Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 300mm f/4 L
Fra : Hans Kruse

Dato : 20-07-04 22:53

Fik endelig min Canon 300mm f/4 L IS fra Technikdirekt. Ordren blev afgivet
den 28/5 (2004!) og ankom i dag. En lille prøve blev foretaget i Zoo i
eftermiddags og et par prøver er her.

http://www.pbase.com/image/31597737/original
http://www.pbase.com/image/31597740/original
http://www.pbase.com/image/31597820/original
http://www.pbase.com/image/31598038/original

Alle er taget med Canon 1.4x II TC og alle er taget med IS aktiveret.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Ole Helms

Dato : 20-07-04 23:23

On Tue, 20 Jul 2004 23:52:36 +0200, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> skrev:

>Fik endelig min Canon 300mm f/4 L IS fra Technikdirekt. Ordren blev afgivet
>den 28/5 (2004!) og ankom i dag. En lille prøve blev foretaget i Zoo i
>eftermiddags og et par prøver er her.

Til lykke, Hans!

>http://www.pbase.com/image/31597737/original
GAB! Nej, det er ikke en flabet kommentar. Det er et dejligt
billede.
Har din fokusering snydt dig lidt?
--
Venligst
Ole Helms

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-07-04 23:40

> GAB! Nej, det er ikke en flabet kommentar. Det er et dejligt
> billede.
> Har din fokusering snydt dig lidt?

Nej, det er skarpt på snuden og tungen af gavflaben som ligger i samme
plan som snuden den lille søskende, der bare nyder livet.

--Hans

Fra : Ole Helms

Dato : 21-07-04 00:37

On Wed, 21 Jul 2004 00:40:13 +0200, "Hans Kruse"

>Nej, det er skarpt på snuden og tungen af gavflaben som ligger i samme
>plan som snuden den lille søskende, der bare nyder livet.

Hvis du ser på bagkroppen, så er hårene i pelsen ikke skarpe. Ukrudtet
og træstykkerne, som er tættere på kameraet, er skarpe. Da
skarphedsdybden jo er mindre før fokuseringspunktet end efter, mener
jeg, at kameraet måske har fokuseret på enden af det øverste træstykke
og ikke på løveungens tunge.

Dét skal nu ikke rokke ved, at du begået en meget flot serie! Send os
endelig flere.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Nogen

Dato : 21-07-04 08:35

">
> [...]
> skarphedsdybden jo er mindre før fokuseringspunktet end efter, mener
> jeg, at kameraet måske har fokuseret på enden af det øverste træstykke

Ja det dejligt billede. Jeg ved ikke om det er muligt at flytte
dybdeskarphed, det kan jeg på det gamle analoge, på digi kamera. jeg ville
nok vælge at flytte dybdeskarphed lidt bagud så "bagdelen" på gavflab blev
skarp.

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-07-04 09:09

> [...]
> nok vælge at flytte dybdeskarphed lidt bagud så "bagdelen" på gavflab blev

Tak og jo man kan faktisk meget nemt flytte dybdeskarphedsplanet med dette
objektiv. Når man har trykket udløseren halvt ned og AF har fokuseret, kan
man dreje på ringen til manuel fokus (stor bred gummiring) og justere uden
at AF aktiveres igen nåt udløseren trykkes helt ned. Denne justering gælder
så kun for det enkelte billede. Nu var jeg ikke opmærksom på dette, da jeg
tog billedet. Det er faktisk også svært at se i søgeren, så sådan noget
opdager jeg typisk bagefter og nogle gange går det også stærkt, så der ikke
er tid til at checke og justere.
--Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-07-04 08:37

> [...]
> skarphedsdybden jo er mindre før fokuseringspunktet end efter, mener
> jeg, at kameraet måske har fokuseret på enden af det øverste træstykke

Det kan se ud til at du har ret i det. Egentlig synes jeg at skarphedsplanet
ligger meget godt, men det er meget smalt, da det er taget med f/5.6. Man
kan se værdien af IS, da det er taget på 1/200sek håndholdt. Det ville have
været heldigt uden IS.

> Dét skal nu ikke rokke ved, at du begået en meget flot serie! Send os
> endelig flere.

Mange tak.

--Hans

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 21-07-04 02:03

> [...]
> http://www.pbase.com/image/31598038/original
>
> Alle er taget med Canon 1.4x II TC og alle er taget med IS aktiveret.

Ja, hvem der bare havde sådan noget legetøj. Det ser rigtig godt ud det du
har fået lavet her, Hans. God timing og skarpheden er i top. Det ser da ud
til, at det har været ventetiden værd.

MVH
Thomas (der får sit D70 på fredag - JUBIIIII)

Fra : Lars Troels

Dato : 21-07-04 08:18

Tillykke med det. Flot serie! Har du taget dem alle håndholdt?

Lars T.
www.sitecenter.dk/larstroels

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-07-04 08:22

> Tillykke med det. Flot serie! Har du taget dem alle håndholdt?

Tak, ja, de var alle håndholdt.
Mvh, Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-07-04 08:31

> Ja, hvem der bare havde sådan noget legetøj. Det ser rigtig godt ud det du
> har fået lavet her, Hans. God timing og skarpheden er i top. Det ser da ud
> til, at det har været ventetiden værd.

