deaster wrote:
 > Der står ikke noget om 12 måneders på reperationer/varer i det omtalte
 > link. Du jo selv søge efter ordet garanti på siden, nul komma nul niks
 > kommer der frem.
 Ordet garanti er et begreb som bruges i handel og vandel, i 
 købeloven anvendes juridiske formuleringer som "afhjælpning af 
 mangel ved varen".
 Det er principielt flg. paragraf, der sikrer os 2 års garanti ved 
 forbrugerkøb af f.eks. et digitalt kamera.
 § 83. Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens 
 overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en 
 mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren 
 har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har 
 handlet i strid med almindelig hæderlighed.
 Stk. 2. § 54, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.
 -- 
               Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
   http://www.niels-ebbesen.net  - grafiker, fotograf & webdesigner
    http://www.photo-gallery.dk  - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo  - Links til alverdens søgemaskiner
            
             |  |  | 
              Deaster (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Deaster
 | 
 Dato :  21-07-04 20:03
 | 
 |  | Niels Ebbesen wrote:
 
 >
 > Deaster wrote:
 >
 > > Der står ikke noget om 12 måneders på reperationer/varer i det
 > > omtalte link. Du jo selv søge efter ordet garanti på siden, nul
 > > komma nul niks kommer der frem.
 >
 >
 > Ordet garanti er et begreb som bruges i handel og vandel, i købeloven
 > anvendes juridiske formuleringer som "afhjælpning af mangel ved
 > varen".
 
 Nope, der bruges reklamationsret
 
 >
 > Det er principielt flg. paragraf, der sikrer os 2 års garanti ved
 > forbrugerkøb af f.eks. et digitalt kamera.
 >
 
 Nope.
 
 > § 83. Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens overgivelse
 > til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han
 > ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at
 > indestå for genstanden i længere tid eller har handlet i strid med
 > almindelig hæderlighed.  Stk. 2. § 54, stk. 2, finder tilsvarende
 > anvendelse.
 
 Jep, og det er 2 års reklamationsret, og har intet med en 2 års garanti
 at gøre.
 
 
 
 --
 Mvh
 Deaster
 "War is God's way of teaching
 Americans geography"
 Dingo
 Dingo
 Dingo
 
 
 |  |  | 
              Claus Peter Hastrup (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Peter Hastrup
 | 
 Dato :  21-07-04 20:08
 | 
 |  | 
 "Niels Ebbesen" skrev i en meddelelse
 news:40FEBD5B.4000105@niels-ebbesen.net...
 >
 > Ordet garanti er et begreb som bruges i handel og vandel, i
 > købeloven anvendes juridiske formuleringer som "afhjælpning af
 > mangel ved varen".
 >
 > Det er principielt flg. paragraf, der sikrer os 2 års garanti ved
 > forbrugerkøb af f.eks. et digitalt kamera.
 >
 > § 83. Har køberen ikke inden to år efter salgsgenstandens
 > overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en
 > mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren
 > har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har
 > handlet i strid med almindelig hæderlighed.
 > Stk. 2. § 54, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse.
 >
 Hej Niels,
www.forbrug.dk  skriver:
 "Spørgsmål:
 Er en garanti og en reklamationsret det samme?
 Svar:
 Nej. en garanti en frivillig forpligtelse, som den erhvervsdrivende kan
 påtage sig , hvor køberen gives tillægsrettigheder i forhold til det, som en
 køber altid har efter lovgivningen - fx købeloven. En garanti kan aldrig
 begrænse en købers lovbestemte rettigheder og må ikke forveksles med en
 lovbestemt reklamationsret.
 En reklamationsret over mangler, der ved almindelige varekøb ifølge
 Købeloven er på 2 år, giver bl.a. forbrugeren ret til at få mangler ved
 varen afhjulpet eller få varen ombyttet, hvis der reklameres over manglen
 inden for fristen. En mangel er en fejl, der har været til stede på
 leveringstidspunktet - typisk fabrikations- og/eller materialefejl."
 mvh.
 Claus
            
             |  |  | 
               Ulf Pedersen (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ulf Pedersen
 | 
 Dato :  21-07-04 20:25
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 21 Jul 2004 21:07:48 +0200, "Claus Peter Hastrup"
 <clusen@tiscali.dk> wrote:
 Hej Claus
 >En reklamationsret over mangler, der ved almindelige varekøb ifølge
 >Købeloven er på 2 år, giver bl.a. forbrugeren ret til at få mangler ved
 >varen afhjulpet eller få varen ombyttet, hvis der reklameres over manglen
 >inden for fristen. En mangel er en fejl, der har været til stede på
 >leveringstidspunktet - typisk fabrikations- og/eller materialefejl."
 Så kan det vist ikke skæres mere ud, der er igen 2 års "garanti" eller
 reklamationsret om du vil, også på en reparation    -- 
 Mvh. Ulf Pedersen
http://www.digifoto-nord.dk/  - min legeplads
http://www.betterphoto.com/sites4photogs/dynoMG.asp?memberID=51318 |  |  | 
                Deaster (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Deaster
 | 
 Dato :  21-07-04 20:31
 | 
 |  | 
 
            Ulf Pedersen wrote:
 > On Wed, 21 Jul 2004 21:07:48 +0200, "Claus Peter Hastrup"
 > <clusen@tiscali.dk> wrote:
 > 
 > Hej Claus
 > 
 > > En reklamationsret over mangler, der ved almindelige varekøb ifølge
 > > Købeloven er på 2 år, giver bl.a. forbrugeren ret til at få mangler
 > > ved varen afhjulpet eller få varen ombyttet, hvis der reklameres
 > > over manglen inden for fristen. En mangel er en fejl, der har været
 > > til stede på leveringstidspunktet - typisk fabrikations- og/eller
 > > materialefejl."
 > 
 > Så kan det vist ikke skæres mere ud, der er igen 2 års "garanti" eller
 > reklamationsret om du vil, også på en reparation    Faktisk ikke, der er 5 års reklamationsret på den samme reperarede fejl.
 -- 
 Mvh
 Deaster
 "War is God's way of teaching
  Americans geography"
 Dingo
 Dingo
 Dingo
            
             |  |  | 
                Claus Peter Hastrup (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Peter Hastrup
 | 
 Dato :  21-07-04 21:41
 | 
 |  | 
 
