Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70 nummerering af filer
Fra : Anders Trolle

Dato : 19-07-04 22:34

Hej med jer,

Jeg er en meget lykkelig D70 ejer, men der er een ting som irriterer mig.
Hvis jeg bruger Nikon Transfer (det medfølgende software) til at hive
billederne over i computeren og tømme CF kortet, nulstilles
billedrækkefølgen, så det næste billede igen kommer til at hedde
DSC_0001.JPG

Af arkiveringsmæssige grunde vil jeg helst have at alle mine billeder har et
unikt løbenummer, så jeg vil høre om der er nogen her i gruppen som ved
hvordan man får kameraet/softwaren til IKKE at nulstille tælleren.

Hvis man indstiller Nikon Transfer til ikke at tømme CF kortet, har man to
muligheder på kameraet. Enten kan man formattere kortet, hvilket også
nulstiller tælleren. Eller man kan bruge Delete -> Delete All hvilket til
min overraskelse OGSÅ nulstiller tælleren. Eneste 'workaround' jeg har
fundet, er at lade det sidste billede blive liggende på kortet, for kameraet
fortsætter (ellers fikst nok) med at nummerere efter billedet med højeste
løbenummer, også selvom der er huller i rækkefølgen.

Hvis man vil benytte dette lidet smarte tricks, er man jo typisk nød til
først at overføre billederne via Nikon Transfer (for at få billederne
auto-roteret og for at synkronisere kameraets ur) og derefter tage kortet ud
af kameraet og putte i kortlæseren, hvor man så bruger Windows til at slette
alle filerne pånær den sidste. Og det er altså for besværligt i det lange
løb...

/Anders

Fra : Morten Wartou

Dato : 19-07-04 23:49

Anders Trolle wrote:
> [...]
> så bruger Windows til at slette alle filerne pånær den sidste. Og det
> er altså for besværligt i det lange løb...

Hej Anders!

Find dit kamera frem. Tænd det. Gå ind i "Set Up"-menuen. Vælg "File No.
Seq." - sæt den på "on" - så bliver du en glad Anders.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : news.tele.dk

Dato : 19-07-04 23:55

> [...]
> unikt løbenummer, så jeg vil høre om der er nogen her i gruppen som ved
> hvordan man får kameraet/softwaren til IKKE at nulstille tælleren.

Har du været inde via menu knappen - undermenu "SET UP" - pkt 2. "Fíle No.
Seq." og sat den til "ON"?

Mvh Finn

Fra : Anders Trolle

Dato : 20-07-04 09:54