Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af gammelt spejrefelks
Fra : Jacob Ask Hansen

Dato : 18-07-04 19:15

Hej
Jeg har leget lidt med foto (s/h) igennem noget tid efterhånden, men jeg
kommer aldrig rigtigt så langt, da der tit er en farvefilm (til div.
snapshots) i kameraet. Nu har jeg tænkt lidt på at købe et gammelt brugt
spejlrefleks, ala et nikon f3 eller noget lignende.

Er der noget specielt man skal kigge efter, både i mærker og andre ting?

Jeg er klar over at det ofte er fjederen til lukkeren eller lamellerne i
blænden, hvordan kan jeg se om disse har det godt?

Hvilke mærker er værd at kigge efter? De skal jo helst være rimeligt
holdbare, da det jo nok ender med at blive et gammelt kamera.

Er det fundstændigt tåbeligt at gå efter et sådan gammelt kamera? Jeg kan
egentligt godt lide de gamle, da alt er fuldstændigt manuelt, og der ikke
er så mange ting der kan gå i stykker som på mange af de nye modeller.

Pyha, jeg håber ikke at jeg tabte jer med denne lange mail...
på forhånd tak

Jacob Ask

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 18-07-04 20:40

> Hvilke mærker er værd at kigge efter? De skal jo helst være rimeligt
> holdbare, da det jo nok ender med at blive et gammelt kamera.

Nikon, Pentax, Canon, Minolta o.s.v Men det er nok at foretrække at det kan
fælles optik med dit nuværende kamera.

Ricoh slr bruger pentax ka bajonet. Yashica bruger minolta A bajonet, osv.

> Er det fundstændigt tåbeligt at gå efter et sådan gammelt kamera? Jeg kan
> egentligt godt lide de gamle, da alt er fuldstændigt manuelt, og der ikke
> er så mange ting der kan gå i stykker som på mange af de nye modeller.

Næh det er udmærket, de fås iøvrigt tit billigt. Med en god optik kan man få
fremragende fotografier.

Iøvrigt er det en god ting at bruge en løs (ekstern) lysmåler, således at
man kan indfaldene lys i stedet for det direkte lys som de indbyggede
lysmålere måler. Det gælder ikke kun for "gamle" kameraer men også for de
nyeste kameraer.

Mvh Jørn

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 18-07-04 20:48

Hejsa

> i stedet for det direkte lys som de indbyggede lysmålere måler.

Jeg mente reflekteret lys...sorry..

Mvh Jørn

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 18-07-04 21:01

> Ricoh slr bruger pentax ka bajonet. Yashica bruger minolta A bajonet, osv.

Nedenstående manual focus slr's

Ricoh,Cosina,Vivitar bruger Pentax K bajonet.
Yashica bruger Yashica/Contax
Centon bruger Minolta MD

Mvh Jørn

Fra : C.Stensgaard

Dato : 18-07-04 21:11

Du kan med fordel købe Nikon F3 eller FA

Det er begge kameraer som er utrolig velfungerende og du kan næsten ikke
slide dem op.

Har haft begge - og sværgede til F3 da jeg anvendte Nikon - men FA har et
avanceret lysmålesystem a´la zonesystemet.

Køb en F3 med en god 35-50-85 mm - så er du selvkørende i mange år

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 18-07-04 21:11

"Jacob Ask Hansen" <ask@FJERNchem.au.dk> skrev i en meddelelse

> Er der noget specielt man skal kigge efter, både i mærker og andre ting?

De forskellige mærker har jo forskellige styrker, og ikke mindst priser. Et
gammelt Canon med FD fatning vil give adgang til meget billige og gode
optikker, mens man med et Nikon F3 får adgang til et noget større
brugtmarked, men da selv gamle Nikon optikker passer på de fleste nyere
Nikon huse, er priserne lidt højere.

> Jeg er klar over at det ofte er fjederen til lukkeren eller lamellerne i
> blænden, hvordan kan jeg se om disse har det godt?

Hvis du vil være sikker på kameraet virker er du nødt til at skyde en
testfilm - brug så mange indstillinger som muligt - ex. har flere gamle
kameraer ofte problemer med de helt korte lukkertider (ex. 1/1000 og
hurtigere) og gamle kameraer er ret dyre at få repareret, hvis det da
overhovedet kan lade sig gøre.

Jeg havde selv et Nikon FA hvor printpladen var røget - den del kunne
desværre ikke længere skaffes, så dermed slut med lysmåling.

> Hvilke mærker er værd at kigge efter? De skal jo helst være rimeligt
> holdbare, da det jo nok ender med at blive et gammelt kamera.

Nikon, Canon, Pentax og Olympus - særlig Olympus er en billig indgang til
manuel fotografering, med adgang til gode manuelle huse og rigtig gode (og
temmelig billige) Zuiko optikker.

> Er det fundstændigt tåbeligt at gå efter et sådan gammelt kamera? Jeg kan
> egentligt godt lide de gamle, da alt er fuldstændigt manuelt, og der ikke
> er så mange ting der kan gå i stykker som på mange af de nye modeller.

