Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor ligger forskelen ?
Fra : Alexander

Dato : 16-07-04 12:33

Hej,

Ja, jeg ved godt at 28-80mm linse er meeeget dårligere i forhold til
18-70mm ( begge kan fås
sammen med en D70 i div. butikker ), selvom de er næsten lige lysstærke...
18-70'er er nok lavet bedre, chrom. aberr. er mindre osv.... osv.

Men, er der nogen, der kan komme med nogle konkrete eksampler, praktiske
detaljer, hvor i
daglidagen man bedst kan bemærke forskel i kvaliteten af billedet?

Er det vignettering, der er ( for ) stor ? Eller er det skarpheden, der
mangler ? Er det dårlig performance, når lyset er svagt ? Eller noget helt
tredje ?

Har nogle det samme (test) billede taget med både 28-80 og 18-70mm, så de
kan
sammenlignes ?

Eller sagt anderledes - er forskellen i kvaliteten virkeligt så stor som
forskellen i prisen mellem de to ?

PFT

Alexander

Fra : Claus Smith

Dato : 16-07-04 17:23

Ganske kort:

Nikon's 28-80 er en discount løsning hvor selve linsedelene er opbygget i
plastic.

På Nikon's 18-70 får du et objektiv i den kendte ED kvalitet, hvor det er
glas istedet for plastic. Deres ED serie har altid været kendt for at være
klart de bedste.

Claus Smith

Fra : A.M.D.

Dato : 17-07-04 18:25

Tak for dit svar ! Men...det var sådan set ikke et svar på mit spørgsmål -
de ting
vidste jeg også selv i forvejen - 28-80 er billigt og 18-70 er lavet i en
god kvalitet !

Men hvordan opleves forskellen konkret - på billeder - i hvilke situationer
er
det mest synligt, at man har den bedre linse og hvordan ?

Tak alligevel

Alexander

Fra : Claus Smith

Dato : 18-07-04 07:24

> Men hvordan opleves forskellen konkret - på billeder - i hvilke
situationer
> er
> det mest synligt, at man har den bedre linse og hvordan ?

Hvis du kigger på FK (www.fotokritik.dk) så kan du under mit navn se nogle
fuglebilleder, som jeg har skudt med et af de billige G objektiver.

Claus Smith

Fra : Claus Smith

Dato : 18-07-04 07:44

Ups..dem har jeg sgu fjernet...sorry!

Claus

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 17-07-04 20:59

"Alexander" <Xjupiter1X@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan
> sammenlignes ?
>
> Eller sagt anderledes - er forskellen i kvaliteten virkeligt så stor som

Hej Alexander.

Jeg må indrømme, at jeg ikke kender de konkrete objektiver, men jeg har da
et bud på, hvor forskellen ligger. Du nævner selv vignettering og jeg kunne
også forestille mig, at chromatic aberrations (mangler det danske ord) kunne
have indflydelse. Mine egne erfaringer har jeg med en billigt Sigma telezoom
og en Nikkor telezoom, hvor skarpheden er langt bedre hos Nikkor'en og også
de andre faktorer. Nogle nævner også, at coatingen har en indflydelse på
farvegengivelse, hvilket nok også er muligt, der tør jeg så ikke udtale mig.
Det er i hvert fald et par bud på, hvor du kan se forskel. Et sidste sted
kan også være i selve byggekvaliteten, hvor jeg da bilder mig selv ind, at
et dyrt objektiv må være lavet af bedre materialer end et objektiv der ikke
koster mange penge

Med venlig hilsen

Thomas - der selv venter på et D70