            "Ulf Pedersen"  skrev i en meddelelse
 news:7ngtf09fpn2kt2egbvgaatjlc5k3to5pda@4ax.com...
 > Hej Claus
 > Så kan det vist ikke skæres mere ud, der er igen 2 års "garanti" eller
 > reklamationsret om du vil, også på en reparation    > -- 
 >
 Hej Ulf,
 Garanti og reklamationsret er IKKE det samme - og det ikke er en forskel,
 jeg har opfundet    Derudover: Reklamationsretten "udvides" på en reparation:
http://www.forbrug.dk/omforbrugerneshus/organisering/fo/2/net-tjek-for-forbrugere/fejl-og-mangler/varer/2/: "Har du inden for de første 2 år fået varen ombyttet, løber der en ny 2-års
 frist fra den dato, hvor du fik den nye vare.
 Har du inden for de første 2 år klaget over en fejl, kan du klage igen, hvis
 samme fejl senere skulle vise sig - også selvom 2-års fristen er udløbet.
 Den situation kan f.eks. opstå, hvis sælgeren har repareret varen, men
 reparationen ikke har været god nok, således at fejlen viser sig igen nogen
 tid senere. I princippet kan du klage over en udført reparation i indtil 5
 år efter, at du første gang klagede over fejlen. Dog er det ikke alle
 varer/reparationer, der kan forventes at holde i 5 år. Du skal også kunne
 bevise, at det er samme fejl, der er opstået igen."
 Med venlig hilsen
 Claus Hastrup
            
             |  |  | 
            HKJ (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKJ
 | 
 Dato :  21-07-04 19:51
 | 
 |  | 
 "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
 news:40FEB96F.3080706@niels-ebbesen.net...
 > Og som sagt i et andet indlæg, så er en reparation en vare.
 Dette synspunkt stemmer ikke overens med forbrugeklagenævnets holdning (de
 kalder det en ydelse):
http://www.forbrug.dk/oss/82/ |  |  | 
             Niels Ebbesen (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Ebbesen
 | 
 Dato :  21-07-04 20:05
 | 
 |  | 
 HKJ wrote:
 > Dette synspunkt stemmer ikke overens med forbrugeklagenævnets holdning (de
 > kalder det en ydelse):
 Jeg bruger vist begreberne ydelse/vare lidt i flæng, men meningen er 
 den samme, og dette er jo ikke en sprog eller jura-gruppe...   -- 
               Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
   http://www.niels-ebbesen.net  - grafiker, fotograf & webdesigner
    http://www.photo-gallery.dk  - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo  - Links til alverdens søgemaskiner
            
             |  |  | 
              Jens Bruun (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Bruun
 | 
 Dato :  21-07-04 20:10
 | 
 |  | 
 
            "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse
 news:40FEBE6A.70705@niels-ebbesen.net...
 > Jeg bruger vist begreberne ydelse/vare lidt i flæng, men meningen er
 > den samme, og dette er jo ikke en sprog eller jura-gruppe...   Du er helt ude at svømme nu. Begreberne har forskellig betydning, hvorfor
 det er _meget_ vigtigt at skelne dem fra hinanden. Din rådgivning er direkte
 vildledende, når du fastholder din løsagtige måde at omgås begreberne på.
 Få det nu ind i knolden: Garanti er IKKE det samme som reklamationsret,
 selvom det - med dine erfaringsmæssigt begrænsede sprogkundskaber - ser
 sådan ud for dig.
 -- 
 -Jens B.
www.fotolog.dk  - Min personlige fotodagbog på nettet
 Nu med ligegyldige, formåls- og talentløse knipserier
            
             |  |  | 
          Morten Wartou (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Wartou
 | 
 Dato :  21-07-04 19:56
 | 
 |  | Niels Ebbesen wrote:
 > Morten Wartou wrote:
 >
 >> Det er ikke det Deaster benægter. Deaster siger blot, at der ikke er
 >> 12 måneders garanti på reparationer, hvilket der altså heller ikke
 >> er. Reglerne er som jeg skrev i tidligere indlæg. Så simpelt er det.
 >> Prøv med: "Ja, okay, det har I nok undersøgt før I skriver det, jeg
 >> erkender jeg nok har taget fejl."
 >
 >
 > Selvfølgelig er der lovgivning på området, Forbrugerklagenævnets
 > magt er jo ikke større end, at de kan slæbe de forretningsdrivende
 > som ikke efterkommer deres pålæg i retten.
 >
 > Og der er da ikke nogen forretningsdrivende som vil acceptere, at
 > Forbrugerklagenævnet pålægger dem, at de skal genreparere en
 > garantirepatation efter at varens normale garanti er udløbet, hvis
 > der ikke er risiko for, at de vil få en dom i Sø & Handlesretten.
 >
 > Men det er da rigtigt, at de fleste forretningsdrivende vil sige, at
 > der ikke er garanti på en reparation, men det er ikke korrekt, en
 > reparation er en ydelse/vare man får leveret, og her vil købelovens
 > normale garanti bestemmelser gælde, og en garantirepatation er blot
 > en ydelse/vare som man får leveret uden beregning.
 
 Hvem er det du svarer til? Jeg kan ikke se hvilken relevans det har i
 forhold til det jeg skrev til dig. Prøv at læse mit tidligere indlæg der
 forklarer reglerne. Der er såmænd ikke rigtigt noget at diskutere.
 
 
 Med venlig hilsen,
 
 Morten Wartou
 
 
 
 
 |  |  | 
        Deaster (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Deaster
 | 
 Dato :  21-07-04 19:01
 | 
 |  | Niels Ebbesen wrote:
 
 >
 > Deaster wrote:
 >
 > > Lad nu være med det sludder, der er ingen som helst belæg nogen som
 > > helst steder for at der pludselig skulle være 12 måneders garanti
 > > på reperationer.
 >
 >
 > Prøv at læse Forbrugerklanævnets årsrapporter, så kan du ved selvsyn
 > konstatere, at der hvert år er flere sager med garantireparationer,
 > hvor fejlen er dårligt afhjulpet, og hvor forhandleren bliver pålagt
 > og/eller dømt til at genreparere varen uden omkostninger for køber,
 > efter at den egenlige garanti er udløbet.
 
 Ja, det er alt sammen meget fint, men hvad i alverden har det med din
 påstand om at der skal være 12 måneders garanti på en reperation ?
 
 
 
 --
 Mvh
 Deaster
 "War is God's way of teaching
 Americans geography"
 Dingo
 Dingo
 Dingo
 
 
 |  |  | 
         Niels Ebbesen (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Ebbesen
 | 
 Dato :  21-07-04 19:15
 | 
 |  | 
 Deaster wrote:
 > Ja, det er alt sammen meget fint, men hvad i alverden har det med din
 > påstand om at der skal være 12 måneders garanti på en reperation ?
 En reparation er en ydelse/vare man får leveret, og her vil 
 købelovens normale garanti bestemmelser gælde, og en 
 garantirepatation er blot en ydelse/vare som man får leveret uden 
 beregning.
 -- 
               Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
   http://www.niels-ebbesen.net  - grafiker, fotograf & webdesigner
    http://www.photo-gallery.dk  - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo  - Links til alverdens søgemaskiner
            
             |  |  | 
          Deaster (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Deaster
 | 
 Dato :  21-07-04 19:27
 | 
 |  | Niels Ebbesen wrote:
 
 >
 > Deaster wrote:
 >
 > > Ja, det er alt sammen meget fint, men hvad i alverden har det med
 > > din påstand om at der skal være 12 måneders garanti på en
 > > reperation ?
 >
 >
 > En reparation er en ydelse/vare man får leveret, og her vil
 > købelovens normale garanti bestemmelser gælde, og en
 > garantirepatation er blot en ydelse/vare som man får leveret uden
 > beregning.
 
