Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Sigma 12-24
Fra : Frank Nørvig

Dato : 15-07-04 07:34

Hej igen,

I en tidligere tråd fra 13/7 kiggede jeg efter et alternativ til
18-70'eren fra Nikon og fik bla. anbefalet sigma 24-70.

Nu faldt jeg lige over denne Sigma 12-24mm som ser ud til, at være
ganske OK og kunne jo være et godt valg hvis man havde en 24-70'er også.

Er der nogen her, som kender den eller har prøvet den - den er vist
relativt ny?!

http://www.sigma-photo.com/html/pages/12_24_ex.htm
http://www.pbase.com/cameras/sigma/1224_4556_ex_dg_asp_hsm|

12-24'eren har åbenbart også vundet en "Camera Grand Price 2004"
http://www.sigma-photo.com/Html/news/cm_gr_prx_04.htm

Mvh Frank

Fra : Claus Smith

Dato : 15-07-04 08:01

Hej Frank.

Jeg har selv samme objektiv i kikkerten, og ud fra de billeder som ligger på
Pbase, så ser det jo ud til at være helt fint.

Hvis du kommer i nærheden af muligheden for at afprøve det så hører jeg da
gerne fra dig.

Claus Smith

Fra : Frank Nørvig

Dato : 15-07-04 08:12

Claus Smith wrote:
> Jeg har selv samme objektiv i kikkerten, og ud fra de billeder som ligger på
> Pbase, så ser det jo ud til at være helt fint.

Jep, det ser ikke helt skidt ud, og det ville jo være optimalt til DSLR

> Hvis du kommer i nærheden af muligheden for at afprøve det så hører jeg da
> gerne fra dig.

Will do..

Mvh Frank

Fra : Claus Smith

Dato : 15-07-04 09:57

Jeg smutter til København en tur idag for at se om jeg kan opstøve en 12-24
og prøve den på min Nikon D1.

Vender stærkt tilbage med nyt hvis det lykkedes.

Claus Smith

Fra : Claus Smith

Dato : 15-07-04 17:56

Ævs...den var lige blevet solgt, der hvor jeg skulle ind og kigge, så ingen
12-24 på min D1 idag.

Claus Smith

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-07-04 08:17

Frank Nørvig wrote:
> Er der nogen her, som kender den eller har prøvet den - den er vist
> relativt ny?!

Der er et par bruger-beskrivelser her:
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=184&sort=7&thecat=29

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 15-07-04 08:18

"Frank Nørvig" <frank@noervig.dk> wrote in message
> [...]
> ganske OK og kunne jo være et godt valg hvis man havde en 24-70'er også.
>
> Er der nogen her, som kender den eller har prøvet den - den er vist

Ja 12-24'eren er et fantastisk objektiv. Sammen med 24-70'eren så er du
faktisk dækket ind både fra vidvinkel til en lille smule tele. Jeg har kun
set nogle enkle billeder fra 12-24'eren og ham der har taget billederne har
ikke været alt for skarp, der er dårligt fokuseret og de er rystet og
belysningen er helt tåbelig, desuden er de klippet meget så man ikke får
fornemmelsen af hvordan det ser ud.

Men ellers så billederne meget gode i forhold til. Jeg vil sige vent lidt
indtil der kommer billeder frem der er taget med objektivet. Jeg mener
objektivet er fra starten af i år så relativit nyt er det da.

Mvh
Simon

Fra : Simon Nielsen

Dato : 15-07-04 08:31

> Ja 12-24'eren er et fantastisk objektiv. Sammen med 24-70'eren så er du
> faktisk dækket ind både fra vidvinkel til en lille smule tele. Jeg har kun
> set nogle enkle billeder fra 12-24'eren <cut>

Jeg tænkte slet ikke på pbase da jeg kiggede efter objektivet
http://www.pbase.com/bluetitan/sigma1224 jeg må da sige at det er dejlige
skarpe og fine farver de billeder har. Et rigtig godt køb, men det er Sigma
EX serien jo næsten altid.

Mvh
Simon

Fra : ab©

Dato : 15-07-04 09:47

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> skrev bl.a. i en meddelelse
> http://www.pbase.com/bluetitan/sigma1224 jeg må da sige at det er dejlige
> skarpe og fine farver de billeder har.....

Tak for linket - jeg går i samme tanker, men faldt over dette foto på
siden - er der noget galt / manipuleret - eller kan objektivet ikke lide
røde farver ?

http://www.pbase.com/image/23819525

ab

Fra : Peter Rongsted

Dato : 15-07-04 08:33

> [...]

>ganske OK og kunne jo være et godt valg hvis man havde en 24-70'er også.
>
>Er der nogen her, som kender den eller har prøvet den - den er vist

Det fik en god anmeldelse i det svenske blad Foto tidligere på året.

