Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
eBay
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 14-07-04 21:50

Er det tilrådeligt at købe et nyt d-slr kamerat via eBay fra f.eks. USA,
Tyskland eller England?

Mvh
Gunnar

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 14-07-04 22:11

Jeg har købt diverse ting fra USA, men der kommer told på.

www.ebay.co.uk - der kan du handle uden told, da det jo er i EU.

Jan

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-07-04 23:10

Jan Emil Christiansen wrote:
> Jeg har købt diverse ting fra USA, men der kommer told på.
> www.ebay.co.uk - der kan du handle uden told, da det jo er i EU.

Det kan man da også på ebay.com.. du kan bare søge efter varer
placeret i et EU-land

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Thomas Mårlund

Dato : 15-07-04 00:28

"Jan Emil Christiansen" <info@webmasteren.dk> wrote in message
> Jeg har købt diverse ting fra USA, men der kommer told på.
>
> www.ebay.co.uk - der kan du handle uden told, da det jo er i EU.

Vær dog opmærksom på hvor varen rent faktisk bliver sendt fra. Mange af de
bedste tilbud bliver sendt fra Hong Kong - der tror jeg ikke du slipper for
moms & told & afgift & jegskalgi'digskaljeg.

/ThomasM

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 15-07-04 20:37

> [...]
for
> moms & told & afgift & jegskalgi'digskaljeg.
Ikke det jeg har købt.

Jan

Fra : Thomas Mårlund

Dato : 15-07-04 23:01

> for
> Ikke det jeg har købt.

OK, du har købt flere ting fra HK og er sluppet gennem nåleøjet? Hmm...
Måske man skulle intensivere opsparingen

/ThomasM

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 15-07-04 07:25

On Thu, 15 Jul 2004 00:50:14 +0400, Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> wrote:

>Er det tilrådeligt at købe et nyt d-slr kamerat via eBay fra f.eks. USA,
>Tyskland eller England?
>
>Mvh
>Gunnar

Du skal se dig godt for, der er en del svindlere på ebay. Pas især på hvis
sælger vil have penge sendt via Western Union med fl.

Du får lige tre links som du nok ikke skal sætte din opsparing på :

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=43454&item=3827807682&rd=1&ssPageName=WDVW

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=43454&item=3827924654&rd=1&ssPageName=WDVW

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=43454&item=3827896092&rd=1&ssPageName=WDVW

Held og lykke...
--
Henrik

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 15-07-04 20:38

> Du skal se dig godt for, der er en del svindlere på ebay. Pas især på hvis
> sælger vil have penge sendt via Western Union med fl.
Tror jeg har købt for 50k på ebay - har aldrig oplevet noget. Men skal jo
tage dem med gode ratings. Oftest også dem som er billigst.

Jan

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 15-07-04 21:38

On Thu, 15 Jul 2004 21:38:20 +0200, "Jan Emil Christiansen"
<info@webmasteren.dk> wrote:

>Tror jeg har købt for 50k på ebay - har aldrig oplevet noget. Men skal jo
>tage dem med gode ratings. Oftest også dem som er billigst.
>
>Jan

Jeg har set auktioner hvor "sælger" var blevet hacked, og derfor havde gode
karakterer.

Men man kan sandelig også gøre nogle gode handler...

Jeg har fået svar fra sælger på to af de links jeg postede tidligere:

Sælger 1.
"Subject: Re: Question for item #3827924654 - Canon EOS 1D Mark II 8.2 Megapixel

yes it is brand new with us warranty on it, to be honest with you if you
want to buy the camera right now and wire me the money I will sell it for
2500.00 and that includes everything, let me know."

2500$ det finder man sgu ikke billigere eller gør man:

Sælger 2.
"Subject: Re: Question for item #3827807682 - Canon EOS 1D Mark II 8.2 Megapixel

Hi,

I`m located in Chicago.The camera come with 500mm f/4L IS lens at ISO 400 is
brand new in box and come with warranty,original box,manual etc.My reserve
price is $1800 and will include all shipping costs, fees and taxes.I `ll
accept only money order (Western Union). As soon as I have the confirmation of
payment I will deliver it to you and as soon as it `s on the way to you I will
let you know the shipping details also the tracking number. If you are located
in U.S you `ll be able to receive it and about 3 days at your shipping
address.If you are interested please get back to me as soon as possible or
maybe we can work something out."