 Så kan du jo snildt henvise til hvor det står i købeloven at man har 12
 måneders garanti på reperation ?
 
 
 
 --
 Mvh
 Deaster
 "War is God's way of teaching
 Americans geography"
 Dingo
 Dingo
 Dingo
 
 
 |  |  | 
           Hans-Jørgen Sindholt (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans-Jørgen Sindholt
 | 
 Dato :  21-07-04 19:36
 | 
 |  | 
 "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
 news:40feb58b$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Niels Ebbesen wrote:
 >
 > >
 > > Deaster wrote:
 > >
 > > En reparation er en ydelse/vare man får leveret, og her
 vil
 > > købelovens normale garanti bestemmelser gælde, og en
 > > garantirepatation er blot en ydelse/vare som man får
 leveret uden
 > > beregning.
 >
 > Så kan du jo snildt henvise til hvor det står i købeloven
 at man har 12
 > måneders garanti på reperation ?
 >
 >
 > --
 > Mvh
 > Deaster
 
 Dette er ikke et citat fra lov om køb og salg af varer eller
 ydelser, men et citat fra
 Forbrugerstyrelsen:
 
 Reklamationer og garanti
 Forbrugervejledning
 Du har to års reklamationsfrist og fem års garanti på
 reparationer.
 Hvis en vare går i stykker, kan du klage til forhandleren i
 op til to år,
 efter varen er købt. Du skal klage senest to måneder efter,
 at du har opdaget fejlen.
 Som udgangspunkt kan du selv vælge, om du vil have varen
 repareret
 eller have den byttet til en ny.
 Hvis du får varen byttet, har du også to års
 reklamationsfrist på den nye vare.
 Hvis du får varen repareret, skal du være opmærksom på, at
 der er
 fem års garanti på reparationen.
 Det betyder, at hvis den samme fejl opstår igen inden for
 fem år,
 skal forhandleren udbedre den kvit og frit.
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 Hans-Jørgen
 
 
 
 
 |  |  | 
            Deaster (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Deaster
 | 
 Dato :  21-07-04 19:50
 | 
 |  | Hans-Jørgen Sindholt wrote:
 
 >
 > "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
 > news:40feb58b$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > > Niels Ebbesen wrote:
 > >
 > > >
 > > > Deaster wrote:
 > > >
 > > > En reparation er en ydelse/vare man får leveret, og her
 > vil
 > > > købelovens normale garanti bestemmelser gælde, og en
 > > > garantirepatation er blot en ydelse/vare som man får
 > leveret uden
 > > > beregning.
 > >
 > > Så kan du jo snildt henvise til hvor det står i købeloven
 > at man har 12
 > > måneders garanti på reperation ?
 > >
 > >
 > > --
 > > Mvh
 > > Deaster
 >
 > Dette er ikke et citat fra lov om køb og salg af varer eller
 > ydelser, men et citat fra
 > Forbrugerstyrelsen:
 >
 > Reklamationer og garanti
 > Forbrugervejledning
 > Du har to års reklamationsfrist og fem års garanti på
 > reparationer.
 
 Hmm, gad vide hvor de får 5 års garanti fra, den er svjv. ikke nævnt
 hverken i købeloven eller forældelsesreglerne.
 
 > Hvis en vare går i stykker, kan du klage til forhandleren i
 > op til to år,
 > efter varen er købt. Du skal klage senest to måneder efter,
 > at du har opdaget fejlen.
 
 Det ved jeg nu godt nok ikke hvor de får fra, det hedder "indenfor
 rimelig tid"
 
 > Som udgangspunkt kan du selv vælge, om du vil have varen
 > repareret
 > eller have den byttet til en ny.
 > Hvis du får varen byttet, har du også to års
 > reklamationsfrist på den nye vare.
 > Hvis du får varen repareret, skal du være opmærksom på, at
 > der er
 > fem års garanti på reparationen.
 > Det betyder, at hvis den samme fejl opstår igen inden for
 > fem år,
 > skal forhandleren udbedre den kvit og frit.
 
 
 Præcis.
 
 --
 Mvh
 Deaster
 "War is God's way of teaching
 Americans geography"
 Dingo
 Dingo
 Dingo
 
 
 |  |  | 
            Niels Ebbesen (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Ebbesen
 | 
 Dato :  21-07-04 19:51
 | 
 |  | 
 Hans-Jørgen Sindholt wrote:
 > Reklamationer og garanti
 > Forbrugervejledning
 > Du har to års reklamationsfrist og fem års garanti på
 > reparationer.
 Tak Hans-Jørgen dine oplysninger lukker vist denne diskution, jeg 
 kan iøvrigt se, at jeg henviser til noget gammelt lovgivning, den 
 nye købelov stiller vist forbrugerne en tand bedre end det jeg har 
 oplyst.
 -- 
               Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
   http://www.niels-ebbesen.net  - grafiker, fotograf & webdesigner
    http://www.photo-gallery.dk  - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo  - Links til alverdens søgemaskiner
            
             |  |  | 
             Deaster (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Deaster
 | 
 Dato :  21-07-04 19:56
 | 
 |  | Niels Ebbesen wrote:
 
 >
 > Hans-Jørgen Sindholt wrote:
 >
 >
 > > Reklamationer og garanti
 > > Forbrugervejledning
 > > Du har to års reklamationsfrist og fem års garanti på
 > > reparationer.
 >
 >
 > Tak Hans-Jørgen dine oplysninger lukker vist denne diskution, jeg kan
 > iøvrigt se, at jeg henviser til noget gammelt lovgivning, den nye
 > købelov stiller vist forbrugerne en tand bedre end det jeg har oplyst.
 
 Lol.
 
 --
 Mvh
 Deaster
 "War is God's way of teaching
 Americans geography"
 Dingo
 Dingo
 Dingo
 
 
 |  |  | 
             Hans-Jørgen Sindholt (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans-Jørgen Sindholt
 | 
 Dato :  21-07-04 19:57
 | 
 |  | 
 "Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en
 meddelelse news:40FEBB1B.6050408@niels-ebbesen.net...
 >
 > Tak Hans-Jørgen dine oplysninger lukker vist denne
 diskution, jeg
 > kan iøvrigt se, at jeg henviser til noget gammelt
 lovgivning, den
 > nye købelov stiller vist forbrugerne en tand bedre end det
 jeg har
 > oplyst.
 >
 
 Jeg kan i øvrigt henvise til DR's hjemmeside under afsnittet
 om forbrugeroplysning.
 Her kan man læse om de begreber, som flyder lidt.
 Men også forbrugerstyrelsens hjemmeside kan man blive klog
 af at gæste.
 Her står loven med kommentarer.
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 Hans-Jørgen
 
