Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D-70 og Nikon-View 6 ?
Fra : ab©

Dato : 18-07-04 14:05

Er det virkelig rigtigt, at jeg ikke kan se / hente RAW-filer direkte i /
fra stifinderen (det kan jeg f.eks. på CP-5700) ?

ab

(Har nogen for øvrigt "reservedele" til fotos - jeg mangler en vat-sky
himmel og en flagstang med dannebrog taget på afstand)

Fra : David List

Dato : 18-07-04 15:12

On Sun, 18 Jul 2004 15:04:38 +0200,
ab© <ab_ab@SPAMFILTERc.dk>
wrote in <qzuKc.280$PR6.212@news.get2net.dk>:
> Er det virkelig rigtigt, at jeg ikke kan se / hente RAW-filer direkte i /
> fra stifinderen (det kan jeg f.eks. på CP-5700) ?

Du burde kunne hente Nikon View 6.2.1 fra Nikon's Support Center:
http://nikoneurope-en.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_en.cfg/php/enduser/std_alp.php?p_sid=GP-n4Hgh&p_lva=10130&p_li=&p_page=1&p_prod_lvl1=19&p_prod_lvl2=56&p_cat_lvl1=%7Eany%7E&p_search_text=&p_new_search=1&p_search_type=3

Jeg antager at du med "stifinder" mener Nikon View's stifinder. Naar
du fra Nikon View 6.2.1 har valgt "Tools"->"Launch Nikon Transfer" og
overfoert NEF filerne, kan du fra Nikon View's stifinder vaelge NEF
filerne.

Nikon D70 kan *ikke* skyde i RAW, saa egentlige RAW filer fra dette
kamera vil du aldrig kunne se fra nogen som helst stifinder. NEF
filerne er det naermeste du vil komme det.

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-07-04 16:59

"David List" <david@davidlist.dk> skrev i en meddelelse

> Nikon D70 kan *ikke* skyde i RAW, saa egentlige RAW filer fra dette
> kamera vil du aldrig kunne se fra nogen som helst stifinder. NEF
> filerne er det naermeste du vil komme det.

..NEF-filer _er_ skudt i RAW. Forskellige kameraproducenter kalder deres
RAW-filer noget forskelligt. Mine hedder f.eks. .CR2.

--
-Jens B.

Nu med ligegyldige, formåls- og talentløse knipserier

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 18-07-04 17:06

> "David List" <david@davidlist.dk> skrev i en meddelelse
>

> .NEF-filer _er_ skudt i RAW. Forskellige kameraproducenter kalder deres
> RAW-filer noget forskelligt. Mine hedder f.eks. .CR2.

Det er korrekt. Mine hedder også både med D2H og hed med D1H .NEF. Det er
Nikons svar på RAW formatet. Jeg mener det står for Nikon Electronic Format.
Er ikke helt sikkert, men det er i den dur.
Windows stifinder kan ikke læse NEF. Min har ikke kunnet det endnu. Der skal
du bruge Nikon View eller en anden billedbrowser, som understøtter det
format.

Thomas A. Jørgensen
www.Freelance-Foto.dk

For at sende mig en mail, så fjern det indlysende i min mail adresse.

Fra : David List

Dato : 19-07-04 10:13

On Sun, 18 Jul 2004 17:58:45 +0200,
Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com>
wrote in <40fa9e37$0$23868$14726298@news.sunsite.dk>:
> "David List" <david@davidlist.dk> skrev i en meddelelse

> .NEF-filer _er_ skudt i RAW. Forskellige kameraproducenter kalder deres
> RAW-filer noget forskelligt. Mine hedder f.eks. .CR2.

Jeg led af den vildfarelse at der fandtes et generisk RAW
format. Efter en naermere undersoegelse kan jeg nu se at det ikke er
tilfaeldet.

