Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CCD Rens ?
Fra : David Bust

Dato : 15-07-04 13:54

Hey

Er der nogen der har renset deres CCD selv ? og hvis ja kan jeg gøre det på
min D100 ?

David
www.wost.dk

Fra : Deaster

Dato : 15-07-04 13:59

"David Bust" <wost@wost.dk> skrev i en meddelelse
> Hey
>
> Er der nogen der har renset deres CCD selv ? og hvis ja kan jeg gøre det

> min D100 ?

Prøv at søge på "sensor clean" på dpreview.com

Deaster
"War is God´s way of teaching
Americans geography"

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 15-07-04 18:05

> Er der nogen der har renset deres CCD selv ? og hvis ja kan jeg gøre det

> min D100 ?

Hvis du selv vil beflitte dig med at rense din CD-chip, skal du bruge
trykluft fra en kompressor - ikke luft fra dåser. Drivgassen kan beskadige
chippen. Personligt ville jeg foretrække at indlevere mit hus til DFA, som
gerne renser CCD'en

Ole Gyldenløve
e-mail ole @ gyldenlove.dk

Fra : Michael Holm

Dato : 15-07-04 22:19

ADVARSEL!!!

Det er noget vrøvl.

Kig hellere her: http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

--Michael

Fra : Claus Smith

Dato : 16-07-04 06:46

> Hvis du selv vil beflitte dig med at rense din CD-chip, skal du bruge
> trykluft fra en kompressor

Så skal du da sørge for at der hverken kommer vand eller olie med ud når du
bruger den!

Personligt ville jeg foretrække at indlevere mit hus til DFA, som
> gerne renser CCD'en

Den løsning ville jeg også anbefale, hvis man ikke selv kan klare den.

Claus Smith

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-07-04 10:39

> [...]
> chippen. Personligt ville jeg foretrække at indlevere mit hus til DFA, som

Nok ikke særlig smart hvis der er smørenippel til at putte små olietåger i
luften til at smøre trykluftværktøj.

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Soren Kuula

Dato : 27-07-04 10:36

Christian B. Andresen wrote:
> "Ole Gyldenløve" <ole@*gyldenlove.dk> wrote in message

Det lyder godt nok langt ude at bruge en kompressor. Den kan da blæse
kamerakomponenter i småstykker, bøje dem eller fedte dem ind i gammel
sur olie.

Hvad er der kommet på CCDen ?

For mig lyder det som om en gummipuster og en rasende ren, meget blød
mårhårspensel uden metalkappe har bedre chancer for at gøre noget godt.

Men man kunne også sætte en opvaskebørste i en stor boremaskine ... :)

MVH
Søren

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-07-04 11:27

"Soren Kuula" <dongfang-remove_this@remove_this-bitplanet.net> wrote in
message news:ympNc.27601$Vf.1566375@news000.worldonline.dk...

> [...]
> mårhårspensel uden metalkappe har bedre chancer for at gøre noget godt.
>
> Men man kunne også sætte en opvaskebørste i en stor boremaskine ... :)

Eller sprit og wienerkalk

Fra : Hans Kruse

Dato : 15-07-04 19:39

Søg med Google tilbage i denne gruppe. Der er masser af indlæg. Jeg renser
selv og det er både let og hurtigt.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Pierre

Dato : 16-07-04 07:35

Hej david

Det her sæt http://www.photofocus.com/zine7/clean.html bruger jeg og det er
meget nemt at rense CCD/CMOS med det
Og er købt hos Technikdirekt.de

Mvh.Pierre

Fra : Henrik

Dato : 16-07-04 09:11

On 15/07/04 14:54, in article 40f67e73$0$3092$ba624c82@nntp05.dk.telia.net,
> [...]

> Hey
>
> Er der nogen der har renset deres CCD selv ? og hvis ja kan jeg gøre det på

Hej David,

Hvis du skal bruge trykluft og ikke vil investere i en kompressor med olie
og vand udskiller så er der en anden løsning.

American Recorder laver noget der kan bruges til at puste støv væk, uden
nogle former for drivgas, en så kaldt CO2 Duster se link:
http://www.americanrecorder.com/catalog/default.php?cPath=10&PHPSESSID=ae05d
ee7e56845ad61c022a5fcfcecaa

Der også et website hvor den bliver andbefalet se link:
http://www.jtgraphics.net/ccd_cleaning_tools.htm

Er der andet end støv på din censor så se nærmere på de andre links i
tråden, eller indlevere dit kamera på et aut. værksted hvis du da ikke har
lyst og mod på at gøre det selv. For mit vedkommende hvis der er mere end
bare støv på censoren, tager jeg kameraet på aut. værksted og de fixer det
generelt mens du venter.

Du skal være opmærksom på at selv det mindste støv kan lave fine riser, og
flere og flere af dem, kan sikkert ses på et tidspunkt. På en Canon EOS 10D
som jeg selv bruger, er RGB filteret som sidder oven på censoren i plexiglas
eller en form for akryl plast, det er altså ikke særligt hårdt, bare tænk på
et pladespiller låg, lige meget hvor meget man passer på kommer der riser i!

Canons værksted bruger selv trykluft før de begynder at "gnide" oven på RGB
filteret. De bruger kompressor med vand og olie udskiller.

Vær opmærksom på at du må ikke bruge DUST OFF eller lign. til at puste støv
væk de indeholder drivgasser og andet som ikke er så godt.

Henrik