 
 
 
 |  |  | 
              HKJ (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : HKJ
 | 
 Dato :  21-07-04 20:08
 | 
 |  | 
 "Hans-Jørgen Sindholt" <sindholt@FJERNESparadis.dk> wrote in message
 news:40febc6b$0$253$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Jeg kan i øvrigt henvise til DR's hjemmeside under afsnittet
 > om forbrugeroplysning.
 > Her kan man læse om de begreber, som flyder lidt.
 Og denne tråd gør det ikke bedre.
 Ifølge loven har du:
 2 års reklamationsret, heraf er de første 6 måneder med omvendt bevisbyrde
 (og ligner derfor meget de normale garantier).
 Hvis noget går istykker indenfor reklamations perioden, skal du klage
 hurtigt over det (Og loven definer at 2 måneder altid er hurtigt nok).
 Ved reklamations reparation vil nogle frister blive forlænget:
 Ved ombytning: Der gælder påny 2 år
 Ved reparation: Der gælder 5 år forældelse på reparationen (Resten af
 apperatet får ikke forlænget reklamations perioden).
 ----------
 Garanti er noget helt andet, det gives af forretningen, og her er de mere
 frit stillet med hensyn til betingelser, men ovenstående reklamationsret vil
 ALTID gælde, ligegyldigt hvad garantien siger.
 Der er dog en lovbestemmelse der siger at garanti SKAL stille forbrugeren
 væsentlig bedre end reklamationsretten. Desforuden har forbrugerombudsmanden
 nogle retningslinier for garanti:
http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/retning slinier/garanti/
 Husk at retningslinier ikke har samme virkning som love.
            
             |  |  | 
             Morten Wartou (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Wartou
 | 
 Dato :  21-07-04 20:12
 | 
 |  | Niels Ebbesen wrote:
 > Hans-Jørgen Sindholt wrote:
 >> Reklamationer og garanti
 >> Forbrugervejledning
 >> Du har to års reklamationsfrist og fem års garanti på
 >> reparationer.
 > Tak Hans-Jørgen dine oplysninger lukker vist denne diskution, jeg
 > kan iøvrigt se, at jeg henviser til noget gammelt lovgivning, den
 > nye købelov stiller vist forbrugerne en tand bedre end det jeg har
 > oplyst.
 
 Ja, man kan jo tage fejl. Du har nok tænkt på noget fra før Forældelsesloven
 blev indført - det var i 1908...
 
 Og der er stadig tale om reklamationsret, ikke garanti.
 
 
 Med venlig hilsen,
 
 Morten Wartou
 
 
 
 
 |  |  | 
           Hans-Jørgen Sindholt (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Hans-Jørgen Sindholt
 | 
 Dato :  21-07-04 19:38
 | 
 |  | 
 "Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse
 news:40feb58b$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Niels Ebbesen wrote:
 >
 > >
 > > Deaster wrote:
 
 > Så kan du jo snildt henvise til hvor det står i købeloven
 at man har 12
 > måneders garanti på reperation ?
 >
 
 Videre står:
 
 Garanti og reklamationsret
 Forbrugervejledning
 Ordene "garanti" og "reklamationsret" bruges ofte i flæng -
 og i den nye købelov optræder også en såkaldt
 "formodningsregel", der ligner garantien til forveksling.
 Her er i korthed hvad begreberne dækker:
 Reklamationsret: I op til 2 år kan forbrugeren ifølge
 købeloven klage til forhandleren, hvis varen går i stykker.
 I den gamle købelov havde forbrugerne kun 1 års
 reklamationsret. Hvis varen havde en fejl, da den blev
 solgt, har man ret til at få byttet varen til en ny eller få
 fejlen repareret.
 Garanti er en service, som ligger ud over købeloven. Som
 oftest er det et løfte, hvor den, der giver garantien, står
 inde for, at varen holder så og så længe. Hvis en butik
 giver et års garanti betyder det, at butikken skal bevise at
 en fejl ikke skyldes en mangel ved varen for at slippe for
 at reparere/ombytte den.
 Formodningsregel: I den nye købelov er der indført en
 såkaldt "formodningsregel". Den betyder, at hvis forbrugeren
 opdager en mangel ved en vare inden for de første seks
 måneder efter købet, formodes det, at manglen også var til
 stede ved købet. Det skulle gøre det nemmere at få ombyttet
 varen, hvis fejl og mangler opdages inden for det første
 halve år. Hvorvidt ombytning kan ske afhænger dog af, hvor
 dyr varen har været, hvor stor fejlen er, og hvor hurtigt
 den kan repareres.
 
 
 --
 Med venlig hilsen
 Hans-Jørgen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Morten Wartou (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Morten Wartou
 | 
 Dato :  21-07-04 13:11
 | 
 |  | Niels Ebbesen wrote:
 > Og købeloven siger, at der er 12 måneders garanti på den/de fejl,
 > som er blevet rettet i garantireparationen, så sørg for gemme
 > papirerne med din fejlbeskrivelse, og vær opmærksom på, at du også
 > har krav på at få et bilag fra værkstedet, med hvilke fejl som er
 > blevet udbedret.
 
 Sludder. Såfremt der er foretaget reparation af dele, er det ikke købeloven,
 men dansk rets alm. forældelsesregel der gælder. Dermed er der 5 års
 reklamationsret. Såfremt der er tale om en udskiftning, er der 2 års
 reklamationsret fra den dato hvor varen er blevet udleveret efter rep. i
 henhold til købeloven. I ingen af tilfældene er der garanti.
 
 
 Med venlig hilsen,
 
 Morten Wartou
 
 
 
 
 |  |  | 
   Jens Bruun (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jens Bruun
 | 
 Dato :  21-07-04 19:41
 | 
 |  | 
 
            "Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse
 news:40fe5d26$0$66471$14726298@news.sunsite.dk...
 > Såfremt der er tale om en udskiftning, er der 2 års
 > reklamationsret fra den dato hvor varen er blevet udleveret efter rep. i
 > henhold til købeloven.
 Gælder vist også for udskiftede _enkeltdele_, dvs. et kamera, der indleveres
 til reparation efter ét år, og som får udskiftet en bestemt "dims", har
 efterfølgende ér års resterende reklamationsret på selve kameraet, men to
 års reklamationsret på den udskiftede "dims".
 -- 
 -Jens B.
www.fotolog.dk  - Min personlige fotodagbog på nettet
 Nu med ligegyldige, formåls- og talentløse knipserier
            
             |  |  | 
  -Thomas H.- (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : -Thomas H.-
 | 
 Dato :  21-07-04 13:26
 | 
 |  | "8700" <saftkongen@hotmail.REMOVE.com> skrev i en meddelelse
 news:40fe56d9$0$179$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
 > Hejsa
 >
 > Er jeg den eneste der syntes at det er grotesk at der nu er gået 1 måned
 og
 > 3 uger siden at jeg sendte mit helt nye cam til rep(det virkede i 2-3
 uger)
 > hos Canon gennem min forhandler Power Photo ??
 >
 > Kan jeg forlange et erstatnings cam ??
 >
 > Kan jeg forlange nyt garantibevis for alt den tid jeg ikke har haft det
 ???
 >
 > Takker mange gange for alle indslag....
 
