target="_blank"
Fra : Mickey

Dato : 07-05-01 16:51

hva hedder arvtageren til subj. i HTML 4.01 strict ?

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk - mickey(at)susie.dk

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 07-05-01 17:56

Mickey wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> hva hedder arvtageren til subj. i HTML 4.01 strict ?

Findes ikke!

Det vil faktisk sige at man IKKE kan åbne nye browser vinduer
eller benytte frames hvis man vælger en strict DTD.

Løsning: Vælg en loose DTD eller acceptér at brugerne selv
bestemmer om der skal åbnes nye vinduer.

Et alternativ er at lave et javascript link - men husk at så kan
søgemaskinerne ikke finde dine sider.

Mvh
Jonas

Fra : Mickey

Dato : 07-05-01 18:47

"Jonas Astrup - html.dk" <jonas.usenet@html.dk> skrev i en meddelelse

> Findes ikke!

aaaaaaaaaarrrrrj hvaaaaaaaa skeer der for dem!?!? ;)

> Det vil faktisk sige at man IKKE kan åbne nye browser vinduer
> eller benytte frames hvis man vælger en strict DTD.

er det ikke lidt at skyde sig selv i foden at smide target ud af
specifikationen ?

> Løsning: Vælg en loose DTD eller acceptér at brugerne selv
> bestemmer om der skal åbnes nye vinduer.
>
> Et alternativ er at lave et javascript link - men husk at så kan
> søgemaskinerne ikke finde dine sider.

bryder mig ikke rigtig om nogen af alternativerne...
- det er da en skrækkelig ting de der har fundet på..

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-05-01 21:18

Brug frameset DTD'en i stedet for strict. Det er det den er til.

Fra : Mickey

Dato : 07-05-01 21:59

> Brug frameset DTD'en i stedet for strict. Det er det den er til.

men når jeg nu ikke skal bruge frames ?
- så er der da ingen kat i at bruge frameset dtd'en!

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 07-05-01 23:33

Jens Peter Karlsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Brug frameset DTD'en i stedet for strict.
> Det er det den er til.

Naaaa - det tror jeg ikke du har helt ret i. De tre DTD'er er jo
delmængder af hinanden:

Strict DTD'en er den reneste
http://www.w3.org/TR/html4/sgml/dtd.html

Loose DTD'en inkluderer alt i Strict DTD'en + forældede tags
http://www.w3.org/TR/html4/sgml/loosedtd.html

Frameset DTD'en inkluderer alt i Loose DTD'en + frames
http://www.w3.org/TR/html4/sgml/framesetdtd.html

Derfor mener jeg at man logisk kan udlede at Framesset DTD'en skal
benyttes til selve filen, som definerer et frameset - ikke de
dokumenter, som vises i de enkelte frames.

Eller hur?

Mvh
Jonas

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-05-01 00:56

On Mon, 7 May 2001 22:33:18 +0000 (UTC), Jonas Astrup - html.dk
<jonas.usenet@html.dk> wrote:

> [...]
<SNIP>
>Naaaa - det tror jeg ikke du har helt ret i. De tre DTD'er er jo
>delmængder af hinanden:
>
>Strict DTD'en er den reneste
>
>Loose DTD'en inkluderer alt i Strict DTD'en + forældede tags

+ frames (altså *indholdet* i framesets) + target

>Frameset DTD'en inkluderer alt i Loose DTD'en + frames

- rettere: + framesets

>Derfor mener jeg at man logisk kan udlede at Framesset DTD'en skal
>benyttes til selve filen, som definerer et frameset - ikke de
>dokumenter, som vises i de enkelte frames.

Det er korrekt. Hvis man bruger Frameset DTD'en på en fil med BODY,
går den galt.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Jonas Astrup - html.~

Dato : 07-05-01 23:42

Mickey wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> - det er da en skrækkelig ting de der har fundet på..

Eller er det?

Frames er jo ihvertfald en endnu skrækkeligere opfindelse, så det er
ihvertfald en ganske glimrende idé at skille alt hvad der vedrører
frames ud fra strict DTD'en.

Og det der med at åbne nye browservinduer.... tjaaa - når jeg browser
rundt åbner jeg rigtigt mange links i nye vinduer - men jeg kan altså
godt selv finde ud af at højreklikke og vælge hvornår det passer mig.

Hvis man åbner alle sine links i nye vinduer virker det sådan lidt som
et forsøg på med tvang at holde fast på sine besøgende.

Men OK, OK - nogle få gange kan det være en god løsning - men så kan
man jo bare bruge en Loose DTD - værre er det jo ikke

Mvh
Jonas