Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mit første foto, som jeg tør at
Fra : Carsten Riis

Dato : 18-07-04 22:51

<news:40FAEC65.C090A56@carben.dk>

Hej alle

Som I nok har regnet ud, så har jeg købt mig et Canon S1 IS.

Ovennævnte billede er det første billede blandt de godt 70 billeder jeg
har taget som jeg tør vise her i gruppen.

Billedet er taget fra Amager Strand udover Øresund
Surferen på billedet befinder sig godt 50-60 meter fra land.

Her er de data, som kameraet har sat på billedet:

---------
File Name IMG_0057.JPG
Camera Model Name Canon PowerShot S1 IS
Shooting Date/Time 17-07-2004 18:36:52
Shooting Mode Fast Shutter
Photo Effect Mode Off
Tv( Shutter Speed ) 1/1000
Av( Aperture Value ) 3.5
Metering Mode Evaluative
Exposure Compensation 0
ISO Speed Auto
Lens 5.8 - 58.0mm
Focal Length 58.0mm
Digital Zoom x 3.2
Image Stabilizer On
Image Size 1600x1200
Image Quality Superfine
Flash Off
White Balance Auto
AF Mode Single AF
Color Space sRGB
File Size 608KB
Drive Mode Single-frame shooting
Owner's Name
--------------

jeg kan ikke se, at jeg vha. kamera indstillinger kunne have lavet et
bedre billede.
Hvis nogen af jer har forslag, så er de naturligvis velkomne.

Jeg skal naturligvis være lidt bedre til at "læse" bevægelserne lidt
bedre, så jeg kan trykke på aftrækkeren på rette tidspunkt fx kan jeg
nævne, at havde jeg taget billedet 1/10 sekund senere så ville surferen
være sprunget højere (naturligvis muligvis ud af billedet).

Jeg har også et andet billedet af surferen, hvor han hænger godt en
meter over vandet i springet. Tilgengæld er zoomen totalt fjernet fra
billedet, så det viser ikke så meget.

Til mit forsvar vil jeg lige nævne, at jeg altså kun har haft kameraet i
en uges tid og derfor ikke har så frygtelig meget erfaring med
fotografering endnu. Det eneste erfaring jeg har er fra 8. og 9. klasses
sort-hvid fotografering fra ungdomsskolen. og det er sgu over 15 år
siden.

Konstruktiv kritik er velkommen.... Sure opstød a la 'formålsløst
knippseri' og smagsdommeri a la 'formålsløst knipseri' frabedes (ingen
nævnt ingen glemt).

Formålet er, at jeg vil være bedre og gerne hører hvad andre ville have
gjort, når de skulle fotografere en surfer, der farer afsted med stor
hastighed.

mvh

Carsten Riis

Fra : Pico

Dato : 18-07-04 22:59

Carsten Riis wrote:
> [...]

Det er altså ikke skarpt, han er møj uskarp, men det er også et meget svært
motivvalg du har kastet dig over. Der er kun en ting at gøre, bliv ved at tage
en hel bunke billeder så rammer du på et tidspunkt.
Efter min mening er der alt for meget vand i forgrunden. Prøv at holde et par
stykker papir foran billedet (skærmen) og vurder virkningen.
Pico

Fra : Deaster

Dato : 18-07-04 23:06

Carsten Riis wrote:

> Konstruktiv kritik er velkommen.... Sure opstød a la 'formålsløst
> knippseri' og smagsdommeri a la 'formålsløst knipseri' frabedes (ingen
> nævnt ingen glemt).

Jeg starter med den upopulære, hold da kæft hvor er det uskarpt.

> Formålet er, at jeg vil være bedre og gerne hører hvad andre ville
> have gjort, når de skulle fotografere en surfer, der farer afsted med
> stor hastighed.

Når det er sportsbilleder med rimelig fart skal du bruge autofokus
servo, altså AF'en følger selv "målet" når det flytter sig.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-07-04 23:22

Deaster wrote:

> Jeg starter med den upopulære, hold da kæft hvor er det uskarpt.

ok.

Du kommer jo ikke kun med din mening, men også med en ide til, hvad der
skal gøres.