 Det skal du ikke være ked af.. Jeg har også måtte vente over 1 månede på at
 få af vide at det var håndteringsfejl af kameraet.
 
 Jeg snakkede også med forbrugerklagenævnet, men med de forskellige personer
 jeg snakkede med der inde, der fik jeg lige så mange forskellige
 fremgangsmåder af vide.
 
 Hvis jeg var dig, så ville jeg skrive et brev, og sende det anbefalet til
 der hvor du har afleveret kameraet til rep., med et krav om at du skal have
 dit kamera tilbage inden 1 uge. Hvis de ikke overholder dette krav, så kan
 du oprette en klage hos forbrugerklagenævnet, og der vil du stå ret godt
 hvis det endte med en retssag.
 
 Det var en af de fremgangsmåder jeg fik af vide da jeg snakkede med dem..
 Jeg var så, så heldig at få mit kamera tilbage inden jeg fik brevet skrevet.
 
 MVH
 Thomas H.
 
 
 
 
 |  |  | 
  8700 (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : 8700
 | 
 Dato :  21-07-04 13:48
 | 
 |  | Takker mange gange for alle svar.
 
 Jeg har idag sendt en mail til forhandleren og forklaret dem et par love og
 regler fra forbruger styrelsen. Hvis ikke jeg får svar inden en uge vil jeg
 sende det til dem anbefalet og måske derefter gå videre med sagen....
 
 Alt efter hvordan de takler sagen skal jeg nok vende tilbage med et udfald.
 
 Mvh
 Brian
 
 
 
 
 |  |  | 
  OCB (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : OCB
 | 
 Dato :  21-07-04 13:44
 | 
 |  | 
 "8700" <saftkongen@hotmail.REMOVE.com> skrev i en meddelelse
 news:40fe56d9$0$179$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
 > Hejsa
 >
 > Er jeg den eneste der syntes at det er grotesk at der nu er gået 1 måned
 og
 > 3 uger siden at jeg sendte mit helt nye cam til rep(det virkede i 2-3
 uger)
 > hos Canon gennem min forhandler Power Photo ??
 >
 > Kan jeg forlange et erstatnings cam ??
 >
 > Kan jeg forlange nyt garantibevis for alt den tid jeg ikke har haft det
 ???
 >
 > Takker mange gange for alle indslag....
 >
 
 Det ses desværre tit. En af de erfaringer jeg har gjort mig da jeg arbejdede
 i computerbranchen var, at det tit er ren og skær dovenskab at reparationer
 ikke gøres færdig. Dette er dog ikke altid tilfældet, det kan også skyldes
 travlhed, hvilket dog ikke er nogen undskyldning... Gør som nævnt her i
 tråden og gå dem på "klingen".
 
 Mvh Ole C. Boesen
 
 
 
 
 |  |  | 
  emj (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : emj
 | 
 Dato :  21-07-04 13:47
 | 
 |  | On Wed, 21 Jul 2004 13:42:21 +0200, "8700"
 <saftkongen@hotmail.REMOVE.com> wrote:
 
 >Kan jeg forlange et erstatnings cam ??
 Ja, når der er reklameret for "fejl og mangler" indenfor (rimelig tid)
 hvilket vil sige 6 mdr. fra køb, så er det IKKE dig, der skal bevise,
 at du har købt en fejbehæftet vare og kan du kræve handlen ophævet og
 pengene retur eller et andet kamera.
 Det er dig underornet, hvad canon mener om sagen. Det er udelukkende
 en sag mellem dig og PowerPhoto.
 Hvordan PowePhoto så ordner det med canon er dig uvedkommende.
 
 Hilsen emj
 
 
 |  |  | 
  Niels Ebbesen (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Ebbesen
 | 
 Dato :  21-07-04 14:06
 | 
 |  | 
 
            emj wrote:
 > Det er dig underornet, hvad canon mener om sagen. Det er udelukkende
 > en sag mellem dig og PowerPhoto.
 > Hvordan PowePhoto så ordner det med canon er dig uvedkommende.
 Det er i og for sig korrekt, men det og lidt noget sludder, for 
 Canon bryder sig ikke om, at mindre seriøse fotohandlere skader 
 deres omdømme og varemærke, ved at de behandler Canon kunder dårligt.
 Men problemet er nok, at det er et parallelet importeret kamera, og 
 at forhandleren først skal sende det til den udenlanske grossist, 
 som han har købt det igennem, og grossisten i det land sender det så 
 vidre til Canon, og det kan der godt gå en ekstra måned med, især 
 hvis forhandleren og grossisten samler sammen, for der kan spares 
 forsendelsesomkostninger ved at sende 5-10 kameraer ad gangen.
 -- 
               Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
   http://www.niels-ebbesen.net  - grafiker, fotograf & webdesigner
    http://www.photo-gallery.dk  - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo  - Links til alverdens søgemaskiner
            
             |  |  | 
   emj (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : emj
 | 
 Dato :  21-07-04 15:20
 | 
 |  | On Wed, 21 Jul 2004 15:05:50 +0200, Niels Ebbesen
 <info@niels-ebbesen.net> wrote:
 
 >> Det er dig underornet, hvad canon mener om sagen. Det er udelukkende
 >> en sag mellem dig og PowerPhoto.
 >> Hvordan PowePhoto så ordner det med canon er dig uvedkommende.
 >
 >
 >Det er i og for sig korrekt, men det og lidt noget sludder, for
 >Canon bryder sig ikke om, at mindre seriøse fotohandlere skader
 >deres omdømme og varemærke, ved at de behandler Canon kunder dårligt.
 
 Det har bare ikke noget med juraen i købeloven at gøre.
 >
 >Men problemet er nok, at det er et parallelet importeret kamera, og
 >at forhandleren først skal sende det til den udenlanske grossist,
 >som han har købt det igennem, og grossisten i det land sender det så
 >vidre til Canon, og det kan der godt gå en ekstra måned med, især
 >hvis forhandleren og grossisten samler sammen, for der kan spares
 >forsendelsesomkostninger ved at sende 5-10 kameraer ad gangen.
 
