Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik: Action - Kitesurfing med skumsprøj~
Fra : Erik W.

Dato : 20-07-04 11:08

Kritik og kommentarer ønskes tilæ dette billede:
Det kunne også være hyggeligt, hvis andre vil linke til egne kite-surfer
billeder, så vi kan udveksle erfaringer. Det er jo et svært, men også sjovt
motiv her om sommeren.
Surferen er skudt i RAW med håndholdt FinePix S5000. Jeg har skåret lidt
vand af forneden så billedet kommer i 15*10 format, men udover det, er det
ubeskåret. Sammenlignet med andre DigiCams er S5000'erens shutterlag ikke
slem, men det er alligevel nok til at det er svært at ramme noget der kommer
fræsende med 50-70 kilometer i timen. Derfor stikker et par centimeter af
brættet udenfor billedet, men netop her synes jeg ikke selv det gør noget
fordi det så er bovbølgen, der får opmærksomheden.
Mvh Erik

--
Kritik er yderst sundhedskadeligt for dig og dine omgivelser!
(Frit efter Sundhedsstyrelsen 2004 og Jesper Juul 1998)

Fra : BSJ

Dato : 20-07-04 13:23

> [...]
> Kritik er yderst sundhedskadeligt for dig og dine omgivelser!
> (Frit efter Sundhedsstyrelsen 2004 og Jesper Juul 1998)

Hej Erik.

Netop den linie der kommer fra bageste finne er helt i top - at tippen er skåret væk er da lidt ærgeligt, men
ikke alt afgørende.
Det er lidt en skam at ansigtet er skjult.

Når du "sigter" - så prøv at sigte lidt foran motivet. Start med at følge motivet i søgeren (og sigt lidt
foran) længe før du egentlig vil trykke på udløseren. Så får du "timet" din krops bevægelse i forhold til
motivet. Når det så er tid, så fyrer du løs, og mens du fyrer, så forsætter du din krops bevægelse sammen med
motivet. Hvis du begynder at flytte på dine fødder undervejs, falder kæden af din "timing", og det gælder
(efter min mening) uanset om du fotograferer F1, fly eller kitesurfere.

Jeg har lagt et par af mine kite billeder her: (fylder ca. 400KB).
http://home1.stofanet.dk/luftfoto/kitesurf/kite1.jpg
http://home1.stofanet.dk/luftfoto/kitesurf/kite2.jpg

kite1 er beskåret en smule og begge er reduceret i størrelse men ellers ikke berørt af Photoshop e.l.

Iøvrigt kan jeg lige henvise til http://www.kitesurferen.dk - der findes en del billeder af kitesurfing - og
hvis du ikke passer på, så finder du lige pludselig dig selv i gang med kitesurfing.

Med venlig hilsen
Bjarne

Fra : Erik W.

Dato : 21-07-04 23:01

"BSJ" <skrev i news:40fd0ea8$0$14545$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
af din "timing", og det gælder
> (efter min mening) uanset om du fotograferer F1, fly eller kitesurfere.

Tak for fiffet Bjarne. Jeg kørte til stranden i går for at prøve din teknik,
men Surferne var desværre ved at pakke sammen.

> Jeg har lagt et par af mine kite billeder her: (fylder ca. 400KB).
> http://home1.stofanet.dk/luftfoto/kitesurf/kite1.jpg
> http://home1.stofanet.dk/luftfoto/kitesurf/kite2.jpg

Whow masser af action i de billeder. En skam at solen ikke glimter i
vandsprøjtet, men man kan jo ikke få alt.

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 20-07-04 14:13

"Erik W."
> [...]
> brættet udenfor billedet, men netop her synes jeg ikke selv det gør noget
> fordi det så er bovbølgen, der får opmærksomheden.

Så ligner det sku noget Erik, det er ret flot, bortset fra det med
spidsen og øjnene, men det er jo brøkdele af et sekund, så sidder
den i skabet.. Jeg ved godt mange skyder raw - jeg vil tro på den
her type hvor du skyder i serier, kan du med fordel bruge jpg,
find den rigtige exponering og kør. -max-

Fra : Erik W.