Peter

Fra : Ole

Dato : 15-07-04 08:39

Hej Frank og andre

Jeg har testet både Sigma 12-24 og Nikon 12-24 og valgte tilsidst at købe
Nikons 12-24.

Faktisk var begge objektiver utrolig gode, måske med en anelse mere skarphed
til Sigma'en, men efter at have lavet en beslutningsmatrix viste Nikon'en at
være det bedste køb.

Her er mine vægte.
(skala 1-10, 1 er skidt, 10 er godt)

Størrelse:
Sigma (stor, lidt klumpet, stort frontglas) 7
Nikon (Relativ kompakt, god balance) 10

Feel:
Sigma (lækker overflade, god kvalitetsfølelse) 10
Nikon (Plastik, god kvalitetsfølelse) 9

Sharpness:
Sigma (Rigtig skarp=skarp på 100%) 10
Nikon (God skarphed = andre Nikkor) 8

Filtre:
Sigma (Ingen filtre, følsom frontlinse) 5
Nikon (Std. 77mm filtre, slim pol-filter) 8

Mærkeeffekt:
Sigma (kendt mærke, ikke originalt) 6
Nikon (Kendt, originalt) 8

Gensalg:
Sigma (Kan være svært om nogle år) 5
Nikon (God hvis Nikon bliver på DX-sensor-platform) 9

Pris:
Sigma (6000) 10
Nikon (9000) 8

Fremtid
Sigma (kan bruges uden for DX-formatet, måske endda som superwide) 10
Nikon (kun DX, men Nikon HAR lovet ....) 8

Vægt
Sigma (tung, god balance) 7
Nikon (600 gram, rigtig god balance) 8

Konklusion
Sigma 70
Nikon 76

Tip: Besøg Photografica, gå en tur med begge (samt en ekspedient) og tag
lidt forskelligt og vurder så.

Jeg købte selv Nikon 12-24 hos Photografica, pris 10000 incl. 77mm Nikon
UV-filter.

Har nu brugt objektivet (på Nikon D70) i 1,5 måned og er rigtig godt
tilfreds, især er jeg glad for muligheden for polfilter, men Nikon 12-24 er
også meget meget lidt følsom overfor flare og direkte modlys.

Jeg kan godt smide nogle billeder op på www.photos4u.dk når jeg kommer lidt
længere frem på ugen, og der vel og mærke er interesse for det.

Med venlig hilsen

Ole
http://www.photos4u.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 15-07-04 08:52

<cut>
> [...]
> Filtre:
> Sigma (Ingen filtre, følsom frontlinse) 5
> Nikon (Std. 77mm filtre, slim pol-filter) 8
<cut>
> [...]
> Sigma (kan bruges uden for DX-formatet, måske endda som superwide) 10
> Nikon (kun DX, men Nikon HAR lovet ....) 8
<cut>

Min konklusion på disse oplysninger:
Sigma 45
Nikon 41

Det er en meget fin analyse du har her, men jeg mener ikke at man kan
bestemme det ud fra et generelt overblik, jeg skal bruge et objektiv der er
skarpt, kan bruges både digitalt og analogt, skal have en god følelse, til
at stole på og så skal det selvfølgeligt være til en ordentlig pris. Her
finder jeg Sigma det bedste køb. Man kan med en filteradapter sætte filter
på sigma objektivet det skal bare passe til, jeg ved at Hama laver en sådan,
jeg selv en sidene på et af mine objektiver, der gør filter størrelsen fra
52 til 72, der sidder altså en ekstra lille udvidelse for enden og så et
glas. Det har jeg fundet som en god løsning og det skulle ikke undre mig at
der snart kommer en til Sigma 12-24'eren også.

Mvh
Simon

Fra : Frank Nørvig

Dato : 15-07-04 10:28

Tak for de mange gode indlæg vedr. 12-24'eren, jeg tror jeg har
besluttet mig for at købe 12-24'eren og 24-70'eren fra Sigma ved næste
lønpose.

Jeg er iøvrigt også helt tosset med makro-billeder og så lige, da jeg
alligevel var inde på Sigma's hjemmeside, at de tilsyneladende har lavet
et nyt 105mm makro-obj. (18/6 i år) men jeg kan ikke finde nogen
anmeldelser eller billeder med det (heller ikke på pbase).

Nogen der har haft mulighed for at have det mellem fingrene endnu?
http://www.sigma-photo.com/Html/pages/105_DG.htm

Mvh Frank

Fra : Claus Smith

Dato : 16-07-04 11:34

Nu bliver jeg jo nysgerrig!

Bor du her på Sjælland?

Kunne da godt tænke mig at prøve den på min D1 hvis det var muligt.

Claus Smith