 Ikke utænkeligt, men det kommer altsammen ikke kunden og kundens
 rettigheder i flg. købeloven ved.
 Hilsen emj
 
 
 
 |  |  | 
  Claus Peter Hastrup (21-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Peter Hastrup
 | 
 Dato :  21-07-04 20:01
 | 
 |  | 
 "8700" <saftkongen@hotmail.REMOVE.com> skrev i en meddelelse
 news:<40fe56d9$0$179$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>...
 > Hejsa
 >
 > Er jeg den eneste der syntes at det er grotesk at der nu er gået 1
 > måned og 3 uger siden at jeg sendte mit helt nye cam til rep(det
 > virkede i 2-3 uger) hos Canon gennem min forhandler Power Photo ??
 >
 > Kan jeg forlange et erstatnings cam ??
 >
 > Kan jeg forlange nyt garantibevis for alt den tid jeg ikke har haft
 > det ???
 >
 > Takker mange gange for alle indslag....
 >
 Hej,
 Her et lidt, du kan studere: (Canons egen garanti, hvis du har sådan en,
 kommer ud over dette)
 Købers rettigheder ved mangler: http://www.forbrug.dk/klage/3/1/ Følgende er også sakset fra www.forbrug.dk: ------------------------------------------------------------------
 Spørgsmål:
 Er en garanti og en reklamationsret det samme?
 Svar:
 Nej. en garanti en frivillig forpligtelse, som den erhvervsdrivende kan
 påtage sig , hvor køberen gives tillægsrettigheder i forhold til det, som en
 køber altid har efter lovgivningen - fx købeloven. En garanti kan aldrig
 begrænse en købers lovbestemte rettigheder og må ikke forveksles med en
 lovbestemt reklamationsret.
 En reklamationsret over mangler, der ved almindelige varekøb ifølge
 Købeloven er på 2 år, giver bl.a. forbrugeren ret til at få mangler ved
 varen afhjulpet eller få varen ombyttet, hvis der reklameres over manglen
 inden for fristen. En mangel er en fejl, der har været til stede på
 leveringstidspunktet - typisk fabrikations- og/eller materialefejl
 --------------------------------------------------------------------
 Jeg kan tilføje, at man deler reklamationstiden op således:
 - De første 6 måneder formoder man, at manglen var til stede ved køb af
 varen. (Heraf navnet "formodningsreglen.") I denne periode er det sælger,
 der skal bevise, at manglen *ikke* var til stede ved køb. (Hvilket er ret
 svært    - I den resterende tid er det kunden, der skal bevise, at manglen var til
 stede på købstidspunktet. (Hvilket også kan være ret svært...)
 Nu gik dit spørgsmål egentlig på, hvor lang tid, det må tage at reparere, og
 om der er garanti på.
 Også fra www.forbrug.dk  "Hvis sælger ikke afhjælper inden rimelig tid, eller
 hvis han afviser dit krav om gratis afhjælpning, kan du kræve pengene
 tilbage (hæve købet), ombytning, afslag i prisen, eller du kan lade fejlen
 afhjælpe for sælgers regning hos en anden. Du kan hæve handlen, selvom
 manglen ikke er væsentlig."
 Og hvad er så rimelig tid?
http://www.forbrug.dk/omforbrugerneshus/organisering/fo/2/net-tjek-for-forbrugere/fejl-og-mangler/varer/dine-rettigheder/rimelig-tid/ Endnu et citat: "Husk at købeloven beskriver købers rettigheder over for
 sælger. Det er altså sælgeren, du skal klage til, og det er som udgangspunkt
 kun sælger, der har nogle pligter over for dig.
 Du har normalt kun rettigheder over for producenten eller importøren, hvis
 denne har givet en garanti."
 Og måske det, der svarer mest på dit spørgsmål:
 -----------------------------------------------------
 "Hvis du allerede har reklameret over en fejl inden for 2 års fristen, kan
 du reklamere igen, hvis samme fejl senere skulle vise sig - også selvom 2
 års fristen nu er udløbet. Den situation kan fx opstå, hvis sælger har
 repareret varen, men reparationen ikke har været god nok, så fejlen viser
 sig igen nogen tid senere. Du kan også klage, hvis sælger har ombyttet
 varen, men den nye vare har samme mangel som den første.
 Hvis sælger derimod har ombyttet varen, løber der fra ombytningsdagen en ny
 2 års reklamationsfrist for nye fejl, som måtte vise sig inden 2 år efter
 ombytningen. "
 -------------------------------------------------
 Alt det her udspringer af købeloven - og det har altså intet med Canons egen
 garanti at gøre. Du kan evt. ringe til Canon/butikken og spørge, hvordan det
 forholder sig mht. nyt garantibevis.
 Mvh.
 Claus
            
             |  |  | 
  Asboe (22-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Asboe
 | 
 Dato :  22-07-04 12:54
 | 
 |  | 8700 skrev i meddelelsen:
 <40fe56d9$0$179$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>
 
 Så lige at kameraet leveres med engelsk manual hos Power Photo - dvs
 at kameraet er sansynligvis et paralelindkøb fra USA - og skal sendes
 oversea for reperation. Og det tager så sin tid!
 Køber man i stedet med dansk manual, så skal kameraet kun sendes
 til"sjælland" hvis uheldet er ude!
 
 --
 Hilsen Asboe
 
 
 |  |  | 
  ;o\)-max- (22-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ;o\)-max-
 | 
 Dato :  22-07-04 13:20
 | 
 |  | 
 "Asboe"
 >
 > Så lige at kameraet leveres med engelsk manual hos Power Photo - dvs
 > at kameraet er sansynligvis et paralelindkøb fra USA - og skal sendes
 > oversea for reperation. Og det tager så sin tid!
 > Køber man i stedet med dansk manual, så skal kameraet kun sendes
 > til"sjælland" hvis uheldet er ude!
 >
 > --
 > Hilsen Asboe
 Hvordan ved du det.. ?? Den der parallel import snak er dybt
 interessant. Du mener det kan betale sig for firmaer i EU at
 importere, varer produceret i Asien, fra uafhængige detail
 handlere i USA.. Tjae hvorfor ikke..
 Jeg har bare ikke modtaget noget der ikke havde EU garanti,
 selvom jeg ikke fik dansk manual, så hvordan er du kommet
 frem til det er "grå import"..??   -max-
            
             |  |  | 
   Jacob Ask (22-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Ask
 | 
 Dato :  22-07-04 13:26
 | 
 |  | 
 >
 > Hvordan ved du det.. ?? Den der parallel import snak er dybt
 > interessant. Du mener det kan betale sig for firmaer i EU at
 > importere, varer produceret i Asien, fra uafhængige detail
 > handlere i USA.. Tjae hvorfor ikke..
 > Jeg har bare ikke modtaget noget der ikke havde EU garanti,
 > selvom jeg ikke fik dansk manual, så hvordan er du kommet
 > frem til det er "grå import"..??   -max-
 >
 Dette trick med parallelimport er set før, bl.a. hos laptop.dk som sælger
 meget billige IBM-bærbare maskiner, men skal bare være opmærksom på, om der
 er 2 eller 3 års garanti på. Dem med kun 2 års garanti er indkøbt i USA, og
 har derefter fået dansk tastatur, så her er det laptop.dk der står for
 garantien, mens IBM danmark ikke vil have noget med dem at gøre, selvom der
 principielt er worldwide garanti.
 IBM dk har derimod ikke noget mod at yde denne worldwide garanti, hvis du
 kan bevise at du selv har hentet maskinen hjem, f.eks i form af en
 US-kvitering.
 Mvh
 Jacob Ask
            
             |  |  | 
    ;o\)-max- (22-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ;o\)-max-
 | 
 Dato :  22-07-04 13:47
 | 
 |  | 
 