> Når det er sportsbilleder med rimelig fart skal du bruge autofokus
> servo, altså AF'en følger selv "målet" når det flytter sig.

taget til efterretning.

Lige en lille ting som du sikkert trækker på smilebåndet af: Når du
siger AF'en så mener du Autofokus, right?
Når jeg trykker udløseren halvt ned, så tager det lige kameraet et kort
øjeblik før "sigtekornet" lyser grønt. Det har på "de kedelige billeder"
(af planter, træer, biler, huse) givet det bedste resultat. Det er vel
den tid det tager kameraet at stille skarpt på motivet.

Jeg skal på arbejde imorgen, så jeg svarer nok ikke før frokost eller
så'en i morgen.

mvh

Carsten Riis

Fra : Deaster

Dato : 20-07-04 10:01

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> ok.
>
> Du kommer jo ikke kun med din mening, men også med en ide til, hvad der
> skal gøres.

Som en anden påpegede kan det også have meget at gøre at du bruger dig.
zoom.

> taget til efterretning.
>
> Lige en lille ting som du sikkert trækker på smilebåndet af: Når du
> siger AF'en så mener du Autofokus, right?

Hehe, exactly.

> [...]
> (af planter, træer, biler, huse) givet det bedste resultat. Det er vel
> den tid det tager kameraet at stille skarpt på motivet.

Præcis, det er så en af ulemperne ved "lommekameraerne".

Deaster
"War is God´s way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : *trads*

Dato : 18-07-04 23:10

Hej
Jeg er også kun amatør "med et Ixus 400".

Men ang. dit billed syntes jeg at det er meget utydelig/grumset.

Hvorfor bruger du kun Billed størrelse : 1600x1200 (svare til et 1.9mio pix
kamera)
Når det nu kan og skal bruges optimal = 2048x1536 mio pix ?????
Er det for at få flere billeder på dit 32mb kort ??? ( køb et større)

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-07-04 08:29

*trads* wrote:

> [...]
>
> Men ang. dit billed syntes jeg at det er meget utydelig/grumset.
>
> Hvorfor bruger du kun Billed størrelse : 1600x1200 (svare til et 1.9mio pix

?? Jeg syntes jeg havde stillet ind på størst mulige antal pixels.....
Back to manualen.

tak for det tip.

> Når det nu kan og skal bruges optimal = 2048x1536 mio pix ?????
> Er det for at få flere billeder på dit 32mb kort ??? ( køb et større)

Jeg har et 256 Mb CF-kort mærket: Lexar.

Så den har jeg tænkt på.

Ligeledes nogle 1800 mAh genopladelige batterier.

mvh

Carsten

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 20-07-04 11:24

"*trads*" <trads@get2netFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
pix
> kamera)
> Når det nu kan og skal bruges optimal = 2048x1536 mio pix ?????
Klip

Hej trads.

Jeg tror at det er fordi han har brugt dig. zoom, at det kun svare til
1.9mio. pixels.

--
Mvh. Jørgen Nielsen
E-Mail jorgenbs@NOMORESPAMnielsen.tdcadsl.dk

Fra : *trads*

Dato : 21-07-04 15:25

> Hej trads.
>
> Jeg tror at det er fordi han har brugt dig. zoom, at det kun svare til
> [...]

Hvad mener du ????
Jeg påpegede over for ham at han KUN har brugt en opløsning svarrende til
1.9min pix. på det billeder han viste os. Og ikke max opløsning på sig
kamera på 3.2mio pix

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 21-07-04 19:41

> Hvad mener du ????
> Jeg påpegede over for ham at han KUN har brugt en opløsning svarrende til
> 1.9min pix. på det billeder han viste os. Og ikke max opløsning på sig
> kamera på 3.2mio pix
+++++++++++++++++++++++++++++++
Hej trads.

Jeg misforstod det nok. Hvis jeg f.eks. tager et billede, i højeste
opløsning, så går det jo ud over opløsningen at bruge dig. zoom, ikke? eller
er jeg forkert på den?

Fra : *trads*

Dato : 21-07-04 20:25

> [...]
>
> Jeg misforstod det nok. Hvis jeg f.eks. tager et billede, i højeste
> opløsning, så går det jo ud over opløsningen at bruge dig. zoom, ikke?