Fra : ab©

Dato : 18-07-04 17:15

"David List" <david@davidlist.dk> skrev bl.a. i en meddelelse

> Jeg antager at du med "stifinder" mener Nikon View's stifinder. Naar
> du fra Nikon View 6.2.1 har valgt ...

Nej, jeg mener direkte via Windows "stifinder" - ikke at forså sådan, at jeg
regnede med at kunne se indholdet af filerne / div. fotos, men kun så jeg
kunne flytte, slette og kopiere disse filer til videre behandling /
betragtning via Nikon View m.v. - Dette kan nemlig lade sig gøre med
RAW-filer fra CP-5700 - på dette kamera kan jeg gå ind direkte som om, der
var tale om en hvilken som helst anden tilsluttet enhed.

Svar til Gert: Jeg har også stillet et par spørgsmål til Nikon-importøren -
uden at få noget svar overhovedet ! Tror du, at det give bedre resultat, at
spørge Nikon direkte ?

ab

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 18-07-04 20:07

"ab©" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> RAW-filer fra CP-5700 - på dette kamera kan jeg gå ind direkte som om, der
> var tale om en hvilken som helst anden tilsluttet enhed.

Hvis du læser mit andet svar, så har det aldrig kunne lade sig gøre, at læse
eller se thumbnails af Nikon NEF filer i Windows Stifinder. Du kan associere
dem med Nikon View, så den åber, når du dobbelt klikker på en af filerne.
Jeg er ked af, at sige det, men jeg har aldrig set eller hørt om det, og nu
har jeg arbejdet digitalt med Nikon NEF filer i over 3 år.

Jeg forstår ikke, hvorfor du bruger dit kamera som mass-storage. Efter min
mening, er det da lettere at smide alt over på harddisken, og så gå dem
igennem med Nikon View og Nikon Capture for nærmere studering, sortering og
efterbehandling af NEF filer. Derefter kan der så skiftes til Photoshop.
Nikon Capture laver altså et bedre arbejde på NEF filer end Photoshop gør.
Og hvorfor ikke. Et Nikon program til Nikon filer. Logik i mine ører.

Fra : Morten Wartou

Dato : 18-07-04 20:42

Thomas A. Jørgensen wrote:
> [...]
> klikker på en af filerne. Jeg er ked af, at sige det, men jeg har
> aldrig set eller hørt om det, og nu har jeg arbejdet digitalt med

Det er tydeligvis ikke længe nok, jeg kan sagtens se thumbnails af .NEF'er i
Windows stifinder.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 18-07-04 20:45

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Det er tydeligvis ikke længe nok, jeg kan sagtens se thumbnails af .NEF'er
> Windows stifinder.

Det har jeg godt nok aldrig nogensinde været ude for. Hvorfor ved jeg ikke,
og grunden til, at jeg ikke har fundet ud af, er nok at jeg ikke bruger
Windows Stifinder.

Fra : Morten Wartou

Dato : 18-07-04 20:54

Thomas A. Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Det har jeg godt nok aldrig nogensinde været ude for. Hvorfor ved jeg
> ikke, og grunden til, at jeg ikke har fundet ud af, er nok at jeg

Jamen, det er vel klart nok. Men hvis du ikke bruger Windows Stifinder, så
er det da også lidt letsindigt at sige, at man ikke kan se .NEF tommelsøm
(oversættelse tm Morten Wartou) i Windows Stifinder. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 18-07-04 21:04

> Jamen, det er vel klart nok. Men hvis du ikke bruger Windows Stifinder, så
> er det da også lidt letsindigt at sige, at man ikke kan se .NEF tommelsøm
> (oversættelse tm Morten Wartou) i Windows Stifinder. :)

Jeg mente det nu ikke helt på den måde. Jeg bruger ikke windows stifinder
til at sortere billeder med. Stifinder bruger jeg regelmæssigt. Jeg tror, at
jeg må kigge lidt nærmere på stifinderen og dens tommelsøm. (Undskyld. Stjal
dit tm, men det lyder fedt.)

