Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D-SLR newbie spørgsmål...
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 14-07-04 19:29

I forbindelse med at jeg skal have anskaffet et digitalt SLR kamera er
der nogle ting jeg lige skal have på plads...

1) Jeg er ret meget i tvivl om angivelserne på objektiver når man taler
om digitale SLR kameraer. Er det det samme som med et analogt kamera?
Jeg har f.eks. et 28-105 mm. Sigma objektiv med blænde 2.8-4.0. Er disse
specs de samme når jeg sætter det over på et D-SLR?

2) Mit analoge kamera tager dejligt rektangulære billeder - sådan som
kamerarer altid har gjort. Men mit IXUS400 (og vel alle andre digicams)
tager jo i "computer-mål" - dvs. grimme forkanter på f.eks. 1600x1200,
eller hvad der nu falder indenfor 4:3 forholdet. Gør disse SLR cams også
det?

3) Hvordan er det med buffertid? Skal et D-SLR kamera bruge tid på
databearbejdning hvergang et billede er taget, eller kan man "arbejde i
fred" ?

4) Hvorfor kan man egentlig ikke se billedet på skærmen af et D-SLR cam,
når nu man kan i søgeren (og i øvrigt kan det på alle de billige
lomme-digital-kameraer)?

Det var lige hvad der trængte sig på nu. Håber I kloge hoveder kan
besvare mine spørgsmål

Mvh
Gunnar

Fra : Morten Wartou

Dato : 14-07-04 19:51

Gunnar Kristiansen wrote:
> I forbindelse med at jeg skal have anskaffet et digitalt SLR kamera er
> der nogle ting jeg lige skal have på plads...
Jamen, så er du jo kommet til det rette sted.

> [...]
> kamera? Jeg har f.eks. et 28-105 mm. Sigma objektiv med blænde
> 2.8-4.0. Er disse specs de samme når jeg sætter det over på et D-SLR?
Ja, fuldstændigt. Det er stadig et 28-105 mm. objektiv, men da
billedsensoren oftest er mindre end filmplanet er den reelle brændvidde
anderledes. For Nikon D70 skal brændvidden multipliceres med ca. 1,52, for
Canon 300D/10D er det ca. 1,6, og for andre dSLR'er igen er det 1,3. Der
findes også full-size sensor dSLR'er, hvor sensoren er på samme størrelse
som filmplanet.

> [...]
> digicams) tager jo i "computer-mål" - dvs. grimme forkanter på f.eks.
> 1600x1200, eller hvad der nu falder indenfor 4:3 forholdet. Gør disse
Nogen gør. Olympus og nogle andre har fundet på at de vil have 4:3-format,
og har lavet en 4:3-dSLR-standard. "Four thirds", kalder de den vistnok. Det
er ret nyt, og kræver nye objektiver. De fleste dSLR'er kører dog 3:2, bl.a.
Nikon og Canon.

> 3) Hvordan er det med buffertid? Skal et D-SLR kamera bruge tid på
> databearbejdning hvergang et billede er taget, eller kan man "arbejde
> i fred" ?
Det afhænger af kameraet. På et Nikon D70 foregår alt lynhurtigt. Arbejdet
med bufferen foregår i baggrunden, og man lægger ikke mærke til det. Dog kan
bufferen blive fyldt op, så kan der opstå en lille smule ventetid før data
bliver skrevet til hukommelseskortet.

> 4) Hvorfor kan man egentlig ikke se billedet på skærmen af et D-SLR
> cam, når nu man kan i søgeren (og i øvrigt kan det på alle de billige
> lomme-digital-kameraer)?
Fordi der sidder et spejl foran sensoren. SLR står for Single Lens Reflex,
og reflex hentyder til spejlet. :) Spejlet vippes op når billedet bliver
taget. Ideen er, at man ser billedet igennem objektivet. Langt skarpere og
bedre end via et digitaliseret billede.

> Det var lige hvad der trængte sig på nu. Håber I kloge hoveder kan
> besvare mine spørgsmål
Jeg gjorde da et forsøg. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou
Amatørknipser og fotoforbruger

Fra : HKJ

Dato : 14-07-04 19:51

"Gunnar Kristiansen" <funkpost@mac.com> wrote in message
> [...]
> Jeg har f.eks. et 28-105 mm. Sigma objektiv med blænde 2.8-4.0. Er disse
> specs de samme når jeg sætter det over på et D-SLR?

Det afhænger af de enkelte kamera, på Nikon skal virker objektivet som det
er 1.5 gange længere, Canon har forskellige faktorer afhængig af kamera
model.

