Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indscanning af gamle sort/hvide fotos på C~
Fra : Jesper

Dato : 17-07-04 11:07

Hej.

Jeg skal til at indscanne en del gamle sort/hvide fotos på en ny Canon 9900
F scanner og i den forbindelse har jeg nogle "tekniske" spørgsmål:

1) I hvilken kvalitet (dpi) bør jeg indscanne dem - jeg mener at have hørt,
at højere end omkring 600 dpi behøver jeg ikke scanne dem ind i, da jeg ikke
vil få noget bedre resultat/kvalitet af det - er det korrekt?

2) Skal jeg indscanne dem som farvebilleder, sort/hvide billeder eller skal
jeg anvende "grayscale" - i hvilken indstilling vil jeg få det bedste
resultat?

Håber at få en masse inputs, da jeg er meget i tvivl.

På forhånd tak for hjælpen.

mvh

Jesper.

Fra : Peter Andersen

Dato : 17-07-04 12:05

Jesper wrote:
> [...]
> hørt, at højere end omkring 600 dpi behøver jeg ikke scanne dem ind
> i, da jeg ikke vil få noget bedre resultat/kvalitet af det - er det

Nej. 600dpi angiver 600 dot pr tomme og det går ikke når vi snakker negativ
scanning Du kan selv regne ud at negativet i så fald bliver scanner i en
meget lille opløsning som ikke kan bruges til noget.

Jeg vil anbefale dig at scanne dine billeder ind i en opløsning på
3megapixel gråskala, dvs. negativet bliver scannet i noget i retning af
2121x1414pixel. Det kommer sig ikke så nøje.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Jesper

Dato : 17-07-04 12:13

Hej Peter.

Tak for dit svar, men der er ikke tale om negativer, men alm. papirbilleder,
som skal indscannes..

Har du så nogle gode råd efter den nye oplysning?

mvh

Jesper

Fra : Peter Andersen

Dato : 17-07-04 12:28

Jesper wrote:
> Hej Peter.
>
> Tak for dit svar, men der er ikke tale om negativer, men alm.
> papirbilleder, som skal indscannes..
>
> Har du så nogle gode råd efter den nye oplysning?

I så fald skal du scanne mellem 300 og 600dpi.lidt afhængig af hvad det er
og selve størrelsen på billedet. Dvs. er det 5x5cm billeder eller er det A4,
hvor skarpe er de og hvad det skal bruges til.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : C.Stensgaard

Dato : 17-07-04 14:34

Jeg scanner i 1600dpi og resizer så bagefter - for at opnå en bedre
detaljerigdom. 3200 er simpelthen for sløvt til billeder - men anvend denne
opløsning ved scanning af dia og negativer.