Det er overhovedet ikke tåbeligt - men det er et svært marked at få succes
på, medmindre du sætter dig godt ind i tingene - jeg kan anbefale
Politikkens Fotobog - i den er der flere afsnit om test af brugt udstyr -
derudover findes der oversigter over værdien af brugt udstyr - Fotomagazin
havde deres fotomag liste med i bladet fornylig (tror faktisk det er seneste
nummer)

Held og lykke

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Arne R

Dato : 18-07-04 22:34

--
Fjern MC fra min e-post adresse
"Kim@naturfotografi dot dk" <kim@naturfotografi.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Jeg havde selv et Nikon FA hvor printpladen var røget - den del kunne
> desværre ikke længere skaffes, så dermed slut med lysmåling.

Kameraer med manuell lukker er ikke så dyre og vanskelige å reparere.
De får en reparert i de fleste U-land.
Lysmålere kan være mere kompliserte å få reparert.
Problemet er å reparere de med elektronisk lukker.
Nikon FA er et veldig spesielt avansert kamera som var langt forut sin tid
med avanserte lysmåling systemer.
Akkurat det kameraet har alltid vært dyrt og vanskelig å reparere.
Når det fungerer er det et av de beste.

Hilsen Arne Rov

Fra : Arne R

Dato : 18-07-04 22:36

--
Fjern MC fra min e-post adresse
"Arne R" <arrovTriumph@online.no> skrev i melding

> [...]
> Et

> Kameraer med manuell lukker er ikke så dyre og vanskelige å reparere.

Jeg mener mekanisk lukker.

Hilsen Arne

Fra : Rene Asmussen

Dato : 18-07-04 22:37

Køb et brugt canon Eos 3, det er helt suverænt!!!

Fra : C.Stensgaard

Dato : 18-07-04 23:17

Ja det er, men han ville nu have et ældre kamera uden alt for meget
elektronik indbygget.

Så er en gammel Eos 1 nok bedre hvis det skal være Canon.

Fra : Jacob Ask Hansen

Dato : 19-07-04 07:01

Jeg siger mange tak for den store respons, nu har jeg ldit at gå på
opdagelse efter. Jeg skriver nok tilbage når jeg får det indkranset lidt
mere, og evt.når jeg finder et godt tilbud.

Hvad må et sådan gammelt kamera koste? Hvad jeg umidelbart kan se er nikon
ofte lidt dyrt (100?-200?), har dog også hørt meget godt om det, mens mange
olympus ligger omkring 40-100?.

Venlig hilsen
Jacob Ask

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 19-07-04 10:57

> Hvad må et sådan gammelt kamera koste? Hvad jeg umidelbart kan se er nikon
> ofte lidt dyrt (100?-200?), har dog også hørt meget godt om det, mens
mange
> olympus ligger omkring 40-100?.

Ja, det er jo en fordel at komme til at betale mindre end den markedsmæssige
værdi - fornylig så jeg et F3 i dba til 1500 kr. - som efter sigende var
godt brugt men velfungerende - markedsprisen på F3 er vel omkring 3000 kr.
Andre muligheder indenfor Nikon til lidt billigere penge er FE 2 eller FA
til lidt omkring eller lidt over 2000.

Hvis du tjekker http://www.photografica.com/ kan du finde et par FE 2 til
2000 kr. hvilket er en meget rimelig pris, hvis de ellers er velfungerende -
og ved at købe i en forretning vil du (formentlig) opnå lidt garanti i en
periode. Samme sted har de en F3 HP til 3500 kr. - hvilket også er en
rimelig pris.

De tal du opgiver - er det priserne i Euro fra Fotomag listen? Hvis du
kigger i listen kan du se FE 2 står til 270-300 - og med det in mente er
prisen hos Photografica da meget god - det samme kan siges om F´3´eren.

På dba er der ikke mange manuelle Nikon´er til salg for tiden - en FM3A til
500 kr. under nyprisen er ikke ret interessant - FG og EM er ikke lige de
fedeste manuelle Nikoner - men de er tilgengæld billige. FM´eren til 600
kr.(meget billigt) og F2´eren til 2200 kr. kan være interessante set med
mine øjne.

Fortsat hel og lykke.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Jacob Ask

Dato : 19-07-04 11:28

De priser jeg nævnte er i euro fra ebay.de

Har også lige fået øje på et canon A-1 med et 50mm/f1.8 objekti til 680 kr,
hvordan er det med kvaliteten/holdbarheden af et sådan.

Jacob Ask

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 19-07-04 12:29

"Jacob Ask" <Jacob_ask@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Har også lige fået øje på et canon A-1 med et 50mm/f1.8 objekti til 680
kr,
> hvordan er det med kvaliteten/holdbarheden af et sådan.

Ja, helt generelt er Canon jo noget l.... men det kan da være A-1´eren
er en undtagelse

Spøg tilside - værdien af objektivet er ret begrænset - altså den
markedsmæssige værdi - det kan jo sagtens have en stor brugsværdi. Prisen på
kameraet er ifølge Fotomag 140 Euro. Du kan iøvrigt prøve at kigge ind til
http://www.analogfoto.dk/ - han har ofte en del brugt Canon til salg.

Holdbarheden og kendte problemer med A1 må andre bidrage med - der er op til
flere inkarneret canonister i gruppen.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Deaster

Dato : 20-07-04 09:59

> [...]
> Andre muligheder indenfor Nikon til lidt billigere penge er FE 2 eller FA

Jeg har ikke en kæft forstand på Nikon, men hvorfor ikke købe en F4 istedet,
de kan da også ofte fåes til en 3K ?

Deaster
"War is God´s way of teaching
Americans geography"