1800$ Wow den pris bliver svær at slå, og så følger der et "500mm f/4L IS lens
at ISO 400" med. Gad vide om det bliver til en 250mm ved ISO 200... ;-D
--
Henrik

Fra : Thomas Mårlund

Dato : 15-07-04 22:59

"Henrik Villadsen" <inkasso@mail.dk> wrote in message
> [...]

lens
> at ISO 400" med. Gad vide om det bliver til en 250mm ved ISO 200... ;-D

Fantastisk!! ))

/ThomasM

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 15-07-04 23:45

Men skal jo aldrig købe uden om ebay - det er jo hele ideen med at handle
der at man har deres sikkerhed.

>hacked
Tvivler - det ville de aktive sælgere da se med det samme.

Jan

Fra : Martin K. R.

Dato : 16-07-04 02:06

> Men skal jo aldrig købe uden om ebay - det er jo hele ideen med at handle
> der at man har deres sikkerhed.

> Tvivler - det ville de aktive sælgere da se med det samme.

Æhh... det lyder altså ikke som om du har den store erfaring med eBay?
Hackede sælgerkonti var/er et stort problem, som eBay forsøger at komme til
livs. Det er jo ikke alle sælgere der checker deres konto hver dag. Selvom
man har en stor positiv feedback, kan man jo godt være på ferie i en måned.

Desuden er der de åbenlyse svindelauktioner. Jeg ved ikke hvorfor du snakker
om at købe uden om eBay? Du byder højest -> du bliver bedt om at overføre
pengene (typisk med Western Union) til et sted i Rumænien, Bulgarien,
Indonesien eller lignende -> du ser aldrig skyggen af din vare.
Heldigvis er disse svindlere oftest temmelig nemme at gennemskue (Henrik
Villadsens links er glimrende eksempler), men tit er der tale om produkter
som folk står i kø for at købe, og så ryger fornuften ofte hos køberne

Mht. levering fra Hong Kong:
Der skal som hovedregel altid betales både told og moms af varer fra Hong
Kong (medmindre vi er under bagatelgrænsen på ca. 150 kroner). Jeg ved at
visse af disse sælgere ikke blot tilbyder at deklarere varen langt under
købsværdien, men tilmed tilbyder at medsende falske fakturaer (som viser en
lav købspris). Så er der - efter min mening - ikke længere tale om varer der
'slipper igennem', men om decideret bedrageri. Og dér er jeg altså stået
af...

Martin

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 16-07-04 06:34

On Fri, 16 Jul 2004 00:45:05 +0200, "Jan Emil Christiansen"
<info@webmasteren.dk> wrote:

>Men skal jo aldrig købe uden om ebay - det er jo hele ideen med at handle
>der at man har deres sikkerhed.

>Tvivler - det ville de aktive sælgere da se med det samme.
>
>Jan

Her er en som er en som er blevet hacked:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=43454&item=3828141026&rd=1

Det skal lige siges at denne type svindel nemt undgåes hvis man ikke går "uden"
om ebay, og aldrig sender penge via Western Union. (det er oftest western union
som bliver brugt, der er sikkert flere)
--
Henrik

Fra : Martin K. R.

Dato : 16-07-04 10:35

> [...]
"uden"
> om ebay, og aldrig sender penge via Western Union. (det er oftest western

Ja, som du selv har vist, er de fleste svindelauktioner tåkrummende nemme at
gennemskue.
Hvis man er i tvivl, er mit bedste råd at sende en mail til sælger og f.eks.
spørge om man kan benytte andre betalingsmetoder - evt. med lidt ekstra for
ulejligheden. De fleste ærlige sælgere accepterer hellere end gerne dette
(eller kommer i det mindste med et troværdigt afslag), men er det en
svindler vil man typisk få et svar fyldt med søforklaringer og 'sange fra de
varme lande'.
Man kan også f.eks. spørge hvorfor pengene skal sendes til Rusland, når både
sælger og varen hævdes at befinde sig i USA (hvis altså det er det man
bliver bedt om mht. betaling). Svarene er for det meste kostelig
underholdning...

Western Union overførsler er populære blandt svindlere fordi pengene sendes
til f.eks. en kiosk, hvor sælger så ret anonymt kan hente pengene og
derefter forsvinde sporløst.

Vær opmærksom på, at mange ærlige sælgere fra Østeuropa ikke accepterer
kontanter i en konvolut. Det er der dog ikke nødvendigvis noget fordækt i -
det skyldes derimod at kontanter har det med at 'forsvinde' i disse landes
postsystemer...

Martin

Fra : Jakob Hansen

Dato : 16-07-04 16:14