            "Jacob Ask"
 >
 > >
 > > Hvordan ved du det.. ?? Den der parallel import snak er dybt
 > > interessant. Du mener det kan betale sig for firmaer i EU at
 > > importere, varer produceret i Asien, fra uafhængige detail
 > > handlere i USA.. Tjae hvorfor ikke..
 > > Jeg har bare ikke modtaget noget der ikke havde EU garanti,
 > > selvom jeg ikke fik dansk manual, så hvordan er du kommet
 > > frem til det er "grå import"..??   -max-
 > >
 >
 > Dette trick med parallelimport er set før, bl.a. hos laptop.dk som sælger
 > meget billige IBM-bærbare maskiner, men skal bare være opmærksom på, om der
 > er 2 eller 3 års garanti på. Dem med kun 2 års garanti er indkøbt i USA, og
 > har derefter fået dansk tastatur, så her er det laptop.dk der står for
 > garantien, mens IBM danmark ikke vil have noget med dem at gøre, selvom der
 > principielt er worldwide garanti.
 >
 > IBM dk har derimod ikke noget mod at yde denne worldwide garanti, hvis du
 > kan bevise at du selv har hentet maskinen hjem, f.eks i form af en
 > US-kvitering.
 >
 > Mvh
 > Jacob Ask
 Når du nu skal komme med et eksempel, ville det måske være relevant
 med et der handlede om lad mig se - feks.foto udstyr..
 Men ellers en interessant oplysning, det skal jeg da spørge laptop om
 hvis jeg en dag skulle finde på at handle der..   -max-
            
             |  |  | 
     Niels Ebbesen (22-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Ebbesen
 | 
 Dato :  22-07-04 15:26
 | 
 |  | 
  -max- wrote:
 > Når du nu skal komme med et eksempel, ville det måske være relevant
 > med et der handlede om lad mig se - feks.foto udstyr..
 Tidligere i denne tråd nævnte jeg også, at den lange reparationstid 
 godt kan skyldes, at det pågældne digicam er parallelt importeret.
 Der er flere danske fotoforretninger, som har parallel import af 
 digicams, jeg kan dog ikke sige hvor fidusen ligger.
 Men jeg ved, at www.digital4u.dk  sælger parallelt importerede 
 digicams, og deres priser er næsten nede på samme niveau som hos de 
 tyske on-line butikker, så noget må der kunne spares.
 -- 
               Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
   http://www.niels-ebbesen.net  - grafiker, fotograf & webdesigner
    http://www.photo-gallery.dk  - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo  - Links til alverdens søgemaskiner
            
             |  |  | 
      ;o\)-max- (22-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ;o\)-max-
 | 
 Dato :  22-07-04 15:40
 | 
 |  | 
 
            "Niels Ebbesen"
 >
 >   -max- wrote:
 >
 > > Når du nu skal komme med et eksempel, ville det måske være relevant
 > > med et der handlede om lad mig se - feks.foto udstyr..
 >
 >
 > Tidligere i denne tråd nævnte jeg også, at den lange reparationstid
 > godt kan skyldes, at det pågældne digicam er parallelt importeret.
 >
 > Der er flere danske fotoforretninger, som har parallel import af
 > digicams, jeg kan dog ikke sige hvor fidusen ligger.
 >
 > Men jeg ved, at www.digital4u.dk  sælger parallelt importerede
 > digicams, og deres priser er næsten nede på samme niveau som hos de
 > tyske on-line butikker, så noget må der kunne spares.
 >
 > -- 
 >               Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
 Jamen du kender mig, Niels - løse rygter og personlige formodninger,
 vil jeg gerne have underbygget med facts...!
 Hvis D4U har fundet en fidus, er det fint, men de skal sku fanme (iihh
 jeg blir så gal..:)) - oplyse det ved handlen..
 Og bare så vi er helt enige, parallel import er varer der ikke er underlagt
 EU garantien..   -max-
            
             |  |  | 
       Niels Ebbesen (22-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Ebbesen
 | 
 Dato :  22-07-04 17:59
 | 
 |  | 
  -max- wrote:
 > Jamen du kender mig, Niels - løse rygter og personlige formodninger,
 > vil jeg gerne have underbygget med facts...!
 Prøv at sammenligne priserne hos www.digital4u.dk,  med priserne hos 
 din lokale fotohandler, deres priser ligger typisk mellem 10 og 20% 
 under priserne hos de fotohandlere, som køber deres digicams fra de 
 danske importører
 > Hvis D4U har fundet en fidus, er det fint, men de skal sku fanme (iihh
 > jeg blir så gal..:)) - oplyse det ved handlen..
 > Og bare så vi er helt enige, parallel import er varer der ikke er underlagt
 > EU garantien..
 Jeg har ikke handlet med www.digital4u.dk,  så jeg ved om de 
 informerer deres kunder om evt. begrænsninger i fabriksgarantien.
 OBS: www.digital4u.dk  er ikke det samme som www.digital4u.de  - der 
 omtales negativt i en anden tråd.
 -- 
               Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
   http://www.niels-ebbesen.net  - grafiker, fotograf & webdesigner
    http://www.photo-gallery.dk  - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo  - Links til alverdens søgemaskiner
            
             |  |  | 
        Peter Rongsted (22-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Rongsted
 | 
 Dato :  22-07-04 22:23
 | 
 |  | 
 
            Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:
 >Jeg har ikke handlet med www.digital4u.dk,  så jeg ved om de 
 >informerer deres kunder om evt. begrænsninger i fabriksgarantien.
 >
 >OBS: www.digital4u.dk  er ikke det samme som www.digital4u.de  - der 
 >omtales negativt i en anden tråd.
 Det er samme ejerkreds. De har også Computerbutikken og en kiosk.
 Jeg har haft et D70 til reparation i over 2 måneder! Det stammer fra
 asien ifølge Nikon, så jeg kan kun downloade programmer/fimware fra
 Nikons asiatiske hjemmeside - Så jeg bor lidt i Australien til tider    Hvorfor Nikon lægger begrænsning på at kunne hente firmware ved jeg
 ikke. Man kan jo ikke bruge den til meget, hvis man ikke har et Nikon
 kamera. På Canons side har jeg uden problemer hentet firmware til et
 300D for en af mine venner.
 Peter
            
             |  |  | 
         Peter Rongsted (06-08-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Rongsted
 | 
 Dato :  06-08-04 00:49
 | 
 |  | 
 