Fra : ab©

Dato : 18-07-04 21:12

"Thomas A. Jørgensen" <Thomas@Freelance-Foto.dk_NOSPAM> skrev bl.a. i en
meddelelse news:40faca37$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvis du læser mit andet svar, så har det aldrig kunne lade sig gøre, at
læse
> eller se thumbnails af Nikon NEF filer i Windows Stifinder.....

Undskyld: NEJ, så er det jo - iflg. din erfaring - som jeg skriver (selv
om jeg nu ser at andre skriver noget andet?) Jeg skriver ikke noget om
filernes indhold - men kun hvorvidt Windows overhovedet kan se, at der er en
fil ? Det KAN jeg ikke - er det mig der gør noget forkert, eller er det også
sådan hos I andre ? Jeg har behov for at kopiere filerne over på en
USB-enhed, men det kan jeg jo ikke gøre, når Windows ikke kan se filerne.

> Jeg forstår ikke, hvorfor du bruger dit kamera som mass-storage. Efter min
> mening, er det da lettere at smide alt over på harddisken, og så gå dem
> igennem med Nikon View ....

Sådan kører det også herhjemme hos os selv, men jeg har til daglig behov for
at kopiere filerne over via diverse PC´er, hvor jeg ikke har rettigheder til
/ mulighed for at installere softwaren.

ab

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 18-07-04 22:31

> [...]
> sådan hos I andre ? Jeg har behov for at kopiere filerne over på en
> USB-enhed, men det kan jeg jo ikke gøre, når Windows ikke kan se filerne.

Jeg tror vi snakker forbi hinanden. Kan windows ikke se filerne overhovedet,
eller kan den ikke vise et preview i thumbnail størrelse?

Fra : ab©

Dato : 19-07-04 21:52

"Thomas A. Jørgensen" <Thomas@Freelance-Foto.dk_NOSPAM> skrev i en
meddelelse news:40faec31$0$175$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jeg tror vi snakker forbi hinanden. Kan windows ikke se filerne
overhovedet,
> eller kan den ikke vise et preview i thumbnail størrelse?

Nej, når jeg optager som RAW, har jeg ikke mulighed for at se / hente
filerne på anden vis, end via NV 6 - den kan så heller ikke vise preview /
thumbnails, men det kan jeg heller ikke fra CP-5700. (Selv om andre - iflg.
ovennævnte indlæg - åbenbart kan ?)

ab (jeg er klar over, at vi nok misforstod hinanden)

Fra : Peter Rongsted

Dato : 18-07-04 23:08

> [...]

>sådan hos I andre ? Jeg har behov for at kopiere filerne over på en
>USB-enhed, men det kan jeg jo ikke gøre, når Windows ikke kan se filerne.

Det forstår jeg ikke. Jeg har ingen problemer med at se alle filer, som
ligger på kortet. Optræder kameraet ikke som et drev? Nåe du tilslutter
kameraet til pc'en, virker det som en alm. kortlæser. Jeg har engang
brugt det til at tage en kopi af et Word dokument med hjem!

Hvis det kun er .nef filer du ikke kan se, så må det være noget Windows
skjuler. Jeg ved ikke hvorfor den skulle gøre det, men prøv at sætte din
stifinder til at vise skjulte filer.

Peter

Fra : ab©

Dato : 19-07-04 22:02

"Peter Rongsted" <nulldev@rongsted.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kameraet til pc'en, virker det som en alm. kortlæser. Jeg har engang
> brugt det til at tage en kopi af et Word dokument med hjem!

Nej, kameraet optræder hos mig ikke som et drev - der vises i stifinderen et
"Nikon-ikon" ud for det, der egentlig skulle være et bibliotek, og jeg har
kun mulighed for at se filerne via NV 6 - eller hvis der ikke er tale om RAW
ved at højreklikke og hente (o.s.v.) - evt. RAW-filer vises ikke ved denne
manøvre. Optager jeg med RAW og JPG samtidigt vises kun JPG-filerne.