Tak, det lever op til mine forventninger. Da længere objektiver i L-serien
er endog meget dyre, så jeg 300mm som et rimeligt (1250euro) bud, da jeg med
1.4x TC så har et skarpt 420mm objektiv, som med 1,6 crop faktor giver et
billedudsnit svarende til et 672mm objektiv svarende til et 35mm SLR hus. De
viste billeder er beskåret og typisk skåret ned til ca. 2500x1700-1800
pixels før resizing.
--Hans

Fra : Kenneth

Dato : 21-07-04 11:18

> [...]
De
> viste billeder er beskåret og typisk skåret ned til ca. 2500x1700-1800

Hej Hans

Jeg har læst om flere, der "stacker" konvertere. Et par eksempler:

http://www.airliners.net/open.file/561826/L/
http://www.airliners.net/open.file/510284/L/

Skarpheden er stadig i top, dog ryger autofocus, men det skulle være ret
"nemt" på dette objektiv.

--
Kenneth
www.ziax.dk/?771

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-07-04 12:19

> [...]
> http://www.airliners.net/open.file/510284/L/
>
> Skarpheden er stadig i top, dog ryger autofocus, men det skulle være ret

Hej Kenneth,
Her er en anden
http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/400v400.shtml, hvor man kan
se at der ryger noget af skarpheden. Enda en sammenligning, hvor 70-200mm
f/2.8 klart er bedre end 100-400mm uden TC, men hvor 70-200mm med 2x TC
bliver mindre skarp end 100-400mm. Så der er "no free lunch".

AF "problemet" er også årsagen til at jeg valgte 300mm f/4 isf. 400mm f/5.6
(som iøvrigt ikke var til at skaffe billigt i Europa og heller ikke har IS),
da 1.4x TC giver 420mm f/5.6 isf. 400mm ogs jeg så har både en 300mm og en
420mm at vælge imellem. Så valget var klart for 300mm. Hvis jeg finder ud af
at jeg virkelig SKAL have et længere objektiv med høj kvalitet, så er det
formentlig Canon's 500mm f/4 L IS. Men den koster 6161euro, så det er ikke
en umiddelbar investering. I mellemtiden må det være TC stakket.

--Hans

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-07-04 08:52

Hans Kruse skrev:

> http://www.pbase.com/image/31597737/original
> http://www.pbase.com/image/31597740/original
> http://www.pbase.com/image/31597820/original
> http://www.pbase.com/image/31598038/original

øøjjjj - hvor er de dejlige - "Vølen" (vores Maine Coon hankat) og jeg
har siddet og nydt dem sammen

Tillykke med den nye - den er faldet i de rigtige hænder kan jeg se

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-07-04 09:15

> øøjjjj - hvor er de dejlige - "Vølen" (vores Maine Coon hankat) og jeg
> har siddet og nydt dem sammen
>
> Tillykke med den nye - den er faldet i de rigtige hænder kan jeg se

Mange tak, der er mange muligheder i Zoo, som jeg videre vil udforske med
den nye. Ellers bliver det til nye ture i Sverige, f.eks. til Hornborga for
at se på traner med det nye objektiv, som skulle give mig mulighed for at
komme noget tættere på end med 70-200mm objektivet jeg benyttede sidst
http://www.pbase.com/hkruse/hornborga.
--Hans

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-07-04 10:53

"Hans Kruse"
> [...]
> http://www.pbase.com/image/31598038/original
>
> Alle er taget med Canon 1.4x II TC og alle er taget med IS aktiveret.

De står smukt og med extender, ret cool.. !!
Jeg havde bestilt samme sæt fra samme sted, og fik lovning
på levering i Juli, men jeg sprang fra da kamera huset først
kunne leveres i aug eller sept.. Men jeg kan da se det er en
super kombination.. Så blir det lidt sjovere ovre i Sverige på
din næste Trane udflugt, hva.. Tillykke med det..! -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-07-04 11:13

> [...]
> super kombination.. Så blir det lidt sjovere ovre i Sverige på
> din næste Trane udflugt, hva.. Tillykke med det..! -max-

Tak Max, man skal have ret god tålmodighed nogle gange med Technikdirekt. Én
ting, some er lidt irriterende er at de har et dårligt system til dels at
sige hvornår de kan levere og tracking af forsendelsen. Fra det øjeblik,
hvor pakken forlader TD til det kommer til din dør, kan ingen forudsige
hvornår den vil ankomme. Ellers er det bare dejligt med de gode priser og
man glemmer det hurtigt når man har fået et god vare.

Jeg ser frem til at afprøve den noget mere. Jeg tager nu til Sverige i mit
hus i resten af min ferie, så lidt fugle kommer der måske i søgeren. Da f/4
og 1.4x II TC giver f/5.6, som er grænsen for AF på 10D, så tænker jeg dog
alligevel på at få længere rækkevidde med en 2x II TC og må så leve med
manuel fokus. Detaljerede billeder af tranerne kunne godt klares med manuel
fokus og evt. stakket med 1.4x også så jeg har brændvidderne 300mm, 420mm,
600mm og 840mm og altsammen ganget med 1.6, så det bliver 480, 672, 960 og
1344. Det skulle række meget godt, men kvaliteten vil nok lide under
stakning af både 1,4x og 2x TC. Det er klart den billigste måde at udvide
rækkevidden uden at betale en bondegård. Klart at den rækkevidde du har vist
i 500mm og 800mm Sigma objektiverne ser fristende ud.