Det har du helt ret i .
Jeg vil sige : Brug aldrig Dig. zoom kun Optisk zoom.

Men : med de store kameraer med 5-8mio pix kan man da godt bruge lidt
dig.zoom da der jo er overskud at tage af.

Fra : emj

Dato : 21-07-04 22:07

On Wed, 21 Jul 2004 21:24:40 +0200, "*trads*" <trads@get2netFJERN.dk>
wrote:

>Men : med de store kameraer med 5-8mio pix kan man da godt bruge lidt
>dig.zoom da der jo er overskud at tage af.

Det er noget værre vrøvl, du skriver her.
Hilsen emj

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 22-07-04 20:31

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> On Wed, 21 Jul 2004 21:24:40 +0200, "*trads*" <trads@get2netFJERN.dk>
> wrote:
>

> Det er noget værre vrøvl, du skriver her.
> Hilsen emj
++++++++++++++

Hej.

Det har jeg altså også læst et sted at man godt kan bruge en lille smule
dig. zoom, hvis man har over 4 mio pix. men det passer altså ikke..hmm man
skal ikke høre på alt hvad man læser/høre

Fra : HKJ

Dato : 22-07-04 20:51

"Jørgen Nielsen" <Jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> Det har jeg altså også læst et sted at man godt kan bruge en lille smule
> dig. zoom, hvis man har over 4 mio pix. men det passer altså ikke..hmm man
> skal ikke høre på alt hvad man læser/høre

Selvfølgelig kan du bruge digital zoom, det koster bare lidt i
billedkvalitet.
Hvis du altid tager billeder i højeste opløsning kan du bare lave et udsnit
i et grafikprogram, det vil normalt være lige så godt og det giver dig flere
valgmuligheder.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 23-07-04 11:06

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig kan du bruge digital zoom, det koster bare lidt i
> billedkvalitet.

Det var også hvad jeg mente, men bare ikke hvad emj mente.

> [...]
udsnit
> i et grafikprogram, det vil normalt være lige så godt og det giver dig

Det er vel også ford der ikke er så mange pixels at gøre godt med.

Fra : emj

Dato : 21-07-04 22:04

On Wed, 21 Jul 2004 20:40:32 +0200, "Jørgen Nielsen"
<Jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Hvis jeg f.eks. tager et billede, i højeste
>opløsning, så går det jo ud over opløsningen at bruge dig. zoom, ikke?

Nej, digital zoom går ikke ud over opløsningen. Pixelantallet vil være
helt uændret. Kvaliteten af billedet vil selvfølgelig være forringet
svarende til at forstørre et billede i et billedbehandlingsprogram.
Hilsen emj

Fra : ;o\)-max-

Dato : 19-07-04 00:18

"Carsten Riis
> [...]
>
> Ovennævnte billede er det første billede blandt de godt 70 billeder jeg
> har taget som jeg tør vise her i gruppen.

Hvis jeg har læst din exif rigtigt har du brugt digital zoom,
det plejer ikke at være en god løsning.. I kombination
med 1/1000s vil jeg tippe det er skyld i uskarpheden.
IS fungerer fint hvis motivet ikke er i bevægelse, jeg er
ikke sikker på hvor meget effekt der vil være på denne
slags action motiv - Imo er der ingen vej uden om hurtig
lukkertid.. Er det billede det bedste i serien?? -max-

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-07-04 08:40

"-max-" wrote:

> Hvis jeg har læst din exif rigtigt har du brugt digital zoom,
> det plejer ikke at være en god løsning..

Damn... jeg troede sgu jeg havde slået det fra.

> I kombination
> med 1/1000s vil jeg tippe det er skyld i uskarpheden.

ok

> IS fungerer fint hvis motivet ikke er i bevægelse, jeg er
> ikke sikker på hvor meget effekt der vil være på denne
> slags action motiv - Imo er der ingen vej uden om hurtig
> lukkertid.. Er det billede det bedste i serien??

Tja, der er jo også den her:

Resten er ikke værd at vise.

-----------------
File Name IMG_0058.JPG