> Hvis det kun er .nef filer du ikke kan se, så må det være noget Windows
> skjuler. Jeg ved ikke hvorfor den skulle gøre det, men prøv at sætte din
> stifinder til at vise skjulte filer.

Min Windows (XP-proff) er sat til at vise skjulte filer - og jeg har ingen
problemer med at se / kopiere / slette RAW-filer fra en CP-5700 - mystisk og
irriterende.

ab

Fra : Lasse R. A.

Dato : 18-07-04 20:39

> Jeg antager at du med "stifinder" mener Nikon View's stifinder.

selv om du bruger windows stifinder burde du kunne finde filerne
(arbejder selv helt uden nikon software)

> Nikon D70 kan *ikke* skyde i RAW, saa egentlige RAW filer fra dette
> kamera vil du aldrig kunne se fra nogen som helst stifinder. NEF
> filerne er det naermeste du vil komme det.

NEF filer er komprimerede RAW filer, så d70 kan godt skyde i raw.
Komprimeringen er tabsfrit så der er ingen grund til at foretrække
almindelig RAW ;)

/Lasse
www.Risici.dk

Fra : David List

Dato : 20-07-04 11:44

"Lasse R. A." <ris@risici.dk> skrev i en meddelelse

> NEF filer er komprimerede RAW filer, så d70 kan godt skyde i raw.
> Komprimeringen er tabsfrit så der er ingen grund til at foretrække
> almindelig RAW ;)

Hvad er "almindelig RAW"?

Som jeg skriver i en tidligere posting, så undersøgte jeg om der fandtes et
generisk RAW format. Resultater at denne undersøgelse overbeviste mig om at
det ikke eksisterer.

Med venlig hilsen
David List

Fra : Christian Place

Dato : 20-07-04 13:46

On 2004-07-20, David List <usenet@davidlist.dk> wrote:
> [...]
> generisk RAW format. Resultater at denne undersøgelse overbeviste mig om at

NEF formatet, er som der står i manualen "Rå 12-bit data fra CCD'en
lagres direkte på memorykortet i det komprimerede Nikon Electronic
Format (NEF)."

Det Nikon View, Capture så gør er at pakke NEF-filen ud, i lighed med en
zippet fil.

Venlig Hilsen
Christian Place

Fra : David List

Dato : 21-07-04 00:47

On Tue, 20 Jul 2004 12:45:59 +0000 (UTC),
Christian Place <place@kampsax_punktum_dtu.dk>
wrote in <cdj467$170s$1@gnd.k-net.dk>:

> [...]
> Format (NEF)."
>
> Det Nikon View, Capture så gør er at pakke NEF-filen ud, i lighed med en

Det er jeg fuldt ud klar over. Lasse naevner noget, han kalder
"almindelig RAW". Det forstaar jeg som et generisk RAW format som
vil kunne anvendes med et forholdsvist bredt udvalg af
enheder/programmer. Det var det, jeg spurgte ham om, om
han havde set, siden han benytter betegnelsen "almindelig RAW".

NEF er *absolut* ikke et generisk RAW format.

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-04 16:03

> Er det virkelig rigtigt, at jeg ikke kan se / hente RAW-filer direkte i /
> fra stifinderen (det kan jeg f.eks. på CP-5700) ?

Imo et lidt sort plet på D70 firmware. Jeg kører XP og RAW + JPG. USB er sat
til mass storrage på D70.
Når jeg anvender stifinder i XP, får jeg overført to JPG filer og ingen NEF.
Har fejlmeldt det til Nikon service. Men fik kun løsningen med Nikon View.
Ellers ingen reaktion.
Det er kameraet, der laver konverteringen. På min anden XP maskine uden
Nikon view og uden D70 driver, sker det samme.

Nu bruger jeg Nikon view og kortlæser, så problemet er ikke så stort.

Gert