> [...]
> tager jo i "computer-mål" - dvs. grimme forkanter på f.eks. 1600x1200,
> eller hvad der nu falder indenfor 4:3 forholdet. Gør disse SLR cams også

dSLR holder samme format som film, mit D70 giver 3008*2000 pixel billeder

> 3) Hvordan er det med buffertid? Skal et D-SLR kamera bruge tid på
> databearbejdning hvergang et billede er taget, eller kan man "arbejde i
> fred" ?

Det afhænger igen af kameraet, på D70 skal du kun vente på databehandling,
hvis du skyder high-res billeder meget hurtiget, dvs. flere billeder i
sekundet

> 4) Hvorfor kan man egentlig ikke se billedet på skærmen af et D-SLR cam,
> når nu man kan i søgeren (og i øvrigt kan det på alle de billige
> lomme-digital-kameraer)?

Der sidder et spejl og spærre for CCD'en.

Fra : [HCS] 4000

Dato : 14-07-04 19:52

1. Da chippen i D-SLR (proff. kameraer undtaget) normalt ikke måler 24x36 er
der som regel en forlængelses faktor på 1,5 eller 1,6. D.v.s. 28x105mm
bliver til 45x168mm (faktor 1,6 f.eks. Canon EOS 10D, D60, 300D).

2. D-SLR bruger formatet 2:3

3. Du mærker ingen forsinkelse normalt. Ved serie optagelser ved jer ikke om
det er mærkbart. Har ikke selv observeret det.

4. ?? Kan jeg ikke svare på, men du har jo et lang bedre billede i søgeren.

hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

*www.pbase.com/hcstune*
-------

Fra : Simon Nielsen

Dato : 15-07-04 06:34

"[HCS] 4000" <hcsnulspam@yahoo.com> wrote in message
> 1. Da chippen i D-SLR (proff. kameraer undtaget) normalt ikke måler 24x36
er

De fleste Proff kameraer har også en mindre sensor, bland andet; Nikon
D1-serie og D2h. Canon EOS 1Ds har en full size det samme med Kodak store
DCS Pro og DCS 14/n

Mvh
Simon

Fra : Peter Rongsted

Dato : 15-07-04 08:26

"Simon Nielsen" <news@REMOVETHISsiho.dk> wrote:

> [...]
>
>De fleste Proff kameraer har også en mindre sensor, bland andet; Nikon
>D1-serie og D2h. Canon EOS 1Ds har en full size det samme med Kodak store

Alle Nikons DSLR har samme sensor-størrelse på ca 16x24mm. Canon bruger
tre forskellige størrelser alt efter model.

Peter

Fra : Thomas Corell

Dato : 15-07-04 10:08

[HCS] 4000 wrote:

> 2. D-SLR bruger formatet 2:3

Pas på med at generalisere. Olympus E1 er et eksempel på et dSLR med 4:3
format.

Derudover: http://www.four-thirds.org/

--
Don't waste space

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-07-04 20:04

Gunnar Kristiansen wrote:
> [...]
> Jeg har f.eks. et 28-105 mm. Sigma objektiv med blænde 2.8-4.0. Er disse
> specs de samme når jeg sætter det over på et D-SLR?

Forudsat at billedfeltet (billedsensorens aktive område hhv. det analoge
filmformat) har den størrelse som målene gælder for og at optikken
"passer" til dette billedfelt, vil det være det samme. Det er typisk
36x24mm (4:3).
Det er ren geometri.

Grunden til at jeg skriver det på den måde, er at f.eks. Nikon har lavet
et nyt format (DX), der har en mindre billedsensor.
Det ændrer på geometrien således at der er en faktor 1,5 i forskel
imellem dette format og det gamle, analoge format.

> [...]
> tager jo i "computer-mål" - dvs. grimme forkanter på f.eks. 1600x1200,
> eller hvad der nu falder indenfor 4:3 forholdet. Gør disse SLR cams også

Det afhænger af det enkelte kamera.
Mit DSLR tager billeder i 3:2-format.

> 3) Hvordan er det med buffertid? Skal et D-SLR kamera bruge tid på
> databearbejdning hvergang et billede er taget, eller kan man "arbejde i
> fred" ?

Der er naturligvis en varighed af behandling og skrivning til
lagermedie, men den er i høj grad afhængig af hardwaren og dennes
aktuelle indstillinger.

Mit eget D70 er relativt hurtig og kan skyde flere billeder i rap, uden
at man "forstyrres".

> 4) Hvorfor kan man egentlig ikke se billedet på skærmen af et D-SLR cam,
> når nu man kan i søgeren (og i øvrigt kan det på alle de billige
> lomme-digital-kameraer)?

Af samme grund som du ikke kan det på et analogt SLR. Billedet på
skærmen kommer fra billedsensoren, der svarer til den analoge film og
sidder samme sted. Den ser først billedet når du trykker på udløseren og
spejlet klapper op.

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : HKJ

Dato : 14-07-04 20:14

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message

> [...]
> Det ændrer på geometrien således at der er en faktor 1,5 i forskel
> imellem dette format og det gamle, analoge format.