--Hans

Fra : ;o\)-max-

Dato : 21-07-04 11:41

"Hans Kruse"
> [...]
> hvornår den vil ankomme. Ellers er det bare dejligt med de gode priser og
> man glemmer det hurtigt når man har fået et god vare.

Ja de er sjove, ikke de mest tjekkerde folk, men det hjælper at ringe op
så får man som regel meget gode og klare svar, på den høflige korrekte
facon tyskere ofte er gode til..

> [...]
> rækkevidden uden at betale en bondegård. Klart at den rækkevidde du har vist
> i 500mm og 800mm Sigma objektiverne ser fristende ud.

Det er jeg fanme spændt på det lyder for vildt hvis du med sådan et
par lomme venlige extendere kan trashe mine tilsammen 8-9kg objektiver,
det ville sku være morsomt.. Med de lange brændvidder over længere
afstande er det ind imellem atmosfæren der stjæler skarpheden, så test
det på en god klar dag og pas på med fugtige marker der blir opvarmet
af solen, så er det ikke muligt at få skarpe billeder, men så får man noget
andet der måske er interessant.. Glæder mig til du kommer tilbage med
resultaterne.. -max-

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-07-04 15:34

> Ja de er sjove, ikke de mest tjekkerde folk, men det hjælper at ringe op
> så får man som regel meget gode og klare svar, på den høflige korrekte
> facon tyskere ofte er gode til..

Enig, jeg har ringet til dem nogle gange, men tracking kan de ikke tilbyde,
kun hvos forsendelsen tager over en uge, hvilket indikerer at de mangle et
edb-system, der kan holde styr på pakkeforsendelserne. Det bliver sendt med
DHL og DHL har et tracking system, men det dækker ikke alle de forskellige
selskaber, der efterhånden er opkøbt og som nu hedder DHL.

> [...]
noget
> andet der måske er interessant.. Glæder mig til du kommer tilbage med

Jeg har indtil videre kun 1.4x II TC'eren, men overvejer at købe en 2x TC på
et tidspunkt. 1.4x TC'eren ser absolut skarp ud. Nu kan de to TC'ere med en
300mm vel ikke trashe dine lange objektiver, da f.eks. AF ikke vil virke og
mht. skarphed, så tvivler jeg på at mit kritiske øje vil acceptere
stakningen af TC'ere, men som en nødløsning kan det måske accepteres. Lad os
se. 300mm objektivet vejer kun 1,2kg og er 22cm lang excl. udtrækbar
modlysblænde, så den er meget handy.
--Hans

Fra : John Friis Løndal

Dato : 25-07-04 16:51

> [...]
>alligevel på at få længere rækkevidde med en 2x II TC og må så leve med

Jeg bruger Canon 300mm f/4.0 L USM med en 2x converter, man kan sætte
et stykke tape på de 3 første pinne i objektivet og dermed få AF til
at virke med en D10, som ellers er f/8.0. Det er dog ikke stabilt og
virker kun i højt solskin. Den manuelle fokus virker fint, men kan
være svær at indstille, da der ikke skal drejes meget for at fokusere.

Jeg har prøvet at sætte en mellemring på objektivet, og det kan nu
stille skarpt på ca 20cm afstand, mod før 1.5 meter, men jeg syntes
billede kvaliteten bliver noget "ulden"

Mvh
john
www.honor.dk

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-07-04 12:27

Hans Kruse skrev:

>Fik endelig min Canon 300mm f/4 L IS fra Technikdirekt. [...]

Tillykke!

>http://www.pbase.com/image/31597737/original
>http://www.pbase.com/image/31597740/original
>http://www.pbase.com/image/31597820/original
>http://www.pbase.com/image/31598038/original

Kræs kræs!

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-07-04 16:11

> Tillykke!

Tak, hvad med denne her http://www.pbase.com/image/31624525/original, som er
taget håndholdt med IS på 1/50s?? 420mm*1,6=672mm!! Tommelfingerreglen siger
at den skulle tages på mindst 1/672 for at undgå rystelser (uden IS). Det er
godt og vel 3 f-stops.

> Kræs kræs!

Hvad med ham her? http://www.pbase.com/image/31624264/original

--Hans

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 21-07-04 22:25

<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>http://www.pbase.com/image/31598038/original
>
>Alle er taget med Canon 1.4x II TC og alle er taget med IS aktiveret.

Har kigget lidt rundt på dine gallerier, og der er intet andet at sige
end at jeg vil have dit udstyr :)

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-07-04 22:38

> Har kigget lidt rundt på dine gallerier, og der er intet andet at sige
> end at jeg vil have dit udstyr :)

Det lyder godt, men det bliver halvdyrt

--Hans