            Peter Rongsted <nulldev@rongsted.dk> wrote:
 >Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:
 >
 >>Jeg har ikke handlet med www.digital4u.dk,  så jeg ved om de 
 >>informerer deres kunder om evt. begrænsninger i fabriksgarantien.
 >>
 >>OBS: www.digital4u.dk  er ikke det samme som www.digital4u.de  - der 
 >>omtales negativt i en anden tråd.
 >
 >Det er samme ejerkreds. De har også Computerbutikken og en kiosk.
 >
 >Jeg har haft et D70 til reparation i over 2 måneder! Det stammer fra
 >asien ifølge Nikon, så jeg kan kun downloade programmer/fimware fra
 >Nikons asiatiske hjemmeside - Så jeg bor lidt i Australien til tider    Jeg har fået et andet kamera + 500 kr i kompensation, så jeg har ingen
 udeståender med Digital4u.
 Peter
            
             |  |  | 
   Asboe (22-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Asboe
 | 
 Dato :  22-07-04 18:18
 | 
 |  | 
  -max- skrev i meddelelsen:
 <ciOLc.26664$Vf.1445368@news000.worldonline.dk>
 >Hvordan ved du det.. ?? Den der parallel import snak er dybt
 >interessant. Du mener det kan betale sig for firmaer i EU at
 >importere, varer produceret i Asien, fra uafhængige detail
 >handlere i USA.. Tjae hvorfor ikke..
 Har det fra Canon i dk. Fandt et Canon kamera til min far som viste
 sig at kun at have engelsk manual (han kan ikke engelsk) Jeg ringede
 til Canon i danmark og de ville ikke kendes ved det - garanti eller
 noget som helst. Parallelimport kunne de ikke garantere noget på.
 Derefter ringede  jeg til butikken, for at høre om garanti og evt rep.
 Den lov pligtige garanti på 2 år stod de for og evt rep  sendte de til
 USA.
 Lidt mere research og vi fandt det samme kamera til en 20'er mere, med
 dansk manual og bedre service (hvis det skulle blive nødvendig)
 Som profeesionel fotograf har jeg fået rigtig god service gennem
 Canon.dk.
 --
 Hilsen Asboe
            
             |  |  | 
    ;o\)-max- (22-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ;o\)-max-
 | 
 Dato :  22-07-04 20:06
 | 
 |  | 
 
            "Asboe"
 >   -max- skrev i meddelelsen:
 >
 > >Hvordan ved du det.. ?? Den der parallel import snak er dybt
 > >interessant. Du mener det kan betale sig for firmaer i EU at
 > >importere, varer produceret i Asien, fra uafhængige detail
 > >handlere i USA.. Tjae hvorfor ikke..
 >
 > Har det fra Canon i dk. Fandt et Canon kamera til min far som viste
 > sig at kun at have engelsk manual (han kan ikke engelsk) Jeg ringede
 > til Canon i danmark og de ville ikke kendes ved det - garanti eller
 > noget som helst. Parallelimport kunne de ikke garantere noget på.
 > Derefter ringede  jeg til butikken, for at høre om garanti og evt rep.
 > Den lov pligtige garanti på 2 år stod de for og evt rep  sendte de til
 > USA.
 > Lidt mere research og vi fandt det samme kamera til en 20'er mere, med
 > dansk manual og bedre service (hvis det skulle blive nødvendig)
 > Som profeesionel fotograf har jeg fået rigtig god service gennem
 > Canon.dk.
 >
 > --
 > Hilsen Asboe
 Du købte hos Power Photo, eller..??  -max-
            
             |  |  | 
     Asboe (22-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Asboe
 | 
 Dato :  22-07-04 20:15
 | 
 |  | 
  -max- skrev i meddelelsen:
 <reULc.26729$Vf.1451735@news000.worldonline.dk>
 >Du købte hos Power Photo, eller..??  -max-
 Nej det var ikke dem - men jeg husker ikke lige hvem det var.
 --
 Hilsen Asboe
            
             |  |  | 
      ;o\)-max- (22-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ;o\)-max-
 | 
 Dato :  22-07-04 20:52
 | 
 |  | 
 
            "Asboe"
 >   -max-
 >
 > >Du købte hos Power Photo, eller..??  -max-
 >
 > Nej det var ikke dem - men jeg husker ikke lige hvem det var.
 >
 > --
 > Hilsen Asboe
 Det var i Danmark..?? Ja jeg spørger fordi alle mine indkøb
 de sidste 2 år over nettet i Tyskland har været officielt EU,
 no problem med garantien, selvom jeg ikke har haft danske
 manualer.. Så du må ha' været meget meget uheldig og det
 kunne være interessant at kende navnet på butikken, så man
 ikke selv kommer ud i sådan noget..   -max-
            
             |  |  | 
       Jacob Ask (23-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jacob Ask
 | 
 Dato :  23-07-04 10:00
 | 
 |  | 
 >
 > Det var i Danmark..?? Ja jeg spørger fordi alle mine indkøb
 > de sidste 2 år over nettet i Tyskland har været officielt EU,
 > no problem med garantien, selvom jeg ikke har haft danske
 > manualer.. Så du må ha' været meget meget uheldig og det
 > kunne være interessant at kende navnet på butikken, så man
 > ikke selv kommer ud i sådan noget..   -max-
 >
 Problemet med garanti på parallelindkøbte varer kommer ikke, hvis du selv
 har handlet, men kun ved videresalg af disse varer. De store wirksomheders
 "world-wide"-garanti får man som hovedregel selv noget ud af, hvis du kan
 påvise at du selv har købt varen i udlandet. Man får intet hvis det er købt
 af en dansk forhandler som har importeret, så er det forhandleren der skal
 yde garantien og ikke producenten.
 Jeg købte for nogle år siden et Canon objektiv i Asien, havde ingen
 problemer med at bruge garantien, da jeg havde den originale
 garantikvitering (fra Kualu Lumpur)!
 Jacob Ask
            
             |  |  | 
        ;o\)-max- (23-07-2004) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ;o\)-max-
 | 
 Dato :  23-07-04 10:10
 | 
 |  | 
 
            "Jacob Ask"
 >
 > >
 > > Det var i Danmark..?? Ja jeg spørger fordi alle mine indkøb
 > > de sidste 2 år over nettet i Tyskland har været officielt EU,
 > > no problem med garantien, selvom jeg ikke har haft danske
 > > manualer.. Så du må ha' været meget meget uheldig og det
 > > kunne være interessant at kende navnet på butikken, så man
 > > ikke selv kommer ud i sådan noget..   -max-
 > >
 >
 > Problemet med garanti på parallelindkøbte varer kommer ikke, hvis du selv
 > har handlet, men kun ved videresalg af disse varer. De store wirksomheders
 > "world-wide"-garanti får man som hovedregel selv noget ud af, hvis du kan
 > påvise at du selv har købt varen i udlandet. Man får intet hvis det er købt
 > af en dansk forhandler som har importeret, så er det forhandleren der skal
 > yde garantien og ikke producenten.
 >
 > Jeg købte for nogle år siden et Canon objektiv i Asien, havde ingen
 > problemer med at bruge garantien, da jeg havde den originale
 > garantikvitering (fra Kualu Lumpur)!
 >
 > Jacob Ask
 Træerne vokser altså ikke ind i himlen, Jakob..
 World wide garanti findes på objektiver (åbentbart)
 men ikke på digital kameraer, der er område opdelt
 dækning, Asien, Europa og Amerika..   -max-
            
             |  |  | 
 |  |