Hvad har du gang i her?

Brændvidden er et fysisk mål for afstanden fra billedsensoren (film/CCD) til
det optiske center af objektivet, den vil altid være fast for et given
brændvidde.

Men da billedsensoren på et dSLR er mindre end film, så får du ikke samme
udsnit af billedet, som ved film. Derfor virker et objektiv på et dSLR
kamera som det havde en længere brændvidde, sammenlignet med samme objektiv
på et 35mm filmkamera.
Dette kaldes "crop" faktoren og udtrykkes normalt ved at gange den fysiske
brændvidde med et tal (1.5 på Nikon).

Om objektivet er et almindelig film objektiv eller et specielt dSLR objektiv
(DX i Nikon terminologi), har absolut ingen betydning i den sammenhæng.

Blænde vil være den samme, men virkningen vil ikke være helt den samme, et
dSLR vil have lidt større dybdeskarphed, end et 35mm film kamera.

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-04 20:19

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Blænde vil være den samme, men virkningen vil ikke være helt den samme, et
> dSLR vil have lidt større dybdeskarphed, end et 35mm film kamera.

Nejda. Dybdeskarpheden afhænger alene af brændvidde og blænde, ikke af en
tilfældig crop-factor. Et billede, taget med et givet objektiv ved en given
blænde, vil have nøjagtig samme dybdeskarphed på et "gammeldags" 35mm
analog-kamera som på et DSLR med en crop-factor på f.eks. 1.6.

--
-Jens B.

Fra : HKJ

Dato : 14-07-04 20:27

> [...]
> blænde, vil have nøjagtig samme dybdeskarphed på et "gammeldags" 35mm
> analog-kamera som på et DSLR med en crop-factor på f.eks. 1.6.

Problemet er at der netop IKKE bruges samme brændvidde for at få samme
udsnit og dermed vil dybdeskarpheden være anderledes.

Fra : Jens Bruun

Dato : 14-07-04 20:35

> Problemet er at der netop IKKE bruges samme brændvidde for at få samme
> udsnit og dermed vil dybdeskarpheden være anderledes.

Det er sådan set rigtigt nok, men med al respekt: Du vrøvler i det, du skrev
i dit forrige indlæg, eller også misforstår jeg dig gevaldigt:

> [...]
>
> Blænde vil være den samme, men virkningen vil ikke være helt den samme, et
> dSLR vil have lidt større dybdeskarphed, end et 35mm film kamera.

Jeg kan kun læse ovenstående som, at et givet objektiv vil give forskellig
dybdeskarphed afhængig af, om det er monteret på et analog 35mm kamera eller
på et DSLR med en crop-factor.

--
-Jens B.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 14-07-04 20:41

"Jens Bruun"
> [...]
> dybdeskarphed afhængig af, om det er monteret på et analog 35mm kamera eller

Hihi, held og lykke....)-max-

Fra : HKJ

Dato : 14-07-04 20:58

> Jeg kan kun læse ovenstående som, at et givet objektiv vil give forskellig
> dybdeskarphed afhængig af, om det er monteret på et analog 35mm kamera
eller
> på et DSLR med en crop-factor.

Det må jeg så give dig ret i, min formulering kunne være væsentlig bedre.

Jeg prøver igen:

Hvis man på et 35mm film kamera bruger et 75mm objektiv med blænde 2 og på
et Nikon dSLR (1.5 gange crop faktor) bruger et 50mm objektiv ned blænde 2,
så vil de give samme udsnit på samme afstand, men skarphedsdybden vil værre
større på dSLR kameraet.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 14-07-04 23:10

In article <40f5839a$0$242$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Steen Suder, privat wrote:
> [...]
> filmformat) har den størrelse som målene gælder for og at optikken
> "passer" til dette billedfelt, vil det være det samme. Det er typisk

Geometri kræver simpel færdighedsregning. 36 / 4 = 9. 24/3 = 8, Altså
er 36x24 ikke = 4/3, men derimod 3:2 (36 = 1.5 * 24).

> Grunden til at jeg skriver det på den måde, er at f.eks. Nikon har lavet
> et nyt format (DX), der har en mindre billedsensor.

Som jeg fordtår disse "digitale" objektiver så bruges der linser der
har en mindre diameter, og dermed laver man objektiver hvor de
uskarpe hjørner igen kommer ind i "synsfeltet". Så man får med
DX mindre vægt og mindre størrelse, men dårligere billedkvalitet ?
(Med dårligere menes lige så dårlig som med film, fremfor at man
kan nyde at sit gode Sigma EX objektiv ikke har dropoff i hjørnerne)

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 16-07-04 21:20

Tak for alle de gode svar - jeg lærte det jeg skulle

Mvh
Gunnar