Dato : 21-07-04 22:57

"-max-" skrev i news:TT8Lc.26308$Vf.1411315@news000.worldonline.dk...
> Så ligner det sku noget Erik, det er ret flot, bortset fra det med
> spidsen og øjnene, men det er jo brøkdele af et sekund, så sidder
> den i skabet..

Tusind tak for det Max. jeg har brugte nogle af dine photoshop tips og jeg
tror at det gav billedet lidt ekstra smæk.

>Jeg ved godt mange skyder raw - jeg vil tro på den
> her type hvor du skyder i serier, kan du med fordel bruge jpg,
> find den rigtige exponering og kør. -max-

Jeg er næsten nødt til at køre i RAW med mit S5000. Kameraets berygtede
firmware pakker alt for hårdt i JPEG så det giver synlige artefakter. Jeg
vil nødig komme til at lave "drømmebilledet" og så stå med en billedkvalitet
med for hård pakning.

Hvis der er en gut, der kan lave et firmware hack så den pakker blidere i
JPEG og gør det muligt at skyde 3 Megapixel RAW, så giver jeg en stor fadøl.

Mvh Erik

Fra : Thomas Kjær

Dato : 20-07-04 15:06

On 2004-07-20, Erik W. <erik.w@mail.com> wrote:
> [...]
> billeder, så vi kan udveksle erfaringer. Det er jo et svært, men også sjovt

Det er helt bestemt sjovt. Jeg har kun skudt det en enkelt gang, og
synes jeg lærte en del af at kigge mine billedre igennem da jeg kom
hjem. Der var ikke ret mange jeg selv var tilfreds med, men de var
dog til stor glæde for udøverne på kitesurferen.dk. Du kan se hvad
jeg fik ud af det her;

- <http://lnx.dk/photos/2004/0428/>

> Surferen er skudt i RAW med håndholdt FinePix S5000. Jeg har skåret lidt
> vand af forneden så billedet kommer i 15*10 format, men udover det, er det

Jeg er til dels enig med max i at man fint ville kunne skyde denne
slags i JPEG, men tror dog også jeg selv vil gøre det i RAW næste
gang.

> ubeskåret. Sammenlignet med andre DigiCams er S5000'erens shutterlag ikke
> slem, men det er alligevel nok til at det er svært at ramme noget der kommer
> fræsende med 50-70 kilometer i timen.

Her er Bjarnes råd med panorering en god idé. Man kan også ret
hurtigt vænne sig til kameraets shutterlag (jeg gjorde det ihvertfald
med de tidligere digitale kompakt kameraer jeg har brugt), og hvis man
så bruger lidt tid på at betragte sporten, vil man fint kunne nå at
fange de fleste af motiverne alligevel.

> Derfor stikker et par centimeter af brættet udenfor billedet, men
> netop her synes jeg ikke selv det gør noget fordi det så er bovbølgen,
> der får opmærksomheden.

Det er selvfølgelig synd at spidsen mangler, men det ødelægger ikke
lige netop det her billede, netop fordi bovbølgen er så flot.

Hvor i landet har du forresten taget billedet?

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Erik W.

Dato : 21-07-04 22:48

"Thomas Kjær" <tk@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjem. Der var ikke ret mange jeg selv var tilfreds med, men de var
> dog til stor glæde for udøverne på kitesurferen.dk. Du kan se hvad

Det er nogle virkeligt gode billeder, jeg kan se at jeg har et stykke vej
endnu.

> Hvor i landet har du forresten taget billedet?

Jeg har taget billedet nord for Århus for enden af Skæring Havvej. Det er
øjensynlig der de hårde holder til. Der er også Kite-surfere syd for Egå
Marina ved Surferskolen, men der er ikke lige så meget smæk på.

Mvh Erik